Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mange sifre trengs for å kunne spore opp et bilnummer?


Anbefalte innlegg

Kom plutselig til å tenke på en episode jeg opplevde for rundt ti år siden. Var ute og gikk en regnfylt kveld, og da jeg skulle gå over fotovergangen ved en godt opplyst gate kom det en bil kjørende mot meg i bedagelig tempo.

Den var langt nok borte og farten lav nok til at den kunne stanse uten problemer, men viste ingen tegn til dette, så jeg bestemte meg for å hevde mine rettigheter som fotgjenger og skrittet bestemt ut i fotgjengerfeltet for å tvinge ham til å stanse, men unnlot å havne i en "point of no return"-situasjon for sikkerhets skyld. Og godt var det; idioten fortsatte som om jeg skulle vært usynlig, og tvang meg til å rykke tilbake. Likevel ble den ene foten min overkjørt og paraplyen slengt tilbake da den traff det ene sidespeilet.

Hadde han stanset og spurt hvordan det gikk og vist oppriktig anger ville jeg tilgitt ham (eller henne, det var ikke mulig å se gjennom frontruta som reflekterte gatelysene). Men vedkommende kjørte videre som om ingenting hadde skjedd uten å hverken øke eller senke farten.

Da det ble klart at sjåføren ikke ville stanse fikk jeg ideen å lære bilnummeret utenat så saken kunne anmeldes. Men da var han allerede kommet et stykke videre på vei, det var mørkt og innen hele nummeret hadde festet seg var skiltet og etter hvert bilen utenfor synsvidde.

 

I dag vet jeg imidlertid at det ikke er nødvendig å huske hele nummeret. Det holder med de første to bokstavene og de etterfølgende sifrene. Men hva er minimum av tegn man trenger for å spore opp hvilken bil det er snakk om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper 4 om du vet biltypen, muligens 3 om det er en skjelden bil.

 

Men, du gikk med vilje forran en bil i fart for 10 år siden, hva enker du skal skje videre om du finner eier? Saken er foreldet for lenge siden, bilen kan ha vært gjennom flere eierskifter, og selv om du får tak i eieren for 10 år siden, hvordan skal du eller eier vite hvem som kjørte bilen?

Uansett er det jo idiotisk å gå forran en bil i fart, selv om du har retten på din side, så er det du som får skadene.

Lenke til kommentar

Noe forteller meg at du har problemer med å legge ting bak deg? :)

 

Du kan jo naturligvis stikke innom et politikontor og si at du vil anmelde et forhold. Men som aklla nevner er det mye som taler for at det er tett opp mot umulig å finne sjåføren(for det er vel sjåføren du vil ha tak i, ikke bilen?). Og om du så skulle finne sjåføren, hva forventer du da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke var klar nok i hovedinnlegget, men jeg spør ikke fordi jeg har planer om å anmelde sjåføren. Det lille jeg husket av sifre og bilmerke er uansett for lengst borte.

 

Jeg spurte fordi jeg kom til å tenke på hendelsen av en eller annen grunn, og ville være føre var i tilfelle jeg på nytt skulle havne i en situasjon der de å spore opp føreren skulle være aktuelt. Bedre føre var og alt det der.

 

Hvor idiotisk det var å gå foran en bil i bevegelse (vil ikke akkurat kalle det fart da det gir inntrykk av at de kom kjørende med klampen i bånn) kan diskuteres. Som sagt tok jeg mine forhåndsregler med muligheter for retrett, hvilket også ble nødvendig. Noen ganger er det tydeligvis nødvendig med en påminnelse om stanseplikt, og så lenge det kan skje uten reell fare for liv og helse, gjør jeg nettopp det om situasjonen tillater det.

Endret av Kinski
Lenke til kommentar

Noen ganger er det tydeligvis nødvendig med en påminnelse om stanseplikt, og så lenge det kan skje uten reell fare for liv og helse, gjør jeg nettopp det om situasjonen tillater det.

 

Okay  :huh:  Håper du bor på en annen kant av landet enn meg. Står du på rettighetene dine når du kjører bil også?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjer det igjen, så ring politiet med en gang, ikke vent til dagen etter engang. Ring når du står på fortauet.

 

Ang farten, du klarte ikke å forhindre å bli påkjørt, så du hadde neppe kontroll over situasjonen, for da hadde ikke bilen kjørt på foten din.

 

 

Pass på deg selv, det et du som havner på sykehus om du blir påkjørt, ikke gå foran biler i fart uavhengig av om de egentlig skal stoppe for deg eller ikke. Det er liten trøst i å vite at man hadde retten på sin side når man ligger på sykehuset lam fra nakken og ned..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...