Gå til innhold

Rekord: Snart to uker siden Storbritannia brukte kullkraft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor store inntekter vil Norge tape dersom Storbritannia avslutter import av Norsk gass?

 

Flott at Storbritannia blir grønnere, men hva blir konsekvensene for Norge?

 

Det som burde være en vekker er at alle land nå satser på fornybare energikilder. Og grønn teknologi er ofte det billigste intervallet.

 

Jeg tror at valutaspekulantene har regnet på dette og at det er derfor den norske krona står så lavt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor store inntekter vil Norge tape dersom Storbritannia avslutter import av Norsk gass?

 

Flott at Storbritannia blir grønnere, men hva blir konsekvensene for Norge?

Vi blir tvunget til å omstille oss raskere fra fossiløkonomien, vi får et større marked for eksport av kraft (og import når det er gunstig), et større marked for å selge kraftteknologi og ikke minst en felles atmosfære med litt mindre utslipp.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvor store inntekter vil Norge tape dersom Storbritannia avslutter import av Norsk gass?

 

Flott at Storbritannia blir grønnere, men hva blir konsekvensene for Norge?

 

Gassrørledningene til Storbritannia må da avskrives, men det blir nok eneste tapet. Kontinnetet elers er avhengig av gass, og importerer mye fra Russland, noe de helst vil begrense.

 

I disse miljødebattene fremstilles det som at olje og gass brukes til transport og strøm, men en må huske på at mye også går til kjemisk industri. Rimelig kunstgjødsel er helt avhengig av rimelig gass. Olje og gass brukes til å fremstille tekstiler (nylon, polyester med mye mer) siden vi ikke kan lage nok naturfiber av ull, lin og bomull. Og produksjon av sistnevnte er et gigantisk miljøproblem i seg selv.

 

Så Norge kan selge gass i lang tid ennå.

Lenke til kommentar

Hvor store inntekter vil Norge tape dersom Storbritannia avslutter import av Norsk gass?

 

Flott at Storbritannia blir grønnere, men hva blir konsekvensene for Norge?

 

På mellomlang sikt er det utenkelig at UK kan skru av sin gassimport med mindre noe eksepsjonelt skjer (slik som eksplosjon i lokal gass/olje-produksjon). Selv om all elektrisk strøm som i dag produseres med gass skulle bli erstattet med fornybar energi (urealistisk) vil fremdeles 75% av energibehovet gjenstå.

 

I tillegg er UK en betydelig produsent av gass, med et fall i forventet produksjon som betydelig overstiger fall i forventet behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Imponerende av UK. Hadde aldri trodd de skulle få bort kullkraftverkene så tidlig.

 

Når det gjelder gass, så brukes mye i husholdningene (koking, oppvarming, varmt vann etc.), så da må infrastrukturen forandres i byene. Merk også at selv om strømmen er relativt dyr, så koster gassen ned mot en fjerdedel av hva strømmen koster. Dvs. det vil bli vesentlig dyrere for forbrukeren å skifte ut gassen.

 

Det er også imponerende hva de gjør med vindkraft. 30GW installert i 2030 tilsvarer nesten det Norge produserer totalt i dag (hvis jeg leser dette riktig https://energifaktanorge.no/norsk-energiforsyning/kraftforsyningen/ ). Det viser at det nytter hvis man løfter blikket litt (og ikke bare "plager" enkeltpersonen :-) ). 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Imponerende av UK. Hadde aldri trodd de skulle få bort kullkraftverkene så tidlig.

 

Når det gjelder gass, så brukes mye i husholdningene (koking, oppvarming, varmt vann etc.), så da må infrastrukturen forandres i byene. Merk også at selv om strømmen er relativt dyr, så koster gassen ned mot en fjerdedel av hva strømmen koster. Dvs. det vil bli vesentlig dyrere for forbrukeren å skifte ut gassen.

 

Det er også imponerende hva de gjør med vindkraft. 30GW installert i 2030 tilsvarer nesten det Norge produserer totalt i dag (hvis jeg leser dette riktig https://energifaktanorge.no/norsk-energiforsyning/kraftforsyningen/ ). Det viser at det nytter hvis man løfter blikket litt (og ikke bare "plager" enkeltpersonen :-) ). 

30GW installert effekt er mye, men det er godt under hva vi produserer i dag. Gitt en gjennomsnittsproduksjon på 40% av "maks teoretisk kapasitet" skulle det bli 30*24*365*0,4=105,12 TWh.

Endret av joakimb
Lenke til kommentar

30GW installert effekt er mye, men det er godt under hva vi produserer i dag. Gitt en gjennomsnittsproduksjon på 40% av "maks teoretisk kapasitet" skulle det bli 30*24*365*0,4=105,12 TWh.

Litt usikker på hva jeg skrev feil. Artikkelen til TU snakker om 30GW installert effekt fra vindkraft i 2030, mens Energifakta skriver at Norge har en innstallert produksjonskapasitet på 33,755 GW (33755MW) pr. 1.1.2018. Jeg skrev ingenting om hva som ble produsert.

Endret av birk88
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At utslipp går ned når gasskraft erstatter kull, er ingen stor nyhet som fortjener stor balluba og snakk om ny rekord - en slik utvikling er velkjent. I USA har overgang fra kull til gass redusert utslipp med 350 mill tonn siden 2005. Ser man på figuren over utgjør sol og vind 70 TWh - det samme som atomkraft. Disse i sum utgjør omtrent det samme som gasskraft. Det er bygget mange gasskraftverk i UK de siste 20 år. Dette selvfølgelig fordi vinden til tider løyer og solen ikke skinner. Inntil teknologi for å lagre store mengder energi er tilgjengelig, kan norske gasselgere ta det helt med ro - UK vil i overskuelig fremtid trenge norsk gass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt usikker på hva jeg skrev feil. Artikkelen til TU snakker om 30GW installert effekt fra vindkraft i 2030, mens Energifakta skriver at Norge har en innstallert produksjonskapasitet på 33,755 GW (33755MW) pr. 1.1.2018. Jeg skrev ingenting om hva som ble produsert.

 

Jeg skal innrømme at når jeg skrev mitt svar hadde jeg av en eller annen grunn for meg at du skrev "nesten dobbelt" og da gav mitt svar litt mer mening. Når det er sagt så snakker du vitterlig om produksjon i ditt innlegg og da blir det upresist å sammenligne watt mot watt siden forskjellige kraftkilder har forskjellig kapasitetsfaktor.

Lenke til kommentar

Jeg skal innrømme at når jeg skrev mitt svar hadde jeg av en eller annen grunn for meg at du skrev "nesten dobbelt" og da gav mitt svar litt mer mening. Når det er sagt så snakker du vitterlig om produksjon i ditt innlegg og da blir det upresist å sammenligne watt mot watt siden forskjellige kraftkilder har forskjellig kapasitetsfaktor.

 

Tja. Hvis grafen Tu viser er riktig, så blir produksjonen relativ lik. Grafen viser vindkraften står for noe under 60 TWh, og det med 8 GW installert effekt. Norge produserer ca. 141 TWh med 33,8 GW installert effekt. 

Lenke til kommentar

Tja. Hvis grafen Tu viser er riktig, så blir produksjonen relativ lik. Grafen viser vindkraften står for noe under 60 TWh, og det med 8 GW installert effekt. Norge produserer ca. 141 TWh med 33,8 GW installert effekt. 

 

8 GW er kun offshore vind mens nesten 60TWh produsert er all vindkraft.

Lenke til kommentar

Hvor store inntekter vil Norge tape dersom Storbritannia avslutter import av Norsk gass?

 

Flott at Storbritannia blir grønnere, men hva blir konsekvensene for Norge?

 

Husk at dette bare er elektrisk energi. Britene bruker også veldig mye gass til oppvarming og matlaging hvor vi hadde brukt elektrisk energi. Slik at gassandelen er mye høyere egentlig, og dette kommer de trolig ikke til å slutte med om ikke elektrisk kraft blir veldig mye billigere, noe som kanskje aldri skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan nevnes at elektrisitetsprisen uten avgifter er ganske høy i UK, mens avgiftene er lave. Snittpris til forbruker (inkl avgifter) var ca 1,66 kr/kwh første halvdel 2018.

Samtidig var gjennomsnittsprisen på gass til forbruker ca 0,5 kr/kwh. Gasprisen i UK er lav og avgiftene er også lave.

 

Gasprisen til industri er betydelig lavere enn det igjen på 0,29 kr/kwh.

 

Gass kan ikke brukes til alt man kan bruke elektrisitet til, og i snitt betaler britiske forbrukere omtrent like stor gassregning som strømregning. Det vil si at de bruker litt over 3x så mye gass målt i kwh (oppvarming og matlagin hovedsakelig) som strøm.

 

Slik sett er det farligste UK kan gjøre for norsk gass å legge på tunge avgifter på gassbruken. Samtidig er vel ikke det politikk som kommer til å bli tatt godt i mot av forbrukerne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forutsatt at anlegget (kraftverket) var gratis og alle jobbet gratis der og alle innsatsfaktorer var gratis!

Om du har et kraftverk på 250MW så bruker det gass for 150 000kr PR time. Eller 1,3 milliarder kr PR år.

 

Det som er interessant er hva man betaler for kjemisk energi som storbruker. 29 øre PR kWh er det samme som 2,9kr PR liter for diesel. Når man da begynner å regne er det klart at Hydrogen og bio alternativer må bli billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...