Gå til innhold

Telenor setter opp prisen på bredbånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel kanskje ikke noen stor oppofring fra Telenor å øke hastigheten, med tanke på tusenvis av kunder som knapt bruker nettet?  :roll:

 

Dermed gjenstår at "nyheten" er for å få mer penger inn. De skuslet bort 12 milliarder i India bl.a.

 

Infrastrukturen, gammel og ny, har vi sikkert betalt for opptil flere ganger allerede. Samme lureri som med strøm/kraftselskapene og nettleie, der pengene forsvinner andre steder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå omhandler ikke dette Telenor, men jeg har en artig historie fra en bygd der de bytter monopol på fiber fra HomeNet til Trollfjord Bredbånd. Det nye selskapet oppgraderer linja betraktelig slik at man istedenfor maks 100Mbps kan levere 1000Mbps til befolkningen.

 

Før var det eneste du kunne få 100/100Mbps for 449 i måneden, nå selger de etter oppgradering og bytte av utstyr: 30/30Mbps for 499 i mnd, og skal ha deg over på enda dyrere for å få 75/75Mbps for 599. Eneste høyere alternativ etter det er 250/250Mbps for 799. Ja, er du veldig keen på det beste så får du 1Gbps for 1500 i mnd også.

 

Har jeg lov til å reagere på at dette er helt absurd oppgradering med høyere prising på lavere hastigheter, og dermed misbruk av monopol med helt gale hastigheter og prisnivå som virker spesiallaget for å få deg til å bruke enda mer penger? Dette imponerer meg lite, Trollfjord får store minus her.

 

Kommunen, som selv gir kontrakter, har valgt denne leverandøren med å bruke det selskapet betaler dem i leie som kriteria og ikke hva de flår kundene for, slik at de kan betale denne leien. Når man besitter kun ett valg av leverandør så synes jeg det er urimelig, og at man burde ha krav på å ha flere pakker med hastigheter som passer folk bedre enn enten veldig lavt for mye eller veldig høyt for enda mer og ingen mellomting …

 

Jeg ville personlig reagert kraftig på å ikke få samme avtale og vurdert å gå frem for å kreve dette av det nye selskapet, men de vet jo at man trenger internett uansett uten mulighet til å benytte noe som helst annet og ville vel da ikke brydd seg.

 

Hvorfor oppgraderer man kapasiteten 10x for så å selge folk en brøkdel? Jeg blir ikke klok jeg. Det er dog noe annet enn å tvangsoppgradere kapasiteten for så å kreve mer betalt for den, det er ikke første gang jeg ser selskaper som selger internett gjøre dette.

Endret av ddb2002
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Helsikes hybridlinje. 999,- måneden for 500/50. Ikke verdt prisen jeg betaler. På tide de oppgraderer til fiber.

 

Ganske sykt... betaler 1/4 av prisen via Get i dag i sameiet.

Store forskjeller. Betaler 499,- selv for 1000/1000 i sameiet her. 300,- for 500/500 til sammenligning.

Lenke til kommentar

De skuslet bort 12 milliarder i India bl.a.

 

Korrigere meg sjøl; Telenor tapte faktisk 25 milliarder på India-eventyret (dvs. dine & mine penger)

 

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/zoOgb/Telenor-tapte-25-mrd-i-India-Far-ros-fra-analytikere-etter-exit

 

Øvrige Asia-ekspedisjoner har heller ikke endt godt

 

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/de0EX/Her-er-Telenors-Asia-problemer--land-for-land

 

 

med andre ord, de har sølt bort kundenes penger som skulle vært brukt på infrastruktur i Norge. Og nå vil de ha pengene en gang til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

– Bakgrunnen for oppgraderingen er det sugende behovet for god kapasitet på hjemmenettet. Vi ser fortsatt at den samlede trafikken i Telenors bredbåndsnett øker med rundt 50 prosent i året. Bruken av bredbånd i en gjennomsnittlig husholdning øker derfor år for år. Kundenes krav til båndbredde øker tilsvarende, skriver Telenors informasjonssjef Magnus Line i en e-post til Tek.no.

 

Så overbevis alle disse folka som trenger mer båndbredde til å gå opp til høyere pakke. Dette er et rent cashgrab fra telenor, de som ønsker høy hastighet kan velge dette.

De som derimot ønsker lav stabil hastighet blir tvunget til å oppgradere. Vært gøy å sett statistikken for faktisk bruk av linjene til folk. 

 

Jeg har fiber ifra eidsiva, og laveste valget jeg har er 50/50 til 550,- i mnd. Selv med netflix osv har jeg mye å gå på per nå og tviler på at jeg er alene.

Mine foreldre ville klart seg med enda mindre, men har ikke noe valg. Enda verre skal det bli etterhvert som Telenor gir seg med å levere ting over kobbernettet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så overbevis alle disse folka som trenger mer båndbredde til å gå opp til høyere pakke. Dette er et rent cashgrab fra telenor, de som ønsker høy hastighet kan velge dette.

De som derimot ønsker lav stabil hastighet blir tvunget til å oppgradere. Vært gøy å sett statistikken for faktisk bruk av linjene til folk. 

 

Jeg har fiber ifra eidsiva, og laveste valget jeg har er 50/50 til 550,- i mnd. Selv med netflix osv har jeg mye å gå på per nå og tviler på at jeg er alene.

Mine foreldre ville klart seg med enda mindre, men har ikke noe valg. Enda verre skal det bli etterhvert som Telenor gir seg med å levere ting over kobbernettet. 

 

Jeg har sett folk benytte villedende markedsføring som ikke stemmer med sannheten:

 

30 Mbps - Mail og surf

70 Mbps - Hjemmekontor

120 Mbps - Film og spill

 

Personlig ville jeg ikke sett for meg større behov for meg selv enn 30Mbps, og jeg kan fremdeles strømme YouTube og Netflix helt fint i denne hastigheten. Det er ikke mye bitrate som benyttes der, selv i UHD pga komprimering. Men en familie må dog kanskje over på 70 eller 100.

 

Jeg synes det cashgrab, ja, de vil øke prisen på den laveste pakken slik at de kan få inn så mye som mulig på de som nesten ikke bruker nett men tvinges til å betale dette for å ha nettforbindelse. Jeg kjenner flere eldre som nå har gått over til å bare bruke mobildata og betale regninger på nett via tablet. Dette har vært en bedre mobil løsning for de som ikke har behov for mye nett i hverdagen annet enn å lese nyheter, facebook og regninger.

Har imidlertid lav tro på hvor mange som klarer å gjennomføre dette.

Endret av ddb2002
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så overbevis alle disse folka som trenger mer båndbredde til å gå opp til høyere pakke. Dette er et rent cashgrab fra telenor, de som ønsker høy hastighet kan velge dette.

De som derimot ønsker lav stabil hastighet blir tvunget til å oppgradere. Vært gøy å sett statistikken for faktisk bruk av linjene til folk. 

 

Jeg har fiber ifra eidsiva, og laveste valget jeg har er 50/50 til 550,- i mnd. Selv med netflix osv har jeg mye å gå på per nå og tviler på at jeg er alene.

Mine foreldre ville klart seg med enda mindre, men har ikke noe valg. Enda verre skal det bli etterhvert som Telenor gir seg med å levere ting over kobbernettet. 

 

Jeg har sett folk benytte villedende markedsføring som ikke stemmer med sannheten:

 

30 Mbps - Mail og surf

70 Mbps - Hjemmekontor

120 Mbps - Film og spill

 

Personlig ville jeg ikke sett for meg større behov for meg selv enn 30Mbps, og jeg kan fremdeles strømme YouTube og Netflix helt fint i denne hastigheten. Det er ikke mye bitrate som benyttes der, selv i UHD pga komprimering. Men en familie må dog kanskje over på 70 eller 100.

 

Jeg synes det cashgrab, ja, de vil øke prisen på den laveste pakken slik at de kan få inn så mye som mulig på de som nesten ikke bruker nett men tvinges til å betale dette for å ha nettforbindelse. Jeg kjenner flere eldre som nå har gått over til å bare bruke mobildata og betale regninger på nett via tablet. Dette har vært en bedre mobil løsning for de som ikke har behov for mye nett i hverdagen annet enn å lese nyheter, facebook og regninger.

Har imidlertid lav tro på hvor mange som klarer å gjennomføre dette.

Bruker selv mobilt bredbånd og har sjeldent over 10 Mbps i nedlasting. Ofte rundt 5 Mbps. Har ingen problemer med å bruke netflix og youtube. Vet ikke oppløsningen på netflix, men jeg har stort sett ikke noe problem med å bruke 1080p (HD) på youtube. Jeg bor alene så kan skjønne at man trenger høyere hastighet med en større husstand. En kompis av meg har Telenor. Han startet med den laveste hastigheten, gikk over til den raskeste, så tilbake til den laveste igjen. Han merket ingen forskjell og de er en husstand med 6 personer som bruker internett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...