Gå til innhold

[Løst] "Fysisk" fjernstyring av server


Anbefalte innlegg

Er det mulig å fjernstyre en maskin uten å aktivere fjernstyring på maskinen?

 

Altså en slags enhet som du kobler til med USB og videokabel (f.eks. HDMI) som lar deg fjernstyre enheten eksternt uten at maskinen du fjernstyrer trenger å være på nett (da trenger denne "slags enheten" nettverks-kabel tilkobling selvfølgelig).

 

Enkelt forklart en slags hub/docking som har innebygd funksjonalitet for fjernstyring.

 

 

Hva skal det brukes til?
Hvis det er uklart hva jeg mener, så skal jeg bruke dette til å kunne fjernstyre en server uten at serveren trenger å ha riktig nettverks-konfigurasjon. Slik at man ikke trenger å koble til med skjerm og tastatur, hvis noe galt skjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste poenget i dette tilfellet for meg er å ikke installere noe som helst på serveren, og likevel kunne fjernstyre. Slik at du kan tilogmed redigere bios innstillinger eksternt.

 

Hadde nok gått for KVM eller VMware ESXi om jeg kunne installert noe.

Lenke til kommentar

Det viktigste poenget i dette tilfellet for meg er å ikke installere noe som helst på serveren, og likevel kunne fjernstyre. Slik at du kan tilogmed redigere bios innstillinger eksternt.

Uten at jeg vet sikkert, vil jeg tippe det er umulig.

Det ville jo være en enorm sikkerhetsbrist dersom du kunne få tilgang til servere over et nettverk uten å enten installere software eller hardware for fjernstyring.

 

Du får altså KVM, både software som installeres på serveren, eller hardware som kobles til serverens uttak for tastatur, skjerm osv.

Lenke til kommentar

Uten at jeg vet sikkert, vil jeg tippe det er umulig.

Det ville jo være en enorm sikkerhetsbrist dersom du kunne få tilgang til servere over et nettverk uten å enten installere software eller hardware for fjernstyring.

 

Du får altså KVM, både software som installeres på serveren, eller hardware som kobles til serverens uttak for tastatur, skjerm osv.

Mulig jeg mener en hardware versjon av KVM.

Lenke til kommentar

Mulig jeg mener en hardware versjon av KVM.

ja det kalles en IP-KVM du kobler till ps2 porten og usb skjerm og en nettverks kabel så kan du styre over internet og redigere bios instilinger osv. di starter på rundt 1200kr for en god en så er jo egentlig bere og gjøre litt research og velge en du synes passer dine behov

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...