Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Frekk huseier?


Anbefalte innlegg

Vi leier en leilighet.

Nå i dag bestemte han seg for å begynne å vaske huset med høytrykksspyler. Satt opp stillase og skal også male det etterhvert.

Han har ikke forhørt med oss først men tar nå som en selvfølge å bruke vårt strømuttak ute på veggen.

Han er en fyr som tar seg veldig til rette og uten å si i fra eller inngå en avtale om reduksjon av husleie, er han i full gang.

Jeg synes dette er frekt!! Ikke VI som skal betale strøm for at han skal vaske huset!!

Har hørt at høytrykksspyler trekker mye strøm også.. faen å!!

 

Hva mener du om dette? Frekk huseier eller smålig leietager??

 

Anonymous poster hash: 0ce46...2a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er så utrolig mye kyniske og frekke holdninger her på forumet.

 

Jeg hadde blitt fornærmet, det er vanlig folkeskikk, og i tråd med juss, å varsle om arbeid som kan være av forstyrrende natur, i god tid før det skal begynne. Det er helt vanlig oppførsel, og absolutt noe å forvente i et leieforhold.

 

Å høyttrykksspyle, slå på stillaslåser og bråke rundt husveggene i ca en ukes tid med jobb og maling, er definitivt innenfor jussen å måtte si fra om på forhånd. Veldig respektløst overfor leietaker å bare sette i gang med slike ting uten å få beskjed. Å beslaglegge strøm og sånt er også temmelig frekt, samme søren hva prisen er selv om det også er relevant, det er prinsippet som spiller en rolle! God folkeskikk og høflighet. Det er ikke bare juss og regler som skal bestemme alt. En god holdning, moral og etikk skal også være en rolle i samfunnet.

 

Hvilke legale virkemidler du kan ta i bruk, vet jeg ikke. Det kan kanskje Krikkert svare på, som omtrent er den eneste seriøse brukeren igjen på forumet her med god holdning og solid kunnskap i juss. Egentlig burde han være den eneste som burde få lov til å poste i juss-forumet. Jeg fikk advarselspoeng for å være "usaklig" i økonomi-forumet, og her poster folk i vildens sky og slipper unna. Det er så tåpelig som det får blitt.

 

Egentlig burde ALLE postene i denne tråden slettes, siden det er ingen som kommer med noen juridiske forslag eller lignende overhodet.

Endret av Taurean
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg opplever også utleier som tar til rette, med tanke på bruk av fryser (som allerede er liten) og vaskemaskin. Utleier (mann) har gått inn i badet mens jeg (kvinne) har stått naken i dusjen. Vi betaler ganske mye for ganske få kvadrameter og det er mye mangler her, mye som bryter lover og folkeskikk. Jeg vet selv at det går an å kontakte utleierforeningen og vil tipse deg om å bruke de (de har vært behjelpelige for meg før), men jeg kjenner at denne kampen orker jeg ikke å ta... bruker energien fullt søking etter fulltidsjobb, og håper det ordner seg sånn at jeg kan få kjøpt leilighet, alene, snart. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så det skal han få lov til, mens leieboer ikke skal få lov å bestemme over 'sin' kontakt?

Er det rart det blir krig i verden? Å nekte å låne bort ei strømkontakt som en ikke bruker, er bare vrangvilje – helt uhørt. Og 20 kroner, det vifter alle normale mennesker bort med et smil. Det er INGENTING.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Husleieloven § 5-6 tredje ledd første punktum. "Leieren skal ha melding​ i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider." (Tredje punktum har et unntak for skadehindrende tiltak som ikke synes aktuelt her.)

 

Dette gjelder både det konkrete husrommet leietakeren leier og eiendommen for øvrig, og gjelder uavhengig av om utleier kan gjennomføre arbeidene uten leietakers samtykke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vi leier en leilighet.

Nå i dag bestemte han seg for å begynne å vaske huset med høytrykksspyler. Satt opp stillase og skal også male det etterhvert.

Han har ikke forhørt med oss først men tar nå som en selvfølge å bruke vårt strømuttak ute på veggen.

Han er en fyr som tar seg veldig til rette og uten å si i fra eller inngå en avtale om reduksjon av husleie, er han i full gang.

Jeg synes dette er frekt!! Ikke VI som skal betale strøm for at han skal vaske huset!!

Har hørt at høytrykksspyler trekker mye strøm også.. faen å!!

 

Hva mener du om dette? Frekk huseier eller smålig leietager??

 

Anonymous poster hash: 0ce46...2a7

 

Hovedregelen er at utleier er ansvarlig for mesteparten av vedlikeholdet, se husleieloven §5-3. Dette kan fravikes ved avtale. 

Jeg antar da at dette er alminnelig vedlikeholdsarbeid fra utleier sin side. 

 

Det følger av husleieloven §5-6 andre avsnitt at leieren plikter å gi utleier adgang for å gjennomføre pliktig vedlikehold. Det følger av samme bestemmelse at leietaker kan kreve prisavslag, men dette forutsetter at mangelen ikke er ubetydelig (se også §2-11).

 

I husleieloven §5-6 tredje avsnitt at leieren skal ha melding i rimelig tid før vedlikeholdsarbeider foretas. Brudd på dette kan medføre prisavslag etter §2-11, men også her er forutsetningen at mangelen ikke er ubetydelig. 

 

Jeg vet ikke hva dere har avtalt angående strøm. Du kan få dekket økonomisk tap, se husleieloven §5-7.

 

Når det er sagt så er ikke dette en sak å skape stor ståhei over.

 

Jeg er enig i at det er irriterende når utleiere ikke gir melding før de kommer. Man føler seg overrumplet og kan få ekstra stress i hverdagen man helst skulle vært foruten. Slike tilfeller løses som regel ved at man snakker sammen. 

Du har jo en utleier som gidder å bedrive vedlikehold, da får du også et finere sted å bo, så så ille kan det vel ikke være? :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser ikke helt at det er frekt å drive med normalt vedlikehold av boligen. Det er vel heller en god ting både for utleier og leietaker. Du kan kanskje be ham varsle på forhånd, men jeg vet ikke helt hvor mye det har å si.

 

Det er når utleieren ikke bryr seg om vedlikehold du burde bli bekymret.

Endret av Reg2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Krikkert har talt, loven sier at huseier har opptrådt motstridende mot gjeldende lovverk, og at leier faktisk har noen få virkemidler i loven. Alle som er krasse og frekke mot trådstarter, og maner til å bare "skjerpe seg og ta i et tak", bør ta seg en bolle, og moderatorer bør egentlig slette alle andre poster enn Krikkert sine i denne tråden!

Endret av Taurean
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...