Gå til innhold

Utdannelse eller studere på egenhånd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har en små mål så kan egen studie

være greit, kjøpe noen bøker

å lese seg opp til eks ett fagbrev

da må en reise til katokeino for

å få plass på skole, eller sverige.

børknes privathøy skole

 

å ta opp 10 fag er dumt , det er for mye

vill jeg ta opp noen fag nei nei nei

jeg kan ikke fransk , men dra på ferie

Endret av Freedom CG
Lenke til kommentar

Ja takk, begge deler, er min erfaring..  Selv om jeg har formelle grader har jeg nok brukt mer tid på uformell læring, som har gitt meg mer "hands on" verdi. 

 

Mange arbeidsgivere har en formell grad som kvalifisering for å i det hele tatt bli vurdert som kandidat, uansett om man er praktisk kvalifisert eller ikke. Fordelen for arbeidsgiver er at de vet du har forståelse på linje med andre kollegaer (med høyere utdanning) når det kommer til bl.a. metodikk og forståelse. Man får da et likt "akademisk språk" innad i bedriften. 

 

Man kan argumentere for at selvlært er like vellært, men jeg oppfatter ikke at det gjenspeiles i arbeidslivet og særlig i sjansen for å bli innkalt til jobbintervjuer. 

Lenke til kommentar

Det er i hvertfall sikkert at noen stiller sterkt i et intervju og andre ikke. De faktorene som avgjør dette er vel en total faktor av personlige egenskaper og utdannelse. Er du selvlært må du forklare dypere hva du har lært osv. Men jeg vet at mange bedrifter idag er interessert i å høre fra folk som er selvlært eller har tatt såkalt nettstudier. Nettstudier er jo genialt. Men de kan ha siden fordeler å være i et studentmiljø. Det kommer litt an på person til person tror jeg. Kunnskapsnivået innen IT spriker jo så enormt. Og noen er kanskje bedre på ett felt en andre. (helt sikkert)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...