Gå til innhold

Hva er forskjellen på EF, M og RF? (Hvorfor skal jeg kjøpe speilløst)?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så jeg kan ikke bruke et RF objektiv på et speilrefleks kamera?

Om jeg kjøper meg et spilløst kamera, da kan jeg ikke bruke mine gamle EF objektiver?

 

Ser dere noen trend? Vil speilrefleks forsvinne til fordel for speilløse? Og hva er fordeler og ulemper med speil og speilløst?

Endret av Abnorm
Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke RF objektiver på speilrefleks nei, men du kan bruke EF objektiver på EOS R hus med adapter. 

Du kan bruke dine gamle ja, både på eos M og R hus med adapter. 

Bare pass på at hvis du kjøper et eos r hus (som er fullformat) og du har ef-s optikk, som er laget for crop (mindre sensor), så dekker det ikke hele sensoren og du du vil få en svart ring på bildene dine. 

Lenke til kommentar

Jeg har i dag et Canon 6D som jeg har vurdert en stund å skifte ut. Har lenge sett på 5D mark IV, men nå synes jeg valget har blitt vanskeligere. Det er snakk om mange penger, så jeg vil være sikker på at jeg gjør et riktig valg for fremtiden.

 

Mine objektiver:

Canon 16-35 f2.8L

Canon 70-200 f2.8L IS II

Lenke til kommentar

Men hvorfor er de bygget annerledes, hvorfor kan ikke Canon bare forholdt seg til EF objekter på speilløse også?

 

Jeg forstår ikke vitsen med med RF om det kun er feste anordningen som skiller disse. Er det ingen forskjell på funksjonalitet? Jeg antar dette har noe med selve kamerahuset å gjøre?

 

Søkte og tittet på noen 5dmarkIV vs. Eos R videoer på YouTube. 5d ble omtrent slaktet på alle punkter. For meg virker det som om speilløst er fremtiden og speilrefleks med 5d er død. Vis ikke må det være noe vesentlig disse videoene ikke vektlegger. Det kan vell ikke bli solgt ett eneste 5d kamera i disse dager, isåfall hvorfor?

Endret av Abnorm
Lenke til kommentar

Grunnen til bytte av mount skal være at de kan sette objektiver nærmere sensoren som skal ha sine fordeler blant annet på bildekvalitet. Den nye mounten har også 12 pin kontakt istedenfor 8 pin på EF, som skal gi bedre autofokus, stabilisering og bedre optimalisert bildekvalitet.

Det er også grunnen til at man må bruke adapter på rf husene ved bruk av ef optikk. Objektivene må lenger unna sensoren på kamera.

 

Men ja, speilløst er fremtiden og skulle jeg byttet hus selv så hadde det ikke blitt et nyttt speilrefleks.

Lenke til kommentar

Men hvorfor er de bygget annerledes, hvorfor kan ikke Canon bare forholdt seg til EF objekter på speilløse også?

Fordi da måtte avstanden fra fatningen til sensoren være den samme, og du hadde endt opp med et speilløst hus som var like tjukt som et speilreflekshus.

 

Ikke at det trenger å ha så mye å si i praksis, for de speilløse objektivene er ofte så mye lengre enn speilrefleksekvivalentene at lengden totalt blir omtrent den samme :shrug:

 

Søkte og tittet på noen 5dmarkIV vs. Eos R videoer på YouTube. 5d ble omtrent slaktet på alle punkter. For meg virker det som om speilløst er fremtiden og speilrefleks med 5d er død. Vis ikke må det være noe vesentlig disse videoene ikke vektlegger. Det kan vell ikke bli solgt ett eneste 5d kamera i disse dager, isåfall hvorfor?

Fordi de fremdeles er bra kameraer? Du må huske at hovedformålet til både folk som lever av youtube-videoer og store deler av teknologipressen er å generere klikk og annonseinntekter. Hype selger, nøkternhet gjør det ikke. Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Som en eier av et Canon eos R, så kan jeg si meg kjempefornøyd med kamera til mitt bruk (landskap, portrett, makro, himmel). Jeg har kun EF-linser (canon, sigma, tamron og samyang). Alt fungerer minst like godt som på en speilrefleks kamera. Den største fordelen er kanskje super-nøyaktig fokus og øye-fokus (6d'en min feilfokuserte en del med f1.4). Samt at "alle" nye linser kommer i RF-format. Det blir en fordel når jeg har råd å kjøpe de om 5 år ihvertfall... 

 

På andre siden, jeg tipper mange speilreflekser selges med gode rabatter nå, samt ligger lavt i pris på bruktmarkedet, sammen med en del EF-linser. Det burde være gode tider for et kupp. Og når det kommer til action-bilder, så er fortsatt speilrefleks best.

Så for mange bruksområder, så er speilrefleks fortsatt fullt relevant. 

 

 

Speilrefleks har optisk søker, som betyr at bildet man ser har større dynamisk område (kan kan se detlajer i skygger og snø samtidig). Minuset er at når det blir mørkt nok, så ser man ingenting. I tillegg har speilrefleks ingen forsinkelse i søker, så det er perfekt for å følge fugler, biler i fart og lignende. Ellers har eos R fått rettmessig tyn pga nytt kontrolloppsett, 5d mk4 har nok et bedre oppsett på knappene.

 

 

Det sagt, jeg gjorde MYE research før jeg kjøpte i mars i år. Og jeg har aldri sett så mye uobjektiv informasjon på nettet før. Spesielt youtube-videoene var stort sett helt ubrukelige. Mye pga det ofte var sony vs canon som var testet av noen som lager filmer (til youtube), og da vil sony alltid vinne. Sony er bedre på video. Samt at alle fokuserte på RF-linsene og hvor dyre de var. Men man trenger jo ikke RF-linser, de gamle linsene er helt flotte, oppførere seg bedre på Eos R, til 1/3 av prisen.

Gitt at du skal ta bilder, så ville jeg sett på tester fra spesialiserte foto-sider (og forum), der video ikke vektlegges like mye.

 

 

Hvis du kan skrive litt om hva du vil bruke kamera til, så kan du sikkert få litt spesialisert tilbakemelding her :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...