Gå til innhold

Jesus døde for deg..... hva menes


Anbefalte innlegg

Jesus har aldri eksistert, alt som står i bibelen er svada.(og kopiert fra eldre sagn)

Når du dør slutter du å eksistere så enkelt er det.(du har ikke eksistert før du ble født, så hvorfor skal du eksistere etter)

Mennesker er et dyr, vi fødes så dør vi og naturen går videre.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 3/2/2020 at 10:48 PM, Maxopp said:

Jesus har aldri eksistert, alt som står i bibelen er svada.(og kopiert fra eldre sagn)

Når du dør slutter du å eksistere så enkelt er det.(du har ikke eksistert før du ble født, så hvorfor skal du eksistere etter)

Mennesker er et dyr, vi fødes så dør vi og naturen går videre.

 

Du ser ikke sammenhengen, din fysiske eksistens henger sammen med og er en fortsettelse av dine foreldres fysiske eksistens. På samme måte henger din psykiske eksistens sammen med og er en fortsettelse av tidligere psykisk eksistens.

At du fysisk er en fortsettelse av dine foreldres fysiske eksistens, kan du ikke endre på. Men hvem du psykisk skal henge sammen med og være en fortsettelse av, kan du endre.

Det er her Jesu lære om psykisk (åndelig) gjenfødelse kommer inn i bildet. Påstanden om at denne læremesteren ikke har eksistert, er bare et forsøk på å underkjenne hans lære, som har hjulpet mange mennesker ut av uføret.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Maxopp skrev (På 2.3.2020 den 22.48):

Når du dør slutter du å eksistere så enkelt er det.(du har ikke eksistert før du ble født, så hvorfor skal du eksistere etter)

Hvordan er dette i strid med kristen tro? Så vidt jeg vet forretter presten begravelser slik: Fra jord er du kommet, til jord skal du bli.

Altså helt i tråd med kristen tradisjon. Eller?

Hele poenget med Jesus Kristus, slik jeg oppfatter det, var å gi et håp om evig liv. Hvis døden ikke er et endelig punktum, så mister den kristne tro sin mening. Troen går ikke ut på at livet fortsetter etter døden i en eller annen form, men at ett (1) menneske har overvunnet døden, nemlig Kristus. Han viste oss at fullkommen kjærlighet overvinner døden. Og vi får del i hans fullkomne kjærlighet, og dermed liv, når vi er koblet på ham:

Bli i meg, så blir jeg i dere. Slik som greinen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare hvis den blir på vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt hvis dere ikke blir i meg. (Joh 15:4)

Det er ikke slik at Gud deler ut evig liv som belønning til den som tror. Liv forutsetter kjærlighet, og evig liv forutsetter evig kjærlighet. Hvem har det, foruten Kristus? Den som vil leve, må derfor få del i Kristi fullkomne kjærlighet. Men hvis du ikke vil, så kan heller ikke Gud gjøre noe med det. Ingen kan gi deg en gave du nekter å motta.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
On 3/5/2020 at 6:48 PM, Miri said:

Hvordan er dette i strid med kristen tro? Så vidt jeg vet forretter presten begravelser slik: Fra jord er du kommet, til jord skal du bli.

Altså helt i tråd med kristen tradisjon. Eller?

Hele poenget med Jesus Kristus, slik jeg oppfatter det, var å gi et håp om evig liv. Hvis døden ikke er et endelig punktum, så mister den kristne tro sin mening. Troen går ikke ut på at livet fortsetter etter døden i en eller annen form, men at ett (1) menneske har overvunnet døden, nemlig Kristus. Han viste oss at fullkommen kjærlighet overvinner døden. Og vi får del i hans fullkomne kjærlighet, og dermed liv, når vi er koblet på ham:

Bli i meg, så blir jeg i dere. Slik som greinen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare hvis den blir på vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt hvis dere ikke blir i meg. (Joh 15:4)

Det er ikke slik at Gud deler ut evig liv som belønning til den som tror. Liv forutsetter kjærlighet, og evig liv forutsetter evig kjærlighet. Hvem har det, foruten Kristus? Den som vil leve, må derfor få del i Kristi fullkomne kjærlighet. Men hvis du ikke vil, så kan heller ikke Gud gjøre noe med det. Ingen kan gi deg en gave du nekter å motta.

Ja du har en utdypning av hva som menes her

1 Joh 3,16 "Hva kjærlighet er, har vi lært av at Jesus ga sitt liv for oss. Så skylder også vi å gi vårt liv for våre søsken."

Jesus lot seg korsfeste for oss og sier

Matt 10,38 "den som ikke tar sitt kors opp og følger etter meg, er meg ikke verdig. Den som finner sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det"

Også Paulus utdyper med ordene

Gal 2,19 "Jeg er korsfestet med Kristus; jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg."

Siden de kristnes kropper er en del av Jesu kropp er de sammen med Jesus korsfestet for hverandre.

Joh 15,12 "dette er mitt bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere. Ingen har større kjærlighet enn den som gir livet for vennene sine."

1 Kor 12,27 "Dere er Kristi kropp"
Ef 1,23 "kirken, som er Kristi kropp"
Rom 12,5 "På samme måte er vi alle én kropp i Kristus"
Ef 5,30 "For vi er lemmer på hans kropp"
1 Kor 6,15 "Vet dere ikke at kroppene deres er Kristi lemmer?"

Endret av IHS
Lenke til kommentar
IHS skrev (På 1.3.2020 den 21.56):

Du svarte egentlig ikke på spørsmålet, om du tror Gud fortsatt bor i Jesu Kristi kropp ? Du sier bare "Alle som er beleste VET at Gud bor i de Kristne" Men siden det ser ut som att du forstår att de kristne er en del av Jesus Kristi kropp, tror du vel også att Gud fortsatt bor i Jesu Kristi kropp ?

Du ser altså det verdensomspennende "vintreet", men er kanskje ikke enig om hvor stort "vintreet" er ? Du tror ikke det er over en milliard grener, du tror det bare er deg selv og noen tusen andre som du sier "da røker du ikke store sigarer, går på barer- og hopper til køys med nabokona- og forteller dårlige vitser" dvs. synder. Du tror altså Jesus Kristi kropp består av personer som ikke synder ? Det er fullstendig feil.

1 Joh 1:8 "Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss"

1 Joh 1:10 "Sier vi at vi ikke har syndet, gjør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i oss."

Jesu Kristi kropp består av personer som innrømmer at de synder, ikke personer som sier at de ikke synder, dvs. lyver.

I tillegg sier du att om en person som gjentar det Jesus sier, ikke beviser at vedkommende er en del av Jesus, att også vedkommende kan være djevelen. Det grenser vel til spott mot Den hellige ånd, BmOnline ?

1 Kor 12,3 "ingen kan si: «Jesus er Herre!» uten i Den hellige ånd"
1 Joh 5,1   "Enhver som tror at Jesus er Kristus, er født av Gud"

Du stiller altså helt andre krav enn Paulus og Johannes !

Det skal vanskelig la seg gjøre a være en gren på "vintreet" dvs. en del av Kristi kropp uten å samtidig i større eller mindre grad være fylt av Den hellige ånd.

Jesus Kristi kropp er Guds bolig, Guds temple, Guds hus og Guds rike i himmelen og på jorden.

Gud er kjærlighet og kan bare bo i de som er ærlig.

Om du leser Matt 5:21-44 så vil du forstå at du uansett synder, samme hvor mye du mener at du ikke synder. Det er ærlighet Gud vil ha, ikke noen historier om at du ikke har syndet, fordi du ikke har gjort dette du ramser opp, BmOnline

Hva er det du egentlig vil fram til? Vet du heller ikke at DEN som TROR- kan ikke synde??

Det er INGEN av oss som opptrer som roboter, men i Herren er vi syndefri- dvs det vil si det samme som om vi ALDRI har gjort det. Akkurat som vår stamfar Abraham, Herren tilregnet ham ingen synder- og det kom ene og alene at Abraham stod på Ordets grunnvoll- og dette vet du også meget godt om.- Det kommer ikke av oss selv, men av Ham- som gikk i forbønn for oss. Som hadde et bedre offer for synder- der har du det. Men har vi ikke andre viktigere saker å ta for oss i Ordet? Jeg ville vekke deg litt- for å få deg ut på slagmarken.

Jovisst- ta Sverdet ditt ut av sliren- og gå ut i kampen- du også. ❤️ Det er det som er riktig og viktig nå- Amen! Enden er nemlig rett foran oss. Det blir noe som, gjør Herrens stier rette...å spre det glade budskapet, broder!

BmOnline

Lenke til kommentar
Miri skrev (På 5.3.2020 den 18.48):

Hvordan er dette i strid med kristen tro? Så vidt jeg vet forretter presten begravelser slik: Fra jord er du kommet, til jord skal du bli.

Altså helt i tråd med kristen tradisjon. Eller?

Hele poenget med Jesus Kristus, slik jeg oppfatter det, var å gi et håp om evig liv. Hvis døden ikke er et endelig punktum, så mister den kristne tro sin mening. Troen går ikke ut på at livet fortsetter etter døden i en eller annen form, men at ett (1) menneske har overvunnet døden, nemlig Kristus. Han viste oss at fullkommen kjærlighet overvinner døden. Og vi får del i hans fullkomne kjærlighet, og dermed liv, når vi er koblet på ham:

Bli i meg, så blir jeg i dere. Slik som greinen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare hvis den blir på vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt hvis dere ikke blir i meg. (Joh 15:4)

Det er ikke slik at Gud deler ut evig liv som belønning til den som tror. Liv forutsetter kjærlighet, og evig liv forutsetter evig kjærlighet. Hvem har det, foruten Kristus? Den som vil leve, må derfor få del i Kristi fullkomne kjærlighet. Men hvis du ikke vil, så kan heller ikke Gud gjøre noe med det. Ingen kan gi deg en gave du nekter å motta.

Det å ta inn over seg Kristus- det er hva som er Guds ønske for alle. Men ved Sin forutvitenhet- visste Han hvem som Trodde i sitt hjerte og hvem som fornektet Ham. De som kalles Kirker og systemer i Verden kjenner ikke til hva en kristen er,  og det kryr av dem som sier, Nei Læstadianerne er ikke Kristne, det er vi det- sier Pinsevennene. Og like ens kan du si at de andre uttaler om sine parallelle søsken i andre "døde sekter og trossamfunn". For tegningen er slik- å komme inn i Kristus- er å gå UT av verden. Så hvordan motta dette Livet? Livet er Hellig. Og når du har mottatt dette Livet- er du like så Hellig som Gud er det. Her kan de som ønsker å finne ut mer- lese Evangeliet om de TO maktene som finnes, og videre Satans døde vilje kontra Guds Levende Vilje. Dette åpner øynene på dem som lurer hvordan dine 5 sanser- kan utvides betraktelig ved Guds plan og vilje. Amen!

https://bmonline.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=2#p5646


 

Lenke til kommentar
On 3/10/2020 at 10:48 PM, BmOnline said:

Hva er det du egentlig vil fram til? Vet du heller ikke at DEN som TROR- kan ikke synde??

Det er INGEN av oss som opptrer som roboter, men i Herren er vi syndefri- dvs det vil si det samme som om vi ALDRI har gjort det. Akkurat som vår stamfar Abraham, Herren tilregnet ham ingen synder- og det kom ene og alene at Abraham stod på Ordets grunnvoll- og dette vet du også meget godt om.- Det kommer ikke av oss selv, men av Ham- som gikk i forbønn for oss. Som hadde et bedre offer for synder- der har du det. Men har vi ikke andre viktigere saker å ta for oss i Ordet? Jeg ville vekke deg litt- for å få deg ut på slagmarken.

Jovisst- ta Sverdet ditt ut av sliren- og gå ut i kampen- du også. ❤️ Det er det som er riktig og viktig nå- Amen! Enden er nemlig rett foran oss. Det blir noe som, gjør Herrens stier rette...å spre det glade budskapet, broder!

BmOnline

At de troende ikke kan synde er feil, se her

1 Joh 5:16 "Dersom noen ser sin bror begå en synd som ikke fører til død, da skal han be for ham og slik gi ham liv – så sant han ikke er av dem som synder til døden. Det finnes synd som fører til død, men jeg taler ikke om bønn for den. All urett er synd, men ikke all synd fører til død."

1 Joh 2:1 "Mine barn, dette skriver jeg til dere for at dere ikke skal synde. Men om noen synder, har vi en talsmann hos Far, Jesus Kristus, Den rettferdige."

1 Pet 4:8  "Framfor alt skal dere elske hverandre inderlig, for kjærligheten skjuler en mengde synder."

Du må rense deg for synd

2 Tim 2:19 "Herren kjenner sine», og: « Hver den som bekjenner Herrens navn, må vende seg bort fra urett». I et stort hus er det ikke bare kar av gull og sølv, men også av tre og leire, de første til fint bruk og de andre til simplere bruk. Den som renser seg og holder seg borte fra slikt, blir et kar til fint bruk, innviet og nyttig for husets herre, gjort i stand til all god gjerning."

1 Joh 3:3 "Enhver som har dette håp til ham, renser seg, slik Kristus er ren."

2 Kor 7:1 "Mine kjære, når vi har disse løftene, så la oss rense oss for all urenhet på kropp og sjel og fullføre vår helliggjørelse i ærefrykt for Gud."

Les Matt 5:21-32 så skjønner du at du synder

Matt 15:18 "det som går ut av munnen, kommer fra hjertet, og det gjør mennesket urent. For fra hjertet kommer onde tanker, mord, ekteskapsbrudd, hor, tyveri, falskt vitnesbyrd"

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Broder, det står skrevet: Og lytt- i Herren er vi syndefrie, men ikke av oss selv, men av Han som kaller.

Du stopper opp, broder- du må skride fram mot det fullkomne, slik Paulus skriver til oss i Hebreerbrevet.

Og nå må vi komme i hu at HAN ble slått for våre synder, før verdens grunnvoll ble lagt. Og i Heb 1 og 3 kan vi lese til øyet blir stort og vått:

Mange ganger og på mange måter har Gud i tidligere tider talt til fedrene gjennom profetene.  2 Men nå, i disse siste dager, har han talt til oss gjennom Sønnen. Ham har Gud innsatt som arving over alle ting, for ved ham skapte han verden.  3 Han er utstrålingen av Guds herlighet og bildet av hans vesen, og han bærer alt ved sitt mektige ord. Da han hadde fullført renselsen for våre synder, satte han seg ved Majestetens høyre hånd i det høye.  4 Slik ble han mye større enn englene, for det navnet han har fått i arv, er så mye større enn deres.

Altså har Sønnen Fullkommengjort oss via Sitt Offer.:

Hebreerne 6
1La oss derfor gå forbi barnelærdommen om Kristus og skride frem mot det fullkomne, så vi ikke atter legger grunnvollen med omvendelse fra døde gjerninger og tro på Gud, 2med lære om dåp og håndspåleggelse, om dødes opstandelse og evig dom …

Filippenserne 3:14
Men ett gjør jeg: idet jeg glemmer det som er bak, og strekker mig ut efter det som er foran, jager jeg mot målet, til den seierspris som Gud har kalt oss til der ovenfra i Kristus Jesus.


Kolossenserne 3:14
Men over alt dette iklæ eder kjærligheten, som er fullkommenhetens sambånd.


Hebreerne 5:12
For skjønt I efter tiden burde være lærere, trenger I atter til at en lærer eder hvad som er de første grunner i Guds ord, og I er blitt sådanne som trenger til melk, ikke fast føde.

Hebreerne 5:14
men fast føde er for voksne, for dem som ved bruken har sine sanser opøvd til å skille mellem godt og ondt.

Hebreerne 9:14
hvor meget mere skal da Kristi blod, han som ved en evig ånd bar sig selv frem som et ulastelig offer for Gud, rense eders samvittighet fra døde gjerninger til å tjene den levende Gud!

Ja, broder- det er altså IKKE vi som kan noe, men HAM som Kaller, Amen! Og da kommer vi atter til det stedet hvor INGEN synd ble tilregnet Paulus- eller vår stamfar, Abraham. Ikke av kjøttet, men av Troen- da Sara fikk sønnen.
I sønnen er vi like så syndefrie som Gud, som Er Ordet- som blev til Kjød og dvelte iblant oss- og nå i dag, Immanuel betyr Gud i oss, Amen!
Der har du det broder-. Bokstaven slår ihjel, men Ånden gjør Levende.

1 Mosebok 2:7
Og Gud Herren dannet mennesket av jordens muld og blåste livets ånde i hans nese; og mennesket blev til en levende sjel.

Romerne 8:2
for livets Ånds lov har i Kristus Jesus frigjort mig fra syndens og dødens lov.

1 Korintierne 15:45
Således er det og skrevet: Det første menneske, Adam, blev til en levende sjel; den siste Adam er blitt til en levendegjørende ånd.

2 Korintierne 3:6
som og gjorde oss duelige til å være tjenere for en ny pakt, ikke for bokstav, men for Ånd; for bokstaven slår ihjel, men Ånden gjør levende.

Galaterne 5:25
Dersom vi lever i Ånden, da la oss og vandre i Ånden!

1 Peters 3:18
For også Kristus led en gang for synder, en rettferdig for urettferdige, for å føre oss frem til Gud, han som led døden i kjødet, men blev levendegjort i ånden,

the flesh.

Romerne 2:25
For omskjærelsen har vel sin nytte om du holder loven; men er du en lov-bryter, da er din omskjærelse blitt til forhud.

Romerne 3:1,2
Hvad fortrin har da jøden? eller hvad gagn er det i omskjærelsen? …

1 Korintierne 11:27-29
Derfor, hver som eter brødet eller drikker Herrens kalk uverdig, han blir skyldig i Herrens legeme og blod. …

Galaterne 5:6
for i Kristus Jesus gjelder hverken omskjærelse eller forhud noget, men bare tro, virksom ved kjærlighet.

Galaterne 6:15
For hverken omskjærelse eller forhud er noget, men bare en ny skapning.

1 Timoteus 4:8
For den legemlige øvelse er nyttig til lite, men gudsfrykten er nyttig til alt; den har løfte for det liv som nu er, og for det som kommer.

Hebreerne 13:9
La eder ikke føre på avveie ved mange forskjellige og fremmede lærdommer! for det er godt at hjertet blir styrket ved nåden, ikke ved mat, som ikke har gagnet dem som gav sig av dermed.

1 Peters 3:21
det som også nu frelser oss i sitt motbillede, dåpen, som ikke er avleggelse av kjødets urenhet, men en god samvittighets pakt med Gud ved Jesu Kristi opstandelse,

Johannes 6:63.

I Kristus er vi Synefrie og satt fram ulastelige for Gud.

63Det er Ånden som gjør levende, kjødet gagner intet; de ord som jeg har talt til eder, er ånd og er liv. 64Men det er nogen av eder som ikke tror. For Jesus visste fra først av hvem det var som ikke trodde, og hvem det var som skulde forråde ham. 65Og han sa: Det var derfor jeg sa eder at ingen kan komme til mig uten at det er gitt ham av Faderen.

Altså, igjen- Herren visste om dem som ikke trodde, før verdens grunnvoll ble lagt.

Og Her ser vi at mennesket falt i synd pga Evas fall i Eden- og så falt Adam etter at Sex kom inn i livene deres- forbuden frukt. Kunnskapens tre- som de ikke skulle røre ved-.
Men Herren tok dødens brodd i Vårt sted- og ved Tro er vi like så Syndefrie som Gud Selv, Amen!
Og INGEN kan komme til Meg, uten at Faderen drager ham først. Amen!


Altså i Kristus Jesus er vi frie fra synd, men det er ikke slik at vi bare kan fortsette å leve det gamle livet, men i HAM, dvs Kristus- får vi tilgivelse- av den årsak som nevnt over- .
For å komme dit må vi se på dette versj i 1. kor 12,13, Ved en Ånd....nemlig å bli født på ny i Dåpen.
Som da Peter talte disse Ord, så falt Ånden på dem som hørte Evangeliet forkynt...
Og så ble de døpt.

 

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar
3 hours ago, BmOnline said:
Spoiler

 

Broder, det står skrevet: Og lytt- i Herren er vi syndefrie, men ikke av oss selv, men av Han som kaller.

Du stopper opp, broder- du må skride fram mot det fullkomne, slik Paulus skriver til oss i Hebreerbrevet.

Og nå må vi komme i hu at HAN ble slått for våre synder, før verdens grunnvoll ble lagt. Og i Heb 1 og 3 kan vi lese til øyet blir stort og vått:

Mange ganger og på mange måter har Gud i tidligere tider talt til fedrene gjennom profetene.  2 Men nå, i disse siste dager, har han talt til oss gjennom Sønnen. Ham har Gud innsatt som arving over alle ting, for ved ham skapte han verden.  3 Han er utstrålingen av Guds herlighet og bildet av hans vesen, og han bærer alt ved sitt mektige ord. Da han hadde fullført renselsen for våre synder, satte han seg ved Majestetens høyre hånd i det høye.  4 Slik ble han mye større enn englene, for det navnet han har fått i arv, er så mye større enn deres.

Altså har Sønnen Fullkommengjort oss via Sitt Offer.:

Hebreerne 6
1La oss derfor gå forbi barnelærdommen om Kristus og skride frem mot det fullkomne, så vi ikke atter legger grunnvollen med omvendelse fra døde gjerninger og tro på Gud, 2med lære om dåp og håndspåleggelse, om dødes opstandelse og evig dom …

Filippenserne 3:14
Men ett gjør jeg: idet jeg glemmer det som er bak, og strekker mig ut efter det som er foran, jager jeg mot målet, til den seierspris som Gud har kalt oss til der ovenfra i Kristus Jesus.


Kolossenserne 3:14
Men over alt dette iklæ eder kjærligheten, som er fullkommenhetens sambånd.


Hebreerne 5:12
For skjønt I efter tiden burde være lærere, trenger I atter til at en lærer eder hvad som er de første grunner i Guds ord, og I er blitt sådanne som trenger til melk, ikke fast føde.

Hebreerne 5:14
men fast føde er for voksne, for dem som ved bruken har sine sanser opøvd til å skille mellem godt og ondt.

Hebreerne 9:14
hvor meget mere skal da Kristi blod, han som ved en evig ånd bar sig selv frem som et ulastelig offer for Gud, rense eders samvittighet fra døde gjerninger til å tjene den levende Gud!

Ja, broder- det er altså IKKE vi som kan noe, men HAM som Kaller, Amen! Og da kommer vi atter til det stedet hvor INGEN synd ble tilregnet Paulus- eller vår stamfar, Abraham. Ikke av kjøttet, men av Troen- da Sara fikk sønnen.
I sønnen er vi like så syndefrie som Gud, som Er Ordet- som blev til Kjød og dvelte iblant oss- og nå i dag, Immanuel betyr Gud i oss, Amen!
Der har du det broder-. Bokstaven slår ihjel, men Ånden gjør Levende.

1 Mosebok 2:7
Og Gud Herren dannet mennesket av jordens muld og blåste livets ånde i hans nese; og mennesket blev til en levende sjel.

Romerne 8:2
for livets Ånds lov har i Kristus Jesus frigjort mig fra syndens og dødens lov.

1 Korintierne 15:45
Således er det og skrevet: Det første menneske, Adam, blev til en levende sjel; den siste Adam er blitt til en levendegjørende ånd.

2 Korintierne 3:6
som og gjorde oss duelige til å være tjenere for en ny pakt, ikke for bokstav, men for Ånd; for bokstaven slår ihjel, men Ånden gjør levende.

Galaterne 5:25
Dersom vi lever i Ånden, da la oss og vandre i Ånden!

1 Peters 3:18
For også Kristus led en gang for synder, en rettferdig for urettferdige, for å føre oss frem til Gud, han som led døden i kjødet, men blev levendegjort i ånden,

the flesh.

Romerne 2:25
For omskjærelsen har vel sin nytte om du holder loven; men er du en lov-bryter, da er din omskjærelse blitt til forhud.

Romerne 3:1,2
Hvad fortrin har da jøden? eller hvad gagn er det i omskjærelsen? …

1 Korintierne 11:27-29
Derfor, hver som eter brødet eller drikker Herrens kalk uverdig, han blir skyldig i Herrens legeme og blod. …

Galaterne 5:6
for i Kristus Jesus gjelder hverken omskjærelse eller forhud noget, men bare tro, virksom ved kjærlighet.

Galaterne 6:15
For hverken omskjærelse eller forhud er noget, men bare en ny skapning.

1 Timoteus 4:8
For den legemlige øvelse er nyttig til lite, men gudsfrykten er nyttig til alt; den har løfte for det liv som nu er, og for det som kommer.

Hebreerne 13:9
La eder ikke føre på avveie ved mange forskjellige og fremmede lærdommer! for det er godt at hjertet blir styrket ved nåden, ikke ved mat, som ikke har gagnet dem som gav sig av dermed.

1 Peters 3:21
det som også nu frelser oss i sitt motbillede, dåpen, som ikke er avleggelse av kjødets urenhet, men en god samvittighets pakt med Gud ved Jesu Kristi opstandelse,

Johannes 6:63.

I Kristus er vi Synefrie og satt fram ulastelige for Gud.

63Det er Ånden som gjør levende, kjødet gagner intet; de ord som jeg har talt til eder, er ånd og er liv. 64Men det er nogen av eder som ikke tror. For Jesus visste fra først av hvem det var som ikke trodde, og hvem det var som skulde forråde ham. 65Og han sa: Det var derfor jeg sa eder at ingen kan komme til mig uten at det er gitt ham av Faderen.

Altså, igjen- Herren visste om dem som ikke trodde, før verdens grunnvoll ble lagt.

Og Her ser vi at mennesket falt i synd pga Evas fall i Eden- og så falt Adam etter at Sex kom inn i livene deres- forbuden frukt. Kunnskapens tre- som de ikke skulle røre ved-.
Men Herren tok dødens brodd i Vårt sted- og ved Tro er vi like så Syndefrie som Gud Selv, Amen!
Og INGEN kan komme til Meg, uten at Faderen drager ham først. Amen!


Altså i Kristus Jesus er vi frie fra synd, men det er ikke slik at vi bare kan fortsette å leve det gamle livet, men i HAM, dvs Kristus- får vi tilgivelse- av den årsak som nevnt over- .
For å komme dit må vi se på dette versj i 1. kor 12,13, Ved en Ånd....nemlig å bli født på ny i Dåpen.
Som da Peter talte disse Ord, så falt Ånden på dem som hørte Evangeliet forkynt...
Og så ble de døpt.

 

 

Det er riktig at du blir vasket ren og kommer inn i Guds rike når du døpes i vann og Ånd (Joh 3:5)

Apg 22,16 "Kom og la deg døpe og få syndene vasket bort mens du påkaller hans navn"

1 Kor 6,11 "Men nå er dere vasket rene, dere er gjort hellige, dere er gjort rettferdige i Herren Jesu Kristi navn og ved vår Guds Ånd."
 

Men det betyr ikke at du ikke lengre trenger å vaske deg etter det

Jak 4:8 "Hold dere nær til Gud, så skal han holde seg nær til dere. Vask hendene, dere syndere, rens hjertene, dere som har et delt sinn!"

Det er i hjertet du synder og det er derfor du må rense hjertet for synd

Jesus sier sånn her

Matt 5:27 "Dere har hørt det er sagt: ‘ Du skal ikke bryte ekteskapet.’ Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte."

Matt 15:18 "det som går ut av munnen, kommer fra hjertet, og det gjør mennesket urent. For fra hjertet kommer onde tanker, mord, ekteskapsbrudd, hor, tyveri, falskt vitnesbyrd"

Matt 23:26 "Rens først begeret innvendig, så blir også utsiden ren!"

Det er altså i hjertet problemet er og det er derfor hjertene må renses for synd

1 Joh 3:3 "Enhver som har dette håp til ham, renser seg, slik Kristus er ren."

2 Kor 7:1 "Mine kjære, når vi har disse løftene, så la oss rense oss for all urenhet på kropp og sjel og fullføre vår helliggjørelse i ærefrykt for Gud."

Åp 22:14 "Salige er de som vasker sine kapper. De skal få rett til å spise av livets tre og gå gjennom portene inn i byen" 

Poenget er å bevare helligheten etter att du er blitt helliggjort, bevare rettferdigheten etter att du har blitt rettferdiggjort, bevare renheten etter at du har blitt vasket ren av Gud.

Som Paulus sier, være et fint kar

2 Tim 2:19 "Herren kjenner sine», og: « Hver den som bekjenner Herrens navn, må vende seg bort fra urett». I et stort hus er det ikke bare kar av gull og sølv, men også av tre og leire, de første til fint bruk og de andre til simplere bruk. Den som renser seg og holder seg borte fra slikt, blir et kar til fint bruk, innviet og nyttig for husets herre, gjort i stand til all god gjerning."

 

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Så- derfor synder man ikke med vilje etter å ha kommet i Guds nærvær- man kan ikke synde- fordi i Herren er vi like så syndefrie som Gud selv- altså Immanuel betyr- Gud i oss.

At der finnes uskolerte, som ikke kjenner Ordet og driver på med vannskvetting ennå, det kjenner vi til, fordi Roma innførte denne vantroe tradisjonen, i år 325 e kr på det nikeanske møtet-. Hvor de siden den gang har døpt i dogmen faderen og sønnen og den hellige ånds navn- uten å fortelle oss at vi skal frem til navnet. Det blir liksom hengende i luften- vi skal frem til et navn. Og kirkens verdensråd har sitt sete i usa- hvor nesten alle kirkesamfunn snubler etter, inn i mørket.

Er faderen, sønnen eller den hellige ånd noe navn? Nei, det er titler-. Så da gjenstår det ennå å tilføye navnet.

Men det er nok skjult for de vise og forstandige, men i Ap gj 2,38- der står navnet- med påfølgende viktige livsnødvendige tillegg- til Syndenes forlatelse. Amen! Og det er full nedykkelse- hele legemet under vann. Først tro og så dåp-.

 

Lenke til kommentar
On 3/15/2020 at 5:06 PM, BmOnline said:

Så- derfor synder man ikke med vilje etter å ha kommet i Guds nærvær- man kan ikke synde- fordi i Herren er vi like så syndefrie som Gud selv- altså Immanuel betyr- Gud i oss.

At der finnes uskolerte, som ikke kjenner Ordet og driver på med vannskvetting ennå, det kjenner vi til, fordi Roma innførte denne vantroe tradisjonen, i år 325 e kr på det nikeanske møtet-. Hvor de siden den gang har døpt i dogmen faderen og sønnen og den hellige ånds navn- uten å fortelle oss at vi skal frem til navnet. Det blir liksom hengende i luften- vi skal frem til et navn. Og kirkens verdensråd har sitt sete i usa- hvor nesten alle kirkesamfunn snubler etter, inn i mørket.

Er faderen, sønnen eller den hellige ånd noe navn? Nei, det er titler-. Så da gjenstår det ennå å tilføye navnet.

Men det er nok skjult for de vise og forstandige, men i Ap gj 2,38- der står navnet- med påfølgende viktige livsnødvendige tillegg- til Syndenes forlatelse. Amen! Og det er full nedykkelse- hele legemet under vann. Først tro og så dåp-.

 

Skal dette forstås som at du synder, men ikke med vilje ?

Det spiller ingen rolle hvorfor du synder. Det som er viktig er at du renser deg for denne synd, ikke for å gjøre deg fortjent til noe, men for å holde deg ren.

Du går nå løs på kirken og sier den døper folk på feil måte. Men du vet samtidig att det er dåpen med den Hellige ånd som er viktigst, ikke den ytre dåpen med vann, som du sier utføres feil, som om det var av noen betydning.

Hvis du nå leser dine egene innlegg, vil du se at du hele tiden har fokus på ytre ting, alt fra sigarrøyking til nå full nedykkelse under vann. Mens du hele tiden har blitt fortalt at det er hvordan ting er i hjertet som er viktig og avgjørende.

Matt 5,8   "Salige er de rene av hjertet, for de skal se Gud."

1 Joh 3,2 "Mine kjære! Nå er vi Guds barn, og det er ennå ikke åpenbart hva vi skal bli. Men vi vet at når han åpenbarer seg, skal vi bli lik ham, for vi skal se ham som han er. Enhver som har dette håp til ham, renser seg, slik Kristus er ren."

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
IHS skrev (På 16.3.2020 den 0.51):

Skal dette forstås som at du synder, men ikke med vilje ?

Det spiller ingen rolle hvorfor du synder. Det som er viktig er at du renser deg for denne synd, ikke for å gjøre deg fortjent til noe, men for å holde deg ren.

Du går nå løs på kirken og sier den døper folk på feil måte. Men du vet samtidig att det er dåpen med den Hellige ånd som er viktigst, ikke den ytre dåpen med vann, som du sier utføres feil, som om det var av noen betydning.

Hvis du nå leser dine egene innlegg, vil du se at du hele tiden har fokus på ytre ting, alt fra sigarrøyking til nå full nedykkelse under vann. Mens du hele tiden har blitt fortalt at det er hvordan ting er i hjertet som er viktig og avgjørende.

Matt 5,8   "Salige er de rene av hjertet, for de skal se Gud."

1 Joh 3,2 "Mine kjære! Nå er vi Guds barn, og det er ennå ikke åpenbart hva vi skal bli. Men vi vet at når han åpenbarer seg, skal vi bli lik ham, for vi skal se ham som han er. Enhver som har dette håp til ham, renser seg, slik Kristus er ren."

Det er IHS slik:
1. I Kristus har vi ikke attrå til å røyke eller drikke-, alle som Tror de jager mot seiersmålet- som ikke er i verden.
2. Det vet jo du også broder..
3. Om jeg kan kaste ut djevler, helbrede syke og kan bibelen på rams, men ikke har kjærliget, (Agape)- så er jeg intet. Amen!

Og det er Livet som vi lever som viser hvem vi er. Og så er det IKKE JEG som sier det som står skrevet, men det er Guds Ord-.
Og når VI leser i Matt 15, 8 og 9- så ser VI hva Herren advarer oss imot? Nemlig fariseernes surdeig,.
den sorte gryte- om du vil, IHS-. Det er nemlig sektene- og organisasjonene som har organisert seg BORT fra Guds Ord. Det står skrevet, de opphøier seg selv.

Og det står skrevet: Mennesket Lever ikke av brød alene, MEN av HVERT et Ord som går ut av Guds Munn.

Det betyr at de IKKE tror HELE Ordet, men litt her og litt der- men TROR hvert punktum og komma. Den som ikke tror er allerede fordømt, står det skrevet.
Og du kjenner meget godt til Johannes 3,16. Men broder- for å gjøre en god gjerning- det er å spre Evangeliet, Amen! Og i Kristus vandrer vi ALLE som Tror i ferdiglagte gjerninger, Gud i oss-. IKKE av oss selv, nei, nei, MEN HAN- har du knappet opp vesten, så DEN ikke skvetter unna??

Åååh, jeg er så glad for å lese og sitere Peter- hvem kan nekte dem vannet- når de likesom oss har mottatt Ånden? Og den dalte ned på dem som en DUE- etter at de hadde hørt Evangeliet forkynt ved Peter.

Slik det sømmer seg- da Jesus ble døpt av Døperen Johannes:
13 Da kom Jesus fra Galilea til Johannes ved Jordan for å bli døpt av ham. 14 Men Johannes ville hindre ham og sa: «Jeg trenger å bli døpt av deg, og så kommer du til meg?» 15 Jesus svarte: «La det nå skje! Dette må vi gjøre for å oppfylle all rettferdighet.» Da lot Johannes det skje. 16 Da Jesus var blitt døpt, steg han straks opp av vannet. Og se, himmelen åpnet seg, og han så Guds Ånd komme ned over seg som en due. 17 Og det lød en røst fra himmelen: «Dette er min Sønn, den elskede, i ham har jeg min glede.» Vanndåpen er en god samvittighetspakt med Gud. Og jeg er mektig klar over HAN som døper med Ild, Amen! Jesus sa også til Johannes, "la oss nå få det gjort, slik det sømmer seg...."

Så har VI det vers i Hebreerne som leses av noen- med bind for øynene: Heb 6,4

 4 Når noen en gang er blitt opplyst og har smakt den himmelske gave og fått del i Den hellige ånd,  5 har smakt Guds gode ord og den kommende verdens krefter,  6 og så faller fra, da er det umulig å fornye dem så de igjen vender om. De korsfester Guds Sønn på nytt og gjør ham til spott.

Og her kan vi lese hva Guds Egen Endetidsprofet forteller om akkurat dette:, jfr Malaki 4. 5-6.


http://bmonline.no/html/utvalgt.html


 

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar
On 3/2/2020 at 10:48 PM, Maxopp said:

Jesus har aldri eksistert, alt som står i bibelen er svada.(og kopiert fra eldre sagn)

Når du dør slutter du å eksistere så enkelt er det.(du har ikke eksistert før du ble født, så hvorfor skal du eksistere etter)

Mennesker er et dyr, vi fødes så dør vi og naturen går videre.

 

Det går en rød tråd gjennom verdens religioner og har alltid gjort det. Dette skyldes at mennesket i sitt indre er i kontakt med det åndelige og dette er likt for alle. Problemet er alle språkforskjellene, landegrensene og korrupte herskere som ser at troen er så sterk i verden at man ikke kommer utenom. I 2010 var det litt over en milliard ateister og ikke troende av forskjellige slag. Resten, ca 6 milliarder tror på en Gud eller lignende.

Kanskje historien om Babels tårn forklarer noe da en samlet verden ble spredt til alle kanter og alle har et flak av sannheten. Jeg tror derfor vi har mye å lære av de forskjellige.

Livet er evig og slik sett er det ingen ting som dør, men for det nærsynte mennesket ser det nok slik ut. Einstein og andre vitenskapsfolk, store tenkere og filosofer vet dette. Alt er energi og energi kan ikke dø, men bare omformes. (E=MC2 - massenergiloven)

Og om ikke verden går under av terror, klimakrise, virus eller atomkrig, vil snart vitenskap og religion bekrefte hverandre.

Alt i vårt duale elektromagnetiske universet og livet er polarisert og er en kjønnet utvikling, men vitenskap og religion har aldri ville vedkjenne seg det feminine prinsipp, og har derfor ofte gitt det maskulinitetens maske eller satt negative fortegn til den feminine siden.

Tidligere kirkefedre og lignende kalte kvinnen for Djevelens inngangsport mm. Vitenskapen setter den feminine siden av livet i negativt lys helt ned på atom og partikkelnivå.

Ser du polene på et batteri kaller man den ene siden for minus eller negativ. Søk opp ordet Katode... og ved videre undersøkning vil man se at dette ligger til det moderlige. Katode er utstrømmingen av energi (involusjon) og Anode er tilbakestrømming (Evolusjon). Ordet Katode kommer av gresk og betyr synke (involusjon), mens anode betyr å stige (Evolusjon). Strømveien er inn i Anoden og ut av Katoden.

I dag har vitenskapen oppdaget Antimaterie som er tilnærmet ren energi og ren energi er Ånd. Hele universet startet som ren energi og Ånden er livets essens, en uendelig levende bevissthet. Det betyr at såkalt Antimaterie er universet og tidens begynnelse.

Ordet Elektron betyr Gud utenfor tronen. El/Gud – Ek/utenfor – Tron/tronen. Elektronets motstykke er Positronet som også er Elektronets antipartikkel. Guds signatur i sitt skaperverk vil etterhvert bli tydelig, og Einstein får nok en gang rett;

Vitenskap uten religion er lam, religion uten vitenskap er blind.

Og inntil videre burde den blinde bære den lamme, og slik kan de både se og gå, dvs bevege seg fremover, eller som den godeste Jesus sa: Sannheten skal frigjøre det bundne, samle det spredte, og opplyse det uvitne. Alt må bli sant!

Og til de kristne. Ordet som er oversatt til Gud i skapelsesberetningen er oversatt fra flertalls-ordet "Elohim", og betyr Gudene skapte mennesket i sitt bilde, i sin lignelse, til mann og kvinne, og der er det mye å gripe fatt i. (Se det duale mennesket i hvert menneske) og det heter seg at; er det ene øyet mørkt, er hele legemet mørkt.

 

(Edit: Rettet noen små skrivefeil)

Endret av Alexandroid
Lenke til kommentar
On 6/3/2019 at 7:26 PM, Habazut said:

Utsagnet "Jesus døde for deg / våre synder" høre/ser man av og til.

Menes det da at man "kjøre på" med gale ting siden Jesus død/omstendighetene gjør at jeg blir automatisk tilgitt?

 

Var det menneskets synder Jesus døde for? Var det ikke Adams og arvesynden som følger?

Frøet og Spiren

  • Adam = Fall, Adskillelse og død
  • Jesus = Gjenforening, oppstandelse og liv

Jesus viser vei fra det falne mennesket til det oppstandne. Vi er skapt i guds bilde og lignelse og denne orden har mennesket falt ut av. Det er derfor tvingende nødvendig at vi kommer inn på den veien igjen. Åndsmennesket må gjenoppstå, og det er dette sann religion handler om. Det ligger i ordet religion som stammer fra det latinske «religio» som betyr atter/igjen, og «ligera» betyr binde. Bindingen eller båndet mellom mennesket og ånden.

I ordet handler det da om å gjenopprette veien som mennesket har falt bort fra. (Fall/Oppstanden) og det handler om livets opphav, mål og mening.

Jesu misjon og gjerning var å vise dette, om hvordan mennesket må korsfeste det gamle og syndfulle legemet, om hvordan det gamle mennesket i oss må dø for at det nye kan vokse frem, spiren i våret indre. Og hvor viktig det er at vi selv aktivt deltar i prosessen, aktivt fornyer og forbedrer oss.

Derfor blir det veldig galt å tro at Jesus har dødd for dine synder. Tvert i mot skal vi bevistgjøres vår synd, bekjenne den slik at vi kan forstå det og således endre oss til det bedre. Kort og godt: Lære av våre feil så vi ikke gjentar dem, og gjentar dem og...

Da er vi inne på arvesyndsmønsteret igjen som Jesus kom for å bryte, ellers vil verden bare bli værre og værre. Sannheten skal bryte dette mønsteret hvor vi fødes og oppfostres i det falne menneskets bilde. Vi gjør dermed de samme feilene og arver de samme lidelsene...

Kort fortalt; Skjerpings må til!

 

(Edit: liten ubetydelig skrivefeil)

Endret av Alexandroid
Lenke til kommentar
Alexandroid skrev (På 19.3.2020 den 2.15):

 

Var det menneskets synder Jesus døde for? Var det ikke Adams og arvesynden som følger?

Frøet og Spiren

  • Adam = Fall, Adskillelse og død
  • Jesus = Gjenforening, oppstandelse og liv

Jesus viser vei fra det falne mennesket til det oppstandne. Vi er skapt i guds bilde og lignelse og denne orden har mennesket falt ut av. Det er derfor tvingende nødvendig at vi kommer inn på den veien igjen. Åndsmennesket må gjenoppstå, og det er dette sann religion handler om. Det ligger i ordet religion som stammer fra det latinske «religio» som betyr atter/igjen, og «ligera» betyr binde. Bindingen eller båndet mellom mennesket og ånden.

I ordet handler det da om å gjenopprette veien som mennesket har falt bort fra. (Fall/Oppstanden) og det handler om livets opphav, mål og mening.

Jesu misjon og gjerning var å vise dette, om hvordan mennesket må korsfeste det gamle og syndfulle legemet, om hvordan det gamle mennesket i oss må dø for at det nye kan vokse frem, spiren i våret indre. Og hvor viktig det er at vi selv aktivt deltar i prosessen, aktivt fornyer og forbedrer oss.

Derfor blir det veldig galt å tro at Jesus har dødd for dine synder. Tvert i mot skal vi bevistgjøres vår synd, bekjenne den slik at vi kan forstå det og således endre oss til det bedre. Kort og godt: Lære av våre feil så vi ikke gjentar dem, og gjentar dem og...

Da er vi inne på arvesyndsmønsteret igjen som Jesus kom for å bryte, ellers vil verden bare bli værre og værre. Sannheten skal bryte dette mønsteret hvor vi fødes og oppfostres i det falne menneskets bilde. Vi gjør dermed de samme feilene og arver de samme lidelsene...

Kort fortalt; Skjerpings må til!

 

(Edit: liten ubetydelig skrivefeil)

Om Syndefallet i Eden!

Hva var det som fikk menneskeheten til å falle?
Først Skapte Gud Menneskene i Sitt Bilde i Himmelen. Men så skapte han Adam av jordens muld. Litt pottaske og spytt mellom sine fingre skapte Han Adam! Vi ser at Kvinnen, Eva ble tatt ut av mannens side, Adam- som en medhjelper til ham.

HVA er å synde? Hva er synd? Mange skjønner ikke dette.

Når du IKKE Tror på Guds Ord, da synder du. Det var akkurat det Eva gjorde- fordi Slangen var et menneske likt å se til med armer og ben som kom i snakk med Eva. Han var meget vakker og bedåret Eva. Slik kom synden inn, da Slangen omgjorde Ordet som er sannheten til Løgn. Fordi Slangen er et bilde på løgnens far. Djevelen kan Bibelen på rams- men har ikke Kjærligheten fra det Høye.

Og Gud hadde sagt til Adam og Eva at de ikke skulle røre ved Kunnskapens tre. Og alle som har hørt om slektenes gang og slektstreet- forstår nå at det var SEX det er snakk om. Slangen sa til Eva at hun ikke skulle dø- men det var løgn. Fordi HELE menneskeslekten falt idet samme som sexakten ble utført- og Eva gikk til sin mann Adam og viste ham hvordan det skulle gjøres.
Produktet kjenner vi til- Eva ble svanger med to-eggede tvillinger, hvor en av barna var avkom av slangen og den andre av Adam. Kain og Abel.

Her er mer lesning til Ordet:

https://bmonline.no/forum/viewtopic.php?f=36&t=415

Det var Herren som skapte Adam av jordens Mold-.

Og NEI- det er INGEN automatikk i at VI kan synde med vilje..
 

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...