Gå til innhold

Laptop for informatikkstudent?


Anbefalte innlegg

Hei, ser etter ny laptop siden jeg begynner med studie om ikke så lenge. Har lest mye på anbefalinger, men er fortsatt veldig usikker. Så tenker jeg har litt lyst å høre hva folk sier her inne. Jeg har ingen store kriterier. Bortsett at laptopen burde være i prisklasse 20 000 nok. Ikke være for tykk og stor slik at det blir slitsomt å ta den med seg overalt. I tillegg, burde den holde ut i hvertfall 3 år med daglig bruk.

Den trenger ikke ha touchskjerm eller at den bretter 360 grader. Så lenge den er komfortabel å ha i sekken/veska, behandling skrive og har ok batteritid.

 

Her er en kort liste over laptoper jeg har sett på

 

Dell xps 13 2019 modell: denne her er for øyeblikket favoritt

Dell xps 15: usikker om den blir for stor og om den nye 2019 modellen kommer ila. sommer slik at jeg evt får kjøpt den før studiet.

Huawei matebook x pro: var kanskje favoritten, men er litt i tvil mtp hva som skjer med huawei for tiden.

Lenovo t490s: hørt mye bra om generelt lenovo laptoper

Lenovo yoga s940 samme om denne

Macbook i min prisklasse: har tidligere brukt Macbook air og var veldig fornøyd med. Men usikker om det er fordel å bruke Windows pc på informatikk i motsetning til Macintosh.

 

 

Flere laptoper jeg burde vurdert? Setter pris på alle sine svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg lagde en tilsvarende tråd i går, da jeg selv skal starte på informatikk på NTNU til høst. Fikk ikke svar på tråden, men uansett...

Har sett litt på denne:

https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MSIGS658RE033/msi-gs65-8re-033ne-stealth-15-6-barbar-gaming-pc

 

Synes den har gode specs, fint design og er portabel. Vil ha en PC som har litt kraft men samtidig er smidig og "under-the-radar" om du skjønner. Har også selv vurdert Dell XPS-serien. Huawei vurderte jeg også i starten, men er skeptisk mtp det som skjer for tiden. Dog, jeg ser ingen grunn til at du ikke vil kunne motta sikkerhetsoppdateringer og slikt.. Men igjen, jeg ville vurdert noe annet.

 

Har spurt informatikkstudenter IRL og på nett, og de alle sier det samme: det spiller så og si ingen rolle hva slags PC du bruker. Det brukes tydeligvis ikke så mye kraft, i hvert fall ikke på første året. Og om du skulle trenge å bruke litt krefter, har de fleste skoler virtualiseringsløsninger eller egne PC-labber. Faktisk så har jeg en kompis som sa til meg at han angrer på at han kjøpte en dyr laptop som er kraftig, da den har dårlig batteritid og veier altfor mye. Tror kanskje det også er en fordel med macOS og, da du har UNIX native. Du kan også kjøre Bootcamp med Windows om du absolutt må ha det på PC'en. Litt sidesporing, men tenkte du kunne kanskje trenge litt info da vi sitter i samme bås :-)

 

Hvor skal du begynne å studere?

Lenke til kommentar

Det forbauser meg stadig at studenter velger større og tyngre laptop'er istedet for slanke, lette 13 - 14 tommere. Er ikke greia at du skal slepe med deg laptopen hver skoledag i 3 - 4 år?

Det jeg også tenker... Vil helst at det skal være litt umerkbar i sekken. Men vet noen ang de lenovo pc'er jeg nevner. Ser ut på bilde at de er litt tykke, men veier under 2kg.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg lagde en tilsvarende tråd i går, da jeg selv skal starte på informatikk på NTNU til høst. Fikk ikke svar på tråden, men uansett...

Har sett litt på denne:

https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MSIGS658RE033/msi-gs65-8re-033ne-stealth-15-6-barbar-gaming-pc

 

Synes den har gode specs, fint design og er portabel. Vil ha en PC som har litt kraft men samtidig er smidig og "under-the-radar" om du skjønner. Har også selv vurdert Dell XPS-serien. Huawei vurderte jeg også i starten, men er skeptisk mtp det som skjer for tiden. Dog, jeg ser ingen grunn til at du ikke vil kunne motta sikkerhetsoppdateringer og slikt.. Men igjen, jeg ville vurdert noe annet.

 

Har spurt informatikkstudenter IRL og på nett, og de alle sier det samme: det spiller så og si ingen rolle hva slags PC du bruker. Det brukes tydeligvis ikke så mye kraft, i hvert fall ikke på første året. Og om du skulle trenge å bruke litt krefter, har de fleste skoler virtualiseringsløsninger eller egne PC-labber. Faktisk så har jeg en kompis som sa til meg at han angrer på at han kjøpte en dyr laptop som er kraftig, da den har dårlig batteritid og veier altfor mye. Tror kanskje det også er en fordel med macOS og, da du har UNIX native. Du kan også kjøre Bootcamp med Windows om du absolutt må ha det på PC'en. Litt sidesporing, men tenkte du kunne kanskje trenge litt info da vi sitter i samme bås :-)

 

Hvor skal du begynne å studere?

Begynner på uib til høsten. Når det gjelder pc. Så er komfort viktig for meg når jeg tenker meg om. Har for så vidt hatt både gaming laptop og macbook air. For å si det sånt førstnevnte var lite bærbar.

 

Vet du hva de fleste studenter du har snakket med kjører. Wintows, linux eller macintosh? Jeg vet at ved andre studier så er Windows veldig stor fordel å ha når man kjører ulike programm. Men nå spørs det om det gjelder for informatikk

Lenke til kommentar

Heisann!

Går ut av master i informatikk nå og hva du har av PC er av liten betydning gjennom studiet. Jeg har selv hatt Macbook gjennom studiet, noe ca 50% av studentene har og den har fungert supert og det har i emner ofte vært en fordel om man har hatt mac/linux over windows pga enkelheten av å komme i gang med diverse språk og rammeverk. 

 

Gå for det du føler deg komfortabel med. Alt fra under 10k - 20k+ i prisklasse fungerer helt supert!

Lenke til kommentar

Har du gode specs på Mac’en? Min er Air fra 2015 med 4GB RAM og femte generasjon i5, noe som jeg føler blir litt svakt med dagens standarder.

 

 

Heisann!

 

Går ut av master i informatikk nå og hva du har av PC er av liten betydning gjennom studiet. Jeg har selv hatt Macbook gjennom studiet, noe ca 50% av studentene har og den har fungert supert og det har i emner ofte vært en fordel om man har hatt mac/linux over windows pga enkelheten av å komme i gang med diverse språk og rammeverk.

 

Gå for det du føler deg komfortabel med. Alt fra under 10k - 20k+ i prisklasse fungerer helt supert!

Lenke til kommentar

Jeg bruker matebook pro i7 versjonen (har gjort 2 mnd nå) og er superfornøyd. 

Bruker den litt til koding av og til, men mest adobe creative suite / office programmer / etc.

Det å ha 3000x2000 oppløsning er sjukt digg.

Også deilig med 12 timer batteritid og en veldig lyssterk skjerm.

Du får den vel nå til 14.000 på ekjøp/power.

Jeg anbefaler den absolutt.

Lenke til kommentar

Er vel en macbook pro fra early 2015 med 8 GB RAM og en broadwell i5. Har klart meg helt fint med den og du trenger ikke akkurat mye juice for å gå på studiet. Skal du gjøre noe som krever kraft, så har instituttet tilgang på det.

Det er en maskin som ikke har det bedritne butterfly-tastaturet. Hadde styrt unna nyere Macbooker på grunn av det alene, men det er mer:

Macbook "Pro" 2016 og nyere har heller ikke utskiftbar SSD, det vil med andre ord si at om maskinen kræsjer er det ikke noe håp for å få ut dataene fra den med mindre du finner uautoriserte reparatører som klarer å reparere hovedkortet!

 

Dell XPS 13 2019 har forøvrig også loddet fast SSD, jeg hadde nok heller gått for 2018-modellen (9370) om mulig, men den har i det minste et tastatur som ikke går i stykker av seg selv.

 

Personlig har jeg en Dell XPS 15 2017-modell (med stort batteri), og kan si den varer mer enn en dag for min del (studerer matematikk og fysikk), men vekten er ikke alltid like gøy å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar

Noen som har brukt lenovo sine laptoper spesielt T490s? Opplever de som uttaler seg om lenovo skryter voldsomt av de spesielt thinkpads.

Eier ikke en ThinkPad, men hos meg personlig så faller de ikke så godt i smak. Designet trenger en stor ovehaling for å ikke ligne så tidlig 2000-tall.

Lenke til kommentar

Det er en maskin som ikke har det bedritne butterfly-tastaturet. Hadde styrt unna nyere Macbooker på grunn av det alene, men det er mer:

Macbook "Pro" 2016 og nyere har heller ikke utskiftbar SSD, det vil med andre ord si at om maskinen kræsjer er det ikke noe håp for å få ut dataene fra den med mindre du finner uautoriserte reparatører som klarer å reparere hovedkortet!

 

Dell XPS 13 2019 har forøvrig også loddet fast SSD, jeg hadde nok heller gått for 2018-modellen (9370) om mulig, men den har i det minste et tastatur som ikke går i stykker av seg selv.

 

Personlig har jeg en Dell XPS 15 2017-modell (med stort batteri), og kan si den varer mer enn en dag for min del (studerer matematikk og fysikk), men vekten er ikke alltid like gøy å ha med å gjøre.

Den nye macbook ser ut som at de har fikset det med tastaturet. Når det gjelder innebygd ssd, er ikke det ganske normalt? Når man snakker om kompakte laptoper. Selvsagt er det litt krise hvis du krasjer PCen, men hvor ofte skjer det?

Lenke til kommentar

Vet du hva de fleste studenter du har snakket med kjører. Wintows, linux eller macintosh? Jeg vet at ved andre studier så er Windows veldig stor fordel å ha når man kjører ulike programm. Men nå spørs det om det gjelder for informatikk

Windows vil gå helt fint.

Lenke til kommentar

Noen som har brukt lenovo sine laptoper spesielt T490s? Opplever de som uttaler seg om lenovo skryter voldsomt av de spesielt thinkpads.

Har en T580. Kjempegod maskin, og tastaturet er fantastisk. Men kjedelig design, bygd av plast (dvs kjedelig) og hva skal man si? God, men traust maskin. Jeg ville gått for Dell xps.

Lenke til kommentar

For øyeblikket så topper Dell xps 13 9380 lista. Men den nye macbooken er også høyt oppe, siden man vet at det er til å stole på og man kan drive med utvikling for app store(selv om ikke så relevant i begynnelsen). Eneste er at macbooken er litt dyr og på papiret er Dell xps 13 9380 bedre( i tilsvarende pris). Lenovo frister også, men har aldri brukt en lenovo pc før, men virker som en masking til å stole på også. Det hadde vært kjekt å få kjent på en lenovo pc, men ser ingen butikker i Norge som selger Lenovo t490 eller x1 carbon. Noen som vet om evt butikker som selger lenovo laptoper i lik case som t490 og x1 er?

Lenke til kommentar

Den nye macbook ser ut som at de har fikset det med tastaturet. Når det gjelder innebygd ssd, er ikke det ganske normalt? Når man snakker om kompakte laptoper. Selvsagt er det litt krise hvis du krasjer PCen, men hvor ofte skjer det?

Fastloddet SSD er vanlig på:

  1. Apple-laptoper
  2. Superbillige laptoper med 32 eller 64GB lagring.

Jeg sjekket nå Lenovo Thinkpad X1 Carbon, HP Spectre x360, ASUS Zenbook UX333FN, Huawei Matebook X Pro, og Dell XPS 13 (2019), kun Dell sin XPS 13 (2019) har fastloddet SSD. Det er med andre ord svært uvanlig at SSD-en er loddet fast i hovedkortet i premium-segmentet.

 

Angående butterfly-tastaturet av fjerde generasjon, så er MBP 2019 (13" og 15") listet opp på Apples egne sider:

Serviceprogram for tastaturer på MacBook, MacBook Air og MacBook Pro

Det har de forøvrig vært siden MBP 2019 ble annonsert, som gir to mulige scenarier:

  1. Apple er ikke sikre på om endringene de har gjort på tastaturet faktisk hindrer tastaturet i å gå i stykker.
  2. Apple vet at tastaturet kommer til å gå i stykker.

Personlig hadde jeg ikke godtatt noen av delene, men det er mulig jeg er sær.

Lenke til kommentar

Fastloddet SSD er vanlig på:

  • Apple-laptoper
  • Superbillige laptoper med 32 eller 64GB lagring.
Jeg sjekket nå Lenovo Thinkpad X1 Carbon, HP Spectre x360, ASUS Zenbook UX333FN, Huawei Matebook X Pro, og Dell XPS 13 (2019), kun Dell sin XPS 13 (2019) har fastloddet SSD. Det er med andre ord svært uvanlig at SSD-en er loddet fast i hovedkortet i premium-segmentet.

 

Angående butterfly-tastaturet av fjerde generasjon, så er MBP 2019 (13" og 15") listet opp på Apples egne sider:

Serviceprogram for tastaturer på MacBook, MacBook Air og MacBook Pro

Det har de forøvrig vært siden MBP 2019 ble annonsert, som gir to mulige scenarier:

  • Apple er ikke sikre på om endringene de har gjort på tastaturet faktisk hindrer tastaturet i å gå i stykker.
  • Apple vet at tastaturet kommer til å gå i stykker.
Personlig hadde jeg ikke godtatt noen av delene, men det er mulig jeg er sær.
OK skjønner. Takk for avklaring. Lurer bare på hvor avgjørende er det i bunn og grunn. Siden ssd skal vell holde ut normalt i 5-7 år uten at den krajser. Når det gjelder macbook tastatur så har du sikkert rett i at Apple er usikre med sin oppgradering av tastaturet, men har lest mye positivt ang den oppgradering.

 

Lurer på litt ved side av dette her. Er det kanskje noe nytt som kommer ut snart som jeg burde vente på?

Endret av Elefanten89
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle bare legge ut listen over PCer jeg ser på for øyeblikket for de som lurte på det. Gjerne de som har mer kunnskap om laptoper, si hva dere synes, pros and cons osv? For min del som det ser ut som, så er komfort og byggekvalitet av PCen nesten like viktig som specs.

 

- Dell xps 13 9380

- Lenovo T490

- Lenovo x1 carbon

- Dell xps 15 7590 kommer muligens ut ila sommer

- Macbook pro med i7 prosessor er litt i grenseland mtp på pris.

 

Jeg lurer egt spesielt om noen har vært borti i de lenovo laptoper jeg nevner ovenfor?

Endret av Elefanten89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...