Gå til innhold

Utdannelse eller studere på egenhånd?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg prøver å lære meg programmering. Javascript går ganske bra. Jeg har begynt å forstå det meste av temaene. Men jeg har tenkt til å lære flere språk og sånt etterhvert. Uansett, gikk ett år på informatikk og automasjon.. med programmering innen C#. Følte ikke jeg behersket  dette og strøyk på eksamen. Ett år senere begynte jeg å ta kurs på udemy. Og det var som jeg skjønte mer av det enn timene. Kanskje c# er litt vanskeligere enn javascript. Jeg vet ikke. 

 

En skole i it gir deg kanskje den beste grunnforståelsen for faget. Men ville si det praktiske man lærer lærer man vel så bra på nettet. Bootcamp er også et alternativ. Nå har jeg ikke vært på det før.

 

Hva lønner seg i 2019, utdannelse, studere selv eller bootcamp? Begrunn! Og målet er å komme i fast jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man skal jobbe for seg selv med e.g. å lage applikasjoner er ikke formell utdannelse så viktig, men de fleste arbeidsgivere i dag er nok skeptisk til selvlærte.

Det gjelder ikke bare selve koden, men hvordan man dokumenterer, jobber i prosjekter, tenker langsiktig, tester, validerer osv.

 

Synes ikke det er snakk om enten eller, tar man utdannelse bør man studere en del selv for å få forståelse for programmeringsspråkene, ikke kun pensum/lekser.

 

Er det noe man ikke behersker bør man jobbe ekstra med det, og ikke bare like før eksamen, da nye ting kan bygge videre på det igjen, og man har ikke alltid nok tid til å lære nok før eksamen hvis det utsettes.

 

Når det gjelder programmeringsspråk kan det være fornuftig å prøve ulike kilder, selv liker jeg bøker som tar for seg hele programmeringsspråket fra A til Å for å få en oversikt, men tester deler med egen kode undervegs.

De fleste studiesteder har prosjektoppgaver hvor man får testet ut programmering i praksis.

Lenke til kommentar

En annen ting som er veldig viktig i dagens jobbmarked er evne til å samarbeide godt med andre mennesker, mye av jobbingen foregår i team både i og utenfor prosjekter.

Hvis man velger å studere selv, så bør man tenke på hvordan man skal skaffe seg erfaring med teamarbeid og kunne dokumentere dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man skal jobbe for seg selv med e.g. å lage applikasjoner er ikke formell utdannelse så viktig, men de fleste arbeidsgivere i dag er nok skeptisk til selvlærte.

Det gjelder ikke bare selve koden, men hvordan man dokumenterer, jobber i prosjekter, tenker langsiktig, tester, validerer osv.

 

Synes ikke det er snakk om enten eller, tar man utdannelse bør man studere en del selv for å få forståelse for programmeringsspråkene, ikke kun pensum/lekser.

 

Er det noe man ikke behersker bør man jobbe ekstra med det, og ikke bare like før eksamen, da nye ting kan bygge videre på det igjen, og man har ikke alltid nok tid til å lære nok før eksamen hvis det utsettes.

 

Når det gjelder programmeringsspråk kan det være fornuftig å prøve ulike kilder, selv liker jeg bøker som tar for seg hele programmeringsspråket fra A til Å for å få en oversikt, men tester deler med egen kode undervegs.

De fleste studiesteder har prosjektoppgaver hvor man får testet ut programmering i praksis.

 

Har hatt prosjektmetodikk og ikt verktøy. Men skjønner poenget ditt. 

 

Og holder på med en bok om jquery. Den tar alt fra A til Å.

Lenke til kommentar

En annen ting som er veldig viktig i dagens jobbmarked er evne til å samarbeide godt med andre mennesker, mye av jobbingen foregår i team både i og utenfor prosjekter.

Hvis man velger å studere selv, så bør man tenke på hvordan man skal skaffe seg erfaring med teamarbeid og kunne dokumentere dette.

 

Jeg jobber i et team på 3 på jobben. Det er mye bedre enn å jobbe alene. Men jeg sitter alene med bloggen. Det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg ville vært ganske skeptisk til å hente inn noen som er selvlært. Vedkommende vil mildt sagt ha mye å bevise. Som linux-fan er inne på så består en programmeringsjobb av mye mer enn bare å programmere. Nå er det helt avhengig av hva man drive mer, men for min del så er det slik at man jevnt over kanskje ikke engang bruker halvparten av tiden på programmering, feilsøking og enhetstesting. Resten av tiden skal det skrives dokumentasjon, designes, estimeres osv., og ikke minst gjennomføres systemtesting. Ikke at noen høgskole eller universitet gjør underverker, men jeg har vel ikke mye tro på at selvlærte har inngående kjennskap til forskjellige metoder for systemutvikling, eller hvordan man lager «use case» ut av en passelig vag beskrivelse fra en kunde. Det er selvsagt ting som kommer med erfaring, og det er lov å få noe og lære seg også, men en viss basisforståelse må man kunne forvente. Hvis noen sier «use case diagram» eller sekvensdiagram, så bør det si deg noe. Alternativt så stiller man svakere enn andre kandidater.

 

Nå skal det sies at jeg jobber innenfor en forholdsvis dokumenttung industri. Det holder ikke med å levere produktet fra seg. Kvaliteten skal dokumenteres. Når det er sagt, så tror jeg på ingen måter at man går fri av design og dokumentasjon andre steder. Skal man inn i en jobb for et produkt som lever over tid, så kommer man aldri unna det. Alternativt så ender man fort opp med spagettikode og lav forståelse av produktet.

Lenke til kommentar

Har hatt prosjektmetodikk og ikt verktøy. Men skjønner poenget ditt. 

 

Og holder på med en bok om jquery. Den tar alt fra A til Å.

Om du ikke trenger jQuery for noe spesifikt, som f.eks forvaltning av gammel kode, er det ikke noe du bør bruke tid på å lære. De gode sidene av jQuery er integrert inn i nyere javascript, bruken av jQuery på nye prosjekter er dermed unødvendig. En bør heller fokusere på vanilla/standard javascript og når en vil ta det et steg videre er det greit å lære et biblotek som react/vue/angular. 

 

Den letteste veien til fast jobb er utdanning.

Lenke til kommentar

Om du ikke trenger jQuery for noe spesifikt, som f.eks forvaltning av gammel kode, er det ikke noe du bør bruke tid på å lære. De gode sidene av jQuery er integrert inn i nyere javascript, bruken av jQuery på nye prosjekter er dermed unødvendig. En bør heller fokusere på vanilla/standard javascript og når en vil ta det et steg videre er det greit å lære et biblotek som react/vue/angular.

 

Den letteste veien til fast jobb er utdanning.

Skjønner du syns jquery er utdatert. Men det er mye brukt på jobben min og da må jeg sette meg inn i det. Mulig vi kommer til react/vue/angular etterhvert. Men det er ikke et must å bruke dette. Jeg syntes jquery er et nyttig verktøy.

Lenke til kommentar

Jeg kan vanilla javascript ganske bra, men det lønner seg med jQuery. Det er mye kjappere. Ta f.eks .toggle som er en fiffi funksjon i jQuery... eller .hide eller .show. SÅ ofte man får bruk for dette og slipper å kode masse. $("klasse").hide; bir jo ikke enklere. Enn å måtte ta if(document.getelementbyId("iden").style.display = "block") osv.

 

JQuery har masse kjekke shortcuts innebygget. Og du slipper å bruke rammeverk. For state management kan man bruke localstorage eller sessionstorage. Men seff har brukt mye react og det kan være handy, ved store apps.

 

Men mener at det er så mye nytt på markedet at man glemmer hva man har.

Lenke til kommentar

Du viser til dårlege eksempler

 

Du må ikkje kode meir, om du ønsker så enkle ting som show/hide på DOM element så er det så enkelt som

Node.prototype.hide = function() {
    this.classList.add("hidden");
};

Node.prototype.show = function() {
    this.classList.remove("hidden");
};

Seff, trengs CSS en også

 

 

.hidden{
    display: none
}
Lenke til kommentar

Du kan også assigne querySelector til et anna tegn

const Ø = function(cssQuery) {
    const nodes = document.querySelectorAll(cssQuery);
    if(nodes.length === 1){
        return nodes[0];
    }
    return nodes;
};
console.log(Ø("div"));

Og siden vi nå har mekka "øQuery" så kan vi gjøre noe så lekkert som dette

 

Ø("div").forEach( it => it.hide() );
Endret av siDDis
Lenke til kommentar

Jeg er selvlaert, men er utdannet ingenioer, bare ikke innenfor computer science. Studerte petroleum, kjemi og geologi, petroleumsingenioer med litt ekstra fag innen matte og geologi basically. 

 

Jeg jobber for meg selv, og programmerer daglig. Bruker test driven development, jobber med Linux-servere, SQL, Python, PHP og Javascript (Node). Har ogsaa kontroll paa AWS og cloud computing, og ting som basic nettverk og hardware. 

 

Kan lage det meste, men kunne jeg dratt tilbake i tid ville jeg nok studert data og faat alt inn ordentlig.

 

Jeg tror jeg har en fordel mtp. matte, ingenting av matten jeg har komt borti er nytt for meg. Det er nok her mange sliter.

 

Men naar du studerer formelt kommer du inn i miljoet, moeter bedrifter og jobber med andre som studerer det samme. Det blir ikke helt det samme aa studere paa egenhaand. I tillegg er innholdet i en CS bachelor/master velkjent, mens en selvlaert person som meg vanligvis har et mer snevert fokus paa ting jeg har bruk for, og mindre f.eks. innen C og lavnivaaspraak, maskinkode og ting jeg ikke har peiling paa.

 

Dersom du oensker aa laere det meste fra scratch paa egenhaand, kan du sjekke ut https://github.com/ossu/computer-science. Men, matematikk, statistikk og litt fysikk er noen forkrav du boer ha styr paa.  

 

Vil tro at de fleste bedrifter heller ville hyrt inn en ordentlig dataingenioer, enn meg. Men jeg jobber for meg selv, saa har ikke hatt behov for aa soeke jobb innen dette fagfeltet.

Endret av n0mad
Lenke til kommentar

Jeg er selvlaert, men er utdannet ingenioer, bare ikke innenfor computer science. Studerte petroleum, kjemi og geologi, petroleumsingenioer med litt ekstra fag innen matte og geologi basically. 

 

Jeg jobber for meg selv, og programmerer daglig. Bruker test driven development, jobber med Linux-servere, SQL, Python, PHP og Javascript (Node). Har ogsaa kontroll paa AWS og cloud computing, og ting som basic nettverk og hardware. 

 

Kan lage det meste, men kunne jeg dratt tilbake i tid ville jeg nok studert data og faat alt inn ordentlig.

 

Jeg tror jeg har en fordel mtp. matte, ingenting av matten jeg har komt borti er nytt for meg. Det er nok her mange sliter.

 

Men naar du studerer formelt kommer du inn i miljoet, moeter bedrifter og jobber med andre som studerer det samme. Det blir ikke helt det samme aa studere paa egenhaand. I tillegg er innholdet i en CS bachelor/master velkjent, mens en selvlaert person som meg vanligvis har et mer snevert fokus paa ting jeg har bruk for, og mindre f.eks. innen C og lavnivaaspraak, maskinkode og ting jeg ikke har peiling paa.

 

Dersom du oensker aa laere det meste fra scratch paa egenhaand, kan du sjekke ut https://github.com/ossu/computer-science. Men, matematikk, statistikk og litt fysikk er noen forkrav du boer ha styr paa.  

 

Vil tro at de fleste bedrifter heller ville hyrt inn en ordentlig dataingenioer, enn meg. Men jeg jobber for meg selv, saa har ikke hatt behov for aa soeke jobb innen dette fagfeltet.

Det er bra da. Har du vurdert å få deg jobb innen it? Eller er petroleums-industrien bra nok?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...