Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Gammel skinnjakke svetter salt (?) ved forsøk på tørking


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har en gammel slitt skinnjakke som jeg har pleid å bruke i forbindelse med hagearbeid, mindre oppussing etc. Fin jakke som holder på varmen.

 

Etter noe ruskarbeid forrige uke, syntes jeg at lukta på jakken var noe stram (hage, jord etc) - så jeg lot jakken henge ute. Og ute av syne = ute av sinn, så der ble den da hengende - i regnet et par dager.

 

Jakken har nå hengt til tørk på badet mens vifta har gått og/eller vinduet har stått på gløtt.

Men etter et par dagers tørk, så har det begynt å danne seg noe hvitt langs ene siden på jakken - minner veldig om salt (har ikke smakt), lukten minner óg veldig om saltvann.

 

Nå er det godt mulig jakken er komplett ødelagt, men har noen vært borti liknende før? Er det noen egenskaper ved sort skinn / lær som gjør at stoffet kan begynne å skille ut salt ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jakka er sikkert ødelagt ja.

Den er sikkert skjoldete og stiv nå.

 

Jeg har to identiske skinnjakker kjøpt samtidig. En av disse hadde jeg på meg en gang det fossregnet og den ble dyvåt. Den som ble våt er skjoldete og stiv, noe den andre ikke er.

 

Når jeg tenker meg om så lurer jeg litt på om min jakke også fikk et belegg på seg, men jeg har vanskelig for å huske det. Den har iallefall ikke det nå, men er stygg i forhold til den andre som ikke har blitt våt.

Lenke til kommentar

Invader Zim : Ja den er betraktelig stivere nå.

 

newman221 : Nei jeg har ikke gjort noe som helst for å vedlikeholde den. Men jeg har brukt den som arbeidsjakke i et par år, så vedlikehold av jakka har ikke vært prioritert for å si det sånn.

Takk for tipset uansett - har et par andre plagg som kanskje kunne trengt overhaling, får ta en tur til skomaker'n ;)

 

Liten oppdatering forøvrig: Nå har jeg henta en litt sliten jakke fra jobben som skal ta over som arbeidsjakke, og den omtalte skinnjakken kommer til å havne i containeren for brukte klær (er vel dit den normalt skal sorteres?)

Lenke til kommentar

Men uansett om det er arbeidsjakke eller en vanlig jobbjakke må de vedlikeholdes. Skinn er et naturprodukt som krever pleie. Ved riktig stell kan de vare i flere tiår.  Å kaste jakka fordi man ikke gidder å bruke 15 minutter på å smøre den inn med litt pleiende midler virker noe unødvendig... 

Lenke til kommentar

Men uansett om det er arbeidsjakke eller en vanlig jobbjakke må de vedlikeholdes. Skinn er et naturprodukt som krever pleie. Ved riktig stell kan de vare i flere tiår.  Å kaste jakka fordi man ikke gidder å bruke 15 minutter på å smøre den inn med litt pleiende midler virker noe unødvendig... 

Den var veldig slitt på andre måter enn bare mhp selve skinnet. Angrer på ingen måte å ha kasta jakken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...