Gå til innhold

Et år uten Jobb i IT Bransjen....er det bare å finne på noe annet å gjøre?


Anbefalte innlegg

Er jeg ikke verdt å ansette?

 

Hvis du virkelig ikke kan få jobb i Oslo med relevant utdanning i en bransje med stor mangel på folk, må der være noe galt.  Et kan være at et karaktersnitt på C må sies å være temmelig dårlig, men likevel ville jeg tro du ville kunne få en sjanse et sted.  Har du prøvd å ta kontakt med tidligere medstudenter og se om noen kan gi deg en snarvei til intervju i det minste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå var jeg nyutdannet og nyansatt i vår med ganske gode karakterer, men tror dette også kan hjelpe deg

 

Lag en CV som ser grei ut sier seg selv

Hvis du er villig til å jobbe i Oslo så vil det naturligvis åpne mange flere muligheter for deg. Selv ønsket jeg ikke å jobbe der.

 

I tillegg til å søke jobber på "vanlig" måte - Lag deg LinkedIn hvis du ikke har det. Følg anbefalte steg, så dukker du opp i søkeresultatene oftere for rekruttører. Ikke nødvendigvis at dette vil ha en effekt, men det skader ikke og det kan potensielt gi gevinst for deg. (Dette ledet til flere "gratis" muligheter for meg)

 

Du kan bli kontaktet ut av det blå av rekuttører fra bemanningsbyrå via linkedin. På intervjuer med dem bør du prøve å fremstå at du er åpen for det meste slik at de kan ringe deg også om eventuelle andre jobber dersom det dukker opp. Har du spesielle interesseområder, enkelte ting du er spesielt flink i? En bacheloroppgave som er veldig relevant innen et område? Nevn slike ting, Bemannignsbyråer noterer og husker på slike ting dersom du gir et greit inntrykk ellers. Hvis prosjektet ditt på GitHub er av en grei/god standard så bare ta med det også.

 

Nå vet jeg ikke om det er å bli innkalt til intervjuer eller å få jobbtilbud som er problemet ditt, men uansett når du skriver "Jeg føler meg bare som søppel fordi jeg ikke har fått meg jobb etter 1 år. Fullstendig verdiløs". Selv om du føler deg dritt - på intervju gjelder det å fremstå med et smil, avslappet, selvsikker i tonen og fremheve de positive sidene dine. Kanskje enklere på papiret enn i praksis, men prøv!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Nå var jeg nyutdannet og nyansatt i vår med ganske gode karakterer, men tror dette også kan hjelpe deg

 

Lag en CV som ser grei ut sier seg selv

Hvis du er villig til å jobbe i Oslo så vil det naturligvis åpne mange flere muligheter for deg. Selv ønsket jeg ikke å jobbe der.

 

I tillegg til å søke jobber på "vanlig" måte - Lag deg LinkedIn hvis du ikke har det. Følg anbefalte steg, så dukker du opp i søkeresultatene oftere for rekruttører. Ikke nødvendigvis at dette vil ha en effekt, men det skader ikke og det kan potensielt gi gevinst for deg. (Dette ledet til flere "gratis" muligheter for meg)

 

Du kan bli kontaktet ut av det blå av rekuttører fra bemanningsbyrå via linkedin. På intervjuer med dem bør du prøve å fremstå at du er åpen for det meste slik at de kan ringe deg også om eventuelle andre jobber dersom det dukker opp. Har du spesielle interesseområder, enkelte ting du er spesielt flink i? En bacheloroppgave som er veldig relevant innen et område? Nevn slike ting, Bemannignsbyråer noterer og husker på slike ting dersom du gir et greit inntrykk ellers. Hvis prosjektet ditt på GitHub er av en grei/god standard så bare ta med det også.

 

Nå vet jeg ikke om det er å bli innkalt til intervjuer eller å få jobbtilbud som er problemet ditt, men uansett når du skriver "Jeg føler meg bare som søppel fordi jeg ikke har fått meg jobb etter 1 år. Fullstendig verdiløs". Selv om du føler deg dritt - på intervju gjelder det å fremstå med et smil, avslappet, selvsikker i tonen og fremheve de positive sidene dine. Kanskje enklere på papiret enn i praksis, men prøv!

 

Lykke til!

Intervjvu er ikke et super stort problem. Skal på ett imorgen hos bemanningsbirå og ett på onsdag hos et start-up firma

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Håper det gikk bra på intervjuet!
Du skriver litt for lite utfyllende til å gi et godt svar, vi er tross alt folk som prøver å hjelpe hverandre uten å få noe igjen for det,

og da føler jeg måten du ordlegger deg på vitner om en som kanskje trenger å trene på litt ydmykhet?

Det skal strengt tatt ikke gå an å ikke få en jobb innen IT-bransjen hvis du er villig til å :

  • ta hva som helst (innen rimelighetens grenser)
  • legge ned aktiv jobbing i å gjøre deg attraktiv - Røde Kors og andre driver f. eks. programmeringskurs for ungdommer, det tar seg absolutt ikke verst ut på en ellers tynn CV
  • jobbe et par timer daglig med å utvikle noe du har behov for - benytt enten Java, C#, Python eller JavaScript
  • skrive en e-post til vedkommende som ikke innkalte deg til annengangs intervju, e. l. og be om en ærlig tilbakemelding på hva du gjorde feil/hva som gjorde deg uaktuell. Skal en ansetter bruke 20 minutter av dagen sin på å gi deg denne tilbakemeldingen, er det viktig at du appellerer til mennesket bak jobben; fortell at du begynner å bli fortvilet og utvis ydmykhet, så skal du se at du plutselig har en samtale gående, og kanskje husker vedkommende deg ved neste korsvei, evt. sender CV'en din til noen som kanskje trenger deg.
  • 80% av jobber blir ikke annonsert - det finnes mange muligheter for å bygge nettverk gjennom ulike arrangement, studieting og det å gjøre det jeg nevnte i forrige punkt.
  • Selvtillit er nesten et must, og den synker for hver dag man går ledig - ikke begrens søket ditt til kun IT

 

Lykke til, det order seg!

Lenke til kommentar

Bare føler at det er en fare på min psykiske helse. De første 6 månedene gikk det bra, men jeg ser på alle rundt meg som har fått jobb og det får meg til å føle meg som samfunnets søppel. Og dette får meg til å føle meg verdiløs fordi det vistnok skal være så enkelt. Jeg fikk en oppdattering på det intervjuet jeg var på og var ikke aktuell for rekrutteringsbirået. jeg er i en prossess hos Bisnode og var i en prosess med et firma i Grimstad men min kamerat som har jobb i et stort IT firma sier at de kriteriene jeg blir stilt er høyere enn de han ble stilt av en eller annen grunn. De kode testene jeg har fått syntes han var veldig rare ettersom han selv med et års erfaring i bransjen ikke kunne løse.

 

Er deprimerende å sitte grinene hjemme mens jeg prøver å finne måter å få dette til å skje på men virker fullstendig meningsløst og i en verden hvor jobb er en viktig del med utdannelse føler jeg meg som at jeg ikke fortjener å leve(litt ekstremt ja,er ikke i den faresonen enda men føles sånn ut)

Lenke til kommentar

Stå på. Det kommer til å løsne. Det kan være traust lenge før det plutselig løsner og enn får tilbud om jobb. Vær forberedt på at det kan ta 1-2 år om enn ikke bor i en av storbyene.

 

Jeg anbefaller også at du tar kontakt med NAV og be om å bli med på det nav kaller JOBBFOKUS.  Det er et 6 ukers program som enn går gjennom, for å lære å skrive søknader på riktig måte. Samt hva enn skal ha med på CV og rekkefølgen på teksten på CV. Er også intervjutrening på JOBBFOKUS kurset

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Stå på. Det kommer til å løsne. Det kan være traust lenge før det plutselig løsner og enn får tilbud om jobb. Vær forberedt på at det kan ta 1-2 år om enn ikke bor i en av storbyene.

 

Jeg anbefaller også at du tar kontakt med NAV og be om å bli med på det nav kaller JOBBFOKUS.  Det er et 6 ukers program som enn går gjennom, for å lære å skrive søknader på riktig måte. Samt hva enn skal ha med på CV og rekkefølgen på teksten på CV. Er også intervjutrening på JOBBFOKUS kurset

gjelder dette hvis man bor istorbyer......for det har gått 1 og jeg bor i storby.

 

Jeg skal sjekke det ut. vil prøve hva som helst

Lenke til kommentar

Ved første øyekast virker det som du sikter for høyt. Spesielt når du ikke klarte kodetestene.

 

... men min kamerat som har jobb i et stort IT firma sier at de kriteriene jeg blir stilt er høyere enn de han ble stilt av en eller annen grunn. De kode testene jeg har fått syntes han var veldig rare ettersom han selv med et års erfaring i bransjen ikke kunne løse....

 

Noen arbeidsgivere stiller høyere krav enn andre. Har din kamerat forresten samme type stilling og utdanning så sammenligningen du her gjør er passende?

Lenke til kommentar

Ved første øyekast virker det som du sikter for høyt. Spesielt når du ikke klarte kodetestene.

 

 

Noen arbeidsgivere stiller høyere krav enn andre. Har din kamerat forresten samme type stilling og utdanning så sammenligningen du her gjør er passende?

 

Min kamerat har en Bach i ingeniør mens jeg har en Bach i IT&IS men han nevnte det at kodetesten han fikk var ikke i nærheten så vanskelig som min kodetest og at han selv nå ikke ville klart denne kodetesten.

 

vi søker på samme type stilling,mest utvikler stillinger

Endret av Workman94
Lenke til kommentar

Ta deg en jobb i Irland der de trenger nordmenn til it jobber.

 

Kjenner folk fra IT bransjen (Ikke fra Norge, men et land østover) som har fått tilbud med helt forferdelig lav lønn av Amazon i Irland, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke om den.

Men men, jobb er jobb. Han valgte å jobbe lokalt til slutt og dro aldri til Irland.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Min kamerat har en Bach i ingeniør mens jeg har en Bach i IT&IS men han nevnte det at kodetesten han fikk var ikke i nærheten så vanskelig som min kodetest og at han selv nå ikke ville klart denne kodetesten.

 

vi søker på samme type stilling,mest utvikler stillinger

Jeg tror det er viktig å huske at en også må ha litt flaks. Spesielt som nyutdannet er det vanskelig for arbeidsgiver å skille kandidater, og det blir litt trynefaktor, litt personlige vurderinger hvor godt en passer inn i gruppa, og rett og slett litt tilfeldigheter. Også intervju kan være litt tilfeldig hva du får av spørsmål.

 

Jeg ville brukt tida på å videreutvikle de ferdigheter du allerede har. Fortsett med GitHub-repoet ditt, pass på at det er presentabelt, hold deg aktiv i koding. Vurder å engasjere deg i noen FOSS-prosjekter.

 

Og se om du kan få noen innspill på hvordan du har gjort det på intervju, CV og søknadstekst. Kanskje du gjør noen blemmer du ikke tenker over selv engang? Skrivefeil i søknad, dårlig kroppsholdning, negativ innstilling, "feil" svar på standardspørsmål, etc.

 

EDIT: Og hvis du sliter med kodespørsmål på intervju finnes det massevis av bøker, internettsider og YouTube-videoer som trener deg på dem. Kan være verdt å bruke litt tid på.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Kjenner folk fra IT bransjen (Ikke fra Norge, men et land østover) som har fått tilbud med helt forferdelig lav lønn av Amazon i Irland, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke om den.

Men men, jobb er jobb. Han valgte å jobbe lokalt til slutt og dro aldri til Irland.

Stemmer det, lønnen er elendig. Men da har du en fot innenfor og kan bytte jobb til en som betaler godt etter 6 måneder.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er viktig å huske at en også må ha litt flaks. Spesielt som nyutdannet er det vanskelig for arbeidsgiver å skille kandidater, og det blir litt trynefaktor, litt personlige vurderinger hvor godt en passer inn i gruppa, og rett og slett litt tilfeldigheter. Også intervju kan være litt tilfeldig hva du får av spørsmål.

 

Jeg ville brukt tida på å videreutvikle de ferdigheter du allerede har. Fortsett med GitHub-repoet ditt, pass på at det er presentabelt, hold deg aktiv i koding. Vurder å engasjere deg i noen FOSS-prosjekter.

 

Og se om du kan få noen innspill på hvordan du har gjort det på intervju, CV og søknadstekst. Kanskje du gjør noen blemmer du ikke tenker over selv engang? Skrivefeil i søknad, dårlig kroppsholdning, negativ innstilling, "feil" svar på standardspørsmål, etc.

 

EDIT: Og hvis du sliter med kodespørsmål på intervju finnes det massevis av bøker, internettsider og YouTube-videoer som trener deg på dem. Kan være verdt å bruke litt tid på.

Tenker å forstette og utvikle meg med koding,målet er å sette in 8 ttimer kode hver dag starter fra Mandag 1. Juli

Lenke til kommentar

Mye av det du har skrevet på Github er ganske elementært, men du ser ut til å lære deg flere språk, som jo er en fordel, men ofte kan det være bedre å spesialisere seg på det språket du liker best, å bli god på det. Det tar utrolig mye tid å bli virkelig god på programmering, å lære seg flere språk inngående er ofte mer jobb enn man har tid til, men det må du selv vurdere.

 

Det finnes jobber både innen C#, Java og Javascript, som er de språkene du ser ut til å ha benyttet, de er populære språk alle tre.
 
Det er altså alltid lønnsomt å ha en grunnleggende forståelse av flere språk, men innen utvikling er det sjelden man ser etter en "potet", altså en som kan brukes til alt.

 

I det minste blant større arbeidsgivere ønsker man generelt ansatte som er gode på én ting, ikke middelmådige på mange ting.

 

Problemet er at de som rekrutterer ofte ser etter det motsatte, en søker som har bachelor, master og kan fra serverdrift til å lage nettsider og apper for iOS, gjerne med regnskapserfaring, agile, scrum, open source, blockchain og alle mulige andre ord de klarer å få med.

 

I stillingannonser ser man ofte smørbrødlister på kvalifikasjoner intet menneske i verden har, så søk gjerne på jobber du ikke er kvalifisert til, mange selskaper har forventninger til kvalifikasjoner som er umulige å oppnå uansett.

 

Du bør ha litt mer substansielle prosjekter på Github.

Finn noe du selv liker, gjerne et problem du vil løse, som kanskje andre også kan trenge en løsning på, og lag noe som utretter dette, det bør jo være litt mer enn "Hello World" og "Tic-Tac-Toe" dersom du ønsker å jobbe med programmering.
 
Du kan jo også melde deg inn på Stack Overflow, for å svare på spørsmål andre måtte ha.

For egen del har jeg ofte lært langt mer av å forsøke å fikse andres problemer, rette andres kode osv, enn å forsøke å løse mine egne programmeringsproblemer, samt at man ofte lærer mye av lese svar gitt av andre som kanskje har mer kunnskap, fiffige løsninger osv.

Som andre har nevnt, så er det ofte også mye flaks hvorvidt man finner en jobb, det er dessverre mange utviklere som ikke er særlig dyktige, og heller ikke særlig interesserte i det de driver med, som jobber rundt i større IT-selskaper, mens mange som er dyktige sliter med å finne en jobb.
 
Det er hundrevis av jobber på Finn, se etter ting som kan passe for deg, å søk på så mye som mulig. Desto mer du søker på, desto større er sjansene for at du blir ansatt et sted.

 

Stack Overflow har forøvrig også svært mange ledige jobber listet i sitt annonsemarked for ledige stillinger, mange fra Norge, men også en hel del fra andre land som er "remote", som betyr at du kan i stor grad jobbe hjemmefra osv. og kanskje kan lære mer, få litt mer på CV'en osv.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Mye av det du har skrevet på Github er ganske elementært, men du ser ut til å lære deg flere språk, som jo er en fordel, men ofte kan det være bedre å spesialisere seg på det språket du liker best, å bli god på det. Det tar utrolig mye tid å bli virkelig god på programmering, å lære seg flere språk inngående er ofte mer jobb enn man har tid til, men det må du selv vurdere.

 

Det finnes jobber både innen C#, Java og Javascript, som er de språkene du ser ut til å ha benyttet, de er populære språk alle tre.

 

Det er altså alltid lønnsomt å ha en grunnleggende forståelse av flere språk, men innen utvikling er det sjelden man ser etter en "potet", altså en som kan brukes til alt.

 

I det minste blant større arbeidsgivere ønsker man generelt ansatte som er gode på én ting, ikke middelmådige på mange ting.

 

Problemet er at de som rekrutterer ofte ser etter det motsatte, en søker som har bachelor, master og kan fra serverdrift til å lage nettsider og apper for iOS, gjerne med regnskapserfaring, agile, scrum, open source, blockchain og alle mulige andre ord de klarer å få med.

 

I stillingannonser ser man ofte smørbrødlister på kvalifikasjoner intet menneske i verden har, så søk gjerne på jobber du ikke er kvalifisert til, mange selskaper har forventninger til kvalifikasjoner som er umulige å oppnå uansett.

 

Du bør ha litt mer substansielle prosjekter på Github.

Finn noe du selv liker, gjerne et problem du vil løse, som kanskje andre også kan trenge en løsning på, og lag noe som utretter dette, det bør jo være litt mer enn "Hello World" og "Tic-Tac-Toe" dersom du ønsker å jobbe med programmering.

 

Du kan jo også melde deg inn på Stack Overflow, for å svare på spørsmål andre måtte ha.

For egen del har jeg ofte lært langt mer av å forsøke å fikse andres problemer, rette andres kode osv, enn å forsøke å løse mine egne programmeringsproblemer, samt at man ofte lærer mye av lese svar gitt av andre som kanskje har mer kunnskap, fiffige løsninger osv.

 

Som andre har nevnt, så er det ofte også mye flaks hvorvidt man finner en jobb, det er dessverre mange utviklere som ikke er særlig dyktige, og heller ikke særlig interesserte i det de driver med, som jobber rundt i større IT-selskaper, mens mange som er dyktige sliter med å finne en jobb.

 

Det er hundrevis av jobber på Finn, se etter ting som kan passe for deg, å søk på så mye som mulig. Desto mer du søker på, desto større er sjansene for at du blir ansatt et sted.

 

Stack Overflow har forøvrig også svært mange ledige jobber listet i sitt annonsemarked for ledige stillinger, mange fra Norge, men også en hel del fra andre land som er "remote", som betyr at du kan i stor grad jobbe hjemmefra osv. og kanskje kan lære mer, få litt mer på CV'en osv.

utifra det du ser på github nå (jobber med å utvikle meg). Er det håpløst?

Lenke til kommentar

utifra det du ser på github nå (jobber med å utvikle meg). Er det håpløst?

 

Nei, det er absolutt ikke håpløst, du ser ut til å ha forstått mye av det grunnleggende og er godt på vei.

 

Det grunnleggende er det viktigste for å komme i gang, å få seg en jobb.

Å komme i gang er likevel ofte det vanskeligste, selv for erfarne utviklere så er det ofte vanskelig å komme i gang med nye språk, rammeverk eller prosjekter, og du er jo godt i gang med flere språk.

 

Hvorvidt du kan nok for å få en viss stilling, kan kun en arbeidsgiver svare på, det kommer nok an på både stillingen og arbeidsgiveren? 

 

Jeg antar at du liker programmering ettersom du vil jobbe med det, så det er bare å fortsette å lære mer, være aktiv osv, så løser det seg helt sikkert med en jobb for deg snart, men igjen, desto mer du søker på, desto større er sannsynligheten for at en av stillingene går til deg.

 

Som Norsk Tipping reklamerer med nå, "Spiller du ikke, ringer vi ikke", du må være aktiv i arbeidsmarkedet for å få noe, desto mer aktiv, desto mer kunnskap, desto mer å vise til osv. desto høyere sannsynlighet for å få en jobb.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

her er et lite inblikk i min Github,er flaut og kanskje littræva men fortsatt

https://github.com/DecemberChild?tab=repositories

 

jobber med å lage større prosjekter

 

Gjerne noe som fungerer og gir mening.  Bør også sørge for å formattere koden så det ser litt penere ut.  Det vil også en del steder gi pluss i margin hvis du har laget enhetstester.  Og prøv å unngå opplagte problemer i koden, som f.eks. at du ikke validerer input fra brukeren eller ikke sjekker for kjønn på fødselsnr på korrekt måte, hint hint :)

 

Når det er sagt burde du helst kunne vise til noe med mer kjøtt på. Da jeg var hjelpelærer for noen fag på UiO var en vanlig oppgave å lage et sudoku spill og kode AI'en som dels kan løse sudokuen og eventuelt gi hints til spilleren.  Da får du vist at du kan lage et slags brukergrensesnitt, håndtere interaksjon med brukeren (og husk elementære ting som håndtering av uforventet input fra bruker, både for å unngå pinlige krasj og av sikkerhetsmessige grunner) og kan litt om algoritmer for å faktisk kunne løse sudokuen.  Det er også et eksempel der du kan bevise at løsningsalgoritmen din fungerer ved å mate den med oppgaver gjennom enhetstester og verifisere at resultatet er korrekt. 

 

Målet må være å kunne vise at du kan: 

- ta en oppgavebeskrivelse og omsette det til kode

- vise at du har tatt steg for å bevise at koden faktisk fungerer korrekt

- vise at du har tatt steg for å unngå feil som kan krasje programmet

- dokumentere hva du har gjort og hvorfor du valgte den løsning du har gjort (f.eks. "jeg kunne valgt den og den metode, men gikk for en tredje fordi den var hurtigere (og i så fall bør du kunne vise til at du faktisk har testet det, ikke bare tror det))

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

her er et lite inblikk i min Github,er flaut og kanskje littræva men fortsatt

https://github.com/DecemberChild?tab=repositories

 

jobber med å lage større prosjekter

 

Dette er velmente råd (mye av dette er flisespikkeri, men det er litt som å ta på seg en pen skjorte på jobbintervju, og ikke en med sennepflekker). Jeg har bare tatt for meg ting som virkelig slår meg når jeg ser på koden (og som kanskje folk som ansetter også ser). Det er ikke alle feil jeg tar for meg, men de som ser ganske ille ut. Nå virker jeg veldig kritisk, men det er ikke så ille som denne posten får det til å se ut til. Det jeg kommenterer på er hovedsakelig skjønnhetsfeil som de fleste nyutdannede gjør, men det er likevel greit å få dem luket ut. Igjen, tenk på det som å pynte seg litt ekstra for et jobbintervju. 

 

Du viser derimot at du kan kode, og at du forstår det viktige i GUI-design i både C# og Java. Det er bra. Du har fortsatt mye å lære, deriblant bedre seperasjon av kode. Har vurdert å lese en bok i Design Patterns mens du søker?

 

Om Github-repoene generelt (disse to er kanskje de viktigste):

 

  • Jeg finner ingen README.md på noen av prosjektene. Lag en kort README.md som forklarer hva prosjektet gjør, kanskje et screenshot som du tar med, og lett beskrivelse av hvordan man kjører og kompilerer. Bruk Markdown for å formatere pent. README.md skal altså være helt i toppen av repoet.
  • Jeg finner heller ingen lisens. Legg til en passende lisens på hver prosjekt (les deg opp på forskjellen mellom si BSD/MIT og GPL. For disse prosjektene som kun er lekeprosjekter, ville jeg bare valgt MIT). I Github har de ferdige lisenstemplates. 

Generelt om koden: Det er veldig mange enkle formateringsfeil i koden (blanding av tabs vs. spaces, manglende mellomrom der det skal være mellomrom, og så videre). Jeg ser at du bruker IntelliJ for Java og jeg antar  du bruker VisualStudio for C#. Begge disse har autoformatering, bruk den! 

 

Og som nevnt over: Det virker ikke som om noen av disse prosjektene er særlig store eller gjør særlig mye. De viser at du behersker det grunnleggende, men de mangler det store salgsmomentet. Se forslaget i innlegget over, eller vurder å lage et program til en hobby du har. Liker du for eksempel å trene? Vurder å lage en treningsapp (ja, det finnes kjempemasse av dem allerede, men likevel).  Lag et program som er relatert til noe du brenner for! Matlaging? Lag en oppskriftskatalog. Etc etc.

'

Om TicTacToe:

  1. Filnavn kalt "From1.*"  er en stor turn-off. Gi dem et beskrivende navn (og hold det til engelsk). 
  2. Ikke legg .exe-filer, og generelt filer som blir generert under kompilering,  i git-repoer med mindre du har en veldig god grunn til å gjøre det. Det vil si, slett mappene "bin"  og "obj", disse blir generert under kompilering og har ingenting i versjonskontroll å gjøre. Hvis du vil gi ut prosjektet ditt, bruk "release" featuren til github og legg ved binærfiler der (og pass for guds skyld på at du gir ut "Release" og ikke "Debug"!)
  3. Form1.cs rundt linje 60 har du masse if-tester som gir samme resultat, og det virker som om du kan rydde opp litt, kanskje med en enkel for-loop som sjekker alle tilfeller. Jeg hadde nok vurder å legge inn tekst-boksene i en to-dimensjonal array slik at du kan referere til dem som board[j] eller liknende. 
Du har en empty catch i Form1.cs rundt 111. Dette er et stort nei nei. Ikke svelg exceptions med mindre du har en veldig, veldig god grunn, legg i det minste inn en kommentar for hvorfor du bare svelger exceptionen i dette tilfellet. I TicTacToe har du altså mappa "TicTacToe/TicTacToe/TicTacToe", dette ser ikke helt bra ut for å være ærlig.  Jeg bruker C# svært sjeldent, men hovedregelen er vel at man skal bruke camlCaseForVariabelNavn, og ikke underscores slik du bruker her. Det hele blir litt rotete når metodenavn har camelCase og lokale variabelnavn har under_scores. Du er ikke konsistent når du bruker { med if og enkeltlinjer. Jeg ville lagt det inn overalt for å være konsistent.

 

Mortage:

  1. Engelsk navn på repo, norske navn på filer, engelsk kode. Gi filene nye engelske navn.
Variabelformatering i java: PascalCase for klasser, camelCase for variabelnavn og metodenavn. Variabelnavn skal ikke begynne med stor bokstav.  Pass litt på formatering (de fleste IDEer har autofomatering, bare bruk den). Filene "ser ikke ut", det ser ut som om du har mikset tabs med spaces. I Java er hovedregelen at indentation er 4 mellomrom, hold deg til det og la IDEen ta seg av det hele. Det skal være mellomrom rundt =, metodeparametere skal ha mellomrom etter komma, og så videre.   GridBagConstraints gbc blir deklarert for hele objektet Grensesnitt, men blir bare brukt lokalt i metodene. Lag en egen instans for hver metode, det du gjør nå er dårlig praksis, siden du kan risikere at en metode setter verdier i  gbc som ikek skla være der for andre. du har to variable "jp" og "jp2", jeg ville skrevet ut hva disse skal representere (eg. "interestRateInformationPanel") Kost på deg de ekstra bokstavene du trenger til å gjøre variabelen K om til "controller" Skriv ut txt til text; Jeg ville også vurdert om du ikke skulle skrive ut jbl og btn

 

Contact:

  1. Samme som TicTacToe: Form1.* sier ikke så mye om hva dette gjør, ikke legg binærfiler i repo (bin og obj)
Form1.cs linje 74 har du en HARDKODED PATH TIL EN DATABASE. Dette ser så utrolig stygt ut. Få den inn som en konfigurasjonsparameter eller liknende.  Form1.cs linje 80 lager du SQL-statements selv, og det er sikkert fint å vise at du kan SQL også, men jeg ville vurdert å bruke et eget lag over for å skjule SQLen, og hvis ikke, i det minste pass på at brukerinput er trygt for SQL (hva skjer hvis txtFName.Text er noe ala "); DROP TABLE NameTable"? Form1.cs linje 38: Her sjekker du at input er riktig, jeg ville vurdert å splitte hver enkel sjekk inn i en egen metode ala "isValidPhoneNumber" osv (det finnes enda penere måter å gjøre dette på, men la oss holde det litt enkelt). Dessuten deklarerer du int parsedNr på toppen, men du bruker det kun et par skop ned.  Det er liknende feil i de andre filene (spesielt SQL-spørring), og du har hardkoded pathen til databasen to ganger såvidt jeg kan se. 

 

BirthDateRegister

 

  1. Igjen her har du binærfiler i repo (.class). De kan du med fordel fjerne. (out/production/...)
Mange av de samme kommentarene fra Mortage går igjen: Variabelnavn, formatering, og GridBagConstraints som kan være lokal variabel i hver metode.  I Grensesnitt. java linje 9 har du  "public      int j;" dette ser ganske ille ut. Du har altså en global teller for hele objektet!? Og antall mellomrom der ser heller ikke bra ut i java Mye blanding av norsk og engelske navn Du har norsk tekst i felt, jeg ville vurdert å lest meg opp på hvordan du støtter flere språk i java , så kan du støtte flere språk uten at du trenger å ha norsk i koden (og med alle de problemer ikke-ascii-tekst i kode alltid medfører på et eller annet tidspunkt)

 

Fotball:

 

  1. Mange kommentarer fra Mortage og BirthDateRegister gjelder her også
Du har norske tegn i variabelnavn. dette ville jeg aldri våget for å være ærlig. ("spørsmål"). Hold deg til engelsk. Du har også en del global variabelnavn i Grensensitt jeg ville kvittet meg med (

 
    int MedlemNr = 0;
    int tall = 0;
 
GitPorto:
  1. Har "Git" noe med dette repoet å gjøre, eller kalte du det bare "GitPorto" fordi det var på git? Hvis dette er tilfellet ville jeg gitt det nytt navn til bare "Porto"
orderWindow er en klasse og skal ha stor forbokstav. Igjen blander du norks og engelsk.

Du kan nok med fordel legge til en .gitignore for språket du programmerer i for å unngå at binærfiler osv. blir lagt til. Github.com har en egen liste for hvert språk. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...