Gå til innhold

Smart elbil-lading kan spare samfunnet for 11 milliarder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen tvil om at dette kan spare samfunnet for mye penger. De aller fleste er for "late" til å tenke over dette selv, har de 22kW tilgjengelig setter de bilen på det og den er ferdig på 15 minutter og de trenger bilen igjen om 18 timer. Håpløst og kostbart. 

 

Her hjemme går laderen på en 10A sikring og styres ved behov over tesla's API. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Artikkelen starter på denne måten "Fortsatt plugger de fleste elbileiere bilen sin i laderen når de kommer hjem om ettermiddagen" men jeg kan ikke se noe sted i rapporten at de har dekning for denne påstanden.

 

I denne rapporten hevdes det at hjemmelading når sin topp effektmessig rundt midnatt. En rapport som NVE har laget selv, basert blant annet på målinger fra SINTEF.

http://publikasjoner.nve.no/rapport/2016/rapport2016_74.pdf

(relevant graf side 13)

 

Resten av rapporten ser ut til å basere seg på *modeller* basert på antagelsen om at alle lader kl 17.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Kobler selv bilen til lading på ettermiddagen, men den stopper av seg selv. Ikke før mellom 00:00-03:00 (avhengig av strømpris) så begynner den å lade. Uansett har jeg forhåndsdefinert å ha 80% på batteriet innen jeg skal kjøre kl. 07:00 om morgenen.

 

Fungerer veldig bra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke bilen som bestemmer maks-effekten, men type-2 stikkontakten (EVSE). Bilen følger det som den for beskjed om av kontakten. Dersom EVSE-en har tilgang til data fra HAN-kontakten, så kan EVSE-en justere maks-effekten selv. Det er ikke noe behov for å gå utforbi hjemmet for å justere effekten.

Man trenger med andre ord ikke noe logikk i bilen. ALLE elbiler med type-2 eller type-1 kontakt støtter dynamisk effekt regulering.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle El-biler burde ha en intelligent lading som tok hensyn til hvor mye gjenværende kapasitet batteriet har, sikringkurs-kapasitet, hvor fullt batteri man ønsker og hvor lenge det er til bilen skal brukes igjen. De tre siste "user defineable". Selvsagt med en "Full Guffe" knapp til de få gangen det trengs.

 

Tenkt eksempel: Man parkerer kl. 16 med 50% batteri, og vet at man ikke skal bruke bilen før neste morgen, og at 50% uansett vil holde fint om noe småkjøring blir nødvendig i løpet av kvelden. Da kan bilen selv regne ut at hvis jeg starter ladingen kl. 02.00 og lader med 8 Ampere, vil den være 90% neste morgen. (100% sliter unødvendig på batteriet til hverdags). 

På den måten kan bilen selv starte lading tidligere, eller med høyere strøm, alt ettersom.

 

Da kan man spare både strømnettet og batteriet i hverdagsladingen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prising av effekt blir det litt for mye planøkonomi preg over. Istedet bør man prisdifferensiere nettavgiften ut fra belastning i nettet. Nettavgiften er per kWh og fungerer dermed kvadratisk (^2) med det totale effektforbruket uten at det blir urettferdig. Tilbud og etterspørsel konseptet går aldri ut på dato.

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at dette kan spare samfunnet for mye penger. De aller fleste er for "late" til å tenke over dette selv, har de 22kW tilgjengelig setter de bilen på det og den er ferdig på 15 minutter og de trenger bilen igjen om 18 timer. Håpløst og kostbart. 

 

Her hjemme går laderen på en 10A sikring og styres ved behov over tesla's API. 

Men jeg håper du skjønner at man ikke kan forvente at folk skal styre med APIer for å lade bilen sin? De vil trykke på knappen og glemme det, uten å være programmerer.

Det finnes sikkert enklere måter allerede, og vil man at folk skal utnytte nettet bedre er løsningen enklest mulige løsninger for folk å bruke, samt evt lovpålagt bruk av disse.

 

Selv er jeg programmerer, og selv jeg liker ikke tanken på å styre med noe API på bilen min. Jeg programmerer mer enn nok på jobben min. Bilen min skal ta meg fra A til B, og å lade den(eller fylle drivstoff) skal ikke trenge nevneverdig hjernekapasitet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men jeg håper du skjønner at man ikke kan forvente at folk skal styre med APIer for å lade bilen sin? De vil trykke på knappen og glemme det, uten å være programmerer.

Det finnes sikkert enklere måter allerede, og vil man at folk skal utnytte nettet bedre er løsningen enklest mulige løsninger for folk å bruke, samt evt lovpålagt bruk av disse.

Eg styrer òg lading sjølv med APIet, men eg kan spare pengar på å la straumleverandøren min styre ladinga for meg i staden: https://norge.tibber.com/products/easee/
Lenke til kommentar

Men jeg håper du skjønner at man ikke kan forvente at folk skal styre med APIer for å lade bilen sin? De vil trykke på knappen og glemme det, uten å være programmerer.

Det finnes sikkert enklere måter allerede, og vil man at folk skal utnytte nettet bedre er løsningen enklest mulige løsninger for folk å bruke, samt evt lovpålagt bruk av disse.

 

Selv er jeg programmerer, og selv jeg liker ikke tanken på å styre med noe API på bilen min. Jeg programmerer mer enn nok på jobben min. Bilen min skal ta meg fra A til B, og å lade den(eller fylle drivstoff) skal ikke trenge nevneverdig hjernekapasitet.

Selvfølgelig, derfor har jeg utviklet plugin til ett hjemmeautomasjons system som en kan ta i bruk, kostnadsfritt.

 

Ellers kan en kjøpe ferdige ladebokser son gjør alt. Poenget var ikke å ta i bruk apiet:)

Lenke til kommentar

...

Selv er jeg programmerer, og selv jeg liker ikke tanken på å styre med noe API på bilen min. Jeg programmerer mer enn nok på jobben min. Bilen min skal ta meg fra A til B, og å lade den(eller fylle drivstoff) skal ikke trenge nevneverdig hjernekapasitet.

Støtter deg 100% på denne. Jeg er definitivt kapabel til å styre med APIer selv men jeg har andre ting jeg heller har lyst til å gjøre på fritida. :)

 

For øvrig tror jeg dette på sikt blir standardfunksjonalitet både for bil og ladepunkter. Altså at bilen automatisk kan innrette seg etter dynamisk timepris eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

leser jeg riktig? istedet for ams kunne vi oppgradert strømnettet til å takle at alle lader samtidig? halleluja.

 

Vi sparte en milliard da ;D

Intuitivt virker det jo fornuftig med smarte målere, for å utnytte nettet bedre, men nå ble jeg veldig i tvilher.

 

Men smarte målere handler jo ikke bare om nettet, det handler også om kraftproduksjon, og at vi betaler riktig pris for selve energien som leveres. Dette er en pris som vil variere mer og mer, etter hvert som vindkraft blir større del av miksen, og viktig at forbrukere retter seg inn etter "live" strømpris for at markedet skal fungere optimalt. Dette vil på sikt få ned strømprisen, siden det reduserer behov for "backup" fossile kraftverk.

Lenke til kommentar

Løsningsforslag: Forby salg av nye ladere uten dynamisk lastfordeling basert på data fra HAN-porten. Annonser forbudet et år eller to i forveien av ikraftsettelsen så tilpasser leverandørene produktene sine på rekordtid.

 

Nettleverandørene bør også kjenne sin besøkelsestid. De har AMS på trafoer i alle nivå av kraftnettet og kan lage et åpent API på nett som forteller hvilke områder det bør kriserasjoneres i. Da kan nett-tilkoblede ladere bruke APIet til å stoppe ladingen når det er krise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Løsningsforslag: Forby salg av nye ladere uten dynamisk lastfordeling basert på data fra HAN-porten. Annonser forbudet et år eller to i forveien av ikraftsettelsen så tilpasser leverandørene produktene sine på rekordtid.

Nei, det er for dumt. For det fyrste gjev ikkje HAN-porten noko informasjon om kapasiteten i nettet. Berre forbruket i ditt eige hus. Garbage in -> garbage out. For det andre er dei økonomiske incitamenta allereie store nok til at det løner seg for alle som kan lade med høg effekt å lade når prisen er lågast. Ladarar som let seg styre vil løne seg økonomisk, og då er valet enkelt for dei fleste.

 

Nettleverandørene bør også kjenne sin besøkelsestid. De har AMS på trafoer i alle nivå av kraftnettet og kan lage et åpent API på nett som forteller hvilke områder det bør kriserasjoneres i. Da kan nett-tilkoblede ladere bruke APIet til å stoppe ladingen når det er krise.

Det er eg heilt for, men det bør nettleverandøren gje støtte til, akkurat som ein får lågare nettleige for forbruk som kan koplast ut på kort varsel.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

leser jeg riktig? istedet for ams kunne vi oppgradert strømnettet til å takle at alle lader samtidig? halleluja.

 Nesten. (?)  En oppgradering av nettet for rask lading er kostnadsberegnet til 30-60 milliarder.

 

En utbygging med sakte-ladestasjoner og hydrogenproduksjon-fyllestasjoner på alle landets bensinstasjoner er beregnet til 20 milliarder.

4 års avgiftslette for batteri/el-biler utgjør  20 milliarder.

 

For 20 milliarder kunne altså all transport i Norge både på land og i sjø foregå uten lokal eller global forurensning.

Og markedet kunne bestemme; de som ville kjøre med kun batteri kunne det. Og de som ville benytte hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger kunne det. Ikke noe Nord-Korea.

Selv om utbyggingen (20 milliarder)  kun ble forskuttert av myndighetene, og tatt igjen på lade/fylle-pris, vil transportutgiftene bli lavere for bileierene enn dagens bensin/diesel-pris.

Og vi kunne, som bonus, slippe alt av utslippsjuks og konstruerte motsetninger mellom kun batteri og de som vil ha  større frihet men ønsker  å kjøre  utslippsfritt med fylling som i dag, men med hydrogen. 

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"... det er viktig at vi klarer å kapitalisere på de 10 milliardene som er lagt ned i AMS»."

 

Det er godt det ble skrevet "er lagt ned i ", og ikke vi har lagt ned i.

For det er vi, norske strømkunder, som betaler disse milliardene. ( Som vi også allerede har betalt nettet og fossekraften for lenge siden.)

De som ikke ønsket, ble karakterisert som psykisk syke av monopolistene.

 Det var den rette raua som feis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ladarar som let seg styre vil løne seg økonomisk, og då er valet enkelt for dei fleste.

Jeg mistenker det er veldig mye kunnskapsmangel ute og går. Mange vil ha elbil og at det bare skal fungere uten at de trenger å være ingeniører. De plukker typisk billigste tilbud om lader. Så har vi borettslagene og alle bedriftene som skal ha til bilene sine. De velger konsekvent billigste innenfor hva de har lov til. Jeg tipper premium-ladere selger i lavt volum, til oss tech-interesserte, ingeniører og folk i elektrobransjen. Derfor foreslår jeg et påbud. Prisene må nødvendigvis falle både som følge av høyere volum og som følge av at de ikke kan selge ladere med kun påbudte minimumsfunksjoner som premium.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...