Gå til innhold

Et år uten Jobb i IT Bransjen....er det bare å finne på noe annet å gjøre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du jobbet i IT-bransjen tidligere, eller er dette din første IT-jobb? Erfaring er ofte viktigere enn utdannelse, så om du kommer rett fra skolen kan det være mye vanskeligere å få jobb enn om du har et par år med erfaring fra arbeidsplass. Når jeg søkte etter utviklerjobb rett etter universitetet, fikk jeg avslag på det meste, hvis jeg i det hele tatt var så heldig at jeg fikk svar. Kom heldigvis inn i bransjen via et vikarbyrå. Når jeg søkte på ny jobb etter to år ble jeg kalt inn til intervju hos nesten alle selskapene jeg hadde søkt hos. Når jeg byttet jobb sist ble jeg headhuntet. Erfaring overgår utdannelse med stor margin. Utdanning hjelper deg inn i bransjen, erfaring hjelper deg videre. 

 

Det andre er hvilken type IT-jobb du søker. Det skrikes etter utviklere i alle de store byene i Norge. Det skrikes derimot ikke like mye etter systemadministratorer. IT-bransjen er delt inn i mange underkategorier, der utviklere er de mest ettertraktede nå for tiden. Men også her er det noe kompetanse som er mer ettertraktet enn annen kompetanse. Om du f.eks. er en kløpper i å lage Windows-programmer i Visual Basic 6, vil du nok slite veldig med å få deg jobb. Om du derimot er en kløpper med Javascript, .NET, Angular, osv. er det mye lettere.

 

En annen ting jeg har merket er viktig for mange arbeidsgivere er hvordan din interesse er for faget. Jeg har programmert siden barneskolen og kan vise til stor interesse både for IT og utvikling. Jeg driver med det på fritiden, og holder meg faglig oppdatert på eget initiativ. Dette betyr mye for mange selskaper. Om du har IT-utdannelsen på plass, men ellers ikke har interessen for utvikling, kan dette ofte telle negativt. 

 

Til slutt er det viktig hvordan du skriver søknader. Min erfaring er at du skal glemme alt du lærte på jobbsøkerkurset. Dagens IT-selskaper er moderne og avslappet, og en traust, "kunstig" jobbsøknad tatt ut fra "Jobbsøkerkurset '84" havner nok nederst i bunken. En søknad skal selge deg inn, du må by på deg selv. Vise at du er interessert i akkurat denne jobben og akkurat dette selskapet, og at du ikke bare er en av mange søkere. Bruk gjerne søknaden til å "invitere" deg selv på intervju/samtale med bedriften.

Endret av Kajac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du jobbet i IT-bransjen tidligere, eller er dette din første IT-jobb? Erfaring er ofte viktigere enn utdannelse, så om du kommer rett fra skolen kan det være mye vanskeligere å få jobb enn om du har et par år med erfaring fra arbeidsplass. Når jeg søkte etter utviklerjobb rett etter universitetet, fikk jeg avslag på det meste, hvis jeg i det hele tatt var så heldig at jeg fikk svar. Kom heldigvis inn i bransjen via et vikarbyrå. Når jeg søkte på ny jobb etter to år ble jeg kalt inn til intervju hos nesten alle selskapene jeg hadde søkt hos. Når jeg byttet jobb sist ble jeg headhuntet. Erfaring overgår utdannelse med stor margin. Utdanning hjelper deg inn i bransjen, erfaring hjelper deg videre. 

 

Det andre er hvilken type IT-jobb du søker. Det skrikes etter utviklere i alle de store byene i Norge. Det skrikes derimot ikke like mye etter systemadministratorer. IT-bransjen er delt inn i mange underkategorier, der utviklere er de mest ettertraktede nå for tiden. Men også her er det noe kompetanse som er mer ettertraktet enn annen kompetanse. Om du f.eks. er en kløpper i å lage Windows-programmer i Visual Basic 6, vil du nok slite veldig med å få deg jobb. Om du derimot er en kløpper med Javascript, .NET, Angular, osv. er det mye lettere.

 

En annen ting jeg har merket er viktig for mange arbeidsgivere er hvordan din interesse er for faget. Jeg har programmert siden barneskolen og kan vise til stor interesse både for IT og utvikling. Jeg driver med det på fritiden, og holder meg faglig oppdatert på eget initiativ. Dette betyr mye for mange selskaper. Om du har IT-utdannelsen på plass, men ellers ikke har interessen for utvikling, kan dette ofte telle negativt. 

 

Til slutt er det viktig hvordan du skriver søknader. Min erfaring er at du skal glemme alt du lærte på jobbsøkerkurset. Dagens IT-selskaper er moderne og avslappet, og en traust, "kunstig" jobbsøknad tatt ut fra "Jobbsøkerkurset '84" havner nok nederst i bunken. En søknad skal selge deg inn, du må by på deg selv. Vise at du er interessert i akkurat denne jobben og akkurat dette selskapet, og at du ikke bare er en av mange søkere. Bruk gjerne søknaden til å "invitere" deg selv på intervju/samtale med bedriften.

Vikarbirå? slik som Academic Works osv?

Lenke til kommentar

Jeg kan selv dele noe jeg synes er sykt på NTNU og grunnen til at bedriftene synes papirene og karakterene er ubrukelige. På NTNU finnes det et fag kalt "Programvareutvikling" - "Software Development". Faget suger, nesten alle får A (ingen fikk lavere enn C, ingen) selv om de ikke skrev en eneste linje kode, da takket være gruppearbeid. Det foregår ingen undervisning da "studentene selv skal lære seg dette", i en gruppe på fem-seks kanskje en-to som gjør noe jobb og kan levere kode mens de fleste andre verger seg mot å prøve noe selv. Man kan jo lure på hva de som ikke kan programmere i det hele tatt gjør med en IT-«ingeniør» utdanning, skal de bli sjef sånn uten videre?

 

Tommelen opp for Acedemic Works og Adecco, hadde nok vært på en stilling nå hadde det ikke vært for at jeg må oppholde meg i distrikt pga sykdom hos nærmeste pårørende, da blir det kassa på COOP for meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan selv dele noe jeg synes er sykt på NTNU og grunnen til at bedriftene synes papirene og karakterene er ubrukelige. På NTNU finnes det et fag kalt "Programvareutvikling" - "Software Development". Faget suger, nesten alle får A (ingen fikk lavere enn C, ingen) selv om de ikke skrev en eneste linje kode, da takket være gruppearbeid. Det foregår ingen undervisning da "studentene selv skal lære seg dette", i en gruppe på fem-seks kanskje en-to som gjør noe jobb og kan levere kode mens de fleste andre verger seg mot å prøve noe selv. Man kan jo lure på hva de som ikke kan programmere i det hele tatt gjør med en IT-«ingeniør» utdanning, skal de bli sjef sånn uten videre?

 

Tommelen opp for Acedemic Works og Adecco, hadde nok vært på en stilling nå hadde det ikke vært for at jeg må oppholde meg i distrikt pga sykdom hos nærmeste pårørende, da blir det kassa på COOP for meg :)

Hele IT studie var gruppearbeid. Dessverre blir det slik at noen få gjør jobben mens resten chiller. Hvis man dog er den som chiller er det nok mer vanskelig å lykkes på jobb. 

Lenke til kommentar

Hele IT studie var gruppearbeid. Dessverre blir det slik at noen få gjør jobben mens resten chiller. Hvis man dog er den som chiller er det nok mer vanskelig å lykkes på jobb. 

 

Nåja, man får jo alltid igjen for innsats! det håper jeg alle tenker på når de er den som sitter der og gjør arbeid - at det lønner seg til syvende og sist. Ikke alt er gruppe, jeg er sikker på at de andre fokuserer på andre fag, det er ca. 50% som ikke var gruppearbeid i min grad.

Endret av ddb2002
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg har siden Mars jobbet på en Github som jeg viser til

Er koden relevant for stillingene du søker på? Det vil si, er programmet skrevet i relevant programmeringsspråk eller rammeverk, og er programmet selv relevant for stillingen du søker? Har du gjort relevansen klar i søknadsteksten?

 

Er koden pent strukturert? Har du passet på at du følger vanlige retningslinjer for programmeringsspråket du bruker? (f. eks. PEP 8 for Python, eller C++ core guidelines for C++)? Sjekk litt rundt, og pass på at repoet ditt følger vanlig struktur for andre liknende prosjekter.

 

Er koden klart markert med lisens? Dette er også en typisk nybegynnerfeil for github-repoer.

 

Har du fulgt god skikk og bruk? Enhetstester? Dokumentasjon? Vettuge variabelnavn, funksjonsnavn, filnavn, formatering*, inndeling av kode. Vurder også å sette opp ting som travis-ci.org, coveralls.io og readthedocs.org (alt er gratis for open source-prosjekter!)

 

Er koden tilgjengelig i noen form for pakkebrønn? F. eks. npm, pip. Er den tilgjengelig for en app-store hvis det er en mobilapp?

 

På github.com kan du også se på besøksstatistikk. Har folk tatt i bruk repoet i det hele tatt?

 

Er det noen gjengangere i kvalifikasjoner du ikke har? Har du vurdert å lese deg opp på dem?

 

Håper også du vet at du ikke må matche kvalifikasjonskravene 100% for å få en stilling, iallfall ikke som nyutdannet. Derfor håper jeg du søker litt vidt? Ikke bare søk på stillinger som matcher utdanning og erfaring 110%.

 

* Hva som er vettugt er litt subjektivt. Det viktigste er at alt dette er konsistent gjennom hele kodebasen. Jeg ville også anbefalt å følge standarden til språket, hvis den finnes.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Som flere skriver over er ofte erfaring fra "virkeligheten" viktigere enn utdanning i IT. Utdanningen er en god måte å få et intervju på, men uten erfaring velges ofte folk med lavere utdanning og mer erfaring.

 

Hva men å bite i det sure eple og søke seg inn litt lavere? Altså starte på support hos et firma, og jobbe deg oppover? 

 

Uten å si hvor jeg jobber er det ihvertfall mye større sjans for at en god ansatt fra support får jobb videre i bedriften enn fra utsiden.

Endret av fjs
Lenke til kommentar

Jeg føler meg bare som søppel fordi jeg ikke har fått meg jobb etter 1 år. Fullstendig verdiløs. Har et karaktersnitt på C som kanskje ikke er så mye og skryte av. Føler at kanskje løpet er kjørt

Var i din situasjon for fem år siden. Tatt nøyaktig samme studie som deg, slet med å få jobb (brukte ca. 4 måneder), og lette primært i Østfold men ikke Oslo.

 

Det som gjorde at jeg lykkes i å få jobb, var å reworke CV og søknad(er). Etter en heftig polering på disse (masse takk til NITO), så fikk innkalling til invervju to ganger, så og si med en gang, da sikret jeg den ene jobben.

 

Du har ikke heftige kort å spille på. Man blir ofte ikke ekstremt dyktig på et spesifikt område i utdanningen din. Men man kan spille på at man har bred kompetanse. Om jeg ikke tar feil har du vært borte i nettverk, programmering, prosjektarbeid, databaser + en bachelor thesis. Bruk dette.

 

OM du ønsker, så kan jeg se på din søknad og CV og komme med tilbakemelding. Jeg har hjulpet familie og venner her, har akkurat brukt ca. 6-8 timer på å skrive en søknad på en stilling jeg har lyst på, fikk faktisk innkalling på intervju her for en halvtime siden, så jeg har dette litt ferskt i minne. Bare ta kontakt på PM i så fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...