Gå til innhold

[Løst] Asus WS Z390 Pro - PCIe lanes


JKJK

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har bestilt meg ny stuepc.

 

Bygget blir i grove trekk basert på:

Asus WS Z390 pro hovedkort
Intel I9 9900k CPU

Intel Optane 905p 480GB OS-SSD (U2)
Intel X550 10GbE nettkort

MSI RTX 2060 Gaming Z GPU 

2x Samsung 970 EVO plus 1TB.

Silverstone GD08 HTPC kabinett.

Corsair Vengeance LPX 32GB kit

Noctua NH-C14S

Corsair RM850i

Noctua kabinettvifter.

 

 

Det jeg ikke tenkte på når jeg bestilte, var at de 2x M.2 SSD-ene også trenger pci-e lanes, som gjør at hovedkortet da går i 8x8x8x8 modus, hvis jeg har forstått det riktig?

 

Blir det en betydelig flaskehals for GPU?

 

Nå er jeg ingen hardcore gamer, laaangt der i fra. Men å kunne avlaste f.eks. videokomprimering på RTX 2060 chipen, er aktuelt. Litt casual gaming kan det hende det blir, f.eks. bilspill.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Basicly stuepc. Men nå er det 9 år siden jeg oppgraderte sist. Erfaringsmessig så er det utrolig hva det holder hvis man kjøper high end i utgangspunktet. Også er jeg lagrinsnerd i tillegg. :p Litt videokomprinmeringsjobber og noen VMer kan det fort hende den får en periode inntill jeg bygger ny HEDT til kontoret.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Hvilket skjermkort må man opp på før 8x evt blir en flaskehals ? I tilfelle det blir mer spilling enn anntatt, og jeg bestemmer meg for å oppgradere skjermkort.

Du må opp på RTX 2080 / GTX 1080Ti.

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg ventet på Ryzen 3000. Da får du PCIe 4.0, for ikke å nevne en CPU som ikke bruker like mye strøm, som kan være fint til en stue-pc.

Lenke til kommentar

Du må opp på RTX 2080 / GTX 1080Ti.

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg ventet på Ryzen 3000. Da får du PCIe 4.0, for ikke å nevne en CPU som ikke bruker like mye strøm, som kan være fint til en stue-pc.

Pcen ligger her allerede i deler. Og Mtp. VM'er, så er det et jævla prakk å kjøre både intel og AMD når man skal flytte vm'er mellom hoster. VMWare skiller hardt mellom intel og AMD arkitektur der, så siden at resten av miljøet mitt er intel, så er det en fordel å holde det til Intel sånn sett.

 

Men er enig med deg ellers.

Ser for øvrig ikke bort fra at jeg kan finne på å bytte hoedkort og cpu når intel hoster opp 10nm med PCIe 4.0 / 5.0.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...