Gå til innhold

Smart elbil-lading kan spare samfunnet for 11 milliarder


Anbefalte innlegg

nessuno: Nå bare vrir du på fakta for å ha noe å kverulere mot. Jeg er og var utmerket klar over ulempene med likespenning i distribusjon. Men tilbake til denne trådens tema. Smart elbil-lading basert på data fra HAN-porten. Enten leser du ikke hele innleggene mine før du svarer eller så forsøker du med vilje å late som det jeg skriver ikke er skrevet, for å sette meg i dårlig lys. Klassisk hersketeknikk. Jeg skriver da vitterlig at smarte ladere må hente inn data BÅDE fra forbruksmåleren OG fra nettleverandørens API som forteller om belastning I ALLE LEDD i nettet, noe jeg kaller rasjonering fordi det kun skal være en kriseløsning ved reelle overlaster og ikke et des-incentiv til å bygge gode nok nett. HAN-data er ikke verdiløst, men kanskje det enkleste og billigste bidraget til lastbalansering. Supplementtering med data fra nettleverandøren ligger nok lengre fram i tid.

 

Oppfordring: Prøv å les teksten både to og tre ganger før du svarer neste gang og stopp og pust litt mellom hver gang. Da får du kanskje med deg det som faktisk skrives i stedet for bare første setning og forutinntatte meninger om hva du tror står i resten av teksten. Sånn det er nå så virker det som du går til angrep før du har lest kvarte innlegget.

 

Jeg kan selvfølgelig ta selvkritikk og anta at jeg leste feil, men så kan jeg også huske tilbake til nevnt historisk diskusjon der du var nokså bastant med dine påstande og avvisende til kritikk, så kan jeg også se hva du skrev her som kombinasjon av lokal forbruk (HAN, forteller absolutt nada om nettverket ellers) med resten av nettverket, som kun kraftselskap vet om og/eller Statnett.

Så ja, apple and oranges, men mest oranges.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nei, det er for dumt. For det fyrste gjev ikkje HAN-porten noko informasjon om kapasiteten i nettet. Berre forbruket i ditt eige hus. Garbage in -> garbage out.

 

HAN-info er ikke garbage, men kan brukes i kombinasjon med belastningen på nettet. Informasjonen kan brukes til å skru ladeeffekten ned hvis VV-bereder, vaskemaskiner osv er på nattestid.

Hvorfor har man denne debatten om mer eller mindre sofistikert styring av elbillading (når statistikk viser at typisk belastning kl 17 er 50 W og ikke 3000 W som NVE påstår)? Og makseffekt er typisk 250 W ved midnatt. Det er sikkert morsomt å diskutere forskjellige måter å optimalisere lading ut fra nettbelastning, men de faktiske tall viser at lading verken er eller vil noen gang bli et problem for lokalnettet Husk også problemer kun oppstår på ekstremt kalde dager og da vil en ha et forbruk på 6 kWh til elbillading (mest på natten), bety veldig lite mot et totalforbruk på typisk 80 kWh per døgn (var selv oppe i 120 kWh med panelovner!).

 

Selv har jeg nå et snittforbruk på 15 kWh er døgnet året rundt til min varmtvannsbereder (altså 2,5 ganger mer enn elbilens behov). Burde ikke NVE og netteierne starte en svær diskusjon om varmtvannsberedere som slår seg på og av i hytte og pine (løses av billig timer)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Største problemet med å påvirke folk gjennom straumrekninga som kjem kvar månad er at denne er for lita til at folk orkar å tenkje for å redusere straumrekninga. Vi burde engasjere fleire i dette arbeidet, og organisere eit frivillig lotteri rundt straumrekninga, eit lotteri som premierer godt forbruk ekstra, og ikkje bare har redusert straumrekning som gevinst! 

Forslag: Få tilbake de gamle watt-målerne i modernisert utgave.

 

Rullende meldinger i det fargerike touch-displayet, sentralt plassert i huset:

"I fjor på denne dag brukte du strøm for X kroner, i dag har du brukt Y kroner og dermed spart hele Z % i forhold til i fjor"

"Hittil i år har du spart X kroner sammenlignet med samme periode i fjor"

"Dagens tips til strømsparing er ...."

"Godt spart! Stå på!"

 

Et problem kan være at folk får OCD og sparer seg til fant, fryser, krangler med samboere om forbruksmønster og målerne får skylda for økning av skilsmisser osv. Alle har sine grader av OCD.

Lenke til kommentar

Jepp, det er det befolkningen i (angivelig) verdens rikeste førsteverdens-land med enorme mengder produsert 100% grønn vannkraft bør gjøre: helst ikke bruke den energien, helst fryse om vinteren, helst ta et bad kl 0400 for da er prisen lav, og helst ikke kjøre bil men sykle (hele året rundt for den saks skyld, Finnmark inkludert), og heller ikke få lov å ha sugerør i plast fordi at India, Kina, og div søramerikanske land bruker sine elver for avfallshåndtering. Helt i takt med denne reduksjonen av goder men omvendt-proporsjonalt må man selvfølgelig også øke skatten, siden alle er så bortskjemte at herre min skatt langt på tide at de blir satt på plass alle sammen.

Endret av nessuno
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...