Gå til innhold

– Førerløs buss vil gi døvblinde mer frihet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvkjørende busser vil gi våre brukere større frihet. De vil ha mulighet til å komme seg fra området vårt og ned til Andebu sentrum uten at de må kjøres eller ha ledsagere, sier Morten Borge.

  :dremel:

Skal du fyrst stryke i sitatet så må du stryke konsekvent.

 

 

 

 

Ellers så lurer eg på korleis ein sjølvkøyrande buss tek vekk behovet for ledsager?

Ein må vell fortsatt ha ein ledsager for å finne bussholdeplassen og gå på rett buss uavhengig av om bussen har sjåfør eller ikkje?

 

Det som hadde gjort at døvblinde meir sjølvstendige er om dei hadde hatt tilgang til sin eigen private sjølvkøyrande bil, ein bil som står der den døvblinde parkerte den og som stopper nøyaktig der den døvblinde vil at den skal stoppe.

Ein bil kan ein gå bort til for å ta og kjenne på, samt låse opp for å bekrefte at det er rett bil, å bekrefte at ein er på rett buss er litt verre sidan det er mange like bussar som stoppar på den same stoppeplassen til forskjellige tider.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 Ein bil kan ein gå bort til for å ta og kjenne på, samt låse opp for å bekrefte at det er rett bil, å bekrefte at ein er på rett buss er litt verre sidan det er mange like bussar som stoppar på den same stoppeplassen til forskjellige tider.

Dette er et veldig spesifikt behov et veldig spesifikt sted. Her blir det da bare en buss rute som går mellom et omsorgssenter og til sentrum, Sentrum er ikke stort heller så den vil nok stoppe et til to steder. Regner også med at behovet for transport er for lite til å ha en rute om den ikke er selvkjørende. Så fordelen med denne trege selvkjørende bussen er at den er forutsigbar og er tilgjengelig. Kan sikkert kjøre alle helligdager og mitt på natten også om det hadde vært et behov selv med lav bruk.

 

Mye av utfordringene med informasjon ble tatt opp i artikkelen. Hvordan formidle til blinde og blind/døve at de er fremme. I Oslo med et bra kollektivtilbud foretrekkes nok fortsatt en som man kan spørre om å sifra. Dog tilrettelegging på denne bussen kan jo kanskje overføres til andre steder i landet så man ikke er avhengig av å spørre sjåføren.

Lenke til kommentar

 

Selvkjørende busser vil gi våre brukere større frihet. De vil ha mulighet til å komme seg fra området vårt og ned til Andebu sentrum uten at de må kjøres eller ha ledsagere, sier Morten Borge.

  :dremel:

Skal du fyrst stryke i sitatet så må du stryke konsekvent.

 

 

 

 

Ellers så lurer eg på korleis ein sjølvkøyrande buss tek vekk behovet for ledsager?

Ein må vell fortsatt ha ein ledsager for å finne bussholdeplassen og gå på rett buss uavhengig av om bussen har sjåfør eller ikkje?

 

Det som hadde gjort at døvblinde meir sjølvstendige er om dei hadde hatt tilgang til sin eigen private sjølvkøyrande bil, ein bil som står der den døvblinde parkerte den og som stopper nøyaktig der den døvblinde vil at den skal stoppe.

Ein bil kan ein gå bort til for å ta og kjenne på, samt låse opp for å bekrefte at det er rett bil, å bekrefte at ein er på rett buss er litt verre sidan det er mange like bussar som stoppar på den same stoppeplassen til forskjellige tider.

Heisann! På sikt er planene at disse kjøretøyene skal kunne bestilles av bruker for å hente vedkommende hjemme. Bruker kan motta taktil informasjon via mobil eller annen device som formidler at bussen kommer.

Lenke til kommentar

 

 Ein bil kan ein gå bort til for å ta og kjenne på, samt låse opp for å bekrefte at det er rett bil, å bekrefte at ein er på rett buss er litt verre sidan det er mange like bussar som stoppar på den same stoppeplassen til forskjellige tider.

Dette er et veldig spesifikt behov et veldig spesifikt sted. Her blir det da bare en buss rute som går mellom et omsorgssenter og til sentrum, Sentrum er ikke stort heller så den vil nok stoppe et til to steder. Regner også med at behovet for transport er for lite til å ha en rute om den ikke er selvkjørende. Så fordelen med denne trege selvkjørende bussen er at den er forutsigbar og er tilgjengelig. Kan sikkert kjøre alle helligdager og mitt på natten også om det hadde vært et behov selv med lav bruk.

 

Mye av utfordringene med informasjon ble tatt opp i artikkelen. Hvordan formidle til blinde og blind/døve at de er fremme. I Oslo med et bra kollektivtilbud foretrekkes nok fortsatt en som man kan spørre om å sifra. Dog tilrettelegging på denne bussen kan jo kanskje overføres til andre steder i landet så man ikke er avhengig av å spørre sjåføren.

Bussen har i dag en bjelle som gir et kraftig lydsignal. Dette vil kunne oppfattes av synshemmede og blinde. En mulighet er at bussen kan sende ut et signal via blåtannr eller på mobilnett for å varsle passasjer om at bussen kommer.

Lenke til kommentar

Jeg ser noen utfordringer som må på plass, så som at bussen må forstå at passasjeren er sikret i bussen "sitter" eller at rullestolen er låst, at passasjeren er på riktig plass i forholdt til bussen på busslommen "så passasjeren ikke må forflytte seg mye for å komme frem til bussen". Om vinteren kan snø/is komplisere bevegelser ute, hvordan skal bussen geleide passasjerene til bussen ?.

Lenke til kommentar

Jeg ser noen utfordringer som må på plass, så som at bussen må forstå at passasjeren er sikret i bussen "sitter" eller at rullestolen er låst, at passasjeren er på riktig plass i forholdt til bussen på busslommen "så passasjeren ikke må forflytte seg mye for å komme frem til bussen". Om vinteren kan snø/is komplisere bevegelser ute, hvordan skal bussen geleide passasjerene til bussen ?.

 

Det er sikkert en masse utfordinger som ikke er tenkt igjennom.

Ender vel som vanlig når det omhandler hasteinnkjøp for det offentlige.. En god del bortkastede penger.

Foreksempel er det ingen som har tenkt på hvordan selvkjørende busser vil oppføre seg i dårlig vær.

Sensorene er jo etter det jeg har forstått avhengig av klar sikt og dersom bilen tolker at noe er i veien så vil den jo stoppe. Det høres ikke så veldig hyggelig ut i 20 minusgrader når snøen fyker rundt omkring.

Lenke til kommentar

Sensorene er jo etter det jeg har forstått avhengig av klar sikt og dersom bilen tolker at noe er i veien så vil den jo stoppe. Det høres ikke så veldig hyggelig ut i 20 minusgrader når snøen fyker rundt omkring.

Dette har vært diskutert før, men sjølv om enkelte sensorar i likheit med oss krever fri sikt, så er fordelen med sensorar at ein i tillegg kan ha andre måtar å hente inn informasjon på, som feks termokamera, navigere etter magnetfelt i vegnana, gps, osv.

Er det så dårleg vær at ingen sensorar kan sjå vegen, ja då er det heller ikkje forsvarleg at ein bussjåfør prøver lykken ved å køyre gjennom snøstormen utan sikt.

 

Det ein må passe på er at den sjølvkøyrande bussen som blir kjøpt inn er tilstrekkeleg avansert for å løyse oppgåva, enten det er uavansert buss som berre skal følge eit skinnespor, eller meir avanserte greier som skal klarer seg fint under alle værforhold og samtidig kunne identifisere døve/blinde som står langs vegen og venter på bussen.

Lenke til kommentar

 

Sensorene er jo etter det jeg har forstått avhengig av klar sikt og dersom bilen tolker at noe er i veien så vil den jo stoppe. Det høres ikke så veldig hyggelig ut i 20 minusgrader når snøen fyker rundt omkring.

Dette har vært diskutert før, men sjølv om enkelte sensorar i likheit med oss krever fri sikt, så er fordelen med sensorar at ein i tillegg kan ha andre måtar å hente inn informasjon på, som feks termokamera, navigere etter magnetfelt i vegnana, gps, osv.

Er det så dårleg vær at ingen sensorar kan sjå vegen, ja då er det heller ikkje forsvarleg at ein bussjåfør prøver lykken ved å køyre gjennom snøstormen utan sikt.

 

Det ein må passe på er at den sjølvkøyrande bussen som blir kjøpt inn er tilstrekkeleg avansert for å løyse oppgåva, enten det er uavansert buss som berre skal følge eit skinnespor, eller meir avanserte greier som skal klarer seg fint under alle værforhold og samtidig kunne identifisere døve/blinde som står langs vegen og venter på bussen.

Det er forskjell på været i forskjellige deler av landet.

Forskjellen er at jeg som fører kan vurdere om det er trygt å kjøre gjennom en snøskavel.

En bil med sensorer er forholdsvis dum og vil ganske sikkert bli stående selv om det ikke er så store utfordinger med å kjøre gjennom den med litt fart.

Jeg ser det for meg allerede nå der selvkjørende busser blir stående fast i Nord Norge på øde veier der snøen på vinterstid har ry på seg for å fyke og legge seg som skovler her og der.

Da sier det seg selv at det blir bortkastet kjøp når du likevel må bruke normale biler med

sjåfør når været er dårlig men det likevel er mulig å kjøre. Hverfall inntill det blir utviklet mer smartere kunstig intligens. I motsatt fall vil Jo varer ikke komme fram store deler av året fordi snøen beveger seg litt og da blir å hindre selvkjørende lastebiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...