Gå til innhold

En må vel ha ny mobil for 700-frekvensen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En må vel ha ny mobil for og bruke den nye 700-frekvensen som kanskje de starter og bruke til høsten alt? Eller er det noen av dagens mobiler som støtter denne allerede?

Veldig mange mobiler støtter LTE Band 28 (700) idag.

 

Galaxy S7 støtter B28 feks ;)

 

Pocophone F1 støtter ikke B28.

 

 

gsmarena.com lister opp bånd som mobiler støtter. (ikke nødvendigvis 100% korrekt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtte på papiret og bånd aktivert i programvaren er forøvrig ikke nødvendigvis de samme, bånd kan være slått av i programvaren av ulike tekniske og markedsmessige grunner. Mobilprodusenter kan da velge å slå på de deaktiverte båndene i markeder hvor disse tas i bruk via en programvareoppdatering.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pressemelding sakset fra Telia som bekrefter tankene mine om 700 mhz:

 

Frekvensressursene er teknologinøytrale, og Telia lover at så raskt frekvensressursene blir frigjort 1. november i år så vil de bli brukt til å gi enda bedre dekning og kapasitet i 4G-nettet. I fremtiden vil de også benyttes til utbygging av 5G.

Endret av kim_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

NetCom/Telia har vel aldri hatt hastverk med å bygge ut nye frekvenser....

Det tok dem 10 år å bygge 3G på hytta mi.

I mellomtiden byttet jeg til Telenot for å i det minste få EDGE, som var 3 ganger raskere enn 2G.

 

Nå, når alle steder har 3G og 4G, skjønner jeg ikke hastverket med å få på plass 5G.

Alle kan nå bruke YouTube i akseptabel kvalitet, som var mitt ønske hele tiden.

Det hastet mer for noen år siden, å oppgradere til 3G. 3G er godt nok til at det ikke er krise.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror vi kan konkludere at du IKKE trenger ny mobil for nye frekvenser, med mindre du av en eller annen sinnsyk eller akademisk grunn insisterer på å bruke de nye frekvensene.

 

3G og 4G er nemlig godt nok, og den telefonen du allerede har er god nok.

Den  støtter ikke den nyeste frekvensene, men hva så? 4G-nettet er ikke overbelastet, så det går like bra.

Lenke til kommentar

Tar nok tid før operatørene får ut fingeren og utnytter ressursene. Det er det som var tanken bak forrige post. I 2013 var det frekvensauksjon på 800mhz, og det tok brått opp til et par år før iallfall jeg så og merket dette på mine enheter. Jeg bor i Fredrikstad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...