Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pris for elektriker


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Har hatt en elektriker på besøk ganske nylig, for å koble til en elbil-lader jeg hadde kjøpt selv.

Nye ladeboksen var for lading på 16A, så vi måtte oppgradere kursen.

 

Dette var i garasje-annlegg, med skinne i taket for å dra ledninger osv.

 

Før arbeidet startet, så ringte elektriker for å snakke med sjefen og regne ut pris osv, for å få dette til å funke. Han/de fant ut at dette ville koste 12,000, og spurte meg muntlig om jeg ville akseptere dette. Jeg tenkte at jøss, det var mye, men det var kanskje mye ekstra han måtte gjøre da, og aksepterte prisen.

 

Fant ut at siden en elektriker hadde vært her før, og installert kurs for lading av elbil (med schuko), så var det allerede jordfeilbryter osv allerede installert, men kursen var bare for lading på 10A.

 

Jobben tok ca 3 timer, og dette endte elektrikern opp med:

 

4.5h jobb, inkludert kjøring hjemmefra og kjøring for å hente materiale

25m med 3g4mm kabel

en 20A automatsikring

festemateriell 

dokumentasjon

retur el-avfall

utkjøring

 

(jeg har ikke fått en spesifisert faktura, fakturaen sier bare "kostnad etter avtale", 12000 kr)

 

 

Etter å ha prøvd å regne på det selv,

4.5h jobb, ca 1000kr timen inkl moms: 4500kr

25m 3g4mm kabel: sjekket flere steder online, finner priser til rundt 40kr/meter, så ca 1000kr

20A automatsikring, dyreste jeg finner er 250kr

festemateriell: kabelen ble laget i allerede installert takskinne, og ca 3m langs en betongvegg, kan ikke forestille meg at dette koster mer enn et par hundre kr: 200kr

dokumentasjon: fra elektrikere jeg har brukt før, ca 1000kr

retur el-avfall: var ikke mer enn en liten handlepose med avfall, kunne gjerne tatt det selv, kan ikke forstå at dette skal ha en høy pris: 100kr

utkjøring: kjørte totalt ca 75km. om man runder opp kraftig med 15kr/km så 1100kr

 

Totalt: Rundt 7-8000, kommer ann på hva faktiske priser er, siden jeg bare synser.

 

 

Noen andre som syntes 12,000 for denne jobben er dyrt? Har brukt elektriker til jobber av lignende lengde med ca halvparten av denne prisen, og jeg syntes det var dyrt.

 

 

Er en muntlig avtale om "fastpris" bindende? Kan jeg kreve å få en spesifisert faktura?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om akkurat dette var dyrt kan jeg ikke svare på, men sellvom han\hun var hos deg i 3\4 timer, så har vedkommende brukt timer på planlegging, kjøring, handling av materialer osv i tillegg, noe som også skal tas med i fakturering.

Mange jobber jeg utfører kan innebære en hel dag inne med produksjon, så er det ca 2 timer ut hos kunde, noe kundene alltid stusser på!

 

Edit: JA spesisifisert faktura har du krav på!

 

PS: alltid, alltid alltid ha alt på mail, muntlig avtaler er ikke veldig lette å forholde seg til! mail har alltid dato osv, mye lettere for begge parter

Endret av kla3torsk1
Lenke til kommentar

Han har sagt selv hvor mange timer han "fakturerte", som var 4.5. Tiden han var hos meg var ca 3 timer.

fikk du pristilbud eks eller inkl moms? :) spør om en spesifisert faktura, det har du krav på om ønskelig

 

 

1000kr timen? dæven, jeg har valgt feil yrke

Endret av kla3torsk1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var bare synsing fra min side etter ha sett spesifiserte fakturaer fra andre elektrikere jeg har brukt :p

mitt råd er å alltid spørre om fastpris, da er alt på det rene mtp pris, er han seriøs så blir det ingen ekstra kostnader osv oppå dette!

 

samt alltid gjøre avtaler på mail :)

Lenke til kommentar

Live and you learn I guess. Sendte mail og spurte om han kunne laget en spesifisert faktura på dette, så får vi se hvordan regnestykket går opp.

Absolutt! synd men sant.

 

Håper du får en godt spesifisert faktura med riktig timer påskrevet, hvis ikke så har du din fulle rett til å klage!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk gjort omtrent samme jobben hos meg for et par uker siden, etter flytting. Jobben var avtalt med timepris, og kostnader for materiell i tillegg. Jeg hadde både ladestasjon, automatsikring, jordfeilbryter type B og kabel (ca 25 m) med fra tidligere bolig, og skulle ha dette montert, kablet, koblet og dokumentert. Faktura var på 4,5 timer a kr 745 + mva, + div materiell til installasjonen, totalt ca 5200.

 

Fikk du 12.000 som fastpris eller et overslag? Dersom du fikk det som en fastpris, og aksepterte dette, kan jeg ikke se at du har noe å klage over. Dersom du bestilte oppdraget utført etter medgått tid, samt materiell, bør en spesifisert faktura være underlaget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En tusenlapp i timen er helt vanlig for en elektriker i dag, det inkluderer tross alt en hel del annet enn bare lønnen til personen som gjorde jobben.

Det er også helt vanlig at dersom man har fått en fast pris, selv om det er muntlig, så får man faktura på den prisen, uansett om det tok lengre eller kortere tid enn elektrikeren trodde.

 

Du har jo akseptert prisen du fikk på forhånd, jeg mener det ikke er krav på spesifisert faktura i slike tilfeller, med mindre du krever det, noe du selvfølgelig kan gjøre, men du kan neppe klage på avtalt pris, uansett hvilket forbruk elektrikeren har hatt av tid og varer.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Jeg fikk gjort omtrent samme jobben hos meg for et par uker siden, etter flytting. Jobben var avtalt med timepris, og kostnader for materiell i tillegg. Jeg hadde både ladestasjon, automatsikring, jordfeilbryter type B og kabel (ca 25 m) med fra tidligere bolig, og skulle ha dette montert, kablet, koblet og dokumentert. Faktura var på 4,5 timer a kr 745 + mva, + div materiell til installasjonen, totalt ca 5200.

 

Fikk du 12.000 som fastpris eller et overslag? Dersom du fikk det som en fastpris, og aksepterte dette, kan jeg ikke se at du har noe å klage over. Dersom du bestilte oppdraget utført etter medgått tid, samt materiell, bør en spesifisert faktura være underlaget.

 

Ja prisen du fikk virker litt mer realistisk.

 

Selv om jeg ikke hadde kabelen og sikringen, så virker det litt rart at det skal utgjøre så mye.

 

 

Jeg er jo ganske noob på dette. Var ingen skriftlig avtale om fastpris, ei heller ble ordet "fastpris" brukt. Elektrikern ringte sjefen, og sa til meg muntig at "det kommer til å koste 12,000". 

 

Elektrikern var på stedet, og hadde undersøkt sikringsskap, og alt som trengtes før denne prisen ble gitt, så om den var helt urealistisk høy, så føler man seg litt lurt da...

Lenke til kommentar

Du har jo allerede fått spesifisert faktura. "Kostnad  etter avtale, 12'000kr". 

Går man for fastpris er det ingen krav til å levere spesifisert timeliste sammen med faktura etter hva jeg har skjønt. 

Om du har avtalt fastpris eller om det var et kostnadsoverslag er uvisst. 

 

Men dere burde ha skrevet en skikkelig kontrakt. Byggeblankett 3502 er vel gjeldende for tjenester mellom håndverker og forbruker. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis noen finner denne på Google, eller lurer på hva saken endte med:

 

-kontaktet forbrukerrådet, de mente at jeg 1. Hadde krav på spesifisert faktura 2. At om de ikke kunne dokumentere avtale om fastpris, så kunne man også se bort fra dette 3. Om prisen er langt over hva man kan forvente for arbeidet, så kan man kreve å betale gjengs pris

- regnskapsfirmaet til elektrikeren truet med inkassovarsel, men jeg skrev tilbake at fakturaen er omstridt, og ikke kan sendes til inkasso

- til slutt, etter å ha sett andre fakturaer for lignende arbeid, og siden elektrikeren ikke ville gi meg spesifisert faktura, så betalte jeg 8000kr i stedet for 12,000, med priser jeg hentet selv etter hva de selv sa de hadde gjort

 

Dette er nå 2 måneder siden, og jeg har ikke hørt noe mer

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje litt høy fastpris, men en avtale er en avtale.

 

Vurder å bruke en annen elektriker i framtida, eller gjør så mye som mulig selv. F.eks innkjøp slik at du slipper å betale elektriker-timepris for kjøring til og fra grossist, smekk opp kabelkanaler der det er behov, rydd klart arbeidssted og ikke krev at elektrikeren rydder opp etter seg for 1000 kr/t. Skru fast festebrakett, bor hull i vegger etc selv. Rull ut kabelen selv og legg den i kabelkanal, men ikke fest eller skjul noen deler av kabelen. Merk begge ender godt og ved eventuelle gjennomføringer i vegg. Det skal være inspiserbart hele veien og elektrikeren må gjøre tilkoblingen i begge ender.

 

Kommer elektrikeren til "dekket bord" så jobber han svært effektivt og du slipper unna med kanskje en time arbeid inkludert kjøring. Elektrikeren er kanskje litt ambivalent til det siden det både letter arbeidet hans og gjør at han tjener mindre enn om han må bruke mer tid og kan ta påslag på materiell. Eieren av selskapet vil neppe like det.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...