Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen fikk en skade på verkstedet


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg hadde for en tid tilbake min ti år gamle bil på EU-kontroll. Da jeg hentet bilen oppdaget jeg at den elektriske vindusåpneren på førersiden ikke virket, men tenkte ikke så mye over det. Da dette vedvarte begynte jeg å skjønne at det kunne ha en sammenheng, og dro tilbake til verkstedet for å be dem undersøke det.

 

Bilen ble undersøkt i dag, og det viste seg at feilen var at noen ledninger i døra hadde røket, sannsynligvis da de hadde løftet av døra (?) under EU-kontrollen. De kalte det et tretthetsbrudd, og mente at dette var noe som uansett kom til å skje med ledninger før eller siden. Det måtte bestilles en ny ledning fra leverandøren, denne måtte jeg selv betale, men de kunne hjelpe meg med å montere denne.

 

Er ikke verkstedet ansvarlig for å dekke hele kostnaden?

Endret av Kaliopi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville reist til verkstedet og tatt en prat med dem. Spurt dem genuint og direkte om de virkelig mener at -du- skal betale for -deres- feil, om dette er sånn det skal være i en seriøs forretning. Ta opp samtalen, så du får svarene deres dokumentert.

 

Har du noen dialog skriftlig, ta vare på det! Nå har du jo skrevet forløpslogg her, men skriv gjerne en forenklet en selv også, med dato- og tidsstempler.

 

Hvis du skal ha noe å fare med i en eventuelt rettssak, så regner jeg med at du må få dokumentert feilen på et annet verksted i tillegg.

 

Jeg ville aldri gitt meg før de erkjente ansvar og gjorde om feilen.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tretthetsbrudd i "kabelsalaten" som går inn i døren er jo ikke et uvanlig problem på mange biler når dem blir 10+ år gamle. Mye mer sannsynlig at det har skjedd, enn at dem har plukket av døren.

 

Ingen sak med mindre dem faktisk har demontert noe på døren.

 

Hvis dem faktisk har klart å feilsøke det riktig og du får en god pris på å bytte kabelen også bør du takke dem pent for det også, det trenger dem ikke å gjøre for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk til dere som har kommet med konstruktive svar!

Om de jobbet på selve døren vet jeg ikke, men under EU-kontrollen fikk de ikke tåkelysene til å fungere. Det er visstnok ikke påbudt med tåkelys, men lampene må da demonteres. De må jo ha vært borti noe elektronikk da de fjernet tåkelysene, så det kan hende de «røsket» borti noe da?

Lenke til kommentar

Takk til dere som har kommet med konstruktive svar!

Om de jobbet på selve døren vet jeg ikke, men under EU-kontrollen fikk de ikke tåkelysene til å fungere. Det er visstnok ikke påbudt med tåkelys, men lampene må da demonteres. De må jo ha vært borti noe elektronikk da de fjernet tåkelysene, så det kan hende de «røsket» borti noe da?

De fikser ikke feilene du får på EU-kontroll, får de ikke tåkelysene til å fungere, så får du evt mangel på det, de fjerner ikke lysene.

De kan heller ikke røske så hardt i ledningene i fronten av bilen at de river av kabler i døra, om de så har demontert lysene. Det finnes absolutt ingen grunn til at de skal fjerne døra under en EU-kontroll, eller for å fjerne lys.

 

EU-kontroll er bare en sjekk av bilen, ikke en reparasjon av noe som helst..

 

Dette hadde skjedd når som helst uansett, verkstedet tar så klart ikke ansvar for at utslitte/nesten ødelagte deler ryker under EU-kontroll.

Om en kompis av deg hadde åpnet døra og ledningene hadde røket, hadde du krevd at han reparerte det fordi han ødela ledningene?

 

 

Vær takknemlig for at de er med å fikser den, de fleste andre hadde nok krevd full betaling for alt,

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg kan ikkje sjå anna enn at verkstaden har eit ansvar for denne skaden, det at ledningar i døra ryker er ikkje ein pårekneleg skade som følge av EU-kontrollen.

Andre skadar som f.eks. at handbrekkvaieren ryk er ei pårekneleg skade som kan skje når handbrekken skal kontrollerast.

 

Særleg dersom ledninga til vindusopnaren har røke, og at vindusopnaren før EU-kontrollen fungerte fint så tydar dette på at verkstedet har gjort ein feil. Ei ledning ryk ikkje tvers av etter trettheitsbrudd, det startar med at ledninga blir gradvis dårlegare, og dette vil du vanlegvis merke med at vindusopnaren vil veksle mellom å fungere og ikkje fungere alt etter korleis ledninga har blitt rista til å oppretthalde kontakta, fram til den til slutt ryk heilt av.

Sannsynlegheita for at ei ledning som ikkje tidlegare har vært dårleg plutseleg ryk etter at mekanikaren har opna døra for å flytte bilen inn og ut av verkstedshallen er svært liten, sjølv på ein gamal bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fikser ikke feilene du får på EU-kontroll, får de ikke tåkelysene til å fungere, så får du evt mangel på det, de fjerner ikke lysene.

De kan heller ikke røske så hardt i ledningene i fronten av bilen at de river av kabler i døra, om de så har demontert lysene. Det finnes absolutt ingen grunn til at de skal fjerne døra under en EU-kontroll, eller for å fjerne lys.

 

EU-kontroll er bare en sjekk av bilen, ikke en reparasjon av noe som helst..

 

Dette hadde skjedd når som helst uansett, verkstedet tar så klart ikke ansvar for at utslitte/nesten ødelagte deler ryker under EU-kontroll.

Om en kompis av deg hadde åpnet døra og ledningene hadde røket, hadde du krevd at han reparerte det fordi han ødela ledningene?

 

 

Vær takknemlig for at de er med å fikser den, de fleste andre hadde nok krevd full betaling for alt,

Nei, det stemmer ikke, de fjernet selve lyktene. Jeg ble oppringt under kontrollen, og de sa at under den feilsøkingen de hadde gjort hadde de ikke greid å finne ut hvorfor tåkelysene ikke virket. Det ville blitt en mangel hvis lyktene fortsatt sto i bilen uten å virket, men hvis man fjernet selve lampene var det godkjent. Merkelig regel, men slik er det visst.
Lenke til kommentar

Oftest gir de deg bare en mangel uten å utbedre noe som helst, der sparte de deg for kostnaden med etterkontroll..

Ellers ser jeg på det som ekstremt usansynlig at ett brudd skal komme av noen form for feilsøking. Kabler skal ikke ryke av at man flytter på de om de ikke allerede i praksis er ødelagte.

 

Kan jo være at det nesten har vært ett helt brudd, så har de fått flyttet kabelen så vidt slik at den har blitt brutt helt av nå i stedet for om en måned..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...