Gå til innhold

hvordan regne ut nedbetalingstiden på annuitetslån?


heidit

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg. Jeg
sliter med å regne ut hvor lang tid det tar før et annuitetslån er nedbetalt og også hva lånet koster totalt. Jeg setter veldig pris på om noen kan avse litt tid til å hjelpe meg. (Lurer også på hvordan jeg skal bruke formelen = AVDRAG i excel regneark for å regne ut nedbetalingstiden og se nedbetalingsplanen. På forhånd tusen takk.

Lån; 19000,'
Fast månedsbeløp; 640
Tid; 3-4 år
Etableringsgebyr; 695
Termingebyr; 45
Effektiv rente; 18,65%
Norminelle rente; 1,31 pr. mnd

Endret av aklla
Endret tittel fra store til små bokstaver. Kun store bokstaver oppfattes som roping og brukes ikke i tittel.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Over 4 år koster det rett over kr 30.000,- totalt. Da havner månedsbeløpet på kr 630,-

Betaler du det ned på 3 år, blir det ca kr 27.500,-, men du må ut med 760 kr i mnd.

 

Du kan prøve deg frem på https://www.laanekalkulator.no

 

 

 

Edit: Så nå at det var effektiv rente som skulle være 18,65%, dette er utregnet med 18,65% nominell rente.

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

Håper noen kan hjelpe meg. Jeg

sliter med å regne ut hvor lang tid det tar før et annuitetslån er nedbetalt og også hva lånet koster totalt. Jeg setter veldig pris på om noen kan avse litt tid til å hjelpe meg. (Lurer også på hvordan jeg skal bruke formelen = AVDRAG i excel regneark for å regne ut nedbetalingstiden og se nedbetalingsplanen. På forhånd tusen takk.

 

Lån; 19000,'

Fast månedsbeløp; 640

Tid; 3-4 år

Etableringsgebyr; 695

Termingebyr; 45

Effektiv rente; 18,65%

Norminelle rente; 1,31 pr. mnd

Ser du har lagt inn en nomminell månedsrente på 1,31% og effektiv rente på 18,65%, 

Dette henger ikke sammen, når jeg gjør beregningene basert på 1,31 % rente per måned så kommer jeg fram til at dette tar 44 måneder å betale ned og at du får en effektiv rente på 24,88%

 

Jeg forstår ikke hvordan det er mulig å komme fra 1,31% månedlig nominell til 18,65% årlig effektiv rente siden selv om jeg fjerner etableringsgebyret så ender jeg opp over 22 % og uten termingebyr havner jeg under 17% i effektiv rente. (kun etableringssgebyr + 1,31 % i månedsrente gir 19,5% effektiv rente.

 

med en effektiv rente på 18,65 % burde lånet vært avbetalt på 39 måneder. 

 

Det hender av og til at banker regner på måter som ikke er helt logiske, men det er for stor forskjell på 1,31 % i månedsrente og 18,65% effektiv rente til at jeg tror det er forskjell i utregning, ( jeg har regnet effektiv rente som hva man på i en gebyrfri konto for å få ett tilsvarende resultat, kan hende banker har andre retningslinjer for hvordan det skal regnes ut. )

Lenke til kommentar

Jeg lurer også på hvordan jeg skal bruke formelen = AVDRAG i excel for å regne og se en nedbetalingplan.Det står at excel har egen formel,= ,AVDRAG,men jeg forstår ikke om jeg må skrive ned og fylle inn tallene, eller m jeg kan laste ned en mal i excel.

Tusen takk.

Lenke til kommentar

Hvis du vil regne månedsbeløpet på et lån på 200.000kr over 5 år med 695kr i etabeleringsgebyr, nominell rente på 15% og 45kr i termingebyr taster du følgende i excel:

 

=AVDRAG(0,15/12;5*12;-200695) + 45

 

Parametrene er da:

 

- Rente per termin. Vanlig måte å oppgi rente på er terminvis rente ganger antall terminer. Det er ikke helt korrekt mattematisk, men det de fleste banker oppgir likevel. Er nominell rente da 15% og avdrag hver måned vil du da få 15% / 12 = 0.0125 i rente per termin. (% i Excel er bare en implisitt deling på 100)

 

- Antall terminer. 5 år med betaling per måned blir da 5 * 12 = 60.

 

- PV eller nåverdi. Balansen på lånet ved utbetaling. Det er lånebeløpet pluss eventuelle engangsomkostninger utrykket som en negativ verdi. i vår tilfelle blir det -200.000 for lånet og -695 for gebyret, som betyr at vi starter med -200695 kroner i balanse.

 

- Valgfritt parameter for fremtidig verdi (FV), som er balansen man ønsker ved fullført betaling. Normalt vil dette være 0 dersom man ønsker å betale ned hele lånet. 0 er også standardverdi om man ikke angir noe. Ikke angitt i mitt eksempel.

 

- Valgfritt parameterfor betalingstype. Det angir om man betaler avdrag på første eller siste dag av hver termin. Standard er siste dag, som også er det norske banker opererer med på lån, så vi trenger ikke angi noe der. Ikke angitt i mitt eksempel.

 

Termingebyret legger vi bare til resultatet til slutt, siden det kommer på toppen.

Lenke til kommentar

Tusen takk, men siste spørsmål, hvis du har et forbrukslån kr 25.000 med 18,65% effektiv rente, kan du da finne ut det rentefradraget på hele lånet, og når du finner rentefradraget du da trekke det fra de totale kostnaden på lånet? Eller er jeg helt ute å kjøre. Jeg vet at det er 22%. ( jeg skjønner at jeg ikke kan trekke, men det er det som er fordelen. Hva blir samlet rentefradraget på mitt eksempel?

Lenke til kommentar

Alle omkostninger ifbm lånet gir rett til fradrag. Lenken i #2 gir deg omkostningene i pen oppstilling.

 

Hvis du vil regne det selv tar du summen av alle innbetalinger (annuitetsbeløp pluss termingebyrer) og trekker fra lånebeløpet. Du står da igjen med det du betaler utover lånebeløpet, som er dine omkostninger. Du kan få skattefradrag lik 22% av dette.

Lenke til kommentar

før man regner på verdien av gjeldsrenter så er det greit å vite at man må tjene over 103 000 for å begynne å gjøre seg bruk av dem. og får å få utnyttet 4000 i rentekostnader fult ut så må man tjene omtrent 120 000 kr i 2019

 

så f.eks studennter kan fort ikke få rentefradrag.

 

https://skattekalkulator2018.app.skatteetaten.no/?aar=2019&alder=27&alderEF&kommune&locale=nb_NO&sivilstand=UGIFT&tolvdelVedArbeidsoppholdINorge=12&tolvdelVedArbeidsoppholdINorgeEF=12&vilHaTolvdel=false

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...