Gå til innhold

Amerikansk valgkamp. Tilbake til gamle spor?


Anbefalte innlegg

Hvis dere følger Amerikansk politikk så ser dere at den følger et mønster hvor personangrep overskygger sakene. valget i 2016 var et grelt eksempel på hvordan person angrep og populisme tok helt overhånd. Er vi på samme spor mot 2020? Her er en sak som har fått oppmerksomhet over there;

https://www.realclearpolitics.com/video/2019/05/12/rand_paul_americans_will_be_shocked_to_learn_what_joe_bidens_son_was_up_to_in_ukraine.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Amerikansk valgkamp kan være skitten. Ingen tvil om det. Media er en av de verste aktørene i så måte.

 

Når det gjelder saker, er det nok smart av presidentkandidater å ikke si for mye. Mennesker er så ulike. Det finnes så mange kulturer og miljøer. Uansett hva en politiker sier, vil millioner av velgere være uenig. Det beste er nok å finne frem til noen få saker hvor det er sannsynlig at et flertall er enig. Og så gjenta disse sakene under hele valgkampen. For de demokratiske kandidatene er det nok lurt å snakke om økte forskjeller, bedre velferdstjenester etc. Tror ikke Biden kommer til å si så mye. Karisma og personlig styrke er mye viktigere.

 

Og så har vi personangrep, da. Kandidatene angriper alltid hverandre. Det virker uunngåelig.

Lenke til kommentar

Trump brukte mye mindre penger enn sine motkandidatene til å vinne primærvalgene.

 

Det kan så være. Jeg bare tipper 2020, kan godt være jeg tipper feil, da er Hillary nr. 2 på listen da, for de seneste 40 årene, etter Walter Mondale, til tross for at hun totalt fikk fler stemmer enn Donald?:

 

"I løpet av de siste 40 årene har det kun vært én demokrat som har samlet inn mer penger enn motstanderen og tapt: Walter Mondale i 1984"  https://kreativtforum.no/artikler/nyheter/2016/10/penger-og-makt-i-usa-valgkampen

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/na-er-tallene-offisiellenbspclinton-fikk-nesten-tre-millioner-flere-stemmer-enn-trump/66566905

Endret av Billie_bad_boy
Lenke til kommentar

Det kan så være. Jeg bare tipper 2020, kan godt være jeg tipper feil, da er Hillary nr. 2 på listen da, for de seneste 40 årene, etter Walter Mondale, til tross for at hun totalt fikk fler stemmer enn Donald?:

 

"I løpet av de siste 40 årene har det kun vært én demokrat som har samlet inn mer penger enn motstanderen og tapt: Walter Mondale i 1984"  https://kreativtforum.no/artikler/nyheter/2016/10/penger-og-makt-i-usa-valgkampen

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/na-er-tallene-offisiellenbspclinton-fikk-nesten-tre-millioner-flere-stemmer-enn-trump/66566905

Penger har nok mye å bety for valgkampen i USA, ja. Det er et godt poeng. Men vet egentlig ikke om det norske systemet med statsstøtte er så mye mer rettferdig...

 

Demokratene fikk kanskje flere stemmer enn republikanerne. Men ta med Tea Party, så er nok høyresiden i USA større. Demokratene har ikke en tilsvarende konkurranse på venstresiden.

Lenke til kommentar

Hvis dere følger Amerikansk politikk så ser dere at den følger et mønster hvor personangrep overskygger sakene. valget i 2016 var et grelt eksempel på hvordan person angrep og populisme tok helt overhånd. Er vi på samme spor mot 2020? Her er en sak som har fått oppmerksomhet over there;

https://www.realclearpolitics.com/video/2019/05/12/rand_paul_americans_will_be_shocked_to_learn_what_joe_bidens_son_was_up_to_in_ukraine.html

 

Jeg tror det er veldig nødvendig å angripe ateismen som kommer inn i fra den radikale venstre siden i USA.

 

Donald Trump er en vakker mann når han tørr å si at keiseren går uten klær. Jeg forbinder motparten i valgkampen, altså de som ikke er med på Trump2020 toget, for å være svake beta menn, flintskallede soyagutter som kaster milkshake på politiske motstandere. Jeg forbinder det med ateist feminist heksa, stygge kvinner med rosa hår og barbert på halve hodet, med masse hår i armhulen. Jeg forbinder venstre med gærne modernistiske akademikere som ikke blir enige om hvor mange kjønn der finnes. Disse folkene er gærne, de må hånes og latterliggjøres.

 

Trump er en kjernekar!

Lenke til kommentar

Jeg tror det er veldig nødvendig å angripe ateismen som kommer inn i fra den radikale venstre siden i USA.

 

Donald Trump er en vakker mann når han tørr å si at keiseren går uten klær. Jeg forbinder motparten i valgkampen, altså de som ikke er med på Trump2020 toget, for å være svake beta menn, flintskallede soyagutter som kaster milkshake på politiske motstandere. Jeg forbinder det med ateist feminist heksa, stygge kvinner med rosa hår og barbert på halve hodet, med masse hår i armhulen. Jeg forbinder venstre med gærne modernistiske akademikere som ikke blir enige om hvor mange kjønn der finnes. Disse folkene er gærne, de må hånes og latterliggjøres.

 

Trump er en kjernekar!

Tror ikke Trump bryr seg så mye om identitetspolitikk. Han tenker vel økonomi fra han står opp til han legger seg, akkurat som profesjonelle fotballspillere bare tenker fotball.

 

Selv forbinder jeg demokratiske velgere med vanlige folk, industriarbeidere, bønder, lærere, sykepleiere osv. Men disse gruppene får vel ikke så mye oppmerksomhet i media.

Lenke til kommentar

Tror ikke Trump bryr seg så mye om identitetspolitikk. Han tenker vel økonomi fra han står opp til han legger seg, akkurat som profesjonelle fotballspillere bare tenker fotball.

 

Selv forbinder jeg demokratiske velgere med vanlige folk, industriarbeidere, bønder, lærere, sykepleiere osv. Men disse gruppene får vel ikke så mye oppmerksomhet i media.

 

Jeg forbinder dem med folk som ikke vil ha en grense rundt landet sitt, fordi det er det politikkerne reklamerer med. De er rett og slett folk som liker å se landet sitt bli voldtatt. De må stanses.

Lenke til kommentar

Tror ikke Trump bryr seg så mye om identitetspolitikk. Han tenker vel økonomi fra han står opp til han legger seg, akkurat som profesjonelle fotballspillere bare tenker fotball.

 

Selv forbinder jeg demokratiske velgere med vanlige folk, industriarbeidere, bønder, lærere, sykepleiere osv. Men disse gruppene får vel ikke så mye oppmerksomhet i media.

Build the wall!  Theyre sending rapists and murderers, some, I guess, are OK!

 

Det er det   Trump tenker på hele tiden, 

Lenke til kommentar

Det kan så være. Jeg bare tipper 2020, kan godt være jeg tipper feil, da er Hillary nr. 2 på listen da, for de seneste 40 årene, etter Walter Mondale, til tross for at hun totalt fikk fler stemmer enn Donald?:

 

"I løpet av de siste 40 årene har det kun vært én demokrat som har samlet inn mer penger enn motstanderen og tapt: Walter Mondale i 1984"  https://kreativtforum.no/artikler/nyheter/2016/10/penger-og-makt-i-usa-valgkampen

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/na-er-tallene-offisiellenbspclinton-fikk-nesten-tre-millioner-flere-stemmer-enn-trump/66566905

  Hvis velgere kjenner to kandidater til like stor grad spiller penger lite rolle. En kandidat kan ha dobbelt så mye penger enn den andre og tape valge når begge kandidatene kjennes godt.

Lenke til kommentar

  Hvis velgere kjenner to kandidater til like stor grad spiller penger lite rolle. En kandidat kan ha dobbelt så mye penger enn den andre og tape valge når begge kandidatene kjennes godt.

 

Ja. i teorien kan det godt hende, men kan du vise til et konkret eksempel? Ikke nødvendigvis i USA.

Endret av Billie_bad_boy
Lenke til kommentar

Trump brukte mye mindre penger enn sine motkandidatene til å vinne primærvalgene.

Det er media eksponering som teller. Trump har vært på TV i serien 'The Aprentise' i mange år og var en kjent person. Det som nå var nytt at de ikke kunne snakke politikk, mne var i strupen på hverandre fra 'the get go."

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...