Gå til innhold

Hvordan tjene mest mulig ved utleie av enebolig?


Anbefalte innlegg

Ganske tydelig at han har arvet leiligheten... Er jo veldig uheldig å miste foreldre i den alderen så det får være måte på kritikk selv om han ikke har vært så smart med pengene. De fleste var vel ikke det i en alder av 18. Jeg ville nok gått for å refinansiere lånet på boligen med 100k hvis det er mulig og flytte tilbake i egen leilighet i hvert fall til det var nedbetalt. Så ville jeg nok jobbet og spart opp en mill for å kvitte meg med denne overprisete leiligheten og heller kjøpe en enebolig med mye bedre potensiale for arealutnyttelse. Regner med denne leiligheten til 5 mill er midt i sentrum av Oslo. Du får eneboliger til 6 mill andre steder, med mulighet til å generere passiv inntekt på rundt 40-50k/mnd hvis du endrer litt på planløsninger. Jobb hardt i noen år, om 3-4 år kan du enten pensjonere deg i utlandet eller du kan fortsette å bygge formue. Drit i utdannelse, du har egenkapital til å starte noe stort eller slappe av resten av livet. Ditt valg der.

 

Moderatormelding

 

Splittet ut i fra Gjeld med egen leilighet.

Uderzo, moderator.

 

Endret av Uderzo
Splittet tråd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske tydelig at han har arvet leiligheten... Er jo veldig uheldig å miste foreldre i den alderen så det får være måte på kritikk selv om han ikke har vært så smart med pengene. De fleste var vel ikke det i en alder av 18. Jeg ville nok gått for å refinansiere lånet på boligen med 100k hvis det er mulig og flytte tilbake i egen leilighet i hvert fall til det var nedbetalt. Så ville jeg nok jobbet og spart opp en mill for å kvitte meg med denne overprisete leiligheten og heller kjøpe en enebolig med mye bedre potensiale for arealutnyttelse. Regner med denne leiligheten til 5 mill er midt i sentrum av Oslo. Du får eneboliger til 6 mill andre steder, med mulighet til å generere passiv inntekt på rundt 40-50k/mnd hvis du endrer litt på planløsninger. Jobb hardt i noen år, om 3-4 år kan du enten pensjonere deg i utlandet eller du kan fortsette å bygge formue. Drit i utdannelse, du har egenkapital til å starte noe stort eller slappe av resten av livet. Ditt valg der.

Har det noen sinne slått deg at ikke alle ønsker det samme som deg i livet? Hva vet du om TS har lyst til å bo i enebolig med alt det medfører? Og hvorfor skal TS pensjonere seg? Veldig merkelige råd du gir.

 

Anonymous poster hash: 29168...184

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har det noen sinne slått deg at ikke alle ønsker det samme som deg i livet? Hva vet du om TS har lyst til å bo i enebolig med alt det medfører? Og hvorfor skal TS pensjonere seg? Veldig merkelige råd du gir.

 

Anonymous poster hash: 29168...184

 

Sa ikke at han trenger å pensjonere seg, bare at det er en mulighet for han i løpet av noen få år. Han kan og satse på å bli rik, da han har et lett utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Ganske tydelig at han har arvet leiligheten... Er jo veldig uheldig å miste foreldre i den alderen så det får være måte på kritikk selv om han ikke har vært så smart med pengene. De fleste var vel ikke det i en alder av 18. Jeg ville nok gått for å refinansiere lånet på boligen med 100k hvis det er mulig og flytte tilbake i egen leilighet i hvert fall til det var nedbetalt. Så ville jeg nok jobbet og spart opp en mill for å kvitte meg med denne overprisete leiligheten og heller kjøpe en enebolig med mye bedre potensiale for arealutnyttelse. Regner med denne leiligheten til 5 mill er midt i sentrum av Oslo. Du får eneboliger til 6 mill andre steder, med mulighet til å generere passiv inntekt på rundt 40-50k/mnd hvis du endrer litt på planløsninger. Jobb hardt i noen år, om 3-4 år kan du enten pensjonere deg i utlandet eller du kan fortsette å bygge formue. Drit i utdannelse, du har egenkapital til å starte noe stort eller slappe av resten av livet. Ditt valg der.

Enebolig som genererer passiv inntekt på 40-50k i mnd. Når han har 4-5 mill å kjøpe for..?

Du er klar over at det er snakk om kroner og ikke dollar?

Sjanseløst å få tak i en enebolig som genererer noe i nærheten av det du skisserer til den summen som er nevnt.

 

S-J-A-N-S-E-L-Ø-S-T

  • Liker 1
Lenke til kommentar

40-50k i passiv inntekt på en enebolig til 6mill?

600k i året? Hvordan gjør man slikt? Lager marihuanaplantasje i kjelleren og garasjen?

Hybelifisering. Gjennomgår i trådene hans, og ser ut til å være hans vei inn i boligmarkedet. (Uten at jeg legger noe galt i planene, de er bare litt ordinære.)

Lenke til kommentar

40-50k i passiv inntekt på en enebolig til 6mill?

600k i året? Hvordan gjør man slikt? Lager marihuanaplantasje i kjelleren og garasjen?

Tror man ikke skal se bortifra at man kan tjene noe slik på denne, riktignok 1,5 million dyrere, men fremdeles ikke utenfor Op's kjøperevne om han setter seg inn for det.

Lenke til kommentar

Tror man ikke skal se bortifra at man kan tjene noe slik på denne, riktignok 1,5 million dyrere, men fremdeles ikke utenfor Op's kjøperevne om han setter seg inn for det.

Tja, man får kanskje 9000 pr hybelleilighet i 1.etg. Men det var ganske trist standard på den etasjen, så må nok pusse opp litt først. 

Nå veit jeg ikke sånn bombesikkert hva prisene for middels kvalitet eneboliger er i Søndre Nordstrand, men kan umulig tenke meg at det kan koste mer enn 15k/mnd å leie de gjenværende etasjene. 

 

Så stikker staten av med 23% av leieinntekta, og så skal rentekostnader finansieres. På 7mill blir det fort 170'000 i året i rentekostnader. Tenker man at man skal følge nedbetalingsplanen til banken i tillegg blir det fort omtrentlig 300'000 som skal betales til banken årlig...

Ikke så stor gullgruve egentlig...   Eller bommer jeg på noen antagelser her?

Lenke til kommentar

Tja, man får kanskje 9000 pr hybelleilighet i 1.etg. Men det var ganske trist standard på den etasjen, så må nok pusse opp litt først.

Nå veit jeg ikke sånn bombesikkert hva prisene for middels kvalitet eneboliger er i Søndre Nordstrand, men kan umulig tenke meg at det kan koste mer enn 15k/mnd å leie de gjenværende etasjene.

 

Så stikker staten av med 23% av leieinntekta, og så skal rentekostnader finansieres. På 7mill blir det fort 170'000 i året i rentekostnader. Tenker man at man skal følge nedbetalingsplanen til banken i tillegg blir det fort omtrentlig 300'000 som skal betales til banken årlig...

Ikke så stor gullgruve egentlig... Eller bommer jeg på noen antagelser her?

Hvis man får til å bo der selv, sånn at det blir skattefritt.

Lenke til kommentar

Tja, man får kanskje 9000 pr hybelleilighet i 1.etg. Men det var ganske trist standard på den etasjen, så må nok pusse opp litt først. 

Nå veit jeg ikke sånn bombesikkert hva prisene for middels kvalitet eneboliger er i Søndre Nordstrand, men kan umulig tenke meg at det kan koste mer enn 15k/mnd å leie de gjenværende etasjene. 

 

Så stikker staten av med 23% av leieinntekta, og så skal rentekostnader finansieres. På 7mill blir det fort 170'000 i året i rentekostnader. Tenker man at man skal følge nedbetalingsplanen til banken i tillegg blir det fort omtrentlig 300'000 som skal betales til banken årlig...

Ikke så stor gullgruve egentlig...   Eller bommer jeg på noen antagelser her?

Du trenger ikke leie det ut som en leilighet, du kan leie ut rommene, som i et kollektiv, eller hybler.

 

Han som kom med forslaget tok også høyde for 6 mill i egenandel, når han nå allerede har 5 mill, så lån på 7 mill blir vel litt urealistisk, men vet ikke hva du har sett for deg av oppussingsprosjekt.

 

Litt usikker på hvordan skatt er om du teknisk sett bor på over 50% av grunnflate, men det inkluderer også 3 hybler. Men ja, blir iallefall skatt om han flytter ut og leier ut alt. Men nå er det jo ikke slik at vi opplyser lønningene våre netto, så potensiale er ikke usant, om kan gjøre det i et AS for utvidelse og reinvesteringer er det også høyst relevant med brutto.

 

Passiv inntekt på 40k/mnd med antagelse om 6 millioner i egenkapital tror jeg absolutt ikke er urealistisk. Og selv om du behandler et lån med inntekten din, betyr ikke det at det ikke er en inntekt, du betaler ned ditt eget lån, ingen andre sitt. Og hvis du putter 30k i mnd til lånet ditt på 1,5 mill, har du betalt ned det på under 5 år.

Lenke til kommentar

Litt usikker på hvordan skatt er om du teknisk sett bor på over 50% av grunnflate, men det inkluderer også 3 hybler.

Er det ikkje skatt når ein sjølv bruker mindre enn 50% av utleigeverdien? Så har ein mange dyre hyblar som ein leiger ut, så må ein vise til vesentleg verdi på den delen som ein sjølv bur på for å kunne leige ut skattefritt.

Lenke til kommentar

Er det ikkje skatt når ein sjølv bruker mindre enn 50% av utleigeverdien? Så har ein mange dyre hyblar som ein leiger ut, så må ein vise til vesentleg verdi på den delen som ein sjølv bur på for å kunne leige ut skattefritt.

Ja, men hvis du bor i arealet sammen med de du leier ut til? Si at du leier ut 3 av de 4 soverommene i hovedenheten så bor jo du på den vesentlig dyreste delen av boligen, men du deler den også tilfeldigvis med 3 andre som leier.

Lenke til kommentar

I gitte eksempler er det skatt av utleie uansett om man bor der selv eller ikke. 

Man deler ikke "tilfeldigvis" noe.

 

Uansett er man milevis unna 40-50k i passiv inntekt.

Det er 6 soverom, gitt at man bruker 1 selv kan man leie ut 5.

5 x 6.000 pr rom = 30.000

Så kommer kommunale avgifter, strøm, vann, oppvarming, vedlikehold, internett/tv, etc etc.

Og ikke minst at man må dele husrom med 5!! andre. 

 

Hvis noe ser ut som en and, går som en and, kvakker som en and - så er det nok en and

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I gitte eksempler er det skatt av utleie uansett om man bor der selv eller ikke. 

Man deler ikke "tilfeldigvis" noe.

 

Uansett er man milevis unna 40-50k i passiv inntekt.

Det er 6 soverom, gitt at man bruker 1 selv kan man leie ut 5.

5 x 6.000 pr rom = 30.000

Så kommer kommunale avgifter, strøm, vann, oppvarming, vedlikehold, internett/tv, etc etc.

Og ikke minst at man må dele husrom med 5!! andre. 

 

Hvis noe ser ut som en and, går som en and, kvakker som en and - så er det nok en and

Det er ikke 5 soverom som leies ut. Det er potensielt 3 soverom, og 2 fullverdige isolerte leiligheter, en med ekstra disponibelt rom.

 

Så du deler da med 3 potensielt, om du ikke vil ta en av de 2 mindre leiligheten for deg selv.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...