Gå til innhold

Landeveissykkel - Hvilken kassett?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har for tiden en Cervelo Soloist 2008. Den har vært gjennom et bytte av deler fra Dur-Ace til Ultegra nylig. Kranken er en "Krankhjul 53 ultegra dobbel 6601" og kassetten er en "Kassett 105 5700 11-28T 10-Del 105"

 

For å si det mildt så er oppoverbakkene et rent H******* og jeg ser den ene etter den andre trille forbi meg i vesentlig større fart og mindre effort. Det er tydelig at utvekslingen jeg har på dette oppsettet er for tungt for meg.

 

Hva burde jeg eventuelt gjøre? Sykkelkameraten min har en 11-delt kassett og for han så ser bakkene ut som en lek. Er det noe i dette?

 

Takker for innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Du har mest sannsynlig 53-39 fremme og du kan skifte til en compact krank på 50-34

Antallet gir bak har ikke noe å si om det er 10 eller 11, så er letteste giret 28.

Det kan hende rammen din støtter 32 kassett.

11-32

11-28

 

For øvrig er dødvekten man drar med seg det som forhindrer at farten går ned i bakker.

Selv med 5% fett på kroppen, så er det vondt å klarte fort. Det blir ikke lettere, det bare går fortere.

Lenke til kommentar

Takk for kvikk respons.

 

Ja, det stemmer. 53-39 fremme.

 

Hvordan fungerer dette samspillet mellom antall tenner foran og bak for personen som sykler?

 

En ting er at det er vondt å klatre fort men, for mitt vedkommende så er det slik at uansett hvor hardt jeg trør så når jeg ikke en kadens jeg kan opprettholde i lange stigninger. På flaten er saken en annen, da synes jeg girene er utmerket og jeg får meget god fart til god kadens. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tror ikke det er girutveksling/krank/kasett som er problemet her.

Det er grunn til at gode syklister har "enorme" lårmuskler parret med både anaerob og aerob kapasitet.

Gode "klatrere" er som  antyder lettvektere som står og tråkker i timesvis :)

Tror en elmotor er det som er løsningen her (eller hardtrening i motbakker).

 

Edit:

Som gammel avdanket sprinter var sykling utelukket for min del der jeg bor (bare bratte bakker).

Men da jeg oppdaget elsykkel får jeg nå både god trening parret med bra fart både oppover og på flatene.

Digg å flise forbi tråkkere som max klarer 10km/t med carbonsykler til 50k i fullt Tour-antrekk der jeg sitter med en stygg joggebukse og holder 25-30km/t oppover (har 180-190 i puls da) :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Takk for kvikk respons.

 

Ja, det stemmer. 53-39 fremme.

 

Hvordan fungerer dette samspillet mellom antall tenner foran og bak for personen som sykler?

 

En ting er at det er vondt å klatre fort men, for mitt vedkommende så er det slik at uansett hvor hardt jeg trør så når jeg ikke en kadens jeg kan opprettholde i lange stigninger. På flaten er saken en annen, da synes jeg girene er utmerket og jeg får meget god fart til god kadens. 

Selv har jeg 50-34 krank og 11-32 kassett. Er nærmere en åttendels tonn og klatrer de fleste bakkene, men man må være forsiktig å ikke gå for hardt ut, om man ikke kjenner stigningen. Et fint verktøy er å bruke Strava. Da kan få ut en VAM verdi for hvor fort man klatrer. VAM er vertikale meter i timen. Selv ligger jeg på mellom 400 og 600. Proffene ligger på 1200-1500.

 

Om det fremdeles blir jæv*** tungt eller du skal opp Mount Ventoux, så kan et alternativ være å sette på en terrengkrank med 24-36 klinger.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Selv har jeg 50-34 krank og 11-32 kassett. Er nærmere en åttendels tonn og klatrer de fleste bakkene, men man må være forsiktig å ikke gå for hardt ut, om man ikke kjenner stigningen. Et fint verktøy er å bruke Strava. Da kan få ut en VAM verdi for hvor fort man klatrer. VAM er vertikale meter i timen. Selv ligger jeg på mellom 400 og 600. Proffene ligger på 1200-1500.

 

Om det fremdeles blir jæv*** tungt eller du skal opp Mount Ventoux, så kan et alternativ være å sette på en terrengkrank med 24-36 klinger.

 

Prøver meg med en semi compact krank 52-36. Noe mer tror jeg ikke jeg trenger i Bergen.

 

Hvor finner jeg VAM? Har strava premium.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...