Gå til innhold

Google Maps ruller ut varsler for fartsmålere og fartskontroller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er vel noe som i utgangspunktet, fra ett informasjonsmessig ståsted er helt greit. Jeg er veldig for at alt myndighetene gjør skal kunne dokumenteres offentlig (selvfølgelig med unntakt for det som går på intelgathering og rikets sikkerhet).

 

Men hvis dette brukes aktivt av personer som har for vane å kjøre for fort, for å unngå prikker og forelegg, synes jeg ikke det er greit. For da går dette utover andre traffikanters sikkerhet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Appen har da varslet om kameraer i et par uker allerede? Eller er det bare min?

 

Hei!

Det virker som Google har rullet ut denne oppdateringen under radaren de siste ukene. Det var først i natt at flere brukere begynte å rapportere det, og at Google bekreftet at oppdateringen er tilgjengelig i 43 land. :)

 

- Niklas

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er vel noe som i utgangspunktet, fra ett informasjonsmessig ståsted er helt greit. Jeg er veldig for at alt myndighetene gjør skal kunne dokumenteres offentlig (selvfølgelig med unntakt for det som går på intelgathering og rikets sikkerhet).

 

Men hvis dette brukes aktivt av personer som har for vane å kjøre for fort, for å unngå prikker og forelegg, synes jeg ikke det er greit. For da går dette utover andre traffikanters sikkerhet.

 

 

Fartsmålere er godt merket, og plasseres ikke ut for å ta folk - men for å få dem til å holde farten på spesielt utsatte områder.

 

Ingen problemer med å ha dette i Google Maps (finnes i mange andre slike tjenester fra før av). Problematisk for trafikksikkerheten blir det først om man begynner å melde fra om andre typer fartsmålinger, slik man kan tro at man ikke skal følge fartsmerkingen hvis det ikke er kontroll.

Endret av xyz01
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er vel noe som i utgangspunktet, fra ett informasjonsmessig ståsted er helt greit. Jeg er veldig for at alt myndighetene gjør skal kunne dokumenteres offentlig (selvfølgelig med unntakt for det som går på intelgathering og rikets sikkerhet).

 

Men hvis dette brukes aktivt av personer som har for vane å kjøre for fort, for å unngå prikker og forelegg, synes jeg ikke det er greit. For da går dette utover andre traffikanters sikkerhet.

 

Nå er det helt vanlig at GPS kart har innlagt hvor fotobokser osv står plassert så dette er bare bra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

UP går ut og sier at dem skal ha kontroll på den og den strekka: Dette er forebyggende.

Jo flere som får høre om at det er kontroller, jo bedre sier dem! Kanskje den som har ruset seg ikke kjører bil den dagen, og det er positivt!

Vegvesenet sier at fotoboksvarslere får NED antall ulykker.

MEN hvis en vanlig borger varsler om fotobokser, fartskontroll eller lignende, da er det andre boller.

UP har gang på gang gått ut og sagt at det er FARLIG at folk får beskjed om kontroller.

Kanskje han som har ruset seg IKKE kjører den dagen, og dermed ikke blir tatt! Kanskje han kjører en annen vei!

Og fotoboksvarslere skulle vært forbudt! Det gjør alt mye farligere.

Ikke direkte sitater, men det finnes uttalige innlegg, artikler, med mer, hvor UP sier disse tingene.

Helt utrolig at dem ikke får med seg dobbelmoralen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det vel en forskjell på at UP sier de skal ha fokus på E134 og kjøring i rus, og at en gjeng private varsler om at det står en kontrollør på busstopp nr 2 etter bedehuset i retning nord...

 

Det første gjør at noen kanskje tenker seg om før de kjører i rus den dagen.

Det andre gjør at de venter en time eller velger en annen vei - men kjører fortsatt i rus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det vel en forskjell på at UP sier de skal ha fokus på E134 og kjøring i rus, og at en gjeng private varsler om at det står en kontrollør på busstopp nr 2 etter bedehuset i retning nord...

 

Det første gjør at noen kanskje tenker seg om før de kjører i rus den dagen.

Det andre gjør at de venter en time eller velger en annen vei - men kjører fortsatt i rus.

 

For å gjøre ting klart, så trenger det ikke være at dem har fokus på rus. Dette gjelder all form for kontroll UP melder ifra om.

 

Jeg ser ikke helt poenget ditt. Hvis UP sier dem skal ha fokus på e134 kan også folk bare kjøre en annen vei dit dem skal.

 

Jeg vil påstå det er større sannsynlighet, ihvertfall i det området politiet blir meldt ifra om, at folk velger å IKKE kjøre. Politiet står ikke en hel dag på samme sted.

 

Så eneste forskjellen må jo være omfanget. Hvor stort område dem tar for seg?

Eller hva mener du er forskjellen?

 

UP melder ifra om at dem skal ha fokus på E134 vil jeg påstå har MINDRE effekt enn at noen melder ifra om at dem står ved bussstopp 2.

Folk kjører bare en annen vei. Holder seg unna hovedveiene.

Står dem lokalt, på et busskur, kan du risikere at dem har flytt på seg siden den gang. Da vet du at dem mest trolig er i distriktet, du vet bare ikke hvor.

 

Så man kan bruke argumentene dine, for hver situasjonene, for begge situasjonene.

Jeg mener bare den lokale varslingen kan ha MER for seg.

Vil gjerne høre hvorfor det ikke er sånn, men det du la frem virker faktisk helt bakvendt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...