Jump to content
Sign in to follow this  
NoisyPepper

Ulemper ved å selge via bankoverføring til Sverige?

Recommended Posts

Det er jo folk på eBay som sender til hele verden, så det å sende internt i norden er vel ikke rare greiene ?

 

5600 Kr er vel ikke noe sum som gjør det spesielt komplisert annet enn at du må fylle ut en liten toll-lapp du får når du skal sende pakken.

 

Har bare erfaring med å kjøpe fra og ikke sende til Sverige.

Share this post


Link to post

Det er jo folk på eBay som sender til hele verden, så det å sende internt i norden er vel ikke rare greiene ?

 

5600 Kr er vel ikke noe sum som gjør det spesielt komplisert annet enn at du må fylle ut en liten toll-lapp du får når du skal sende pakken.

 

Har bare erfaring med å kjøpe fra og ikke sende til Sverige.

 

Jeg har lest at man ikke kan utføre en chargeback når man betaler via bankoverføring, men finnes det andre måter kjøperen kan snike seg unna?

Det er kun personen som overfører som får gebyrer, ikke sant?

På eBay betaler folk stort sett med PayPal, noe jeg ikke aksepterer som betalingsmetode.

Share this post


Link to post

Kontobetalinger er permanente normalt sett. Det er de som betaler som er ansvarlige for feilbetalinger.

Det blir sånn sett litt som å skylde på posten fordi en skriver feil adresse på konvolutten.

 

Banker som gjør feil står vel over dette, men det er vel rimelig sjelden noe sånt skjer i dag så automatisert og IT-drevet alt er.

 

PayPal og Kort-betalinger pleier å være slik at kjøper som regel kan utnytte systemet så en bankbetaling er mye mer trygt hvis du handler med folk du ikke kjenner.

Share this post


Link to post

Jeg er helt uenig med Vidor her. Du er nødt til å bruke en mellommann-tjeneste som PayPal, Skrill eller lignende. Som kjøper hadde jeg aldri i verden ført 5600 kroner inn på noens bankkonto og håpet at de sendte meg tingen, og som selger hadde jeg aldri i verden sendt fra meg noe som helst uten å vite at de hadde betalt inn.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Svarte ut i fra at TS er selger og dette er hans sikkerhet. Enig med deg i forhold til kjøperperspektivet. Hadde de ulike sikringsmekanismene fungert rettferdig i forhold til transaksjonen hadde jeg anbefalt PayPal, men de har gjort så utrolig mye rart mot legitime selgere og du har en ganske stor risiko for at kjøper kan stikke av med både pengene og varen, noe som sikkert er bekymringen for TS.

Share this post


Link to post

PayPal gir fantastisk sikkerhet for kjøper, men som selger er det høy risiko for at man taper alt og litt til.

PayPal er etter min mening det absolutt dårligste alternativet for betaling når man selger noe, det er dyrt og selger tar hele risikoen.

 

Jeg har kjøpt ting fra store deler av verden, i og med at jeg samler på diverse ting og rariteter, veldig mye fra Sverige og Danmark, tusenvis av transaksjoner de siste årene.

 

Dette skjer så å si alltid ved direkte overføring til konto, dog benytter jeg TransferWise for å redusere gebyrene betraktelig.

 

Min erfaring er at det stort sett går veldig fint begge veier, enten man selger eller kjøper, men det er nettopp som kjøper at man tar hele risikoen, ettersom pengene overføres uten garanti for at man får varen.

 

De eneste gangene jeg har blitt lurt, er på Finn dott no, av nordmenn, samt en gang fra Sverige, så generelt sett bør det gå bra, og som selger har man jo ingen risiko i og med at kjøper forhåndsbetaler.

 

Når pengene er på konto, finnes det så vidt jeg vet ingen måte for kjøper å få de tilbake eller utføre noen form for "chargeback", så det er ingenting å uroe seg for.

Edited by 0laf

Share this post


Link to post

Jeg kan ikke med god samvittighet råde selgere til å legge seg på en linje hvor de eneste kjøpere de kan handle med er hodeløst naive tullinger. Jeg fraråder absolutt alle kjøpere av noe som helst å bare blindt overføre penger til noens konto; det er en helt hårreisende dårlig idé.

 

At PayPal ikke beskytter selger er jeg også uenig i. Nettet flommer over av kjøpere som lurer på hvordan de skal få tilbake penger fra salg hvor de mener seg lurt, så at PayPal legger all makt hos kjøper er direkte feil. Oppstår en tvist blir pengene låst hos PayPal til tvisten er løst, slik at hverken kjøper eller selger får glede av dem. At prosessen har svakheter eller den tekniske løsningen av og til feiler er en ting; det endrer ikke det faktum at en mellommann-tjeneste som PayPal er tvingende nødvendig for netthandel av et visst omfang mellom private.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Jeg kan ikke med god samvittighet råde selgere til å legge seg på en linje hvor de eneste kjøpere de kan handle med er hodeløst naive tullinger. Jeg fraråder absolutt alle kjøpere av noe som helst å bare blindt overføre penger til noens konto; det er en helt hårreisende dårlig idé.

Valget er som regel enten å ikke kjøpe, eller overføre penger på forskudd.

Det er svært få selgere som sender før de har fått betalt, standarden ved privatsalg er at kjøper forskuddsbetaler, og tar hele risikoen.

 

Det er også kjøper som er ansvarlig for frakt, og tar hele risikoen for denne.

 

At PayPal ikke beskytter selger er jeg også uenig i.

Da har du ikke benyttet PayPal stort, det er trivielt for kjøper å kreve pengene tilbake, og så for eksempel sende noe gammel dritt tilbake til selger.

 

Det nettet virkelig flommer over av, er selgere som har blitt lurt med PayPal, den eneste som er sikret med PayPal er kjøper.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Må si meg enig med 0laf her. Ren gjetting, men virker ikke som at henrikwl har noe særlig oversikt over hvor enkelt det er å lure til seg gratis varer når betaling skjer via PayPal, gjerne når selger er privatperson eller en liten nisjebedrift.

Personlig ville jeg aldri ha akseptert PayPal som betalingsmiddel med mindre kjøper var en person jeg kjenner og stoler på, eller hvis varens verdi er såpass lav at det ikke svir så veldig hvis det skulle vise seg at kjøper er en luring.

Per dags dato er det dessverre altfor enkelt å få tilbake penger fra PayPal, og dette er noe lurendreiere utnytter til det fulle, dessverre.

 

Er pengene overført som betaling for kjøp av varer/tjenester trenger kjøper kun å hevde at pakken aldri kom fram/pakken er utlevert til feil person/og lignende og PayPal vil i de aller fleste tilfeller ta side med kjøper og overføre pengene tilbake til kjøper. Dette også nesten helt uavhengig av om pakken er sendt med sporing eller ei.

Er pengene overført som betaling til venn/familie er tydeligvis trikset å hevde at kjøper ikke har bestilt/kjøpt varen, med andre ord hevde at kortet er misbrukt eller lignende. I disse tilfellene kan kjøper klage til både PayPal og kortutsteder, og får vedkommende gjennomslag hos kortutsteder blir det kjørt "chargeback", og PayPal tar til slutt pengene fra selger, som sitter igjen som svarteper, nok en gang. Dette trikset benyttes også når pengene er overført som betaling for varer/tjenester, bare så det er sagt.

Det var en tid der f.eks. det å ha sendt pakken med sporing og sporingen bekreftet at pakken var utlevert med signatur fra mottaker på postkontor var nok for at selger fikk beholde pengene for varen hvis selger hevdet at vedkommende ikke hadde mottatt varen, men den tiden er så og si forbi.

 

Et kompromiss kan selvsagt være at man møtes på midten og at en del av summen overføres per bankoverføring og en annen del via PayPal. Det finnes også garantert andre tjenester som opererer seg mellommenn som gjør transaksjonen "sikker" for begge parter, men det koster nok en del mer.

 

Til syvende og sist er det en av partene som må velge å stole på den andre, enten kjøper ved å akseptere løsninger som ikke garanterer at vedkommende sitter igjen med pengene for varen etter at den er sendt, eller kjøper som risikerer å betale for noe som aldri dukker opp. 

Edited by voident
  • Like 1

Share this post


Link to post

Er pengene overført som betaling for kjøp av varer/tjenester trenger kjøper kun å hevde at pakken aldri kom fram/pakken er utlevert til feil person/og lignende og PayPal vil i de aller fleste tilfeller ta side med kjøper og overføre pengene tilbake til kjøper. Dette også nesten helt uavhengig av om pakken er sendt med sporing eller ei.

 

 

I tilfeller hvor det er betalt for varer, trenger kjøper kun hevde at varen ikke var som forventet, hadde skade eller lignende, så ender selger opp med å betale tilbake pengene, samt frakten både til kjøper, og for at kjøper skal returnere varen.

 

En ikke uvanlig svindel er at kjøper allerede har tilsvarende produkt som er skadet, så kjøper den samme varen i bedre stand, for deretter å klage.

Kjøperen vil da få pengene tilbake, samt dekket frakt begge veier av selger, og sender selvfølgelig tilbake den skadede varen, eller noe helt annet.

 

Selger sitter igjen med en skadet vare, noen ganger en helt annen og verdiløs vare enn det som ble solgt, å må betale frakt både frem og tilbake. Klage til PayPal kan man bare glemme som selger.

 

Kjøper sitter igjen med varen uten å ha betalt noe som helst, og har til og med fått dekket frakt for retur av selgeren.

 

Man risikerer altså som selger å ikke få betalt, og betale frakt to ganger, uten å få igjen det man har solgt, det er kun et enormt tap.

 

Som oftest går det jo bra, de fleste er ærlige, men med PayPal er risikoen for selger skyhøy, mens kjøper er sikret i alle ender og bauger, det er derfor PayPal reklamerer med "Buyer Protection", de er kun opptatt av at kjøpere skal være trygge, og bryr seg ikke om at selgere svindles.

 

Det var en tid der f.eks. det å ha sendt pakken med sporing og sporingen bekreftet at pakken var utlevert med signatur fra mottaker på postkontor var nok for at selger fikk beholde pengene for varen hvis selger hevdet at vedkommende ikke hadde mottatt varen, men den tiden er så og si forbi.

I henhold til Norsk lov er det slik at det er kjøper som er ansvarlig for frakten ved privatsalg, selgeren trenger kun godtgjøre at varen faktisk er sendt, for eksempel med en kvittering eller sporing dersom det er sendt sporbart. Om varen kommer frem, eller er skadet under transport, er faktisk kjøper sitt ansvar etter Kjøpsloven.

 

Problemet er at selskaper som PayPal og eBay følger sine egne retningslinjer, hvor selger er ansvarlig for alt, hvorvidt man kan gjøre hevd på norsk lov er irrelevant når PayPal allerede har tatt pengene fra kontoen din.

Edited by 0laf

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...