Gå til innhold

Ny analyse: Energieffektivisering kan gjøre grønn omstilling mye billigere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er jo bare en tirade av selvfølgeligheter.

 

Utfordringen ligger i å finne hvor fruktene henger lavest og høste de på riktig tidspunkt. Det finnes mange energispareløsninger men det er ikke alltid tydelig om det f.eks lønner seg å investere i varmepumpe nå eller etterisolering nå, etterisolering om 15 år når bygget er klart for utskifting av panel, eller både etterisolering og varmepumpe osv.

 

Man må også klare å holde tunga rett i munnen og skille på energiforbruk og effektforbruk.

 

Manglende estimater på framtidig energiforbruk til belysning er irrelevant å trekke fram ettersom moderne belysning utgjør en forsvinnende liten del av den totale energiforbruken og forbedringspotensialet er lite både i prosent og energimengde. Husholdningsapparater har heller ikke spesielt stort forbedringspotensiale. Det krever nok like mye energi å koke 500g poteter i 2050 som i 2019. TV-en, vvb, og kjøleskapet trekker nok også omtrent like lite i 2050 som nå. Sånn kan jeg fortsette med detaljer. Det som trekker mye energi er stort sett oppvarming av både bygg og forbruksvann, også i Danmark. Mengden forbruksvann kan reduseres og byggene kan varmes mer effektivt: Varmepumper, balansert ventilasjon, åpne vinduer, bedre isolering og trykktetthet osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med varmepumpe er jo nede på kun 3500 kWt på min enebolig (bare 90 m2 netto) som er dårlig isolert fra sekstitallet. Ingen annen oppvarming. Ved å bytte vinduer, bedre isolasjon, kan jeg kanskje redusere forbruket til det halve. Altså ved en investering på ca 100.000 kr kan jeg altså spare ca kr 2000 per år. En utrolig dårlig investering med andre ord!

 

 

Derimot kan jeg investere ca 130.000 kr og få 8.500 kWh per år, hvorav halvparten kan selges for ca en krone per kWh.

 

 

Skulle gjerne byttet ut mine 8,5 m2 stuevinduer med noen mer energieffektive vinduer, men så langt fungerer de utmerket.

Lenke til kommentar

Overgang til bærekraftig samfunn er 95% lønnsomme private og bedriftsøkonomiske prosjekter hvor besparelser og mindre utslipp går hånd i hånd.

De siste 5% trenger incentiver. Altså ikke behov for hurra-radikale tiltak a-la MPG...

 

Bedre å satse videre på elbiler i Norge.

Den oljen vi selv ikke brenner opp kan vi eksportere som fortrenger f.eks olje fra terrorstater

Å være ett foregangsland for elektrifisering av transport, vil bidra til redusert oljeforbruk globalt. Mye bedre enn å stenge ned norske oljefelt hvor andre oljeproduserende land umiddelbart erstatter vårt utfall og ler hele veien til sin nasjonalbank.

Helsefordeler vil gi fler geniale medarbeider. En genial hjerne trenger en frisk kropp. Tenk hvis Einstein ble syk istedenfor forsker.

Laver privat forbruk på eilbiler med lavere driftskostnader skaper reell vekst i investeringer og etterspørsel etter miljøvennlige oppgraderinger av boliger og energiløsninger. Mange elbileiere erfarer at interesse for miljø har økt etter anskaffelse av elbil. Øker også folkeopinionen bevvisthet på hvordan elektrisitet produseres. Fler elbileiere investere i solenergi på taket av egen bolig enn endra boligeiere.

https://www.greencarreports.com/news/1111464_one-electric-car-owners-experiences-in-adding-solar-panels-why-what-and-how

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...