Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Kan arbeidsgiver kreve å levere reservedeler til privat bolig?


NatroN

Anbefalte innlegg

Hei.

 

I jobben jeg har nå skal det spares på alt, så nå forsvinner lageret vårt. Arbeidsgiver krever nå å få oppgitt min private postadresse slik at reservedeler kan sendes dit, og at jeg selv henter disse.

Sliter med å finne noe regelverk rundt dette, så lurer på hva jeg kan gjøre.

 

Jeg er i utgangspunktet ikke interessert i å fly ut og inn av postkontoret, som ligger langt unna kontoret, for å hente deler i tide og utide. Det er vanskelig med parkering der også, ettersom jeg bor i Oslo sentrum.

Noen som har noen erfaringer å dele her? Setter meget stor pris på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsgiver har ikke noen råderett over din private eiendom. Dersom du aksepterer å lagre arbeidsgivers utstyr på din eiendom så informerer du arbeidsgiver at de får betale leie for plassen som står til disposisjon. Om dette i det hele tatt er greit for deg da. Du må gi de lov.

 

I tillegg bør både du og arbeidsgiver stille noen spørsmål rundt ansvar og forsikring. Hva om utstyret blir ødelagt/stjålet når det står hos deg - hvem dekker det? Jeg tviler på at ditt private forsikringsselskap er så særlig interessert i å dekke tap på eiendeler til din arbeidsgiver når det er organisert på denne måten.

 

Og så må du og sørge for lønn når du går på postkontoret og henter/leverer utstyr, samt dekket alle utlegg du har knyttet til det(reiseregning, parkering etc).

 

Så kan det jo hende at regnestykket til arbeidsgiver endrer seg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Arbeidsgiver har ikke noen råderett over din private eiendom. Dersom du aksepterer å lagre arbeidsgivers utstyr på din eiendom så informerer du arbeidsgiver at de får betale leie for plassen som står til disposisjon. Om dette i det hele tatt er greit for deg da. Du må gi de lov.

 

I tillegg bør både du og arbeidsgiver stille noen spørsmål rundt ansvar og forsikring. Hva om utstyret blir ødelagt/stjålet når det står hos deg - hvem dekker det? Jeg tviler på at ditt private forsikringsselskap er så særlig interessert i å dekke tap på eiendeler til din arbeidsgiver når det er organisert på denne måten.

 

Og så må du og sørge for lønn når du går på postkontoret og henter/leverer utstyr, samt dekket alle utlegg du har knyttet til det(reiseregning, parkering etc).

 

Så kan det jo hende at regnestykket til arbeidsgiver endrer seg.

 

I utgangspunktet er det snakk om å lagre delene i bilen, ikke i min bopel. 

Spørsmålene rundt forsikring og ansvar er dog fortsatt like gjeldende. Hva skjer ved innbrudd i bilen, ettersom jeg nå må ha alt tilgjengelig i den til enhver tid. 

 

Lønn skal jeg selvfølgelig ha. Tanken er at jeg reiser tidligere fra jobb for å hente pakkene. 

 

Så du tror arbeidsgiver kan, med loven i hånd, kreve å få sende pakker direkte til meg? 

 

Takk for gode tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Da ser jeg ærlig talt ikke problemet?

 

Så lenge firmaet betaler bil og nødvendig forsikring på denne, og du får lønn for å hente pakkene, så får du jo dekket det du skal ha.

 

Om det er lurt å bruke din arbeidstid på dette, eller måten å løse logistikken på, det blir jo strengt tatt en annen diskusjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Da ser jeg ærlig talt ikke problemet?

 

Så lenge firmaet betaler bil og nødvendig forsikring på denne, og du får lønn for å hente pakkene, så får du jo dekket det du skal ha.

 

Om det er lurt å bruke din arbeidstid på dette, eller måten å løse logistikken på, det blir jo strengt tatt en annen diskusjon.

 

Enig,

Så lenge du fører korrekt med timer og sørger for at du ikke gjør noe gratisarbeid, ser jeg ikke noe problem med dette.

Og så lenge alle kostnader og tidsbruk blir synliggjort, kan ledelsen gjøre en vurdering om det er verdt det.

 

At de ønsker å ha "lageret" i bilene i stedet for ser jeg heller ikke noe direkte galt med.

 

Men som kunde ville jeg være litt skeptisk. Hva om man plutselig trenger en ekstra del?

Må den da bestilles, mot at man vanligvis bare ville hentet delen fra lageret?

 

Irriterer meg som kunde i hvert fall når håndverkere må innom en butikk for å kjøpe et eller annet som jeg mener de burde ha på et lager. 

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

For at arbeidsgiver skal ha noen disposisjonsrett over mer enn 1) arbeidsgivers egne eiendeler (f.eks. firmabil) eller 2) arbeidstakers arbeidskraft i arbeidstiden må dette avtales særskilt.

 

Innenfor rammene av din stilling og arbeidstid kan arbeidsgiver kreve at du henter reservedeler på Posten. Arbeidsgiver kan kreve at du oppbevarer dem i firmabil (men ikke egen privatbil uten nærmere avtale). De kan sendes direkte til deg, men dette er ikke uproblematisk med tanke på bevisspørsmål og risiko. Du bør kreve at de adresseres til Bedriften AS c/o Arbeidstaker, for å unngå sammenblanding med private forsendelser.

 

Lovens regel er at disse delene sendes og oppbevares på arbeidsgivers risiko. Blir det innbrudd i bilen er det arbeidsgivers problem med mindre arbeidstaker kan holdes ansvarlig etter skadeserstatningsloven § 2-3.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg ser ingen problemer med dette. Man drar tidligere fra jobben og får dekket parkeringen, om ikke parkeringen dekkes drar man enda tidligere fra jobb - pass på å gå i pluss ved å regulere arbeidstiden. (Man kan ha et eget kredittkort for utleggene).

Fordelen med dette er at man lett kan gjøre private ærender i "arbeidstiden".

Lenke til kommentar

Da ser jeg ærlig talt ikke problemet?

 

Så lenge firmaet betaler bil og nødvendig forsikring på denne, og du får lønn for å hente pakkene, så får du jo dekket det du skal ha.

 

Om det er lurt å bruke din arbeidstid på dette, eller måten å løse logistikken på, det blir jo strengt tatt en annen diskusjon.

Nei du har kanskje rett. Jeg ønsker ikke å være vrang kun for å være vrang, men å finne parkering på lokalbutikken i sentrum kan tidvis være vanskelig. Selv om jeg får igjen utlegg, må det skrives reiseregning på en liten parkering hver eneste gang. 

Samtidig har jeg jo ikke lov å handle samtidig som jeg er der, ettersom jeg ikke betaler skatt på firmabilen. 

Må derfor hente pakke, reise hjem, lage reiseregning på 20 kroner for så å gå tilbake på butikken. 

 

Enig,

Så lenge du fører korrekt med timer og sørger for at du ikke gjør noe gratisarbeid, ser jeg ikke noe problem med dette.

Og så lenge alle kostnader og tidsbruk blir synliggjort, kan ledelsen gjøre en vurdering om det er verdt det.

 

At de ønsker å ha "lageret" i bilene i stedet for ser jeg heller ikke noe direkte galt med.

 

Men som kunde ville jeg være litt skeptisk. Hva om man plutselig trenger en ekstra del?

Må den da bestilles, mot at man vanligvis bare ville hentet delen fra lageret?

 

Irriterer meg som kunde i hvert fall når håndverkere må innom en butikk for å kjøpe et eller annet som jeg mener de burde ha på et lager. 

Ja, den må da bestilles ettersom et billager aldri/vanskelig kan bli uttømmende.

 

 

For at arbeidsgiver skal ha noen disposisjonsrett over mer enn 1) arbeidsgivers egne eiendeler (f.eks. firmabil) eller 2) arbeidstakers arbeidskraft i arbeidstiden må dette avtales særskilt.

 

Innenfor rammene av din stilling og arbeidstid kan arbeidsgiver kreve at du henter reservedeler på Posten. Arbeidsgiver kan kreve at du oppbevarer dem i firmabil (men ikke egen privatbil uten nærmere avtale). De kan sendes direkte til deg, men dette er ikke uproblematisk med tanke på bevisspørsmål og risiko. Du bør kreve at de adresseres til Bedriften AS c/o Arbeidstaker, for å unngå sammenblanding med private forsendelser.

 

Lovens regel er at disse delene sendes og oppbevares på arbeidsgivers risiko. Blir det innbrudd i bilen er det arbeidsgivers problem med mindre arbeidstaker kan holdes ansvarlig etter skadeserstatningsloven § 2-3.

Takk for godt tips. Dette skal jeg ta opp med arbeidsgiver.

 

Tolker det slik da at arbeidsgiver har lovverket på sin side, og at jeg bare er redd for forandring. 

Takker for alle gode tilbakemeldinger.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge du får betalt for all tiden du bruker på dette så ser jeg ikke det juridiske problemet.

 

Men ja, jeg ser jo for meg at det går med mye tid for deg i dette, og spørsmålet om dette er fornuftig bruk av din tid. Men det er et ledelsesspørsmål og bedriftsøkonomisk spørsmål, ikke juridisk. Tid du bruker på dette er jo tid du ikke kan bruke hos kunde og fakturere - så først må bedriften lønne deg for å gjøre noe transportselskapet egentlig gjør for bedriften, men de går og glipp av fakturerbare timer. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er også eit spørsmål om slike arbeidsoppgåver ligg innanfor det arbeidet du har gjort avtale om å utføre, og om ei slik endring eventuelt ligg innanfor arbeidsgivers styringsrett.

 

Dersom du er tilsett som mekanikar på verksted, så er det ikkje gitt at arbeidsgiver utan vidare kan pålegge deg å drive budkøyring, male hus, være barnevakt eller drive med telefonsalg.

Litt fleksibilitet er det på at arbeidsgiver innimellom kan sette deg til å gjere andre arbeidsoppgåver, men dersom du fast skal bruke 10-20% av arbeidstida di på heilt andre arbeidsoppgåver så skal ein reforhandle arbeidsavtalen.

 

 

Du har sjølvsagt mykje å tene på å vere samarbeidsvillig om du ikkje har mykje i mot å utføre litt andre arbeidsoppgåver.

Men du må få slått fast at det er einigheit om kven som har ansvaret, og korleis dette skal gjerast reint praktisk med tanke på lønn eller kompensasjon.

 

Det du skal være oppmerksom på er at dette kan være det fyrste av fleire små endringar som ein skal spare pengar på, så du bør være tydeleg på at du vil sette grenser, og at du vil kreve kompensasjon for ekstraarbeid.

 

Eg ville også spurt meg om kvifor ein ikkje berre bruker firmaet sin adresse for å ta imot pakkar, eventuelt postboks?

Det er vell mykje enklare og ryddigare å få delane levert på jobb, og deretter legge delane til lagring i firmabilen i staden for eit lager?

Kjem delane til deg privat, så vil en få eit problem dersom du feks blir sjuk og pakken står i ditt navn.

Lenke til kommentar

Og så har man spørsmålet om hva gjelder hvis det ikke er plass i bilen til å oppbevare delene. Skal arbeidstager da gratis oppbevare bedriftens eiendeler på privat grunn?

 

I mine øyne skal arbeidstager få betalt fra sekundet han setter seg inn i bilen for å hente pakker på postkontoret for bedriften. Han skal ha leie for all den tid bedriftens eiendeler ligger på hans eiendom.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...