Gå til innhold

[Løst] Trenger litt hjelp til dette med fastlønn vs. timelønn, feriepenger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det da forventet at du fortsetter å jobbe overtid? Får du utført alle arbeidsoppgavene i normal arbeidstid? Hvor stor pleier bonusen å være?

 

Ellers vil jeg påpeke at det kun er snakk om overtid og bonus som utgjør forskjellene her. Du vil få mer feriepenger i en jobb som du tjener 600k i kontra 505k, men i begge jobbene må du trekke fra 25 dagers lønn når du tar ferie som gjør at forskjellen ikke blir så stor.

 

Forskjellen på fastlønn og timebasert lønn er at du på fastlønn får samme lønn hver måned + litt mer i juni (feriepenger + lønn - 25dagers ferie), mens på timelønn får mindre lønn måneden du tar ferie og mye utbetalt i juni (feriepenger + lønn).

 

Hvis det er slik at det ikke er forventet at du jobber overtid med fastlønn vil du jo få høyere lønn og mer fritid kontra det du har i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er heilt uproblematisk å be arbeidsgiver bryte ned eit tilbod om fastlønn til timeslønn slik at du kan samanlikne det nye lønnstilbodet direkte mot lønna du har i dag.

Ved å be arbeidsgiver om å legge fram dette på så sikrer du også at dere har lik forståing for kva som er avtalt. Du skal ikkje akseptere eit lønnstilbod der arbeidsgiver i ettertid kan kome med korrigeringar som du ikkje har fått med deg som f.eks. "at fastlønna var inkludert feriepengar" eller at "fastlønna var berekna etter 1695 arbeidstimar i året og ikkje 1950 som er definert som eit årsverk", osv.

Få arbeidsgiver til å bryte ned lønnstilbodet slik at dersom det blir diskusjon rundt lønn seinare så kan du vise til at sjefen har oppgitt at årslønna på 600 000 kr i året skulle tilsvare X kr meir i timen enn det du hadde.

 

 

 

PS.

Sjekk også nøye opp om det reint faktisk er snakk om fastlønn eller ikkje.

Eg ser at det er mange som misforstår kva fastlønn eigentleg er, og som oppgir at dei har fastlønn sjølv om dei ikkje har det.

Det er forholdsvis vanleg i mange stillingar å oppgi lønn som årslønn eller månedslønn i staden for timesbetaling (blant anna fordi det då er lett å forstå kva som vil stå på lønnsslippen kvar måned utan å tenke på antal arbeidstimar i den aktuelle måneden).

Men då er det snakk om f.eks. årslønn som er basert på at du jobbar vanleg arbeidsveke og tek ut vanleg ferie, og at du sjølvfølgeleg får meir betalt dersom du må jobbe nokre timar overtid ein måned eller får lønnstrekk dersom du tek nokre dagar med ubetalt permisjon.

 

Fastlønn betyr eigentleg at ein har leiarstilling eller særskilt uavhengig stilling slik at ein sjølv styrer si eiga arbeidstid og sjølv vurderer behovet for eigen arbeidsinnsats, og at ein derfor får ein fast sum for å sitte med ansvaret uavhengig om ein jobbar 2 eller 16 timar per dag.

Dei fleste som seier dei har fastlønn har ikkje fastlønn, dei har lønn oppgitt som måneds eller årslønn som sjølvsagt vil variere alt etter kor mykje eller lite dei jobbar akkurat som andre arbeidstakarar som har lønna oppgitt som timesbetaling.

 

Dersom du får tilbod om ekte fastlønn på 600 000 kr i året så må du vurdere svært nøye om lønna er verdt det. Det betyr i praksis at du får 600 000 kr i året uavhengig av om du er på jobb dei vanlege 1695 arbeidstimane i året eller om du klokker inn 3000 arbeidstimar.

Skal du ha fastlønn utan rett til overtidsbetaling eller fridagar så bør lønna enten være vesentleg mykje høgare enn det du har i dag, eller det må være snakk om ei stilling der du sjølv vurderer at du kan klare å gjere jobben på så få arbeidstimar at timeslønna likevel bli akseptabel.

Husk også at med fastlønn så tek du ein risiko for å måtte jobbe svært mykje utan ekstra betaling dersom det oppstår uforutsette ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom jeg har lyst til å regne ut hva min gjennomsnittlige månedslønn var i 2018, er dette riktig måte å gjøre det på?

 

Årslønn (eksludert feriepenger, men inkludert alt annet (overtid, bonus etc.)):

528 000 / 12 = 44 000,-

 

Hvis ja:

Dersom jeg får tilbud om 600 000, tar jeg dette delt på 12 også, det blir da 50 000,-

 

Er det riktig å sammenligne disse to månedslønnene på denne måten?

Lenke til kommentar

Tidligere lønn inkl. feriepenger: 587k

Ny lønn inkl. feriepenger: 600k

 

Dersom jeg ganger opp timesatsen på tidligere lønn med 1950 blir det ca 505k

 

Men overtid, feriepenger, bonuser osv. så er totalen hvert år på ca 587k

Men da jobber du jo ekstra, dette kan du jo gjøre i din nye jobb også? Eller?

 

Den nye er jo 95 000 over den gamle. Det er jo en del.

Lenke til kommentar

Dersom jeg har lyst til å regne ut hva min gjennomsnittlige månedslønn var i 2018, er dette riktig måte å gjøre det på?

 

Årslønn (eksludert feriepenger, men inkludert alt annet (overtid, bonus etc.)):

528 000 / 12 = 44 000,-

 

Hvis ja:

Dersom jeg får tilbud om 600 000, tar jeg dette delt på 12 også, det blir da 50 000,-

 

Er det riktig å sammenligne disse to månedslønnene på denne måten?

Nei, for de har ikke samme antall timer.

 

Derfor er det best å se på timelønnen for å holde det saklig.

Lenke til kommentar

Ok, da tror jeg det er en missforståelse ute å går. Med fastlønn trodde jeg du mente fast månedslønn, som de fleste har. Ikke lønn uten overtid.

 

Dette er svært unormalt og skal bare brukes i stillinger hvor det er svært fleksibel arbeidstid. Dvs at du kan jobbe etter din egen kalender og avspasere når det måtte passe deg osv. Mange lurer dog folk til å bli med på slike avtaler i "normale" jobber også, ikke gå i den fellen.

 

Men, da kan du bruke den ledige tiden i en annen jobb, evt til ting som bringer inn kroner å øre på den måten som passer deg. Eller bare nyte livet de ekstra timene den nye jobben gir deg.

Lenke til kommentar

Derfor er det best å se på timelønnen for å holde det saklig.

For å finne timelønnen på fastlønn så har jeg skjønt at jeg skal ta årslønnen (600 000) og dele på 12 = 50 000 og dele dette på 25 arbeidsdager = 2000 og dele på 7,5 = 266,6 kr

 

Men i min nåværende jobb så avregnes lønna fra den til 26. til den 25. neste måned.

Slik at noen måneder får jeg lønn for 21 dager, noen måneder for 22 dager og noen måneder for 23 dager, litt avhengig av når i uka ny periode starter, helger etc.

 

Så ved å bruke den samme formelen (25 dager) på min nåværende lønn blir vel feil for å kunne sammenligne timelønnen?

Endret av TMB
Lenke til kommentar

For å finne timelønnen på fastlønn så har jeg skjønt at jeg skal ta årslønnen (600 000) og dele på 12 = 50 000 og dele dette på 25 arbeidsdager = 2000 og dele på 7,5 = 266,6 kr

 

Men i min nåværende jobb så avregnes lønna fra den til 26. til den 25. neste måned.

Slik at noen måneder får jeg lønn for 21 dager, noen måneder for 22 dager og noen måneder for 23 dager, litt avhengig av når i uka ny periode starter, helger etc.

 

Så ved å bruke den samme formelen (25 dager) på min nåværende lønn blir vel feil for å kunne sammenligne timelønnen?

 

Nei, som jeg sa i innlegg #2 regnes ett årsverk normalt sett til 1950 timer. Det er dog ikke alltid tilfellet, så for å være sikker bør en be om spesifisert avtale eller om å få lese personalhåndbok osv. Men stort sett snakker en om 1950 timer i ett årsverk. 

 

Ditt eksempel gir 2250 timer, eller 300 timer "overtid". 

 

Men så har en fastlønn der en ikke får betalt overtid/mertid. Da kommer det an på hvor fort en klarer å utføre sine arbeidsoppgaver, etter dette er en fri til å dra hjem. Jeg vill si at en ikke bør ta en slik stilling om arbeidsoppgavene er laget slik at en i snitt må jobbe mer enn 7,5 time. Med unntak av at en er godt kompensert(noe jeg ikke vill si 600 000 er). 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har en kombinasjon. Fastlønn hver mnd, mot at jeg jobber alle hverdager 7,5t. Jeg får samme sum i feb. (28 dager totalt) som i mars (31 dager totalt) i år var det en arbeidsdag mer i mars.

 

Arbeid utenom normal arbeidstid (før 8 og etter 16) er overtid. Basert på fastlønn omregnet til timelønn. Etter kl 20 blir det dobbel utregnet timelønn.

Lenke til kommentar

Jeg har en kombinasjon. Fastlønn hver mnd, mot at jeg jobber alle hverdager 7,5t. Jeg får samme sum i feb. (28 dager totalt) som i mars (31 dager totalt) i år var det en arbeidsdag mer i mars.

 

Arbeid utenom normal arbeidstid (før 8 og etter 16) er overtid. Basert på fastlønn omregnet til timelønn. Etter kl 20 blir det dobbel utregnet timelønn.

 

Ja dette er vell normalen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...