Gå til innhold

IT-avdelingen i Sandefjord har sluttet med interne eposter [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Færre e-poster ... Ja, og hva så? Det blir mer av noe annet ... Ikke sant? Pling og varsler på mobilen? Akkurat som om det er noe å trakte etter???

 

Det blir mer samlet informasjon ett sted. En gruppe som kommuniserer om dokumenter som ligger i skyen, som alle kan se endringer i "live". Et sted der bar de relevanted linjer blir skrevet - mail er i virkeligheten et utrolig verbost medium - du må sikre at alle er med at det er nok historikk til at alle kan følge hva som har skjedd og høflighetsfraser som "hei X," og "Vennlig hilsen Y".

 

Hvis du tror at det blir mer støy når man bare skriver det viktigste i en gruppechat, har du aldri vært med på en slik mailingliste - to tredjedeler av mailene kommer fort til å handle om hvilken versjon av et gitt dokument som er den gjeldende og hvem som fortsatt ikke er informert. Jeg har eksempler på mailtråder med hundrevis av mail, der opp under halvparten har vedheftede filer og det er umulig å si ut fra teksten i mailen om den vedheftede filen er en kladd eller et ferdig dokument. Også der flere jobber parallelt og har dokumenter som så må merges.

 

Alt dette forsvinner når man i stedet bruker en enkel chat-løsning. Jeg har prøvd en rekke ulike, og selv om Teams ikke er en av dem jeg har best erfaringer med, er den fortsatt mye bedre enn mail.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Færre e-poster ... Ja, og hva så? Det blir mer av noe annet ... Ikke sant? Pling og varsler på mobilen? Akkurat som om det er noe å trakte etter???

 

Det blir mer samlet informasjon ett sted. En gruppe som kommuniserer om dokumenter som ligger i skyen, som alle kan se endringer i "live". Et sted der bar de relevanted linjer blir skrevet - mail er i virkeligheten et utrolig verbost medium - du må sikre at alle er med at det er nok historikk til at alle kan følge hva som har skjedd og høflighetsfraser som "hei X," og "Vennlig hilsen Y".

 

Hvis du tror at det blir mer støy når man bare skriver det viktigste i en gruppechat, har du aldri vært med på en slik mailingliste - to tredjedeler av mailene kommer fort til å handle om hvilken versjon av et gitt dokument som er den gjeldende og hvem som fortsatt ikke er informert. Jeg har eksempler på mailtråder med hundrevis av mail, der opp under halvparten har vedheftede filer og det er umulig å si ut fra teksten i mailen om den vedheftede filen er en kladd eller et ferdig dokument. Også der flere jobber parallelt og har dokumenter som så må merges.

 

Alt dette forsvinner når man i stedet bruker en enkel chat-løsning. Jeg har prøvd en rekke ulike, og selv om Teams ikke er en av dem jeg har best erfaringer med, er den fortsatt mye bedre enn mail.

Ja, akkurat slik ordlegger Microsoft seg også. Slik de har gjort siden Sharepoint 2007. Og Lync. Og Skype. Og Yammer. Og O365. Og selvfølgelig nå som Teams også skal selges inn hos kundene.

Har bare en erfaring: e-post har overlevd alle disse nye produktene. Hvis du/dere sliter med e-post, så gjør en vurdering om dere bruker e-post riktig. Det handler ikke om sky eller ikke sky. Det handler om kunnskap. Og om innholdet som lages. Og ikke overdreven naiv tro på Powerpointen fra leverandøren.

Lenge leve Outlook + Sharepoint! (hørt om hyperlenker?)

 

Generelt dere: Har dere for mange / mye e-poster? Hvis svaret er ja, da har dere ikke funnet en arbeidsplass med arbeidsoppgaver og arbeidsmengde som passer deres kapasitet.

Lenke til kommentar

Færre e-poster ... Ja, og hva så? Det blir mer av noe annet ... Ikke sant? Pling og varsler på mobilen? Akkurat som om det er noe å trakte etter???

 

To viktige grunner:

1) Denne trafikken er kryptert, dvs den kan også brukes til konfidensielt innhold.

2) Når noen blir meldt inn i et team eller i en chat, får de tilgang til hele samtalen - ikke bare akkurat det som blir videresendt. Man slipper derfor mye informasjonsutveksling.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Færre e-poster ... Ja, og hva så? Det blir mer av noe annet ... Ikke sant? Pling og varsler på mobilen? Akkurat som om det er noe å trakte etter???

 

Ta et lite dypdykk i hva Slack/Teams/HipChat tilbyr så skjønner du mer hva artikkelen handler om, og hvorfor dette er bedre kommunikasjonsverktøy i en bedrift/org.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...