Gå til innhold

Ta ikt fagbrev


Anbefalte innlegg

Var i et bursdagsselskap idag der tema var arbeidsplass og lønn. Fikk litt inspirasjon og kommet frem til at jeg ønsker å ta fagbrevet innen IKT. Idag jobber jeg med it support, og hatt denne jobben i ca 3 år nå.

 

Etter litt googling så ser jeg at "Fagbrev på jobb" er noe de nylig har innført. Det jeg prøver å forstå er hvor langt er løpet mitt før jeg kan få fagbrevet? Har som sagt jobbet med support siste 3 årene, og før denne jobben hadde jeg en support stilling i 2 år i en annen bedrift. 

 

Vil noe av denne erfaringen kutte ned på "læretiden"? Evt når kan jeg gå opp til fagprøven?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kravet for å gå opp til praksiskandidat er at du må dokumentere 25 % meir relevant arbeidserfaring enn læretida er på.

I IKT fag er opplæringa 2 år på skulen og 2 år opplæring i bedrift, tilsaman 4 år.

For at du skal kunne kvalifisere til praksiskandidat så må du kunne dokumentere minst 5 års praksis (25% meir enn normalen på 4 år).

Basert på opplysningane som du oppgir så er du med dei to stillingane du har hatt enten akkurat kvalifisert eller vil bli det om kort tid.

 

Forutsatt at Fylkeskommunen godkjenner arbeidserfaringa som du har så treng du berre å avlegge ein teorieksamen samt fagprøve.

 

Ta derfor fyrst kontakt med fagopplæringskontoret i din fylkeskommune og legg fram attestar på arbeidserfaringa du har. Når du har fått erfaringa godkjent så melder du deg opp til den teoretiske eksamenen som privatist.

Når du har bestått eksamenen så melder du ifrå til opplæringskontoret at du vil avlegge fagprøve, og du vil då få ein dato for fagprøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...