Gå til innhold

Alipay og Vipps går for felles løsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bankaxept kjører fast pris per transaksjon, og er i alle tilfeller langt billigere enn Visa og Mastercard som tar % av beløp.

 

Det er ingen selvfølge, men Vipps og BankAxept (og BankID) er slått sammen til ett selskap, så jeg ville anse det som naturlig at BankAxept velges fremfor Visa...

 

Men BankAxept har ingen mobil-løsning, og gebyr for mobilbetaling med Vipps er på nivå med Visa og MasterCard (1,75%). Hvis ikke avtalen med konkurransemyndighetene sier noe om pris så blir nok ikke mobilbetaling med BankAxept (om det skulle komme) mye rimeligere.

Endret av spiff42
Lenke til kommentar

Rare greier gitt. Mange land i Europa bannlyser stort sett Huawei, men null problemer å bruke Alipay som betalingsmetode, selv om det også er kinesisk selskap. Skjønn det den som kan…. :hmm:

 

Du må vente til Alipay blir en økonomisk konkurrent mot vestlige bedrifter. Da kommer nok bannlysingen fortløpende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men BankAxept har ingen mobil-løsning, og gebyr for mobilbetaling med Vipps er på nivå med Visa og MasterCard (1,75%). Hvis ikke avtalen med konkurransemyndighetene sier noe om pris så blir nok ikke mobilbetaling med BankAxept (om det skulle komme) mye rimeligere.

 

Nå var etter sigende dette noe av grunnen til at de tre selskapene ble slått sammen, at mobilbetaling skulle kunne gjøres med BankAxept på lik linje med kort. Dette tar tid å få på plass, og de er ikke i mål enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Apple er selvfølgelig grunnen til at kvasi-løsninger med skanning av qr koder dukker opp. Å åpne en app, aktivere kamera, godkjenne beløp og stenge ned app blir adri så lett og enkelt som å holde telefon inntil terminalen. Er det egentlig liv laga for sånne løsninger? Og hvorfor ikke bruke NFC på android og kamera på iphone? Spania har 90% av brukerne på android og kan egentlig gi blaffen i Apple sine begrensinger.

 

 

Nei skulle du sett.. "så enkelt som å holde telefonen inntil terminalen" er da fult mulig på en iPhone og. Eller med tanke på hvem som var først på markedet i Norge kunne man vel kanskje si "fullt mulig på en Android og" ;)

 

Det er like lite vits å konkurrere for Vipps med Apple Pay som det er å konkurrere med Google Pay på Android telefoner. De tilbyr ikke noe bedre tjeneste enn det som er ferdig innebygd i telefonen. 

Lenke til kommentar

Jeg er veldig interessert i oppdatering av artikkelen når dere får svar!

 

Såvidt jeg husker er WeChat åpnet for bruk med utenlandske bankkort, men jeg ville ikke hatt noe imot å bruke Vipps for å betale i Kina. Det hadde faktisk vært konge -- da kan jeg kanskje også motta betalinger fra kinesiske personer sin Alipay direkte til min norske bankkonto?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Om man betaler med mastercard eller en av de nye betalingsløsningene koster det flesk. 1,75% av kr. 200 blir kr. 3

Bankaxept koster fra 0,24 øre og nedover avhengig av volum.

Forstår godt at butikkene boikotter de nye løsningene, og prisøkningen er det forbrukerne som til syvende og sist må ta.

Lenke til kommentar

Rare greier gitt. Mange land i Europa bannlyser stort sett Huawei, men null problemer å bruke Alipay som betalingsmetode, selv om det også er kinesisk selskap. Skjønn det den som kan…. :hmm:

Synes ikke det er så veldig rart egentlig. Det er ikke det at Huawei er kinesisk som gjør at de bannlyses, det er at de har levert utstyr med skjulte avlytningsmekanismer. Blir Alipay fersket i det samme så skal du se de også blir bannlyst.

Lenke til kommentar

 

Rare greier gitt. Mange land i Europa bannlyser stort sett Huawei, men null problemer å bruke Alipay som betalingsmetode, selv om det også er kinesisk selskap. Skjønn det den som kan…. :hmm:

Synes ikke det er så veldig rart egentlig. Det er ikke det at Huawei er kinesisk som gjør at de bannlyses, det er at de har levert utstyr med skjulte avlytningsmekanismer. Blir Alipay fersket i det samme så skal du se de også blir bannlyst.

Åja! Jeg trodde bare det var en udokumentert påstand som fortsatt er gjenstand for betydelig debatt hvorvidt Huawei har levert slikt utstyr. Jeg visste ikke at det nå er blitt en kjensgjerning som ikke trenger bevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes ikke det er så veldig rart egentlig. Det er ikke det at Huawei er kinesisk som gjør at de bannlyses, det er at de har levert utstyr med skjulte avlytningsmekanismer. Blir Alipay fersket i det samme så skal du se de også blir bannlyst.

Nå skal jeg ikke påstå at dette er feil, men jeg kan ikke huske å ha lest noe sted at det er bevist at Huawei har levert utstyr med skjulte avlyttingsmekanismer. Alt har vært påstander, men null beviser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...