Gå til innhold

Hydrogenstasjon i brann etter eksplosjon i Sandvika


Anbefalte innlegg

Er det nokon stader att å fylle dei få hydrogenbilane som er i landet? HyOp skulle prøve å få nokon til å overta stasjonen sin på Gardermoen. Kva er status for den? ASKO har ein privat stasjon i Trondheim, og eg har forstått det slik at hydrogenbilar kan få lov til å fylle der etter avtale. Men den har avgrensa kapasitet, og er geografisk utanfor rekkjevidde for dei fleste hydrogenbilane i landet. Ein stasjon har eksplodert og dei to andre Uno-X-stasjonane er stengde pga eksplosjonsfare. Båt til København er kanskje einaste alternativ for dei fleste?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hydrogen var kanskje en blindvei tidligere. Nå er det ikke engang en blindvei-stubb igjen av dette marerittet. På tide å avlive hydrogen-bløffen en gang for alle.

 

Nå har jeg påstått i flere år at dette ville skje. Kan vi nå. Bruke vett og slutte å kaste vekk tid og penger på det livsfarlige og dyre blindsporet hydrogen?

Hva faen? Noe vi er enige om? Nå står ikke verden til påske... neste påske da.

 

Ja, det er mye føleri i de delene som ligge strødd rundt i Bærum nå. Jeg gjentar meg selv her, dette har jeg påstått vil skje. Nå har det skjedd. Hvorfor? Fordi hydrogen er ekstremt eksplosivt og ekstremt vanskelig å håndtere på en trygg måte. Dette VET vi, men fremdeles skal noen ihuga klimafantikere på død og liv ha hydrogen for energilagring og transport. Det var bare flaks at liv ikke gikk tapt her. Hva skjer når en hydrogenbuss går i lufta i rushtrafikken?

Ihuga klimafanatikere tar avstand fra hydrogen-bløffen.

 

De som er tilhengere av hydrogen pleier å være klimanektere.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Litt tidlig å konkludere, men jeg står på mitt som er at hydrogentanker har ingenting å gjøre i en bil, i en bil som står i en fellesgarasje, eller som her nært bebygde/trafikerte områder.

Som noen av oss har nevnt før i denne og andre tråder så er det enorme krefter i en slik eksplosjon.

Denne utløste faktisk airbag i en bil som var i nærheten!!

 

Men over 10 kg propan i hver hage har du ingen problemer med? Altså en så liten mengde at det kan rasere et hus hvis det eksploderer? Noe som skjer langt oftere enn at hydrogenstasjoner eksploderer.

 

Jeg er positivt overrasket over hvor liten gasseksplosjonen på hydrogenstasjonen var.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

om den noen sinne åpner igjen, kommer jeg nok ikke til å benytte g/s vei som går rett ved siden av mer. Flaks det ikke var en barnehage på tur der. Blir egentlig veldig overrasket om ikke dette legges ned nå.

Hørte smellet helt til skøyen, spent på hvilket trykk det var, og hvor mye. Leste en ekspert si at flammene går rett opp, men i ene videoen sto det jo en flamme tvers og g/s-veien, bra det gikk så bra som det gjorde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kan då umogeleg vere tilfelle. I fylgje dei sjølvutnemnde hydrogenekspertanei kommentarfelta her, er hydrogen knapt nok brennbart. I alle fall ikkje eksplosjonsfarleg. Lurer på kva dei har å seie denne gongen.

:rofl:

 

Eg er i alle fall heilt sikker på at eg ikkje vil reise med noko hydrogenfarty, og vonar det no kjem nye reglar om tryggleiksavstand frå hydrogenstasjonar til alt anna. No er både E16 og E18 stengt og to bilistar er skadde fordi eksplosjonen utløyste kollisjonsputene. Dette kunne endt ille dersom det hadde skjedd nær vegen i rushtrafikken.

 

Har lagt merke til at utbygginga av nye stasjonar har stansa i det meste av Europa. Danmark har gått frå 10 til 8 og Tyskland ser ut til å ha stansa på 70. Dei skulle ha 100 "innan 2019". No når Uno-X har stengt sien stasjonar, og HyOp gjekk konk i fjor haust, er det vel berre Asko i Trondheim som kan levere hydrogen i Noreg?

Du får passe på å holde deg et godt stykke unna byene i Norge (og utlandet) da. Siden gass under trykk er så skummelt, mener jeg. For der kjører det busser med digre gasstanker på taket.

 

PS: husk å bytte ut gassgrillen med en halv oljetønne du fyller kull i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Men over 10 kg propan i hver hage har du ingen problemer med? Altså en så liten mengde at det kan rasere et hus hvis det eksploderer? Noe som skjer langt oftere enn at hydrogenstasjoner eksploderer.

 

Jeg er positivt overrasket over hvor liten gasseksplosjonen på hydrogenstasjonen var.

Nei, jeg er ikke komfortabel med gasser i tanker hverken på fyllestasjoner, i hus eller biler.

 

Utrolig at en slik eksplosjon i det hele tatt kan bagatelliseres. :(

Lenke til kommentar

Jeg er positivt overrasket over hvor liten gasseksplosjonen på hydrogenstasjonen var.

Arbeidsplassen til veldig mange ligger rett i nærheten, de som har kontorplasser med vindu vendt ut mot denne stasjonen har fått beskjed om å holde seg hjemme i dag da mange vinduer mangler. På tidspunktet ulykken skjedde pleier mange å gå hjem fra jobb, bare noen meter fra selve stasjonen. At ulykken ikke ble større skyldes ene og alene at dagen i går tilfeldigvis var en fridag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men over 10 kg propan i hver hage har du ingen problemer med? Altså en så liten mengde at det kan rasere et hus hvis det eksploderer? Noe som skjer langt oftere enn at hydrogenstasjoner eksploderer.

Nå er det litt forskjell på propan og hydrogen. Propan lagres ved mye lavere trykk, er mye mindre flyktig, tenner ikke i nærheten av like lett og har mye snevrere område med blandingsforhold i luft der det er eksplosivt.

 

Det at en av fire(?) hydrogenfyllestasjoner i Norge eksploderer bør få noen alarmbjeller til å ringe. Det er en elendig statistikk.

 

Jeg er positivt overrasket over hvor liten gasseksplosjonen på hydrogenstasjonen var.

Det var tydeligvis lite hydrogen som faktisk eksploderte. Det kan ha vært mye hydrogen som brant kraftig, men det var neppe mer enn 1 kg hydrogen som eksploderte. Sammenlignet med omkring 200 kg som ble lagret ved fyllestasjonen, og typisk omkring 5 kg i en hydrogenbil.

 

Altså mye flaks i uflaks. Neste gang kan det være verre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Litt tidlig å konkludere, men jeg står på mitt som er at hydrogentanker har ingenting å gjøre i en bil, i en bil som står i en fellesgarasje, eller som her nært bebygde/trafikerte områder.

Som noen av oss har nevnt før i denne og andre tråder så er det enorme krefter i en slik eksplosjon.

Denne utløste faktisk airbag i en bil som var i nærheten!!

 

Men over 10 kg propan i hver hage har du ingen problemer med? Altså en så liten mengde at det kan rasere et hus hvis det eksploderer? Noe som skjer langt oftere enn at hydrogenstasjoner eksploderer.
Eg har aldri høyrt om ein propaneksplosjon med liknande konsekvensar. Dersom det skjer ofte, har du kanskje ei lenkje? Hydrogen blandar seg jo fortare med luft enn nokon annan gass, noko propan gjer i liten grad. Propan er tung og legg seg langs bakken, so ein eksplosjon vert veldig lokal og mykje tregare. Meir som ei rask forbrenning.

 

Jeg er positivt overrasket over hvor liten gasseksplosjonen på hydrogenstasjonen var.

 

Stasjonen har berre kapasitet til å fylle 50 bilar om dagen. Denne må definitivt flyttast lengre frå vegen, slik at ikkje neste eksplosjon kan få liknande konsekvensar. Tenk om dette hadde skjedd i rushtida eller med ein større stasjon!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det litt forskjell på propan og hydrogen. Propan lagres ved mye lavere trykk, er mye mindre flyktig, tenner ikke i nærheten av like lett og har mye snevrere område med blandingsforhold i luft der det er eksplosivt.

 

Det at en av fire(?) hydrogenfyllestasjoner i Norge eksploderer bør få noen alarmbjeller til å ringe. Det er en elendig statistikk.

 

Det var tydeligvis lite hydrogen som faktisk eksploderte. Det kan ha vært mye hydrogen som brant kraftig, men det var neppe mer enn 1 kg hydrogen som eksploderte. Sammenlignet med omkring 200 kg som ble lagret ved fyllestasjonen, og typisk omkring 5 kg i en hydrogenbil.

 

Altså mye flaks i uflaks. Neste gang kan det være verre.

 

Hvordan kan du mene at det bare var 1kg hydrogen som eksploderte?

Lenke til kommentar

Nå har jeg påstått i flere år at dette ville skje. Kan vi nå. Bruke vett og slutte å kaste vekk tid og penger på det livsfarlige og dyre blindsporet hydrogen?

 

Hva med alle brannene på tesla-ladestasjoner?  Kan vi nå bruke vett og slutte å kaste vekk tid og penger på det tullet der?

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Det faktum at ikke alle vinduene er blåst ut mange hundre meters omkrets tyder på en relativt liten eksplosjon. Her kan du lese om konsekvensene av 3,5-7 kg: https://pdfs.semanticscholar.org/e5c9/2ead8b933bed601347179b17f7a8df919838.pdf

Noen hørte en høy "hisse" lyd i forkant, så det var neppe kun 1 kg. 

 

Kan være greit å unngå løgn før man faktisk vet hva som har hendt. 

Lenke til kommentar

Hva med alle brannene på tesla-ladestasjoner?  Kan vi nå bruke vett og slutte å kaste vekk tid og penger på det tullet der?

Du trenger ikke bruke tid og penger på Teslas ladestasjoner. Ingen av disse har mottatt offentlige midler.

 

Hydrogenfyllestasjonen i Sandvika ble derimot sponset med ca 13,5 millioner kroner fra Enova og Akershus kommune.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen hørte en høy "hisse" lyd i forkant, så det var neppe kun 1 kg. 

 

Kan være greit å unngå løgn før man faktisk vet hva som har hendt.

Som sagt, jeg utelukker ikke at utslippet var større. Det kan godt hende utslippet var på f.eks 20 kg, der 19 kg brant og 1 kg eksploderte.

 

Det som er greit å få med seg er at energimengden ikke har enorm betydning i en eksplosjon - det som er avgjørende er hastigheten energien frigjøres. I en detonasjon frigis energien så raskt at man får stort overtrykk som blåser ut vinduer og knuser organer.

 

Eksempelvis er det mer energi i en kg brunost enn en kg TNT. Brunost som brenner er ganske udramatisk. TNT som detonerer er ikke like udramatisk.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...