Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen fikk en skade på verkstedet


Anbefalte innlegg

Oftest gir de deg bare en mangel uten å utbedre noe som helst, der sparte de deg for kostnaden med etterkontroll..

Ellers ser jeg på det som ekstremt usansynlig at ett brudd skal komme av noen form for feilsøking. Kabler skal ikke ryke av at man flytter på de om de ikke allerede i praksis er ødelagte.

 

Kan jo være at det nesten har vært ett helt brudd, så har de fått flyttet kabelen så vidt slik at den har blitt brutt helt av nå i stedet for om en måned..

Da de ringte meg opp fikk jeg to valg:

1) Skrive mangel og gjennomgå mer feilsøking og en dyr reparasjon og etterkontroll

2) Fjerne lyktene helt

Jeg valgte det siste alternativet, da jeg ville ha bilen godkjent på dagen.

I følge Kjøretøyforskriften kan bilen ha tåkelys, men den må ikke ha det. I biler hvor dette er montert må lampene fungere, men det er lov å demontere lykter som ikke virker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oftest gir de deg bare en mangel uten å utbedre noe som helst, der sparte de deg for kostnaden med etterkontroll..

Ellers ser jeg på det som ekstremt usansynlig at ett brudd skal komme av noen form for feilsøking. Kabler skal ikke ryke av at man flytter på de om de ikke allerede i praksis er ødelagte.

 

Kan jo være at det nesten har vært ett helt brudd, så har de fått flyttet kabelen så vidt slik at den har blitt brutt helt av nå i stedet for om en måned..

Som sagt var det ikke bare feilsøking de gjorde, de demonterte også pærer og sikringer på lyktene.

Normalt når apparater blir slitt begynner de å fuske, skru seg av og på, og virke sporadisk før de til slutt tar kvelden. Jeg har aldri hatt noen problemer med vindusåpneren tidligere, og jeg anser det som usannsynlig at det var bruksslitasje som førte til at ledningen røyk tilfeldigvis akkurat mens den var på verksted, men at den ble utsatt for en mer akutt belastning under arbeidet.

Lenke til kommentar

Som sagt var det ikke bare feilsøking de gjorde, de demonterte også pærer og sikringer på lyktene.

Normalt når apparater blir slitt begynner de å fuske, skru seg av og på, og virke sporadisk før de til slutt tar kvelden. Jeg har aldri hatt noen problemer med vindusåpneren tidligere, og jeg anser det som usannsynlig at det var bruksslitasje som førte til at ledningen røyk tilfeldigvis akkurat mens den var på verksted, men at den ble utsatt for en mer akutt belastning under arbeidet.

Sjekk ut ledningen etter den har blitt byttet. Er den f.eks klippet av eller dratt av så ser man det godt på bruddet.

 

Ellers sitter ledningsnettet gjerne ekstremt godt fast slik at man ikke kan stramme ledninger med mindre man virkelig går målrettet inn for det.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, men hvis ledningen ble strammet, vil den jo ha lettere for å gå i stykker når de åpnet/lukket døren enn om den hadde vært slakk.

Er ikke mulig å stramme noe ledninger, kanskje greit å finne ut hva som er ødelagt før legge skylden på noen.

 

Hvis dem har fjernet/løftet døra så er jo det rimelig oppsiktsvekkende. 

Endret av mrpc
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke mulig å stramme noe ledninger, kanskje greit å finne ut hva som er ødelagt før legge skylden på noen.

 

Hvis dem har fjernet/løftet døra så er jo det rimelig oppsiktsvekkende.

 

Er det ikke mulig å stramme ledninger? Jeg vet ikke om det er det som har skjedd, men er en teori. Er ikke ute etter å stemple verkstedet som syndebukker, men jeg ønsker at de skal ta ansvar. Jeg leverte bilen med vindusåpner som fungerte, når jeg henter den noen timer senere er den defekt.
Lenke til kommentar

Bare gjør som jeg skrev. Møt opp og konfronter dem høflig, men saklig. Og ikke gi deg før du får gjennomslag (over tid). Det fungerer ikke sånn i forretningsverdenen at du skal betale for det de som gjør tjenester for deg gjør feil.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror trådstarter må prøve å få på det rene hva som faktisk er blitt gjort. Slik det beskrives nå så er det temmelig usannsynlig at et brudd på kabelen i overgangen mot døra har oppstått p.g.a fikling med tåkelys, og det er i utgangspunktet heller ingen grunn til å demontere ei dør under EU kontroll.  Det er lite logikk i det som beskrives, men det kan hende det er misforståelser og dårlige formuleringer ute å går.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare gjør som jeg skrev. Møt opp og konfronter dem høflig, men saklig. Og ikke gi deg før du får gjennomslag. Det fungerer ikke sånn i forretningsverdenen at du skal betale for det de som gjør tjenester for deg gjør feil.

 

Det fungerer heller ikke sånn at når du har vært på verksted, så er de ansvarlig for alt rart som går galt med bilen din. Om man tolker trådstarter riktig så har ikke de gjort noe som skal utløse brudd i ledningen mellom karosseri og døren.

 

Om jeg har bilen satt bort for å bytte frontrute, kan jeg ikke klage på at bremseklossene er utslitte. Det har ingen sammenheng.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Om jeg har bilen satt bort for å bytte frontrute, kan jeg ikke klage på at bremseklossene er utslitte. Det har ingen sammenheng.

Dersom bremseklossane var i orden før du leverte bilen, så kan du definitivt klage på det. Det er jo akkurat det at det ikkje har samanheng med bytte av frontrute som gjer at du har ein sak. For har bremseklossane plutseleg blitt utslitte så har nokon på verkstedet gjort eit eller anna som er heilt unødvendig, som f.eks å køyre prøvetur med bilen sin.

 

I denne saka så legg trådstarter det fram som at bilen blei levert til EU-kontroll, men at verkstedet i tillegg har starta å rote med tåkelysa utan løyve og i den samanheng har øydelagt vindusopnaren.

Lenke til kommentar

I denne saka så legg trådstarter det fram som at bilen blei levert til EU-kontroll, men at verkstedet i tillegg har starta å rote med tåkelysa utan løyve og i den samanheng har øydelagt vindusopnaren.

Helt uinteressant om de har rotet med tåkelysene med eller uten å ha avklart med bileier på forhånd. Akkurat i denne tråden prøver trådstarter å fiske etter bekreftelse på antakelsene sine. Og ut ifra innleggene hans gjennom hele tråden er det ganske tydelig at han allerede har bestemt seg.

 

 

For har bremseklossane plutseleg blitt utslitte så har nokon på verkstedet gjort eit eller anna som er heilt unødvendig, som f.eks å køyre prøvetur med bilen sin.

 

Da må du faktisk bevise det. Ellers kan jeg sette inn bilen min når som helst med klosser tynne som papir, og kreve oppreisning når jeg henter den. 

Endret av Jokerjævel
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det fungerer heller ikke sånn at når du har vært på verksted, så er de ansvarlig for alt rart som går galt med bilen din. Om man tolker trådstarter riktig så har ikke de gjort noe som skal utløse brudd i ledningen mellom karosseri og døren.

 

Om jeg har bilen satt bort for å bytte frontrute, kan jeg ikke klage på at bremseklossene er utslitte. Det har ingen sammenheng.

 

Bullshit. Hvis -DU- leser postene han har skrevet, så er det ALL grunn til å tro at det ER de som har gjort denne skaden! Derfor jeg skrev at han må antageligvis ta med bilen til annet verksted for å dokumentere at her er det gjort grov uaktsomhet!

 

Hvorfor er du så innbitt på å bevise at han tar feil i denne saken? Jobber du på NAF-kontrollstasjon selv eller?

 

Det siste poenget ditt har overhodet ingen relevans til tråden!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bullshit. Hvis -DU- leser postene han har skrevet, så er det ALL grunn til å tro at det ER de som har gjort denne skaden!

Du hadde min oppmerksomhet. Nå har du min nysgjerrighet. Kan du (eller ts) gi meg en troverdig forklaring på hvordan de med uhell klarte å slite ut kabelen til vindusheisen? Jeg er selvfølgelig åpen for å overbevises, men hittil har jeg ikke lest noen overbevisende forklaring.

 

Hvorfor er du så innbitt på å bevise at han tar feil i denne saken? Jobber du på NAF-kontrollstasjon selv eller?

Totalt er det seks stykker i tråden som mener det samme. Det er to stykker for utenom TS som deler hans syn på saken.

 

Det siste poenget ditt har overhodet ingen relevans til tråden!

Det har all relevans. For det blir akkurat det samme.

Endret av Jokerjævel
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her må TS komme med en utdypning i forhold til hva verkstedet gjorde med døren. Med mindre TS ba om at verkstedet skulle reparere noe på døren samtidig med EU-kontrollen har ikke verkstedet løftet av døren, men rett og slett åpnet døren. At det tilfeldigvis er verkstedet som åpner døren i det kabelen får tretthetsbrudd spiller ingen rolle, det er fortsatt eiers problem. 

 

Det er ikke mulig at selv om verkstedet dro så hardt de kunne i kablene til tåkelysene at det hadde innvirkning på kablene til døren, de er rett og slett ikke på samme ledningsnett. Kablene til tåkelysene går til en sikringsboks enten i motorrom (veldig sannsynlig) eller i kupé-en og samme med kablene til døren (98% sikkert i kupé-en). Så om de dro så hardt de kunne i kablene til tåkelyset ville det i verste fall enten dratt ut kontakten i sikringsboksen, eller røket kablene rett før sikringsboksen, slik at det eneste skaden de kunne gjort var å skade ledningsnettet til tåkelysene. Nå er det ikke normalt at et verksted drar i kablene for å koble av tåkelyktene, de tar av koblingen og skrur ut lykten.

 

Jeg kjenner folk som har dårlig erfaring med verksted hvor verkstedet har skiftet ut mye mer enn nødvendig, men dette er ikke en slik sak.

Og nei jeg jobber ikke på verksted, og skrur helst ikke på andres biler, da jeg har opplevd å nærmest få skylden for urelaterte feil, slik som i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Bullshit. Hvis -DU- leser postene han har skrevet, så er det ALL grunn til å tro at det ER de som har gjort denne skaden! Derfor jeg skrev at han må antageligvis ta med bilen til annet verksted for å dokumentere at her er det gjort grov uaktsomhet!

 

Hvorfor er du så innbitt på å bevise at han tar feil i denne saken? Jobber du på NAF-kontrollstasjon selv eller?

 

Det siste poenget ditt har overhodet ingen relevans til tråden!

 

Hvorfor er det all grunn til å tro at det har blitt gjort noe annet enn "vanlig bruk" på bilen? Man skjønner jo at TS er på bærtur her når det har blitt antydet at døra har blitt løfta av på en EU-kontroll eller at "røsking" i tåkelys har ført til at ledningene i døra har ryki.

 

Har selv opplevd at ledningsnett ryker i døra, eller at vindusheisen takker for seg når jeg har hatt biler inne på verksted, det er sjelden men det har skjedd. Jeg har da ikke gjort annet enn å betjene vinduet eller åpne/lukka døra.

 

Ta deg en bolle. NAF er forresten ikke det spøtt bedre enn andre verksteder/mekanikere.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Bullshit. Hvis -DU- leser postene han har skrevet, så er det ALL grunn til å tro at det ER de som har gjort denne skaden! Derfor jeg skrev at han må antageligvis ta med bilen til annet verksted for å dokumentere at her er det gjort grov uaktsomhet!

 

Eller så er det hele en tilfeldighet. Du er særdeles skråsikker (som vanlig).

 

A leder ikke alltid til B, selv om man observerer disse i tett rekkefølge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eller så er det hele en tilfeldighet. Du er særdeles skråsikker (som vanlig).

 

A leder ikke alltid til B, selv om man observerer disse i tett rekkefølge.

Sannsynligvis med 0 teknisk innsikt men full av kverrulering og fjas.

 

Drømmekunde på et hvert verksted det.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Og pga. slike personer er det ikke rart det er dyrt på verksted. Hvis verkstedene må dekke slitasjeskader som skjer på gamle dyngebiler. :(

En ti år gammel velholdt bil hører ikke hjemme på dynga. Hvis du har lest saken så ser du at verkstedet ikke ville dekke hele kostnaden med å skifte ut ledningene, så ansvaret for det høye prisnivået på bilverkstedene tar jeg ikke på meg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...