Gå til innhold

Mener dette er verdens mest energieffektive bil: Målet er å kjøre 250 kilometer på 1 kWh


3QZILALL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor girsystem? Jeg trodde elmotorer klarte seg uten?

 

For å svare på det får jeg vel nok en gang ta frem den typiske ytelseskurven for børsteløse elektromotorer:

 

Merk: Effekt er og blir dreiemoment ganger turtall. Dette er fysikk, ikke motorteknologi. 

 

e-motor-performance.jpg

 

Som du ser er dreiemomentet omvendet proposjonalt med effekten over knekkpunktet, men flatt/konstant under. Under knekkpunktet faller følgelig levert effekt lineært med fallende turtall, selv om strømtrekket forblir det samme. Knekkpunktet er nemlig det turtall der motoren går i metning, der det ikke kan dyttes mer strøm i gjennom statorviklingene.

 

Over knekkpunktet vil girutveksling ikke spille noen rolle – man oppnår bare bytte turtall for dreiemoment men ender like fullt opp med nøyaktig samme effekt levert på hjulet. Under knekkpunktet spiller girutveksling en viss rolle. Målet må være finne en girutveksling som dytter knekkpunktet så langt ned i turtall (på hjulene) som mulig, samtidig som toppfarten forblir akseptabel. 

 

PS! Skulle ønske TU kunne be noen fysikere om å lage en artikkel på dette, full av eksempler fra den virkelige verden av sykler og biler. Både elektromotor og forbrenningsmotor, med og uten girkasse, vekslende sådan. Full av kurver. Slik at vi fikk noe å referere til for fremtiden…

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Bil og bil fru Blom. Toppfart som en sykkel og omtrent like sikker å krasje med. Selv om vanlige biler fortsatt har et godt potensiale for å forbedre effektiviteten, er det ikke fullt så enkelt som det fremstilles her. Coasting er heller ikke noe nytt. Den funksjonen har man hatt elbiler lenge, mellom annet er det default modus når du starter en e-golf. Og det er helt riktig at dette er den mest effektive måten å spare energi på.

 

Når man kjører i 30 km/t er det hovedsakelig vekten som bestemmer forbruket. Med en e-golf er det mulig å oppnå et forbruk på rundt 80 Wh/km om en kjører i 30 på tørr asfalt og flat vei. Det gir rundt 12,5 km pr. kWh. Altså rundt 10 ganger høyere forbruk enn hva det er snakk om her. Men bilen veier 1530 kg uten last. Det er altså en faktor 19 mer enn vekten av den bilen man har laget her. Putter man inn sjåfør (50 kg) i bilene ender man opp rundt en faktor 12. Og da stemmer kart og terreng ganske bra.  

Endret av Eivind Helle
Lenke til kommentar

Bilen viser hvilken vei bilindustrien må gå om vi skal fortsette å ha den mobiliteten vi har i dag.

 

Lette effektive biler med lavt energiforbruk. 250km på en kWh er bra men jeg tror det er mulig å forbedre dette.

Neida.. Biler blir nok bare tyngre og tyngre. Vi skal ha mer sikkerhets utstyr, mer duppeditter og behageligheter.

 

Liten sporty GTI på 80 tallet fant man på en 800-900kg, i dag er det vel gjerne det dobbelte. Man skal ha bjelker i dørene. "Crumple zones" og annet mikk makk.

 

Virker som mange er under illusjon av vi kommer til og gå ned på energi forbruk med det grønne skifte, noe som ikke stemmer. Vi må bytte ut fossile kilder til energi over til forbybare og atomkraft.

 

Selv om vi effektiviserer veldig, så har vel aldri effektivisering klart og holde følge med ekspansjonen.

 

Og personlig har jeg ikke lyst til og sitte i en tapestert moped i en front kollisjon med noe som veier 2+ tonn. Da sier fysikken at jeg er kjøttdeig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kan pitche noen ideer til tyskerne og deres fordummende designvalg i det siste? Tunge biler laget av tunge organisasjoner som er alt for tynget av tidligere historikk til å overhode være smidig og innovative på noe som helst måte (ref. Idiotiske etron og nye Mercedes).

 

Ps: slike prosjekter som dette er viktig og lærerikt. Ikke alt er ment å kunne gå i produksjon, men nye ideer og kunnskaper (samt kreativitet) kan lede til mye spennende. Så se ikke bilen på bildet som en bil du skal ha i fremtiden, men at kunnskapen ervervet i slike prosjekter leder til bedre biler.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Noen som kan pitche noen ideer til tyskerne og deres fordummende designvalg i det siste? Tunge biler laget av tunge organisasjoner som er alt for tynget av tidligere historikk til å overhode være smidig og innovative på noe som helst måte (ref. Idiotiske etron og nye Mercedes).

 

Ps: slike prosjekter som dette er viktig og lærerikt. Ikke alt er ment å kunne gå i produksjon, men nye ideer og kunnskaper (samt kreativitet) kan lede til mye spennende. Så se ikke bilen på bildet som en bil du skal ha i fremtiden, men at kunnskapen ervervet i slike prosjekter leder til bedre biler.

Ja denne så jo ytterst driftsikker og komfortabel ut.. ikke minst egnet til praktiske gjøremål.. Fremtiden er her.

Lenke til kommentar

Neida.. Biler blir nok bare tyngre og tyngre. Vi skal ha mer sikkerhets utstyr, mer duppeditter og behageligheter.

 

Liten sporty GTI på 80 tallet fant man på en 800-900kg, i dag er det vel gjerne det dobbelte. Man skal ha bjelker i dørene. "Crumple zones" og annet mikk makk.

 

Og personlig har jeg ikke lyst til og sitte i en tapestert moped i en front kollisjon med noe som veier 2+ tonn. Da sier fysikken at jeg er kjøttdeig.

 

 

Vel nå er det nok ingen som tenker seg at denne bilen slik den fremstår nå under klargjøring til en konkurranse er i nærheten av å være et produkt ment for forbrukerne. Og det er jo heller ikke viktig. 

 

Det som er viktig er at disse studentene jobber med å finne måter å effektivisere BEV. Vekt selvsagt, men også andre måter, som å effektivisere kontrollere, motorer eller måten disse jobber sammen på. Feks slik de nevner om akselerasjon opp mot cruise hastighet, coasting også på med mer effekt når farten droppen. Ikke ulikt hvordan en PID jobber når du feks skal starte meskingen i  bryggekjelen, masse effekt i pulser når det trengs. 

 

Effektivisering inkluderer selvsagt vekt, men i et sluttprodukt for hvermansen så trumper ikke vekt sikkerhet. Altså blir vekt en viktig faktor men ikke den eneste faktoren. Kanskje kommer studentene opp med noe som kan skaleres opp, som kan brukes i tradisjonelle el-biler? Er det mulig å få vekten betraktelig ned selv på eksisterende plattformer om man endrer materialene som brukes? Absolutt. Og det er jo slike ting studentene får vist fram. Slik at de gamle gråhårede i ledelsen hos gamle ærverdige bilprodusenter faktisk blir å tenke litt nytt når de skal igang med det grønne skiftet. Vi trenger ikke flere hybrider eller flere halvhjertede forsøk der en ICE plattform som alt er utviklet, blir grunnlaget for neste BEV. Det er så langt fra innovasjon at det burde deles ut kaktus for slikt. 

 

Og ser du på den visuelle biten, så sier kanskje størrelsen i seg selv noe om hvordan en typisk pendlerbil burde sett ut. De fleste pendlere kjører jo alene til og fra jobb, og det er også pendlingen som står for den største delen av kjørte kilometer per år for mange. Da må en jo spørre seg om det er fornuftig å pendle i tørst SUV? Eller i en sedan på 1800 kilo med plass til 4 andre og bagasjerom nok til ferietur. 

 

Kanskje burde pendlerbilen være først og fremst det? En pendlerbil.  Og den burde være tegnet som pendlerbil fra starten av. Ikke mer enn hva en pendler trenger i forhold til plass. 2 seter og lite bagasjeplass for hvermansen, men mulighet til å velge flere seter for de med stor familie eller spesielle behov. Idag er jo ikke slike småbiler et alternativ, bortsett fra en franskmann kanskje men den har jo for dårlig rekkevidde og for lav hastighet. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Hvorfor girsystem? Jeg trodde elmotorer klarte seg uten?

Ganske enkelt pga at den er så liten hadde den ikke motoren klart å drive bilen fremover uten å bli for varm.

edit, trur ikke den motoren hadde klart å flytte på den overhode.

Endret av mrpc
Lenke til kommentar

Ja denne så jo ytterst driftsikker og komfortabel ut.. ikke minst egnet til praktiske gjøremål.. Fremtiden er her.

 

 

Tror du har misforstått. Denne bilen er jo ikke ment for deg og meg. Den er laget kun for å delta i en konkurranse. Utseende og plass er underordnet. De jobber for mest mulig effektiv fremdrift. Det er målet. 

 

Og kanskje kommer de opp med noe som også kan eller bør implementeres i tradisjonelle el-biler. Eller kanskje lærer de så mye under prosjektets gang at nettopp denne gjengen i årets konkurranse blir de som endrer måten vi ser på transport på? Eller i det minste kommer kanskje noen av de som deltar i posisjon til å være endel av de som former fremtiden. 

 

Du skal slippe å kjøre en kliss maken bil til og fra jobb hver dag. Men du burde kanskje tenke på barn og naboer og de syke menneskene rundt deg som du forpester om du kjører fossilbil? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når man kjører i 30 km/t er det hovedsakelig vekten som bestemmer forbruket. Med en e-golf er det mulig å oppnå et forbruk på rundt 80 Wh/km om en kjører i 30 på tørr asfalt og flat vei. Det gir rundt 12,5 km pr. kWh. Altså rundt 10 ganger høyere forbruk enn hva det er snakk om her. Men bilen veier 1530 kg uten last. Det er altså en faktor 19 mer enn vekten av den bilen man har laget her. Putter man inn sjåfør (50 kg) i bilene ender man opp rundt en faktor 12. Og da stemmer kart og terreng ganske bra.  

Ørlite flisespikking. De snakker om 4 Wh/km her, altså en faktor 20, ikke 10.

 

Pent design. Energiforbruket er så lavt at med litt solceller burde man klare å kjøre nesten uendelig.

I 26 km/t med et forbruk på 4 Wh/km må solcellene levere i snitt 26*4=104 Watt for å holde det gående uendelig. Det tilsvarer omtrent en halv kvadratmeter solceller under optimale forhold.

 

Bilen viser hvilken vei bilindustrien må gå om vi skal fortsette å ha den mobiliteten vi har i dag.

 

Lette effektive biler med lavt energiforbruk. 250km på en kWh er bra men jeg tror det er mulig å forbedre dette.

Hvis man bare skal kjøre matpakken til jobb, er alene på veien så man slipper å ta hensyn til kollisjonssikkerhet, ikke har behov for plass til handleposer, passasjerer og har perfekt sommerføre hele året så ja. Men legger man inn sikkerhet og andre faktorer som kreves for å få godkjent en bil for veitrafikk så må man nok mangedoble vekta. Likevel vil kollisjonssikkerhet bli et kjempeproblem inntil man i hvert fall passerer et tonn.

 

Derfor vil jeg heller snu på filsa og si at dette inspirerer framtidens elsykler. Vekt og hastighet tilpasset sikkerheten på gang og sykkelveier, værbeskyttelse tilpasset allværsbruk og dermed mer fristende å bruke større deler av året, 4 hjul for økt stabilitet og grep, mindre luftmotstand og rullemotstand. Massevis av fordeler over vanlige tohjulinger. Vanlige elsykler har også et forbruk som i beste fall kan nærme seg 4 Wh/km ved optimale forhold.

Lenke til kommentar

Tror du har misforstått. Denne bilen er jo ikke ment for deg og meg. Den er laget kun for å delta i en konkurranse. Utseende og plass er underordnet. De jobber for mest mulig effektiv fremdrift. Det er målet. 

 

Og kanskje kommer de opp med noe som også kan eller bør implementeres i tradisjonelle el-biler. Eller kanskje lærer de så mye under prosjektets gang at nettopp denne gjengen i årets konkurranse blir de som endrer måten vi ser på transport på? Eller i det minste kommer kanskje noen av de som deltar i posisjon til å være endel av de som former fremtiden. 

 

Du skal slippe å kjøre en kliss maken bil til og fra jobb hver dag. Men du burde kanskje tenke på barn og naboer og de syke menneskene rundt deg som du forpester om du kjører fossilbil? 

Akkurat å forpeste naboer og syke er det de tyske dieselbilene og dekkstøv som har primærskylda av. Jeg kjører under 8000km i en lett bil med liten bensin motor så der får du legge skylda på noen andre. Blant annet Stoltenberg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rart at de gikk for en liten inrunner motor (liten diameter, lang motor) og ikke en mye bedre egnet outrunner som gir ca 20% mer torque ved samme turtall. Har et annet team brukt outrunner vinner de bare av det.

 

Bare se på alle elektriske longboard, er en grunn for at alle bruker outrunner og ikke en inrunner.

Lenke til kommentar

Rart at de gikk for en liten inrunner motor (liten diameter, lang motor) og ikke en mye bedre egnet outrunner som gir ca 20% mer torque ved samme turtall. Har et annet team brukt outrunner vinner de bare av det.

 

Bare se på alle elektriske longboard, er en grunn for at alle bruker outrunner og ikke en inrunner.

 

Har en outrunner høyere virkningsgrad enn en inrunner? Virkningsgrad og vekt er det eneste som teller. Uansett om en har out eller inrunner så må en ha en utveksling. 30% større utveksling for inrunner har minimalt å si for effektiviteten (30% høyere utveksling gir samme dreiemoment til hjul som outrunner).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...