Gå til innhold

Nå får Google Maps også speedometer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lenge lurt på hvorfor de ikke har hatt dette på Google/Apple Maps. Det har jo eksistert i årevis på de klassiske navigasjonsproduktene og det kan da ikke være noe komplisert å legge til.

 

Det er nok fordi de Ike Ville ta markedsandeler fra waze. Men nå er waze så store at de ikke trenger å være redd for det.

Lenke til kommentar

Dere skriver "Det er selvfølgelig også verdt å påpeke at GPS-baserte fartsmålinger ikke nødvendigvis er de mest nøyaktige, så det er sannsynligvis verdt å holde et øye på bilens eget speedometer om det er bil du kjører. " Hva baserer dere dette på?

Etter mine erfaringer er fartsmåling med GPS, både på mobil og på dedikerte GPS-enheter mye mer nøyaktig enn de aller fleste speedometere! Det har jeg fått bekreftet gjennom flere år, hver gang jeg passerer er av disse måletavlene som strår i veikanten rundt omkring. Basert på erfaring med andres hastighet på veier med strekningsmåling/gjennomsnittsmåling viser de aller fleste speedometre for høy hastighet, opp til 10% eller mer.

Jeg vil derfor anbefale alle å legge inn en GPS-app som viser hastighet på telefonen sin (finnes flere gratis) og sjekke hva reell hastighet er når speedometeret viser f.eks. 50 og 80. Nøyaktigheten er veldig bra på rette strekninger. (Litt dårligere nøyaktighet i svinger fordi GPSen beregner hastighet ut fra målt tidsforskjell mellom to punkter med en gitt avstand)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Nøyaktigheten er veldig bra på rette strekninger. (Litt dårligere nøyaktighet i svinger fordi GPSen beregner hastighet ut fra målt tidsforskjell mellom to punkter med en gitt avstand)[/font][/color]

 

Er du sikker på det? Jeg trodde GPS-hastighet var doppler-basert. Uansett blir farten unøyaktig i svinger og i bakker på grunn av projeksjon og filtrering.

Lenke til kommentar

Dere skriver "Det er selvfølgelig også verdt å påpeke at GPS-baserte fartsmålinger ikke nødvendigvis er de mest nøyaktige, så det er sannsynligvis verdt å holde et øye på bilens eget speedometer om det er bil du kjører. " Hva baserer dere dette på?

Etter mine erfaringer er fartsmåling med GPS, både på mobil og på dedikerte GPS-enheter mye mer nøyaktig enn de aller fleste speedometere! Det har jeg fått bekreftet gjennom flere år, hver gang jeg passerer er av disse måletavlene som strår i veikanten rundt omkring. Basert på erfaring med andres hastighet på veier med strekningsmåling/gjennomsnittsmåling viser de aller fleste speedometre for høy hastighet, opp til 10% eller mer.

Jeg vil derfor anbefale alle å legge inn en GPS-app som viser hastighet på telefonen sin (finnes flere gratis) og sjekke hva reell hastighet er når speedometeret viser f.eks. 50 og 80. Nøyaktigheten er veldig bra på rette strekninger. (Litt dårligere nøyaktighet i svinger fordi GPSen beregner hastighet ut fra målt tidsforskjell mellom to punkter med en gitt avstand)

 

Tenkte på det samme ang. GPS Min viser tilsvarende som måler langs vei, mens speedomter på bil ligger konsekvent rundt 4-5 km/t for lavt avhengig av hastigheten.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...