Gå til innhold

Minecraft: Story Mode-spillene blir snart borte for godt – selv om du eier dem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er det store bekymringsmomentet med digitale spill. Eller for å si det på en annen måte: Om Steam legges ned om 10-20 år, hva skjer med spillene dine?

Jepp, det er et potensielt faremoment. Hvis jeg husker riktig så sier Steam sin brukeravtale spesifikt at du ikke kjøper spill på butikken deres, men en "digital lisens" til å bruke spillet. Som kan trekkes tilbake når som helst.

Endret av Randalf the Black
Lenke til kommentar

Jepp, det er et potensielt faremoment. Hvis jeg husker riktig så sier Steam sin brukeravtale sier spesifikt at du ikke kjøper spill på butikken deres, men en "digital lisens" til å bruke spillet. Som kan trekkes tilbake når som helst.

 

Ja, det stemmer visst. Steam forbeholder seg retten til å stenge tjenesten når som helst og rettslig sett har man ingenting å gå på.

 

Nå skal det sies at Steam også har sagt at i tilfelle de stenger vil de gjøre det så spillene man har kjøpt kan spilles uten å koble seg til deres tjeneste, men det er ikke noe de er bundet til å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Derfor skal man kjøpe spill fysisk, selv om det er et døende medium.

 

Steam har føltes «safe» lenge, men jeg har sluttet å kjøpe spill der for lengst. GoG is where it’s at!

 

Fysiske medier har dårlig holdbarhet, tar plass og er på ingen måte en bedre løsning enn digitalt.

 

For PC sin del så er jo dette uproblematisk. Om man er redd for at innholdet skal forsvinne fra biblioteket så er det enkelt å kjøpe egen lagring en annen plass og lagre alle installasjonsfilene til spillene der.

 

Konsollene er litt mer komplisert siden vi ikke har like god tilgang til å laste ned fra andre plasser enn konsollbutikkene, og heller ikke noen enkel mulighet til å ta backup til andre lokasjoner.

 

Det går vel an å ta full backup til ekstern disk, men dette er så tungvint at det er bare en løsning for de ekstremt paranoide.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faktisk vil jeg si at det å eie spillet digitalt er tryggere enn å eie det fysisk, siden du lett kan lage backup-kopier. En disk eller kassett kan streike og vil garantert forvitre etter en viss tid. Problemer er at måten man kjøper spill på digitalt er at man ofte ikke kjøper alt man trenger for å spille spillet slik som på GoG, men bare muligheten til å spille via en nettklient.

Lenke til kommentar

Kan man ta backup av spill på Steam? Nei.

 

Spilte litt Diddy Kong Racing på N64 forrige uke. Holder seg bra i esken enda, så fysiske medier er mest safe.

 

Alle spillene man kjøpte digitalt på Wii går ikke an å få tak i lenger om de ikke er lasta ned. Ingenting som hindrer Steam, eller butikkene på Xbox, Switch og PlayStation å gjøre det samme om noen år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jepp, det er et potensielt faremoment. Hvis jeg husker riktig så sier Steam sin brukeravtale sier spesifikt at du ikke kjøper spill på butikken deres, men en "digital lisens" til å bruke spillet. Som kan trekkes tilbake når som helst.

 

Ja, det stemmer visst. Steam forbeholder seg retten til å stenge tjenesten når som helst og rettslig sett har man ingenting å gå på.

 

Nå skal det sies at Steam også har sagt at i tilfelle de stenger vil de gjøre det så spillene man har kjøpt kan spilles uten å koble seg til deres tjeneste, men det er ikke noe de er bundet til å gjøre.

Det kommer nok. EU har vært flinke til å filleriste litt de Amerikanske firmaene for å bedre forbrukerrettighetene. Ingen som bryr seg om sånt i USA eller Norge for den sags skyld.

Endret av Stormwolf
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

I tilfeller som dette synes jeg godt at utvikler kan tilgjengeliggjøre spillene gratis. De kunne for eksempel ha lagt de ut på archive.com som abandonware (noe som de tross alt er). Da hadde ikke spillene vært "fortapt".

 

Selv om ma sikkert kan finne spillet på andre steder, så hadde det vært best om utviklerene gav det til allmennheten når de ikke støtter spillet lenger.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Randalf the Black skrev (På 3.6.2019 den 9.28):

 

Jepp, det er et potensielt faremoment. Hvis jeg husker riktig så sier Steam sin brukeravtale spesifikt at du ikke kjøper spill på butikken deres, men en "digital lisens" til å bruke spillet. Som kan trekkes tilbake når som helst.

Sorry for å dytte en tre år gammel tråd. Men magien på diskusjon.no fikk denne til å komme opp i fleisen min. Så anyway, jeg ble bannet på Steam og har siden valgt å legge ut spillene på piratebay. Siden de nekta å låse opp kontoen så kan jeg ikke ta et annet valg enn å "cracke" de! 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...