Gå til innhold

Ligge over fartsgrensen


Anbefalte innlegg

Hei. De fleste av oss har i et eller annet punkt ligget over fartsgrensen. Mange her tipper jeg ligger gjerne alltid nok til å få bot på motorveien.

 

Dere som ligger på 120-150km/t ++ og aldri blitt tatt, jeg lurer på hvordan har dere ikke blitt tatt? Forhåndregler dere tar for å ikke bli tatt? Hvordan ser dere om det er sivil politi? Passer dere på farta under spesielle situasjoner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et litt interessant tema. Har blitt fortalt at man kan ligge 20km/t over i 100 og 110 sona. Var da et bekjent som hadde blitt stoppet i 125, hvor da UP hadde fortalt han dette. MERK! Dette er rundt Oslo, hvor trafikken ofte går 10-20km/t over uansett. 

Samtidig vet jeg folk som har blitt stoppet for 115km/t i 100 sone andre steder. Uansett... Ikke kjør fortere enn du har råd til :p 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

På motorvegar er det sjeldan ordinær fartskontroll, så for å bli stoppa og bøtlagt så må du køyre så fort/stygt at du blir plukka ut av patruljerande UP i sivil eller uniformert bil. I såpass god fart er det ikkje realistisk å tru at du skal oppdage pomitiet før politiet oppdager deg, særleg når det er snakk om sivil politibil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et litt interessant tema. Har blitt fortalt at man kan ligge 20km/t over i 100 og 110 sona. Var da et bekjent som hadde blitt stoppet i 125, hvor da UP hadde fortalt han dette. MERK! Dette er rundt Oslo, hvor trafikken ofte går 10-20km/t over uansett.

Samtidig vet jeg folk som har blitt stoppet for 115km/t i 100 sone andre steder. Uansett... Ikke kjør fortere enn du har råd til :p

Ja. Mange som ligger i 120 km/t på motorveien på 100+soner. Tror politiet hadde hatt mye å gjøre hvis de skulle stoppe de fleste..

Lenke til kommentar

På motorvegar er det sjeldan ordinær fartskontroll, så for å bli stoppa og bøtlagt så må du køyre så fort/stygt at du blir plukka ut av patruljerande UP i sivil eller uniformert bil. I såpass god fart er det ikkje realistisk å tru at du skal oppdage pomitiet før politiet oppdager deg, særleg når det er snakk om sivil politibil.

Hvorfor er det egentlig ikke ordinær politi kontroll på motorveien? Har hørt de bruker sensorer på bakken og vegger i tunnellerer og vinker deg inn eller følger etter deg på neste avkjøring.. er det sannhet i dette tror du?

 

Har hendt at jeg har kjørt 130 km/t på motorveier siden det er en del flere som ogsp gjorde det, men hvergang så passer jeg på å kikke inni andre biler og se hva slags personer som sitter i bilen.. sitter det 2 stk menn med solbriller på og sota ruter antar jeg at det er sivil politibil :D

Senker farta på avkjørsel der gjerne politiet venter på folk, og gasser sjeldent på hvis en bil kjører mistenkelig som at den kjører i samme hastighet og alltid ligger bak meg.. hendt et par ganger hvor det har skjedd så jeg senker farta ned slik at de kjører forbi meg for å bekrefte om de er politi eller ikke.. :D

 

Men en ting jeg syns er merkelig er at de har nesten aldri kontroll fra periodene 7-8 og 15 - 17. Er dette for å slippe inødig trafikk i rushtida?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men en ting jeg syns er merkelig er at de har nesten aldri kontroll fra periodene 7-8 og 15 - 17. Er dette for å slippe inødig trafikk i rushtida?

På de tidspunktene står de som regel i skolesoner, ikke nødvendigvis for fart, men beltebruk og mobil

 

Liten hensikt å ha kontroll på e mest trafikerte veiene når det ikke er mulighet for å kjøre fort

Lenke til kommentar

Det er et sjansespill uansett hvordan du vrir på det. Polisen er forskjellig, noen er sikkert snillere enn andre, som beskrevet i tråden. Jeg for min del har prøvd å kjøre pent, noen ganger har jeg kjørt fortere. Blitt tatt to ganger i fotoboks pga forglemmelse. Har vel kjørt litt raskere enn fartsgrensa på motorvei, men ikke så mye, fordi jeg er en person som ikke bryr meg om å komme frem 5 minutter tidligere pga stress. Spiller heller god musikk og nyter turen 5% bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det egentlig ikke ordinær politi kontroll på motorveien? Har hørt de bruker sensorer på bakken og vegger i tunnellerer og vinker deg inn eller følger etter deg på neste avkjøring.. er det sannhet i dette tror du?

 

Har hendt at jeg har kjørt 130 km/t på motorveier siden det er en del flere som ogsp gjorde det, men hvergang så passer jeg på å kikke inni andre biler og se hva slags personer som sitter i bilen.. sitter det 2 stk menn med solbriller på og sota ruter antar jeg at det er sivil politibil :D

Senker farta på avkjørsel der gjerne politiet venter på folk, og gasser sjeldent på hvis en bil kjører mistenkelig som at den kjører i samme hastighet og alltid ligger bak meg.. hendt et par ganger hvor det har skjedd så jeg senker farta ned slik at de kjører forbi meg for å bekrefte om de er politi eller ikke.. :D

 

Men en ting jeg syns er merkelig er at de har nesten aldri kontroll fra periodene 7-8 og 15 - 17. Er dette for å slippe inødig trafikk i rushtida?

Grunnen til at det sjeldan er kontroll på motorvegen er at det er vanskeleg å finne trygge plassar å vinke inn bilane.

Eit alternativ er som du seier sensorar eller fotobokd, eller mest vanleg tidtaking mellom to kjente punkt med kjent avstand, som f.eks frå tunnelportalen til fyrste lyktestolpe.

 

Slutt å sjå etter menn i solbriller når du køyrer, hold fokuset på vegen. Det er ingen regel i Norge at det må være to politibetjentar i ein bil. Du kan like gjerne passere ein sivil politibil med berre ei politidame utan solbriller i bilen.

Det å slakke ned for å få den "mistenkelige" bilen til å passere deg kan slå veldig feil. Dersom det er ein politibil så kan du fort få ei bot for å ikkje følge trafikkflyten. På motorvegar der alle køyrer i same retninga så er det farlegare med bilistar som innimellom køyrer for sakte, enn det å køyre litt for fort.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Grunnen til at det sjeldan er kontroll på motorvegen er at det er vanskeleg å finne trygge plassar å vinke inn bilane.

Eit alternativ er som du seier sensorar eller fotobokd, eller mest vanleg tidtaking mellom to kjente punkt med kjent avstand, som f.eks frå tunnelportalen til fyrste lyktestolpe.

 

Slutt å sjå etter menn i solbriller når du køyrer, hold fokuset på vegen. Det er ingen regel i Norge at det må være to politibetjentar i ein bil. Du kan like gjerne passere ein sivil politibil med berre ei politidame utan solbriller i bilen.

Det å slakke ned for å få den "mistenkelige" bilen til å passere deg kan slå veldig feil. Dersom det er ein politibil så kan du fort få ei bot for å ikkje følge trafikkflyten. På motorvegar der alle køyrer i same retninga så er det farlegare med bilistar som innimellom køyrer for sakte, enn det å køyre litt for fort.

 

Er enig i det du sier.

 Mente selvfølgelig at jeg ikke slakker ned slik at jeg hindrer trafikkflyt ellers, slakker ned til fartsgrensen hvis det er mistanke om at en bil følger etter meg og måler meg eller lignende.

 

På motorveien jeg kjører så er det vanlig at folk ligger i 120+ på 110 sonen.

Det at jeg kikker inn i biler når jeg passerer har blitt en vanesak og gjør det uten at jeg merker det og, men jeg er veldig oppmerksom på trafikken og forholdene. Har hatt et par skrekk eksempler pga. andre som bytter felt i farlige situasjoner (og gjerne uten å blinke) eller folk som kjører sakte og sinker trafikken.

Lenke til kommentar

På motorvegar er det sjeldan ordinær fartskontroll, så for å bli stoppa og bøtlagt så må du køyre så fort/stygt at du blir plukka ut av patruljerande UP i sivil eller uniformert bil. I såpass god fart er det ikkje realistisk å tru at du skal oppdage pomitiet før politiet oppdager deg, særleg når det er snakk om sivil politibil.

Jeg vet ikke hva slags motorveier du har der du bor i landet med tanke på at du skriver nynorsk, men her på Østlandet, spesielt Vestfold og Østfold er det svært ofte laserkontroll på E18 og E6. Nesten ukentlig den siste tiden. Dog ofte på faste steder, så her slanker jeg alltid litt ned. De har gjerne laser sent på kvelden, etter tunnel åpninger her i området. Da måler de bakfra og man får bot så fort man ligger rundt 10 over.

 

Selv ligger jeg gjerne 20kmt over grensa som regel på E18 på cruisecontrol avhengig av tidspunkt på dagen. Har flere ganger kjørt forbi uniformert politibil i 120kmt i 110kmt sone uten problem.

 

Dog etter noen prikker har jeg roa ned ganske kraftig. Ser nå nesten mer i speil om det er bil som følger etter meg, enn jeg ser ut frontruta. Teller gjerne hvor mange biler som er bak meg og om jeg har kjørt forbi og 'sikra' de.

Lenke til kommentar

Kjører mellom Trondheim og Stjørdal (Trondheim Værnes flyplass), kjører 10 over fartsgrensen når det er mulig. Det er 4 tunneler jeg må gjennom hvor 3 har strekningsmåling og der går det 20 km/t under fartsgrensen, i rushtida langt under fartsgrensa p.g.a noen idioter. Når det er flyt i trafikken er man konsentrert, når det blir "stillstand" fikler man med andre ting. 

Lenke til kommentar

Jeg vet at politiet i Norge, altså det jeg har sett fra kontroller, bruker noe av det eldste utstyret som finnes. Sikkert fordi det er dyrt og fremdeles fungerer godt nok. Det er ingen problem å omgå den, kjempelett! X, K, KA-bands kan fanges opp av utstyr innenfor bilen. Bare sett opp en radardetektor og du blir aldri tatt. Funger fett, piper som det går hver gang en radar pekes på bilen, så slakker du bare ned og blir aldri tatt av dem. Det er vel ulovlig i Norge og i EU å bruke utstyr som scanner og oppdager radarer ved å fange opp IR o.l. stråling. Men du, det ordner vi, bare å ha den trådløs mot mobilen og en liten fanger oppe i dashboardet som ingen vil synes er mistenkelig, med hovedmodulen koblet til en plass man ikke kan se den utenifra, som under rattet.

 

Dette her over var ikke ment seriøst. Kjør pent. Du får forsåvidt bot på flere tusen og det kommer vel på rullebladet at du har hindrets politiet etterforskning om sånt utstyr finnes, selv om det er avslått. Jeg har en kjenning som fortalte meg om at onkelen hans hadde slikt utstyr på bilen i Russland. Har database med alt, GPS innebygget, live-deling av lokasjoner der det har vært kontroller og dermed også hvor de kan stå og hele pakka, helt utrolig at dette er lov der borte!

Endret av ddb2002
Lenke til kommentar

Jeg vet at politiet i Norge, altså det jeg har sett fra kontroller, bruker noe av det eldste utstyret som finnes. Sikkert fordi det er dyrt og fremdeles fungerer godt nok. Det er ingen problem å omgå den, kjempelett! X, K, KA-bands kan fanges opp av utstyr innenfor bilen. Bare sett opp en radardetektor og du blir aldri tatt. Funger fett, piper som det går hver gang en radar pekes på bilen, så slakker du bare ned og blir aldri tatt av dem. Det er vel ulovlig i Norge og i EU å bruke utstyr som scanner og oppdager radarer ved å fange opp IR o.l. stråling. Men du, det ordner vi, bare å ha den trådløs mot mobilen og en liten fanger oppe i dashboardet som ingen vil synes er mistenkelig, med hovedmodulen koblet til en plass man ikke kan se den utenifra, som under rattet.

 

Dette her over var ikke ment seriøst. Kjør pent. Du får forsåvidt bot på flere tusen og det kommer vel på rullebladet at du har hindrets politiet etterforskning om sånt utstyr finnes, selv om det er avslått. Jeg har en kjenning som fortalte meg om at onkelen hans hadde slikt utstyr på bilen i Russland. Har database med alt, GPS innebygget, live-deling av lokasjoner der det har vært kontroller og dermed også hvor de kan stå og hele pakka, helt utrolig at dette er lov der borte!

Radar brukes ikke lenger i Norge, men laser nå den dag idag. Her kan du ikke få noe varsel, men det finnes utstyr som kan gi feilsignal om jeg ikke tar feil. Dog får man da bot på kr8000 er det vel.

Lenke til kommentar

Radar brukes ikke lenger i Norge, men laser nå den dag idag. Her kan du ikke få noe varsel, men det finnes utstyr som kan gi feilsignal om jeg ikke tar feil. Dog får man da bot på kr8000 er det vel.

 

Om dette er sant så er det flott av dem å gi bot på utstyr som ikke fungerer uansett. Tviler veldig på om det er mulig å oppdage rader, laser, hva det nå enn måtte være raskt nok uansett om man skulle anskaffet slikt utstyr, føler det heller bare fungerer som noe mentalt slik at den som kjører skal føle seg tryggere med å bryte loven.

Det at folk kjører over fartsgrensen viser jo liten respekt for de lovene som er der for å beskytte samfunnet vårt, og dersom du ikke følger lovene fordi du har lest og forstår poenget med dem, men bare følger dem fordi du er redd straff, så er det på tide å revurdere dine verdier i livet.

Endret av ddb2002
Lenke til kommentar

Opptil 60 så ligger jeg i fartsgrensen

70 og oppover så setter jeg cruise på 20-30 km/t over dersom det er lite trafikk og greit føre. Og jeg skal langt.

 

Når jeg kjører der jeg ikke er kjent bruker jeg waze appen for å bli varslet om bokser og kontroller. Fått 2 fartsbøter på 24år.

Lenke til kommentar

Det er et litt interessant tema. Har blitt fortalt at man kan ligge 20km/t over i 100 og 110 sona. Var da et bekjent som hadde blitt stoppet i 125, hvor da UP hadde fortalt han dette. MERK! Dette er rundt Oslo, hvor trafikken ofte går 10-20km/t over uansett. 

Samtidig vet jeg folk som har blitt stoppet for 115km/t i 100 sone andre steder. Uansett... Ikke kjør fortere enn du har råd til :p

Tror nok det kommer an på flere ting. Hvem du møter på, hvordan du kjører osv. Kjører du litt aggressivt, ligger tett opptil bilen foran osv. tar de deg nok selv om du ikke kjører så mye over. Selv holder jeg avstand, men ble tatt i 120 km/t i 100-sonen ved Larvik. Pleier å sakke av noe når fartsgrensen går ned fra 110 til 100, men var litt sløv her. Cruisecontrolen var innstilt på 125 km/t, men ble målt til 120 km/t med litt misvisning. Politiet der sa at de  hadde ikke tatt meg om jeg hadde ligget 10 over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...