Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan skattlegge hel tomannsbolig + to utleiedeler?


kollolll

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fått mulighet til å kjøpe en tidligere seksjonert tomannsbolig hvor begge halvdelene har en egen utleiedel. Det er altså fire enheter til sammen i boligen.

Hvordan skattlegger en dette? Det er 2x140 kvadrat og 2x40. Leier jeg ut den ene på 140 og dens utleiedel separat har jeg forstått at dette fortsatt er skattefritt, ettersom egen del (140+40) fortsatt vil ha høyere utleieverdi. De er identiske i størrelse og planløsning, men der jeg ønsker å bo selv har høyere standard.

Leier jeg i tillegg ut egen utleiedel blir alt skattepliktig, har jeg skjønt.

Jeg lurer litt på hvordan jeg kan få mest mulig ut av dette. Jeg kan i teorien slå ned en vegg inn til den andre hoveddelen, få ytterligere 60 kvadrat og dermed sitte igjen med fire enheter på 200, 80 og 60, 60. Om jeg så seksjonerer ut kun den ene på 60 kan jeg vel fint leie ut de på 80 og 60 skattefritt fortsatt? Og så kun skatte av den ene på 60 som nå er en separat bolig?

Beklager rotet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er "litt" uklart om det er 40 eller 60 kvadratmeter.

 

 

Jeg lurer litt på hvordan jeg kan få mest mulig ut av dette. Jeg kan i teorien slå ned en vegg inn til den andre hoveddelen, få ytterligere 60 kvadrat og dermed sitte igjen med fire enheter på 200, 80 og 60, 60. Om jeg så seksjonerer ut kun den ene på 60 kan jeg vel fint leie ut de på 80 og 60 skattefritt fortsatt? Og så kun skatte av den ene på 60 som nå er en separat bolig?

 

Nei, seksjoneringen vil her ikke ha noe å si og utleieinntekten fra de tre minste enhetene vil være skattepliktig. Dette gjelder selv om de to minste enhetene er 40 kvadratmeter.

 

Du får sannsynligvis mest ut av det dersom du seksjonerer ut en del på 140+40/60 kvadratmeter.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Det er en stund siden jeg kvittet meg med min hele tomannsbolig, men da jeg bodde der var min oppfatning av regelverket at jeg kunne leie ut hele den ene delen, og inntil halvparten av den andre (i utleieverdi) uten at det medførte skatt av leieinntekten. Dette kan ha endret seg.

Lenke til kommentar

Hvis det er en tomannsbolig med to selvstendige utleieenheter må du overbevise Skatteetaten om at det ikke skattemessig er en flermannsbolig. Hvis det er en flermannsbolig omfattes man ikke av skattefritaket.

 

Flermannsbolig er en bolig som inneholder minst to familieleiligheter og én selvstendig leilighet. Hvis boligen er seksjonert regnes hver seksjon som én bolig, er den useksjonert regnes bygningen som én bolig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...