Jump to content
NTB - digi

Venter markeringer mot 52 nye bomstasjoner i hovedstaden

Recommended Posts

Kø på innfartsveiene mot Oslo koster samfunnet mange milliarder i året, selv om miljøkostnader holdes utenfor.

https://www.nrk.no/valg2013/ko-koster-76-mill.-per-dag-i-2030-1.11201678

FRP og bompengemotstanderne bryr seg åpenbart ikke om at dette problemet bare vil bli mye større om bompenger fjernes. De er veldig opptatt av hvor mye det vil koste å kjøre barna til fritidsaktiviteter, men det er visst ikke så viktig om barnet går glipp av aktiviteten fordi foreldrene ikke rekker hjem på grunn av kø.

Edited by spiff42
  • Like 5

Share this post


Link to post

Om nå staten hadde bruk av pengene de tar inn i avgifter på bilisme til veirelaterte oppgaver hadde ikke dette vært et tema men ettersom de pengene ikke er øremerket vei må pengene taes inn via bompenger istedenfor.

Egentlig er bompenger en ekstraskatt som egentlig kunne vært dratt over skatteseddelen men høyere inntektsskatt hadde nok ingen turt å gå til valg på (med unntak av SV da) så derfor snakkes det varmt om spleiselag der bilistene betaler enda mere via bompenger istedenfor.

Det hele handler bare om hvordan grisen sminkes, det koster fremdeles omtrent det samme.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Kø på innfartsveiene mot Oslo koster samfunnet mange milliarder i året, selv om miljøkostnader holdes utenfor.

https://www.nrk.no/valg2013/ko-koster-76-mill.-per-dag-i-2030-1.11201678

FRP og bompengemotstanderne bryr seg åpenbart ikke om at dette problemet bare vil bli mye større om bompenger fjernes. De er veldig opptatt av hvor mye det vil koste å kjøre barna til fritidsaktiviteter, men det er visst ikke så viktig om barnet går glipp av aktiviteten fordi foreldrene ikke rekker hjem på grunn av kø.

 

Det er større sannsynlighet for at barnet går glipp av fritidsaktiviteten når foreldre må ta buss og t-bane for å hente ungen. Kø er først og fremst bare et problem i rushtiden.

Edited by MrL
  • Like 4

Share this post


Link to post

Tull, det er større sannsynlighet for at barnet går glipp av fritidsaktiviteten når foreldre må ta buss og t-bane for å hente ungen. Kø er først og fremst bare et problem i rushtiden.

 

Om bussen bruker lengre tid enn normalt så skyldes det i 9 av 10 tilfeller bilkø. Selvsagt er det mest kø i rushtiden. Rushtidsavgift gjør dette problemet mindre, og den er avhengig av bomringen evt. veiprising.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Bygg en ringvei utenfor Oslo. Slutt å stappe masse mennesker inn på et lite område. Måtte en komme til franske tilstander og ødelagte bommer.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Bygg en ringvei utenfor Oslo. Slutt å stappe masse mennesker inn på et lite område. Måtte en komme til franske tilstander og ødelagte bommer.

 

Det er av og påkjøringer som skaper kø, ikke gjennomgangstrafikk. Bare 15% av trafikken på E18 er gjennomgangstrafikk. En ringvei vil uansett bare endre kjøremønster for en del av disse. Ringvei utenfor Oslo vil være tidenes minst nødvendige veiprosjekt i forhold til prisen.

https://www.aftenposten.no/meninger/i/db4q/Kort-sagt_-6-oktober

Edited by spiff42
  • Like 4

Share this post


Link to post

Kø på innfartsveiene mot Oslo koster samfunnet mange milliarder i året, selv om miljøkostnader holdes utenfor.

https://www.nrk.no/valg2013/ko-koster-76-mill.-per-dag-i-2030-1.11201678

FRP og bompengemotstanderne bryr seg åpenbart ikke om at dette problemet bare vil bli mye større om bompenger fjernes. De er veldig opptatt av hvor mye det vil koste å kjøre barna til fritidsaktiviteter, men det er visst ikke så viktig om barnet går glipp av aktiviteten fordi foreldrene ikke rekker hjem på grunn av kø.

 

Ta det rolig FRP har ikke planer om å rive bommene, de er alt for glad for pengene som kommer inn til det. Penger som lar dem gi store summer til de rike onklene som sannsynligvis vil ha høyere bompriser slik at en slipper alle småkårsfolka på veien.

Men artig å se FRP i kamp med FRP.

Share this post


Link to post

Bompenger har lite eller ingenting med miljø å gjøre. Det er bare en måte å kreve inn skatt på, i tillegg til de skattene vi allerede har. Lokalpolitikere i hele landet er under massiv utpressing fra staten i form av "belønningsordninger" som egentlig betyr "straffeordninger" dersom de ikke innfører bompenger. Lokalpolitikere synes selvsagt det er kult å klippe snorer og vil derfor bruke mer av andres penger for å prestere snorklipping. Det er mye kulere enn vedlikehold og rasjonell pengebruk. Vi innbyggere tvinges til å betale for denne ukulturen gjennom blant annet denne ekstrabeskatningen. De offentlige tjenestene våre blir stadig dårligere fordi prestisjeprosjektene tar stadig mer av pengene som skulle gått til drift. Dermed råtner relativt nye offentlige bygg på rot, eldreomsorgen blir stadig verre og skolene har ikke råd til skolebøker, god luftkvalitet eller andre helt elementære behov.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Om bussen bruker lengre tid enn normalt så skyldes det i 9 av 10 tilfeller bilkø. Selvsagt er det mest kø i rushtiden. Rushtidsavgift gjør dette problemet mindre, og den er avhengig av bomringen evt. veiprising.

 

 

For min del hadde det ikke vært et stort problem med rushtidavgift for å få ned kø, hvis denne avgiften var på de store hovedveiene. Det rettferdiggjør alikevel ikke antall bomstasjoner og innkreving som er utenfor rushtid. Tror de fleste synes det var helt greit sånn det var mange år tilbake, men nå har politkerne blitt for grådige - og da ønsker man å rive alt.

  • Like 2

Share this post


Link to post

For min del hadde det ikke vært et stort problem med rushtidavgift for å få ned kø, hvis denne avgiften var på de store hovedveiene. Det rettferdiggjør alikevel ikke antall bomstasjoner og innkreving som er utenfor rushtid. Tror de fleste synes det var helt greit sånn det var mange år tilbake, men nå har politkerne blitt for grådige - og da ønsker man å rive alt.

 

Bedre differensiering er en god ide. Synd FRP og anti bompenge gruppene ikke nevner det. Men bilhold var mye dyrere før enn det er nå. Nybilprisene har stått nesten stille i over 20 år. Bensinprisen har steget mindre enn kjøpekraft. Så har vi elbiler med nesten gratis drivstoff. I 2007 tok staten inn over 20 milliarder mer i bilavgifter enn i dag.

Share this post


Link to post

Sånn blir det når man stemmer for skattelette. Utgiftene dekkes inn med avgifter i steden. Bra for Olav Thon. Kjipt for de fleste.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Om bompenger rammer usosialt, oppleves frihetsbegrensende og fordyrende, så fremstår Klimabelønning som et bedre alternativ for fremme av overgang til fornybar samfunnet.

 

Andre land har kommet lengre en Norge, og Canada har allerede innført Fee and Dividend: https://www.nrk.no/urix/canada-innforer-karbonskatt-som-vil-gi-mer-penger-til-folk-flest-1.14264523

 

Følg gjerne fb-siden for #Klimabelønning(#KAF). Gruppen ble opprettet for ei uke siden, og eg ser ikke noen grunn til at noen utvalgte partier eller politiske ståsteder skal føle mer eierskap til denne saken en andre.: https://www.facebook.com/groups/2646009345625818/

  • Like 1

Share this post


Link to post

Liten handletur i dag. Passerte de nye bomstasjonene 8 ganger.

 

Til høsten blir det første gang jeg stemmer på et rent protestparti.

  • Like 8

Share this post


Link to post

Vet ikke hvordan det er med de nye bommene i Oslo, men på Askøy/Sotra/Øygarden så er det et par timer man kan passere uten å betale for mer enn en passering, noe som fjerner de som er under flere bommer for barnehage etc. Regner med at norske dansker(østlandet) har det samme.

 

Når det gjelder fee and dividend, så er det ikke så sosialt som det høres ut som. Det som er bra med dagens overvåkningssamfunn er at man kan gjøre skattene rettferdige m.t.p. hvem som faktisk bruker veiene. Slik jeg forstår bompengepartiene er det dit de vil.

Man har argument slik som NRK-lisensen, den går nå over til skatten i seg selv, men skiller den mellom den som bruker den eller ikke?(vet ikke).

 

Vil gjerne se %bruk- betal hva du bruker type ting, men da må man se på hva det gjør med samme i ting som type helse.Vanskelig å argumentere at en ting i statsbudsjettet skal ha en type ting, en annen, siden de er veldig sammensatt.

 

De "fattige" er vinnere på en type, tapere på den andre. Jeg er for at alle betaler for alt, det kan være drit av og til, men du vinner i det aller meste. Er for at "fattige" skal ha større fordeler enn rike, skattefordelene jeg har fått for å tjene marginalt over toppskatten de siste to årene er flaut for meg selv. Heldigvis drikker og røyker(osv..) jeg som en Rolling Stone, kommer til å dø lenge før pensjonistalder, så netto Noreg, jeg kunne godt betalt mye mere i skatt uten problem, noe jeg gjorde 5 år siden.

 

Uansett utfall så må vi aldri gå bort fra den "skandinaviske modellen", for den er bedre enn alle andre ting, noen gang. De motsatte modellene er bevist dårligere, uansett populisme/nasjonalisme, Norge er faktisk et ekstremt bra land å bo i. La oss aldri glemme det, uansett hvor uenige vi er.

Share this post


Link to post

Merkelig at Oslo kommune ikke har laget enda en ring innenfor indre ring.

 

Skal i hvert fall aldri bosette meg her. Bodde tidligere på Majorstuen, men da innenfor ring to.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Liten handletur i dag. Passerte de nye bomstasjonene 8 ganger.

 

Til høsten blir det første gang jeg stemmer på et rent protestparti.

 

Måtte du betale for 8 passeringer? Da er bommene en helbom. Det er vel og bra med protestparti, men om protesten er viktigere enn resten av politikken, så er du en del av problemet.

 

Om svaret på første spørsmål er ja, da ville jeg tatt dette opp med kommunen, da det rett og slett ikke er lov i N0reg.

Share this post


Link to post

Måtte du betale for 8 passeringer? Da er bommene en helbom. Det er vel og bra med protestparti, men om protesten er viktigere enn resten av politikken, så er du en del av problemet.

 

Om svaret på første spørsmål er ja, da ville jeg tatt dette opp med kommunen, da det rett og slett ikke er lov i N0reg.

Bare hvis han brukte flere timer på det. Det er bare en betaling i de nye bommene ved bygrensa og en betaling i de to indre ringene (den dyreste av de to) i løpet av en time som betales.
  • Like 1

Share this post


Link to post

Bare hvis han brukte flere timer på det. Det er bare en betaling i de nye bommene ved bygrensa og en betaling i de to indre ringene (den dyreste av de to) i løpet av en time som betales.

Ja, hva er greia med den timesregelen egentlig? At folk skal skynde seg mest mulig for å slippe å betale dobbelt er verken bra for miljøet eller MDGs syklende kjernevelgere.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...