Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Avslag på henvisning til spinalpunksjon skrevet av nevrolog. Vanlig?


Anbefalte innlegg

Nevrolog sendte nylig henvisning til spinalpunksjon. Sa at hun skulle sende den til Drammen sykehus men sendte den til Ullevål av en eller annen grunn.

 

Ullevål ringer meg og sier at de oversender henvisningen til Drammen eller gir avslag. Så de sa at jeg kunne velge om jeg ønsker at de skal gi avslag eller at de oversender henvisningen.

 

Er det vanlig at det er vanskelig å få time til spinalpunksjon selv om nevrolog sender henvisning til det?

 

Dette er det fjerde avslaget jeg for på henvinsinger til spesialisthelsetjenesten i OUS. Lurer på om det er noe med journalen min der som gjør at jeg får stadige avslag.

 

 



Anonymous poster hash: 75d37...175
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nevrolog sendte nylig henvisning til spinalpunksjon. Sa at hun skulle sende den til Drammen sykehus men sendte den til Ullevål av en eller annen grunn.

 

Ullevål ringer meg og sier at de oversender henvisningen til Drammen eller gir avslag. Så de sa at jeg kunne velge om jeg ønsker at de skal gi avslag eller at de oversender henvisningen.

 

Er det vanlig at det er vanskelig å få time til spinalpunksjon selv om nevrolog sender henvisning til det?

 

Dette er det fjerde avslaget jeg for på henvinsinger til spesialisthelsetjenesten i OUS. Lurer på om det er noe med journalen min der som gjør at jeg får stadige avslag.

Anonymous poster hash: 75d37...175

 

Har du en schizofreni eller schizoaffektiv diagnose? Jeg hadde det før det ble påvist for lave hypokretin nivåer i spinalvæsken min.

 

Anonymous poster hash: 68cf0...816

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er vanlig at universitetssykehusene gir avslag, hvis undersøkelsen kan utføres av det lokale sykehuset, eller regionsykehuset.

 

Årsaken er ganske enkelt et spørsmål om politikk, penger og resursfordeling. Lokale sykehus og regionsykehus har også for vane å la vær å utføre visse undersøkelser (som de i utgangspunktet er pliktet å tilby), fordi det er for dyrt. Således sprer de budskapet over legelinjen i sin region. Dette resulterer igjen at universitetssykehusene får henvisninger som de kategorisk må gi avslag på, der hensikten i stor grad er politisk oppdragelse av helseforetakene i provinsen.

 

Med det sagt, hvis det er noe spesielt med deg, f.eks at det er vanskelig å få tatt en spinalprøve hos deg eller at det er stor risiko for komplikasjoner, da må det fremkomme tilstrekkelig tydelig av henvisningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fritt behandlingsvalg i Norge. Ikke alle sykehus er inkludert i ordningen, men de fleste. Man kan ikke velge seg et annet behandlingsnivå, men man kan velge universitetssykehus dersom de også har lokalsykehusfunksjon for den typen helsehjelpen man er henvist til. Tror at nevrologisk poliklinikk på Ullevål har lokalsykehusfunksjon.

 

De velger likevel å henvise videre. De sa jo egentlig at de henviste meg videre på grunn av at de mente henvisningen skulle til lokalsykehuset mitt som er Drammen sykehus i forhold til bosted. Spurte hvorfor de gjorde det slik når man har fritt behandlingsvalg, men fikk ikke annet svar enn at hun sa at legen hadde sagt at enten så videresendte de eller ga avslag.

 

I utgangspunktet så kan jeg sende henvisningen tilbake dit etter at den har blitt rettighetsvurdert på et annet sykehus. De kan ikke avslå henvisninger når man allerede har blitt vurdert til å være rettighetspasient og ønsker å benytte seg av tilsvarende tilbud på et annet sykehus som har lokalsykehusfunksjon gjennom fritt behandlingsvalg.

 

Har ingen intensjon om å gjøre det. Håper bare på at jeg får plass på Drammen og at årsaken til at de sendte den videre bare var det som ble nevnt i et svar her over, at de forsøker å få folk til å bli behandlet på de lokalsykehusene de hører til om mulig.

 

 

Jeg har ikke schizofreni eller schizoaffektiv lidelse. Hadde ikke hørt om hypokretin nivåer. Fikk du en annen diagnose etter det?

 

Takk for svar alle sammen.



Anonymous poster hash: 75d37...175
Lenke til kommentar

 

Det er fritt behandlingsvalg i Norge. Ikke alle sykehus er inkludert i ordningen, men de fleste. Man kan ikke velge seg et annet behandlingsnivå, men man kan velge universitetssykehus dersom de også har lokalsykehusfunksjon for den typen helsehjelpen man er henvist til. Tror at nevrologisk poliklinikk på Ullevål har lokalsykehusfunksjon.

 

De velger likevel å henvise videre. De sa jo egentlig at de henviste meg videre på grunn av at de mente henvisningen skulle til lokalsykehuset mitt som er Drammen sykehus i forhold til bosted. Spurte hvorfor de gjorde det slik når man har fritt behandlingsvalg, men fikk ikke annet svar enn at hun sa at legen hadde sagt at enten så videresendte de eller ga avslag.

 

I utgangspunktet så kan jeg sende henvisningen tilbake dit etter at den har blitt rettighetsvurdert på et annet sykehus. De kan ikke avslå henvisninger når man allerede har blitt vurdert til å være rettighetspasient og ønsker å benytte seg av tilsvarende tilbud på et annet sykehus som har lokalsykehusfunksjon gjennom fritt behandlingsvalg.

 

Har ingen intensjon om å gjøre det. Håper bare på at jeg får plass på Drammen og at årsaken til at de sendte den videre bare var det som ble nevnt i et svar her over, at de forsøker å få folk til å bli behandlet på de lokalsykehusene de hører til om mulig.

 

 

Jeg har ikke schizofreni eller schizoaffektiv lidelse. Hadde ikke hørt om hypokretin nivåer. Fikk du en annen diagnose etter det?

 

Takk for svar alle sammen.

 

Anonymous poster hash: 75d37...175

 

Ja, jeg hadde egentlig narkolepsi så nå har jeg bare den diagnosen. Men det var i utgangspunktet ganske vanskelig å få en henvisning da jeg ble prioritert over andre pasienter pga av at det sto jeg hadde schizofreni i sykehistorikken min. 

 

Anonymous poster hash: 68cf0...816

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...