Gå til innhold

Hydrogenstasjon i brann etter eksplosjon i Sandvika


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Litt tidlig å konkludere, men jeg står på mitt som er at hydrogentanker har ingenting å gjøre i en bil, i en bil som står i en fellesgarasje, eller som her nært bebygde/trafikerte områder.

Som noen av oss har nevnt før i denne og andre tråder så er det enorme krefter i en slik eksplosjon.

Denne utløste faktisk airbag i en bil som var i nærheten!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Nå har jeg påstått i flere år at dette ville skje. Kan vi nå. Bruke vett og slutte å kaste vekk tid og penger på det livsfarlige og dyre blindsporet hydrogen?

Eventuelt kan man slutte med følerier og få fakta på bordet før man konkluderer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jeg skulle likt å se den risikovurderingen som lå til grunn for byggesøknaden om hydrogenstasjon midt i krysset mellom E16 og E18... Et av landets mest trafikkerte kryss med over 80 000 passerende kjøretøy daglig.

 

Et område på 785 000 kvadratmeter skal være evakuert

 

Eksplosjonen skal ha slengt bygningsdeler 40 meter gjennom lufta og kollisjonsputene til forbipasserende biler skal ha blitt utløst av eksplosjonen.

 

For øyeblikket finnes det ikke en eneste plass i hele landet å fylle hydrogen på personbilen sin.

Ja, eller 785 000 000 000 kvadratmillimeter, som er en enda bedre måleenhet.

Lenke til kommentar

Videre bygging av hydrogenstasjoner burde i det minste ta plass i områder hvor en ikke sperrer av både E18 og E16 når det går i lufta.

 

Det bør ikke være noe problem å legge disse til ubebodde strøk, hydrogenbilister har ikke rekkeviddeangst i følge de som vet best.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Videre bygging av hydrogenstasjoner burde i det minste ta plass i områder hvor en ikke sperrer av både E18 og E16 når det går i lufta.

Ja, med gode kontakter i kommunen og godtroende politikere så kunne de kanskje lagt en i Vinterbro, der E6 og E18 krysser? Eller kanskje ved ankomsthallen på Gardemoen? Her kan det renne på med gode forslag...

 

:p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eventuelt kan man slutte med følerier og få fakta på bordet før man konkluderer.

Ja, det er mye føleri i de delene som ligge strødd rundt i Bærum nå. Jeg gjentar meg selv her, dette har jeg påstått vil skje. Nå har det skjedd. Hvorfor? Fordi hydrogen er ekstremt eksplosivt og ekstremt vanskelig å håndtere på en trygg måte. Dette VET vi, men fremdeles skal noen ihuga klimafantikere på død og liv ha hydrogen for energilagring og transport. Det var bare flaks at liv ikke gikk tapt her. Hva skjer når en hydrogenbuss går i lufta i rushtrafikken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, med gode kontakter i kommunen og godtroende politikere så kunne de kanskje lagt en i Vinterbro, der E6 og E18 krysser? Eller kanskje ved ankomsthallen på Gardemoen? Her kan det renne på med gode forslag...

 

:p

Stortinget og regjeringskvartalet må jo passe perfekt. Dan kan klimapolitikerne beundre sine fantastiske tanker i levende live. til det smeller da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde jeg var vittig, men jeg sitter og blir skremt over kartet på hydrogen.no

Mange av eksisterende og planlagte stasjoner ligger godt innenfor 500m fra viktige infrastrutur-knutepunkter. For eksempel den som skal stå like ved veggen til Scandic hotell Værnes lufthavn, 30m fra nordlandsbanen og med både avgangshallen til værnes lufthavn og E6 innen en sikkerhetssone på 500m. Eller Uno-X Åsane i Bergen som har hele IKEA inni sin 500m sikkerhetssone, og en svært trafikkert del av E39. Eller den på Skedmokorset som skal bygges under en 320kV kraftlinje. Jeg ser at lange bølgeblikkplater har blitt slengt 40m av gårde i Sandvika og ser for meg det samme under kraftlinja på Skedsmokorset.

Å pokker... Måtte sjekke, og jeg må si den i Åsane i Bergen har et btydelig potensial for dødelig utgang når den går i luften.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hydrogen i ren form är extremt resurskrävande och satsas enbart på för att politiker inte kan kemi.

 

Räkna på att lagra hydrogen i flytande drivmedel så inser alla hur korkat det är.

 

Lägg till att syntetiska drivmedel av exempelvis plastavfall i bra motorer ger renare avgaser än luften de drar in.

 

Lägg till att modern kärnkraft som närmar sig massproduktion kommer ha hög nog temperatur för att kunna växla mellan produktion av H2 eller elektricitet.

H2 + CO2 => metanol men kan ju förädlas vidare till alla flytande drivmedel.

 

Jag föreslår att cementproduktion får moderna reaktorer långt under mark så de kan producera cement och syntetiskt flygbränsle.

 

Heather Willauer och hennes Team vid US NAVY har tagit fram två katalysatorer en som ger godkänt jetfuel en syntetisk metanol. De kalkylerar ner mot en dollar per liter inklusive produktionsfartyg med 12 militära reaktorer var en för var flotta.

 

Det är billigare än dagens kostnad och mycket mer leveranssäkert i händelse av konflikt.

 

På land skulle vi kunna producera syntetiska drivmedel till mellan 3 och fyra norska kronor per liter.

 

Så om tio år kommer elbilar förbjudas i städer för de försämrar luften mer än moderna bilar som drivs på syntetiska drivmedel. (skulle inte förvåna mig då jag följer debatten om dieselbilar).

 

Norge har bra kemister utmärkta förutsättningar och ett företag som kanske kommer vara igång med produktion av kompletta flytande reaktorer inom några år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kan då umogeleg vere tilfelle. I fylgje dei sjølvutnemnde hydrogenekspertanei kommentarfelta her, er hydrogen knapt nok brennbart. I alle fall ikkje eksplosjonsfarleg. Lurer på kva dei har å seie denne gongen.

:rofl:

 

Eg er i alle fall heilt sikker på at eg ikkje vil reise med noko hydrogenfarty, og vonar det no kjem nye reglar om tryggleiksavstand frå hydrogenstasjonar til alt anna. No er både E16 og E18 stengt og to bilistar er skadde fordi eksplosjonen utløyste kollisjonsputene. Dette kunne endt ille dersom det hadde skjedd nær vegen i rushtrafikken.

 

Har lagt merke til at utbygginga av nye stasjonar har stansa i det meste av Europa. Danmark har gått frå 10 til 8 og Tyskland ser ut til å ha stansa på 70. Dei skulle ha 100 "innan 2019". No når Uno-X har stengt sien stasjonar, og HyOp gjekk konk i fjor haust, er det vel berre Asko i Trondheim som kan levere hydrogen i Noreg?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nå har det skjedd. Hvorfor? Fordi hydrogen er ekstremt eksplosivt og ekstremt vanskelig å håndtere på en trygg måte. Dette VET vi, men fremdeles skal noen ihuga klimafantikere på død og liv ha hydrogen for energilagring og transport.

Det er ikkje det du kallar "klima-fanatikarar" som vil ha hydrogen. Tvert imot. Hydrogen er noko av det aller verste vi kan bruke klimamessig. Det er oljebransjen og godtruande miljøvernarar som ikkje kan rekne som vil ha hydrogen. WTW har hydrogen produsert på dei aller fleste måtar minst like høge utslepp som diesel. Hydrogen produsert med elektrolyse med straum frå nettet har mykje høgare utslepp enn diesel.

 

Det var bare flaks at liv ikke gikk tapt her. Hva skjer når en hydrogenbuss går i lufta i rushtrafikken?

Det vil eg ikkje tenkje på, og eg vonar heile bransjen no set ein fot i bakken og vurderer galskapen dei er med på. Vi såg òg kor gale det gjekk då ein buss med naturgasstankar på taket køyrde under ei litt for låg bru. Heldigvis var det ingen passasjerar i bussen. Hydrogenbussar har som regel tankane på taket av tryggleikgsgrunnar, og hydrogen er veldig mykje verre enn naturgass.
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...