Gå til innhold

Bytte fra 2x8 til 4x4 DDR4 minne, maskinen booter/poster ikke.


Anbefalte innlegg

Er litt usikker på hvorfor dette skjer eller hvorfor den "nye" ram-brikkene ikke skal fungere i maskinen. Har vanligvis 15-17-17-35 2x8 3000 MHz DDR4 minnebrikker i maskinen klokket ned til 2933 mhz ettersom mitt B350-F Gaming hovedkort (asus rog strix) ikke godtar høyere enn 2933 mhz.

 

Tenkte og sette inn 4x4 DDR4 minnebrikker med 16-18-18-35 timings og 2666 MHz minne-hastighet men da går ikke pcen i boot og bare står og får "idle" uten noen hensikt.

 

Det jeg bruker til vanlig er:

Corsair Vengeance Black RGB LED DDR4 3000MHz 2x8GB

(CMR16GX4M2C3000C15)

 

Det jeg prøver og bytte til:

Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz 4x4GB

(CMK16GX4M4A2666C16)

 

Noe jeg burde vite / burde forstå på dette problemet?  :mellow: 

 

ps: Resten av spesifikasjoner står i signaturen min, utenom en liten ekstern HDD da.

Men tror ikke den har så mye og si men legger den til her om det skulle være noe :)

 

edit: skrev asos, istedenfor asus -_-'

edit2: Tenkte og sette de 3000 mhz brikkene i et nyttt am4 hovedkort til 3000-serien som kommer etterhvert, derfor tenkte jeg og ha 4x4 i den "gamle" pcen som jeg bruker nå og fylle opp slot'ene på hovedkortet :)

Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du prøvd den der ryzen dram calc ? den lar deg plotte inn hva du har også kommer den med forslag, og du kan velge, safe/fast/extreme osv. Fungerer ganske greit, og jeg har fått til raskere enn hva den foreslår. Skjønt første gen ryzen bunner ut i 3467 visse options på raskest setting som geardown osv, mens 3600/3733 er taket med mer avslappede innstillinger ellers.

 

Forøvrig er minne klokking på ryzen helt patetisk.

 

Og forøvrig nummer 2, jeg har noen relativt billige samsung brikker, kontra g-skill/corsair osv, som lar seg oc med +1ghz. Du trenger ikke kjøpe dyre minnebrikker, og spesielt ikke til ryzen. Det er mer snakk om å bare få satt inn det ryzen cpu'n vil ha, ikke hva minnebrikkene har som xmp/spd.

Lenke til kommentar

Har du

1)

forsikret deg at de nye og gamle har samme chip organisering og bank organisering.

2)

forsikret det at samtlige moduler , nye og gamle kan gå med et felles latency og spennings oppsett.

3)

forsikret deg om at modulsett med minst aggressive timings er satt i de slotter som avleses spd data fra av bios og cpu imc.

 

Det er nesten alltid skivebom å adde moduler ut av det blå i et system med flere slots pr minnekanal.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dersom ikke BIOS er satt til stock så er det ikke så merkelig at det ikke vil boot'e.

 

Ryzen hk/bios har forhåpentligvis blitt bedre siden jeg testet dette ut da dette var "nyheter", men i motsetning til de fleste Intel hk så må manuell reset gjøres for å få liv ved en "hang"/no-post.

(Ett noenlunde greit hk/bios skal selvsagt klare dette automatisk.. men ikke ett Ryzen-system.. det var ihvertfall min erfaring).

 

"Klokke ned"... :) Jeg skjønner hva du mener, men 2133 er vel det som er default og der du starter når du skal få startet opp et (Ryzen)system med nye brikker.

Lenke til kommentar

har du prøvd den der ryzen dram calc ? den lar deg plotte inn hva du har også kommer den med forslag, og du kan velge, safe/fast/extreme osv. Fungerer ganske greit, og jeg har fått til raskere enn hva den foreslår. Skjønt første gen ryzen bunner ut i 3467 visse options på raskest setting som geardown osv, mens 3600/3733 er taket med mer avslappede innstillinger ellers.

 

Forøvrig er minne klokking på ryzen helt patetisk.

 

Og forøvrig nummer 2, jeg har noen relativt billige samsung brikker, kontra g-skill/corsair osv, som lar seg oc med +1ghz. Du trenger ikke kjøpe dyre minnebrikker, og spesielt ikke til ryzen. Det er mer snakk om å bare få satt inn det ryzen cpu'n vil ha, ikke hva minnebrikkene har som xmp/spd.

Får ikke helt til det med kalkulatoren, ser ikke ut til og ville godta timings inputter :S

 

hovedkortet mitt får ikke til mer enn 2933 så har ikke så mye hensikt enn og fylle alle slots.

 

 

Har du

1)

forsikret deg at de nye og gamle har samme chip organisering og bank organisering.

2)

forsikret det at samtlige moduler , nye og gamle kan gå med et felles latency og spennings oppsett.

3)

forsikret deg om at modulsett med minst aggressive timings er satt i de slotter som avleses spd data fra av bios og cpu imc.

 

Det er nesten alltid skivebom å adde moduler ut av det blå i et system med flere slots pr minnekanal.

1. Samme organisering? Bank organisering?

2. Den "nye" 4x4 ram'en har bedre timings og latency + mindre strøm forbruk på 1.2v

3. Sjekket opp manualen og satte brikkene først i 1111 oppsett men det funket ikke.. så prøvde jeg 0101 på samme fargekoder og det hjalp heller ikke.. Deretter tok jeg 0100 (altså bare på en fargekode) med 4 gb ram og det gjorde ingenting på startup.. kom ikke til bios/post engang -_-

 

Usikker på hvorfor den ikke godtar 4x4 og godtar 2x8 :p

 

 

Dersom ikke BIOS er satt til stock så er det ikke så merkelig at det ikke vil boot'e.

 

Ryzen hk/bios har forhåpentligvis blitt bedre siden jeg testet dette ut da dette var "nyheter", men i motsetning til de fleste Intel hk så må manuell reset gjøres for å få liv ved en "hang"/no-post.

(Ett noenlunde greit hk/bios skal selvsagt klare dette automatisk.. men ikke ett Ryzen-system.. det var ihvertfall min erfaring).

 

"Klokke ned"... :) Jeg skjønner hva du mener, men 2133 er vel det som er default og der du starter når du skal få startet opp et (Ryzen)system med nye brikker.

Satt til stock? Oja at bios / ram speed er satt til 2666 som er den "nye" 4x4 ram-stickene? Default er 2133, men ram-speeden på min originale 2x8 kit er 3000 (som ikke støttes). Da går 2x8 kit'et tilbake til 2133 men da setter jeg det opp som 2933 :p

 

Aldri tenkt at 4x4 trengte og få hastigheten riktig før jeg byttet på hovedkortet.. Skal prøve dette nå og se hva som skjer :p

 

edit: Så ikke ut til og fungere og sette hastigheten til 2666 for 4x4 kit'et :L

Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar

Får ikke helt til det med kalkulatoren, ser ikke ut til og ville godta timings inputter :S

 

hovedkortet mitt får ikke til mer enn 2933 så har ikke så mye hensikt enn og fylle alle slots.

 

 

Altså da hadde jeg enkelt og greit klaget og prøvd fått returnert det. Det skal klare høyere hastighet enn det, 3200 minimum. Det er og i tråd med hva som var forespeilet for disse korta at de skulle klare. Jeg fikk byttet mine msi kort som ikke taklet full tids enkoding på ryzen over tid, noe som fungerer bedre på asus korta som har bedre strøm tilførsel, 8+6 inntak.

Kalkulatoren trenger oppdatert dot net framework så skal den funke fint. den ble og oppdatert til 1.5 el noe nylig.

Lenke til kommentar

Altså da hadde jeg enkelt og greit klaget og prøvd fått returnert det. Det skal klare høyere hastighet enn det, 3200 minimum. Det er og i tråd med hva som var forespeilet for disse korta at de skulle klare. Jeg fikk byttet mine msi kort som ikke taklet full tids enkoding på ryzen over tid, noe som fungerer bedre på asus korta som har bedre strøm tilførsel, 8+6 inntak.

Kalkulatoren trenger oppdatert dot net framework så skal den funke fint. den ble og oppdatert til 1.5 el noe nylig.

Har 3.5 til 4.5 framework, får lagt inn detaljer men er litt usikker på flere av detaljene i programmet.

 

edit:

CMK16GX4M4A2666C16 står på QVL listen her, som godkjennt for 4x4GB

https://www.asus.com/no/Motherboards/ROG-STRIX-B350-F-GAMING/HelpDesk_QVL/

Så om det er dette hovedkortet du har så skulle det virke.

Har dette spesifikke hovedkortet ja, men ser ikke ut til og ville godta 4x4 kit'et ordentlig :/

 

Skal prøve igjen i dag for og se om det hjelper noe og sette ram brikkene til 2133 istedenfor 2666 som er dems egentlige verdi så de er mer i default setup og kan boote.

Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan også prøve 1 eller 2 brikker for å se om det virker. Kanskje en brikke er defekt.

Det gjorde jeg, selv om jeg brukte 8 gb brikke eller en singel 4 gb brikke kom det ikke noe effekt opp.

 

 

 

Det du må gjøre er:

  1. Koble ut strømmen (ut med kabelen)
  2. Bytte minnebrikkene
  3. Ta en skrutrekker, kortslutt de to pinnene som står merket "CLR_RTC" med skrutrekkeren i 5 sekunder
  4. Koble til strømmen (inn med kabelen)
  5. Start opp

 

Kortslutte? (Ødelegge / ?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...