Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Motorsag og lekkasje av sagkjedeolje


Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere lånt motorsag til forefallent arbeid på tomta. Sist uke kjøpte jeg en billig elektrisk fra Biltema til dette da det er litt stress å låne. Denne satte jeg sammen, fylte på med sagkjedeolje og satte på en hylle. Dagen etter, når jeg skulle bruke den, så var det en stor dam med sagkjedeolje rundt. Fikk byttet den til tross for at selger mente det var naturlig for en motorsag å dryppe litt olje når den står. Fikk den nye opp å gå og brukte den i 20min. Det ser ut til at forbruket er på nær en liter sagkjedeolje i timen og etter å ha stått en time på avispapir så er det begynt å synes at det lekker ut olje. Er det på samme måte med andre motorsager, som Biltema hevder? Kan ikke huske at den 30år gamle Husqvarna som jeg har lånt har svettet ut en større mengde på kort tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tidligere lånt motorsag til forefallent arbeid på tomta. Sist uke kjøpte jeg en billig elektrisk fra Biltema til dette da det er litt stress å låne. Denne satte jeg sammen, fylte på med sagkjedeolje og satte på en hylle. Dagen etter, når jeg skulle bruke den, så var det en stor dam med sagkjedeolje rundt. Fikk byttet den til tross for at selger mente det var naturlig for en motorsag å dryppe litt olje når den står. Fikk den nye opp å gå og brukte den i 20min. Det ser ut til at forbruket er på nær en liter sagkjedeolje i timen og etter å ha stått en time på avispapir så er det begynt å synes at det lekker ut olje. Er det på samme måte med andre motorsager, som Biltema hevder? Kan ikke huske at den 30år gamle Husqvarna som jeg har lånt har svettet ut en større mengde på kort tid?

Har ei Meec bensinsag og Makita elektrisk sag og begge drypper litt olje der Meec saga drypper mest men begge sagene "lekker" mere olje med biltema sagkjedeolje en med oljen de selger på byggmakker.

Virker som biltema oljen er tynnere rett og slett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg funnet ut at jeg kan bruke rapsolje fra Rema1000 som sagkjedeolje så da er både det økonomiske og miljøproblematikken dekket. Så får jeg heller tømme saga etter bruk og sette den i en plastbeholder.

Rapsolje har store forandringer i viskositet ved temperaturendringer, men fungerer greit nok i normale temperaturer. Er en fordel med en sag hvor en kan stille oljetilførselen. Jeg vil tro problemet med lekkasje vil øke ved bruk av rapsolje, men om du tømmer tanken etter bruk så er det jo ikke noe å tenke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Brukte bioolje kjøpt hos husqvarna forhandleren sist jeg lånte sag. Biltema vil ikke gi meg pengene tilbake da sagen er brukt og de mener oljesøl er normalt. I følge selger skal de lekke olje og det kan jeg bekrefte at den gjør da jeg satte den på asfalten før bruk. Her ble det en flekk på 25x6cm som lyser imot meg daglig. Under bruk går det også med enorme mengder olje og kjedet må strammes sånn ca hele tiden. Vi snakker om ett prima, ræva produkt som burde vært forbudt i disse miljøvern-tider.

Jeg får svelge denne kamelen og jeg sverger på å ikke sette mine bein hos biltema igjen.  Det er sikkert en grunn til at man ikke kan legge inn brukererfaring på nettsiden deres. :hmm:

Lenke til kommentar

Brukte bioolje kjøpt hos husqvarna forhandleren sist jeg lånte sag. Biltema vil ikke gi meg pengene tilbake da sagen er brukt og de mener oljesøl er normalt. I følge selger skal de lekke olje og det kan jeg bekrefte at den gjør da jeg satte den på asfalten før bruk. Her ble det en flekk på 25x6cm som lyser imot meg daglig. Under bruk går det også med enorme mengder olje og kjedet må strammes sånn ca hele tiden. Vi snakker om ett prima, ræva produkt som burde vært forbudt i disse miljøvern-tider.

Jeg får svelge denne kamelen og jeg sverger på å ikke sette mine bein hos biltema igjen.  Det er sikkert en grunn til at man ikke kan legge inn brukererfaring på nettsiden deres. :hmm:

 

Ett produkt som lekker store mengder olje må regnes som defekt,

med mindre det er oppgitt at saga bruker store menger olje på nettsidene til Biltema.

 

Gir ikke Biltema seg, kontakt forbrukerrådet, tenker saken ordner seg ganske greit da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...