Gå til innhold

Ikeas smarthus-fokus fortsetter: Smarte rullegardiner kommer neste måned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd de ikke kan kappes til ønsket bredde, eller at de også blir tilgjengelig i 70cm, 90cm osv. De ser tilsynelatende betydelig bedre ut montert inne i karm, men da må de nesten passe i breden.

Dette er vel ikke lov/ikke lurt med tanke på rømningsvei i eldre hus der mange vinduer åpnes sideveis innover eller bare innover. Istedenfor utover som de fleste velger i dag. Gjør at den vil komme i veien når man tar opp vinduet helt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Dette er vel ikke lov/ikke lurt med tanke på rømningsvei i eldre hus der mange vinduer åpnes sideveis innover eller bare innover. Istedenfor utover som de fleste velger i dag. Gjør at den vil komme i veien når man tar opp vinduet helt

Da blir det kjøpers oppgave å ikke montere dette i eldre hus hvor vinduet kan bli blokkert. Like ulovlig som å kjøpe en europall med murstein. Plasserer man denne utenfor en nødutgang til en barnehage, vil det være ulovlig.

Lenke til kommentar

Får håpe IKEA faktisk gjør Trådfri litt "smartere" etterhvert da. Er ikke mye smart med det systemet nå dessverre. Kjøpte meg noen pærer og gateway for litt over ett år siden i håp om at det skulle komme mer funksjonalitet, men etter det har det vel ikke kommet en eneste funksjonsoppdatering i appen. Det har kommet noen få endringer på brukergrensesnitt og stabilitet, men det eneste som fortsatt er "smart" er at du kan skru lyset av og på til faste tider.

Lenke til kommentar

Får håpe IKEA faktisk gjør Trådfri litt "smartere" etterhvert da. Er ikke mye smart med det systemet nå dessverre. Kjøpte meg noen pærer og gateway for litt over ett år siden i håp om at det skulle komme mer funksjonalitet, men etter det har det vel ikke kommet en eneste funksjonsoppdatering i appen. Det har kommet noen få endringer på brukergrensesnitt og stabilitet, men det eneste som fortsatt er "smart" er at du kan skru lyset av og på til faste tider.

Det finnes bedre systemer enn Trådfri hvis du faktisk vil gjøre huset/leiligheten din smart. Og hvor du fortsatt kan bruke dine Trådfri-pærer. :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor det? Det er jo møbler med tekniske løsninger? Det er jo det nye nå, at alt i hjemmet nå skal kunne styres. Jeg finner det absolutt interessant og kan ikke tenke meg at jeg er alene om den saken her inne.

Jeg vet, det er bare jeg som er gammel og sur og savner the old days, der det var tester av hovedkort, skjermkort osv. som pleide møte meg på øverst på forsiden ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Lurer på hvor belastende alt dette smarte unødvendige skitet er for miljøet.

Disse tingene oppfordrer jo til å bo mindre, IE bygge mindre. Det er da langt i fra belastende.

All nyproduksjon er mer belastende enn f.eks å kjøpe en av de ca. 7500 treff på gardin på finn.no, dersom man kan gå til og fra salgsstedet.

Og siden disse har batterier, antar jeg de er mye mer belastende enn passive gardiner.

Jeg kjøper ihvertfall ikke argumentet om at smarte Ikea gardiner er en oppfordring til å bo mindre, men mener selv det må være det motsatte som er tilfellet, fordi et nytt produkt fra Ikea er en oppfordring om å bo mer/forbruke mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

All nyproduksjon er mer belastende enn f.eks å kjøpe en av de ca. 7500 treff på gardin på finn.no, dersom man kan gå til og fra salgsstedet.

Og siden disse har batterier, antar jeg de er mye mer belastende enn passive gardiner.

Jeg kjøper ihvertfall ikke argumentet om at smarte Ikea gardiner er en oppfordring til å bo mindre, men mener selv det må være det motsatte som er tilfellet, fordi et nytt produkt fra Ikea er en oppfordring om å bo mer/forbruke mer.

Ser jeg bommet på feil ikea artikkel igjen..

 

Men disse kan jo gjøre noe med oppvarming/kjølebehovet til folk og på så måte redusere energibruk. Men aller mest er det jo praktiske årsaker, ingen tvil om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...