Gå til innhold

Ny analyse: Cruiseskip er verstinger – og utslippene når land


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Jeg har stilt spørsmålet før: Hva slags verdi tilfører cruiseturisme Norge (utenom et par bestikkelsesturer for et par utvalgte lokale politikere)? Det virker som om turistene fra cruiseskip etterlater minimalt med penger, og fører bare med seg større trøkk på lokal infrastruktur.

Lenke til kommentar

Jeg har stilt spørsmålet før: Hva slags verdi tilfører cruiseturisme Norge (utenom et par bestikkelsesturer for et par utvalgte lokale politikere)? Det virker som om turistene fra cruiseskip etterlater minimalt med penger, og fører bare med seg større trøkk på lokal infrastruktur.

 

Du er inne på noe en interessant diskusjon her. Greit nok at turistene betaler store summer for cruiset, men hvor mye penger tilfører de områdene en går i land? Ta for eksempel her i Kristiansand; turistene tar riktignok bytoget, en kaffe på restaurant og kjøper kanskje med seg et miniatyr elgskilt replika og troll, fortsatt til gode å se dem handle noe som helst annet. Skaper dem reklame? Trolig, men igjen, hvor hentes gevinstene ut? Gedigne cruise skip som spyr ut eksos utover sentrum her, men legger igjen kanskje en hundrelapp eller to - er det virkelig verd det?

 

Synes det er interessant tema, og dessverre få svar. Minner om bransjer som skriker ut om at vi trenger data. Data for ditt og data for datt. Big data, smart data, AI data, BI data osv osv. Men helt konkret, hvilken verdi skaper dette? Vi blir nødt til å gå i dybden på tematikkene nevnt over, og slutte å høre på lovord fra politikere med enkle svar (og lite kunnskap), eller cruise næringen som ser ut til å være den eneste som henter ut disse gevinstene. Ps: jeg driver med IT og har stor tro på dette selv, men irriterer meg grenseløst av at ting blir til buzzwords uten substans eller mening.

 

Kjør debatt!

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har stilt spørsmålet før: Hva slags verdi tilfører cruiseturisme Norge (utenom et par bestikkelsesturer for et par utvalgte lokale politikere)? Det virker som om turistene fra cruiseskip etterlater minimalt med penger, og fører bare med seg større trøkk på lokal infrastruktur.

Det og legge til havn koster som regel en god del kroner. Det skaper arbeidsplasser for folk som skal ta imot skipene etc, eventuelt om de henter noen lokale delikatesser når de er innom så legger de igjen penger der.

 

Sist jeg var på cruise i middelhavet så hadde vi den byen vi hadde vært i "Sin spesialitet" til middag den kvelden. Som de hentet ferskt når vi var i havn. Samt lokal grønnsaker, frukt etc. Ferskvarer.

 

Turistene i seg selv er det nok ikke mye de får ut av, grunnet de har alt de trenger på skipet så si.

Lenke til kommentar

Jeg har stilt spørsmålet før: Hva slags verdi tilfører cruiseturisme Norge (utenom et par bestikkelsesturer for et par utvalgte lokale politikere)? Det virker som om turistene fra cruiseskip etterlater minimalt med penger, og fører bare med seg større trøkk på lokal infrastruktur.

 

Det ble regnet hvor mye hver cruise turist legger igjen i Trondheim. Litt over 300 kr. tror jeg det var. Neppe verd all forurensningen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I tillegg til utslipp i luft kommer all væske båtene dumper i sjøen. Kloakk, oppvaskvann, såper og lignende. Regelen er vel 300 meter fra land? Det blir mange tusen liter til dagen.. Så vi hører ofte at våre utslipp må reduseres, burde det være enkelt å stille strengere krav til cruisenæringen som "melker" oss som bor langs kysten

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det må generelt stilles høyere krav til skipsnæringen. Alle skip burde ha landstrøm eller batteripakke når de ligger til havn. Jeg er personlig møkklei av å høre generatorene ombord båter som ligger og durer døgnet rundt til tider. Svartrøyken blåser til alle kanter når de starter opp igjen. Man bør i hvertfall starte med å kreve dette ved havner, enten privat eller gjennom kommune. Og et slikt krav må komme fra staten selv og gjelde hele landet. Kommunene er livredde for å innføre slike krav selv i frykt for å miste trafikken som bringer med seg goder.

 

Havnekravene blir bare strengere og strengere verden over, og skipsnæringen beveger seg den veien uansett. Men ikke kjapt nok. Norge kan dermed like gjerne få fart i slike krav allerede nå. Når det er på plass kan man stille krav til oppsamling og rensing av allslags spillveske og hvilken type drivstoff det er lov å bruke i norske farvann. Ja, det kommer med en kost, men miljøet blir bedre, folk lever lengre, man skaper nye arbeidsplasser osv. Så hvorfor ikke?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg legger merke til at ordene klimagass, CO2, karbondioksid og global oppvarming ikke finnes i denne artikkelen. Bør man ikke se litt på det også?

 

Mens personbilparken i Norge slipper ut rundt 13.000 tonn NOx, slipper cruisetrafikken ut nesten 19.000 tonn, viser rapporten.

Man bør vel også ha i tankene at NOx har 298 ganger høyere globalt oppvarmings potensial (GWP) enn CO2, eller ca 12 ganger verre enn metan. Det vil si at 19 000 tonn NOx tilsvarer 5,66 millioner tonn CO2. Så bare NOx-utslippet tilsvarer litt mer enn CO2-utslippet til hele personbiltrafikken i Norge (4,68 millioner tonn CO2 i 2017). SO2 er sikkert heller ikke sunt for klimaet uten at jeg klarte å finne et GWP-tall på det i farta.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Løsningen er enkel men vil koste penger: krev at disse skipene går på diesel i stedet for bedreten fuel oil, og krev fullverdige renseanlegg for NOx og partikler. Dette lar seg absolutt gjøre på så store skip.

 

Og ytterligere: blandt all syting om CO2 og miljø er det ganske utrolig at fritidsbåder er liksom helt unntatt debatten. Av alle ting som rammes hardest i dag av det som er av transport er biler - de stilles det kjempestrenge utslippskrav til samt pålegges enorme mengder med skatter og bompenger. Og dette er nyttekjøretøy, slik som veldig mange ikke bare trenger men avhengig av bosted har absolutt behov for i det daglige. Fritidsbåter derimot betaler nada tilsvarende bompenger og går på avgiftsfri diesel. Hvorfor?

Lenke til kommentar

Jeg legger merke til at ordene klimagass, CO2, karbondioksid og global oppvarming ikke finnes i denne artikkelen. Bør man ikke se litt på det også?

 

Mens personbilparken i Norge slipper ut rundt 13.000 tonn NOx, slipper cruisetrafikken ut nesten 19.000 tonn, viser rapporten.

Man bør vel også ha i tankene at NOx har 298 ganger høyere globalt oppvarmings potensial (GWP) enn CO2, eller ca 12 ganger verre enn metan. Det vil si at 19 000 tonn NOx tilsvarer 5,66 millioner tonn CO2. Så bare NOx-utslippet tilsvarer litt mer enn CO2-utslippet til hele personbiltrafikken i Norge (4,68 millioner tonn CO2 i 2017). SO2 er sikkert heller ikke sunt for klimaet uten at jeg klarte å finne et GWP-tall på det i farta.

Du blander sammen NOX med N2O.

NOX er en samlebetegnelse for NO, NO2 og NO3 og de har ingen klimaeffekt. N2O (Lystgass) er derimot den tredje viktigste klimagassen etter CO2 og Metan. N2O utslipp kommer stort sett utelukkende fra jordbruk og industri.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Løsningen er enkel men vil koste penger: krev at disse skipene går på diesel i stedet for bedreten fuel oil, og krev fullverdige renseanlegg for NOx og partikler. Dette lar seg absolutt gjøre på så store skip.

 

Og ytterligere: blandt all syting om CO2 og miljø er det ganske utrolig at fritidsbåder er liksom helt unntatt debatten. Av alle ting som rammes hardest i dag av det som er av transport er biler - de stilles det kjempestrenge utslippskrav til samt pålegges enorme mengder med skatter og bompenger. Og dette er nyttekjøretøy, slik som veldig mange ikke bare trenger men avhengig av bosted har absolutt behov for i det daglige. Fritidsbåter derimot betaler nada tilsvarende bompenger og går på avgiftsfri diesel. Hvorfor?

Hva er totalt utslipp fra fritidsbåter versus total utslipp fra biler sa du?

Lenke til kommentar

Hva er totalt utslipp fra fritidsbåter versus total utslipp fra biler sa du?

Hva var den faktiske nytten i en stygg 30-fots plastkar med en 8-liters dieselmotor contra en familiebil? På ett eller annet magisk vis så ble rentbrennende paraffinovner totalforbudt, biler med fossilt drivstoff regulert veldig strengt (og det er rettferdiggjort), elbilene alrede presset mtp nærmest myteomspunnet svevestøv... mens folk kan kjempefint bunkre 500 liter diesel uten avgift, sige rundt i en båt som er for kun ren tidsfordiv og brenne den vekk og/eller rase rundt med en 2-takts påhengs som VIL dumpe ca 1/4 uforbrent bensin ned i vannet siden slik fungerer totaktere.

Ikke misforstå meg, jeg er ikke mot at folk skal kunne bruke sine penger som de vil og kjøpe seg det de ønsker, men dette henger veldig godt sammen med cruiseskipene her som dr*ter ut svovel og masse annet pga det drivstoffet de bruker er søppel som er billig å fremstille. Dette er forskjellsbehandling delux!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hva var den faktiske nytten i en stygg 30-fots plastkar med en 8-liters dieselmotor contra en familiebil? På ett eller annet magisk vis så ble rentbrennende paraffinovner totalforbudt, biler med fossilt drivstoff regulert veldig strengt (og det er rettferdiggjort), elbilene alrede presset mtp nærmest myteomspunnet svevestøv... mens folk kan kjempefint bunkre 500 liter diesel uten avgift, sige rundt i en båt som er for kun ren tidsfordiv og brenne den vekk og/eller rase rundt med en 2-takts påhengs som VIL dumpe ca 1/4 uforbrent bensin ned i vannet siden slik fungerer totaktere.

Ikke misforstå meg, jeg er ikke mot at folk skal kunne bruke sine penger som de vil og kjøpe seg det de ønsker, men dette henger veldig godt sammen med cruiseskipene her som dr*ter ut svovel og masse annet pga det drivstoffet de bruker er søppel som er billig å fremstille. Dette er forskjellsbehandling delux!

Har du lyst til å svare på spørsmålet?

Lenke til kommentar

 

Hva var den faktiske nytten i en stygg 30-fots plastkar med en 8-liters dieselmotor contra en familiebil? På ett eller annet magisk vis så ble rentbrennende paraffinovner totalforbudt, biler med fossilt drivstoff regulert veldig strengt (og det er rettferdiggjort), elbilene alrede presset mtp nærmest myteomspunnet svevestøv... mens folk kan kjempefint bunkre 500 liter diesel uten avgift, sige rundt i en båt som er for kun ren tidsfordiv og brenne den vekk og/eller rase rundt med en 2-takts påhengs som VIL dumpe ca 1/4 uforbrent bensin ned i vannet siden slik fungerer totaktere.

Ikke misforstå meg, jeg er ikke mot at folk skal kunne bruke sine penger som de vil og kjøpe seg det de ønsker, men dette henger veldig godt sammen med cruiseskipene her som dr*ter ut svovel og masse annet pga det drivstoffet de bruker er søppel som er billig å fremstille. Dette er forskjellsbehandling delux!

Har du lyst til å svare på spørsmålet?

Effektiviteten til en fritidsbåt er elendig sammenlignet med en bil. Jeg hadde før en 24 fot som forbrukte omtrent 10 liter diesel i timen med en marsjfart på 12 knop. Det tilsvarer 10 liter diesel på 21.6 km, eller rundt 4,6 liter pr. mil. Så en personbil kjører typisk 4 ganger så langt i løpet av en time og bruker en tidel av energien.

Endret av Eivind Helle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Effektiviteten til en fritidsbåt er elendig sammenlignet med en bil. Jeg hadde før en 24 fot som forbrukte omtrent 10 liter diesel i timen med en marsjfart på 12 knop. Det tilsvarer 10 liter diesel på 21.6 km, eller rundt 4,6 liter pr. mil. Så en personbil kjører typisk 4 ganger så langt i løpet av en time og bruker en tidel av energien.

 

Ja, for all del, men poenget står fortsatt: Det totale utslippet fra fritidsbåter er mye mindre enn det totale utslippet fra personbiler. Det er flere bilister enn fritidsbåtkjørere, og selv de som har båt kjører nok oftere og lenger med bil enn båt.

 

Det er estimert at fritidsbåter kan stå for opptil 700 000 tonn CO2 årlig.  (dette er det høyeste estimatet av dem alle). Til sammenlikning står biler for 10 millioner tonn CO2 årlig, altså 14 ganger så stort utslipp. For å sette det litt i perspektiv, står veitrafikk for rundt 17% av Norges klimagassutslipp, fritidsbåter står for 1,2%.

 

Det er klart man i fremtiden må gjøre noe med utslippet fra fritidsbåter også, og ting blir gjort i utvikling av nye elbåter, men akkurat nå er faktisk det totale utslippet ganske lite sammenliknet med biltrafikken.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

 

Ja, for all del, men poenget står fortsatt: Det totale utslippet fra fritidsbåter er mye mindre enn det totale utslippet fra personbiler. Det er flere bilister enn fritidsbåtkjørere, og selv de som har båt kjører nok oftere og lenger med bil enn båt.

 

Det er estimert at fritidsbåter kan stå for opptil 700 000 tonn CO2 årlig.  (dette er det høyeste estimatet av dem alle). Til sammenlikning står biler for 10 millioner tonn CO2 årlig, altså 14 ganger så stort utslipp. For å sette det litt i perspektiv, står veitrafikk for rundt 17% av Norges klimagassutslipp, fritidsbåter står for 1,2%.

 

Det er klart man i fremtiden må gjøre noe med utslippet fra fritidsbåter også, og ting blir gjort i utvikling av nye elbåter, men akkurat nå er faktisk det totale utslippet ganske lite sammenliknet med biltrafikken.

 

Personbiler slipper ikke ut 10 millioner tonn, men i underkant av 5 millioner. Videre har biler strenge utslippskrav, både katalysator og partikkelfiltre er påbudt for nye biler. Å "piske" de ansvarlige for 5Mtonn CO2, mens andre får slippe ut 700 000 tonn "avgiftsfritt" er et dårlig signal og heller ikke logisk.

 

Det bør innføres full drivstoffavgift på diesel til fritidsbåter, bensin og totaktsolje har allerede full avgift.

Lenke til kommentar

 

Hva var den faktiske nytten i en stygg 30-fots plastkar med en 8-liters dieselmotor contra en familiebil? På ett eller annet magisk vis så ble rentbrennende paraffinovner totalforbudt, biler med fossilt drivstoff regulert veldig strengt (og det er rettferdiggjort), elbilene alrede presset mtp nærmest myteomspunnet svevestøv... mens folk kan kjempefint bunkre 500 liter diesel uten avgift, sige rundt i en båt som er for kun ren tidsfordiv og brenne den vekk og/eller rase rundt med en 2-takts påhengs som VIL dumpe ca 1/4 uforbrent bensin ned i vannet siden slik fungerer totaktere.

Ikke misforstå meg, jeg er ikke mot at folk skal kunne bruke sine penger som de vil og kjøpe seg det de ønsker, men dette henger veldig godt sammen med cruiseskipene her som dr*ter ut svovel og masse annet pga det drivstoffet de bruker er søppel som er billig å fremstille. Dette er forskjellsbehandling delux!

Har du lyst til å svare på spørsmålet?

Nei, for den er urelevant.

Lenke til kommentar

Å få cruiseskip over på hydrogen er langt frem. Det er også mange år før det vil finnes flytende hydrogen tilgjengelig i Norge. Den første norske fergen på flytende hydrogen skal være i drift først om et par år, og da skal de kjøre fossilt hydrogen fra Frankrike til den. https://www.tu.no/artikler/derfor-bor-vegvesenet-styre-unna-flytende-hydrogen/452539

 

Det som imidlertid er fullt mulig å få til på kort sikt er å levere "landstrøm" til cruiseskipene fra batterilektere i fjordene. Jeg vil tro at mange cruiseskip med relativt enkle modifikasjoner også kan få en begrenset elektrisk fremdrift fra landstrømtilkoblingen, slik at de kan gå inn og ut fjordene med en batterilekter på slep.

 

Strøm levert fra batterier som lades lokalt vil også være mye mer energieffektivt enn strøm produsert fra hydrogen.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...