Gå til innhold

280 km/t midt i byen? Velkommen til Formel E, motorsporten der målet er å redde kloden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Velkommen til Formel E, motorsporten der målet er å redde kloden.

 

Essensen av Formel E er å promotere elektrisk mobilitet, som er en del av løsningen for å skape en bedre verden. Byer sliter med forurensing. Vi må ta vare på jorden, sier Longo da vi møter ham på Tempelhof.

– Og det gjøre dere ved å fly verden rundt med masse biler, mennesker og ladestasjoner? 

– Ja. Vi er absolutt klar over denne bekymringen. Vi prøver å finne en løsning.

På hvilken måte blir verden reddet ?

 

Hvis vi ser bort fra det store apparatet med og frakte disse 22 bilene jorden rundt, alle energi disse stevnene trenger, alle privat flyene som flys rundt til alle stevnene, publikumvandring til disse stevnene. Alt dette er det stikk motsatte av og "redde kloden" ?

 

Fordelen er selvfølgelig at det blir mer kunnskap om fremdrift/regenerasjon men er den kunnskapen nok til å redde verden ? Eller kanskje formel E skal overta helt for formel 1 og på den måten redde verden ?

 

Hvorfor driver resten av verden med tiltak for å "redde kloden" når formel E har løsningen ?

 

 

 

Svaret er enkelt, dette sirkuset vil på ingen måte redde verden, men den "grønne innpakkingen" vil redde lommebøkene til disse arrangørene.

 

Endret av Nautica
  • Liker 8
Lenke til kommentar

På hvilken måte blir verden reddet ?

 

Hvis vi ser bort fra det store apparatet med og frakte disse 22 bilene jorden rundt, alle energi disse stevnene trenger, alle privat flyene som flys rundt til alle stevnene, publikumvandring til disse stevnene. Alt dette er det stikk motsatte av og "redde kloden" ?

 

Fordelen er selvfølgelig at det blir mer kunnskap om fremdrift/regenerasjon men er den kunnskapen nok til å redde verden ? Eller kanskje formel E skal overta helt for formel 1 og på den måten redde verden ?

 

Hvorfor driver resten av verden med tiltak for å "redde kloden" når formel E har løsningen ?

 

 

 

Svaret er enkelt, dette sirkuset vil på ingen måte redde verden, men den "grønne innpakkingen" vil redde lommebøkene til disse arrangørene.

 

Enig i at de bruker store ord samtidig som de sløser og forurenser mye.

 

Men på hvilken annen måte skal teknologiutvikling skje hurtig, enn gjennom kapitalisme? Det er ikke den eneste muligheten til å utvikle teknologi, men skal ting skje raskt så må man satse hardt og se en stor potensiell gevinst i satsningen. Når man i tillegg lager show og konkurranse av utviklingen så satses det nok enda litt hardere  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

En merkelig konkuranse, små trange baner, kort distanse. Like biler (aero), fastsatt maks. energibruk., ingen dekkvalg etc. Og som nevnt over; I hvilken verden er slike sirkus er "miljøvennelige", vet ikke jeg.

 

Forøvrig er Formel 1 minst like teknologiske mht. utvikling av batt/regen - dvs. sånt "redde verden" drittpreik. F1 bilene har vært hybride (hatt KERS) siden 2009 (bremse regen+batt), etter regelendringer i 2014 ga ERS rundt 130 kw.

 

Formel E har vel maks 225 kw når de kjører over "boost sonene" sine, 200 kw ellers. Men "formel E" er vel et begrep som blir moderne i disse miljø-hype tider og alle som ikke kan en dritt om racing lar seg vel kanskje fascinere av sånt. Og ja, det bråker jo ikke, så sikkert mye bedre for miljøet.

Lenke til kommentar

Hadde vært interessant å sett litt på, men det er ikke aktuelt å skaffe tv-dekoder eller abonnement i dyre dommer for å se reklame. 129,- /mnd. for Eurosport Player. I tillegg til alt annet som jeg allerede betaler for. Kan se live på Youtube, men ikke i Norge.

Er ikke lett å rekruttere seere med slike barrierer. I utgangspunktet er det nesten ingen som er interessert overhodet. Når man så i tillegg må betale for å få se..

FE burde vært glad for enhver person som gidder å se på gratis. Om det en gang skulle bli veldig populært, så går det an å ta betalt. Men det er langt dit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På hvilken måte blir verden reddet ?

 

Hvis vi ser bort fra det store apparatet med og frakte disse 22 bilene jorden rundt, alle energi disse stevnene trenger, alle privat flyene som flys rundt til alle stevnene, publikumvandring til disse stevnene. Alt dette er det stikk motsatte av og "redde kloden" ?

 

Fordelen er selvfølgelig at det blir mer kunnskap om fremdrift/regenerasjon men er den kunnskapen nok til å redde verden ? Eller kanskje formel E skal overta helt for formel 1 og på den måten redde verden ?

 

Hvorfor driver resten av verden med tiltak for å "redde kloden" når formel E har løsningen ?

 

 

 

Svaret er enkelt, dette sirkuset vil på ingen måte redde verden, men den "grønne innpakkingen" vil redde lommebøkene til disse arrangørene.

 

 

Det er ikke selve konkuransen som er med på å innovere, det er utviklingen bak. Omtrent alt av hjelpesystemer i biler kan du takke Formel 1 for, for eksempel. Motorsport har vært drivkrafta bak innovasjon i transport. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg er ganske sikker på at Formel E også vil føre til innovasjon som på sikt gir reelt positiv miljøbetydning for vanlige elbiler. Miljøkritikken mot Formel E, og forsåvidt også Formel 1, mener jeg er alt for korttenkt. Dere skjønner ikke ringvirkningene på lengre sikt.

Selvfølgelig gir ekstremitetene muligheter for utprøving av metoder og ideer, kravene er store, kreativiteten høy. Spinoff gir mye mer tilbake til samfunnet enn selve prestasjonen, slik har det alltid vært. Jeg forstår imidlertid ikke hva formel E gir (teknologisk) som ikke Formel 1 allerede tilbyr, annet enn at Formel E er billigere så slik sett har flere/andre team muligheter til å delta i showet.

 

Men det har vel kanskje et annet publikum også, dvs. alle "miljø idiotene" som virkelig tror på at denne sporten i seg selv er mye mer miljøvennlig enn andre motorsporter. Da blir det liksom stuereint å ta flyet ned for å se på...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

En merkelig konkuranse, små trange baner, kort distanse. Like biler (aero), fastsatt maks. energibruk., ingen dekkvalg etc.

Banene i seg selv gjør serien totalt uinteressant. Er heller ikke så glad i enhetsracing. Formula E har også et slags b-lag med førere.

 

"Formel E er den eneste motorsportgrenen Jaguar deltar i."

Sikkert like greit.

 

El Tempo Gigante i 280 km/t – drevet av batterier

 

280 km/t midt i byen? Velkommen til Formel E, motorsporten der målet er å redde kloden.

Kjenner jeg rødmer av disse overskriftene. Endret av computerwelt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vært interessant å sett litt på, men det er ikke aktuelt å skaffe tv-dekoder eller abonnement i dyre dommer for å se reklame. 129,- /mnd. for Eurosport Player. I tillegg til alt annet som jeg allerede betaler for. Kan se live på Youtube, men ikke i Norge.

Er ikke lett å rekruttere seere med slike barrierer. I utgangspunktet er det nesten ingen som er interessert overhodet. Når man så i tillegg må betale for å få se..

FE burde vært glad for enhver person som gidder å se på gratis. Om det en gang skulle bli veldig populært, så går det an å ta betalt. Men det er langt dit.

 

Sender på den vanlige rikstv pakken for dei som har det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

På hvilken måte blir verden reddet ?

 

Hvis vi ser bort fra det store apparatet med og frakte disse 22 bilene jorden rundt, alle energi disse stevnene trenger, alle privat flyene som flys rundt til alle stevnene, publikumvandring til disse stevnene. Alt dette er det stikk motsatte av og "redde kloden" ?

 

Fordelen er selvfølgelig at det blir mer kunnskap om fremdrift/regenerasjon men er den kunnskapen nok til å redde verden ? Eller kanskje formel E skal overta helt for formel 1 og på den måten redde verden ?

 

Hvorfor driver resten av verden med tiltak for å "redde kloden" når formel E har løsningen ?

 

 

 

Svaret er enkelt, dette sirkuset vil på ingen måte redde verden, men den "grønne innpakkingen" vil redde lommebøkene til disse arrangørene.

 

 

Det er ikke selve konkuransen som er med på å innovere, det er utviklingen bak. Omtrent alt av hjelpesystemer i biler kan du takke Formel 1 for, for eksempel. Motorsport har vært drivkrafta bak innovasjon i transport. 

Et av de største hjelpemidlene er gps. Hirr hirr

Lenke til kommentar

Jeg forstår imidlertid ikke hva formel E gir (teknologisk) som ikke Formel 1 allerede tilbyr, annet enn at Formel E er billigere så slik sett har flere/andre team muligheter til å delta i showet.

Forskjellen fra Formel 1 er jo åpenbar, drivlinjen. Det er derfor reglene er utformet for å begrense kreativiteten på andre områder enn drivlinjen. Kort fortalt: De med best drivlinje vinner. Ikke de med mest kreative tiltak på andre områder. Til det har vi Formel 1.
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva det er, men grunnen til at jeg liker formel e er at alle trollene som hater det. Få med et par kvinnelige bilførere nå så får vi antifeministene med også, da er gjengen samlet.

De såkalte «trollene som hater» inkl. i så fall også miljøaktivister. Litt av en gjeng.

 

Flere serier som har eller har hatt kvinnelige førere, bl.a. IndyCar, DTM og NASCAR. Det er vel egentlig bare F1 og FE som aldri har noen kvinnelige førere (inkl. ikke test).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det mest fascierande er kor stille det er, samanlikna med eit billøp med gammaldagse bilar.

Dog, kortvarig glede det å lytte på el-motor-summing og hjulstøy, for det er jo ikke så lenge disse moderne bilene klarer å holde det gående i hvert løp.

Det er derfor reglene er utformet for å begrense kreativiteten på andre områder enn drivlinjen.

Det er antagelig nødvendig å begrense kostnadene for å få med lag, hvilket jo skjer når det aller meste av bilen er hyllevare.

Forøvrig er det den veien det går med formel 1 også, reglenendringer angir stadig fler deler som må benyttes av samtlige lag. Det begrenser både kostnader og kreativitet.

...Kort fortalt: De med best drivlinje vinner. Ikke de med mest kreative tiltak på andre områder. Til det har vi Formel 1.

Vel, den elektriske delen av drivlinjen i en F1 bil (MGU-K/MGU-H/ES/ECU) er antagelig alene mer kompleks enn hele drivlinjen på en FE bil. Så hva FE skal evt produserer av nyvinninger blir jo spennende å se. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...