Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på karakter i mat & helse


Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen!

Jeg har mat og helse som et avsluttende fag i år, og nå har standpunktkarakteren blitt satt. På utviklingssamtalen i mars fikk jeg vite at jeg lå på karakteren 4/5 foreløpig, men nå har det gått to måneder, og jeg selv mener at jeg burde få 5-er i faget.

 

Det er slik at jeg tror jeg får 4 i faget (får ikke vite karakteren før fredag), men jeg mener i så fall at denne karakteren er feilsatt. Årsaken til at jeg tror karakteren er feilsatt, er at læreren har fått med seg for lite av min kompetanse i timene. Ofte har faglæreren min gått fra kjøkkenet flere ganger i lengre tid i timene for å handle matvarer på butikken og tine kylling i mikrobølgeovnen som står på personalrommet i øverste etasje på bygget (tar en stund) f. eks. I tillegg har han gjerne gått til kunst & håndverk-gruppa som har K&H samtidig som vi har M&H og sett på hva de har gjort der. Han har også satt seg på gangen utenfor kjøkkenet innimellom og gjort ting på PC-en i lengre perioder, og han kommer som regel inn de 10-20 siste minuttene av M&H-timene. Han har også arbeidet på PC-en på kjøkkenet, men han virker ikke så konsentrert på det som skjer på selve kjøkkenet når han holder på. Jeg mener det er dumt at han forsvinner sånn innimellom, for da mister han en del vurdering og kompetanse, for ofte har jeg vært effektiv og gjort det meste av matlaginga når han har vært borte. Når han kommer tilbake, er jeg ferdig med mitt og vasker opp bare. Da ser han ikke så mye av matlagingen min.

 

Er dette egentlig en gyldig klagegrunn? Å ha blitt vurdert for lite i faget? Er jo veldig feil at jeg skal få 4-er hvis læreren har mistet en god del vurdering på meg.

 

Jeg kunne også ha snakket en del om hvor dumt det er at gruppearbeid skal vektlegges i karakteren, for selv om jeg har det ryddig og hygiensk når jeg holder på, så får jeg trekk på hygiene siden de andre på gruppa griser. Men det trenger jeg ikke å bry meg om nå, tror jeg.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du hatt noen prøver underveis, som du har fått karakter på?

Har hatt to vurderinger, men der har det bare vært gruppekarakter. Den ene oppgaven var planlegging av et barneselskap, og gruppa vår fikk 5+ der. Andre oppgaven var kokkekamp, men der har vi ikke fått vite gruppekarakter.

 

Har også hatt en individuell praktisk prøve i gjærbakst i mars (etter utviklingssamtale), men der har jeg ikke fått tilbakemelding eller/og karakter. Gjærbaksten ble dog vellykket fikk jeg høre i timen.

 

Ikke hatt teoriprøve dette halvåret, og lærer sa at vi ikke skal ha det siden vi ikke rekker det.

Endret av Anonym350
Lenke til kommentar

Hei!

 

Det at læreren er såpass fraværende i timene som du beskriver her, forteller absolutt at hen har et altfor dårlig vurderingsgrunnlag. Spesielt med tanke på at den eneste tilbakemeldingen fra en vurdering du til nå har fått er fra et gruppearbeid. De andre vurderingene du har gjennomført burde du blitt gitt tilbakemelding på lenge før standpunktkarakteren settes. 

 

Det jeg lurer på er om karakterene fra det forrige halvåret fortsatt telles? Tror det gjorde det da jeg hadde dette faget, men er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Det at læreren er såpass fraværende i timene som du beskriver her, forteller absolutt at hen har et altfor dårlig vurderingsgrunnlag. Spesielt med tanke på at den eneste tilbakemeldingen fra en vurdering du til nå har fått er fra et gruppearbeid. De andre vurderingene du har gjennomført burde du blitt gitt tilbakemelding på lenge før standpunktkarakteren settes. 

 

Det jeg lurer på er om karakterene fra det forrige halvåret fortsatt telles? Tror det gjorde det da jeg hadde dette faget, men er ikke helt sikker.

Takk for at du er enig med meg! Mange i klassen har reagert og spurt "Hvor er (navn til læreren min)?" ofte i timene, ja. Plutselig er ikke lærer til stede på kjøkkenet...

 

Jeg vet ikke helt, men mat & helse er jo kanskje, på lik linje som f. eks matematikk, et fag der progresjonen skal vektlegges? Hvis du forberedrer deg mye fra 1. termin, så er det jo klart at 2. termin bør vektlegges mest da du viser framgang i kompetansemålene.

 

Får karakteren på fredag, så er spent på om det blir 4 eller 5. Men jeg har en mistenkelig følelse av at det blir 4...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...