Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Får bompengefaktura på biler som er solgt for mange år siden


UnderSolen

Anbefalte innlegg

Hei, 

Samboeren min har de siste 5 årene solgt to biler. Vi oppdaget i dag at hun har blitt trukket mange tusen kroner hvert år for bompenger på disse bilene. Dette til tross for at autopass-brikkene ble fjernet. 

Hvilke rettigheter har vi? Hvordan går vi frem nå? Når vi regner det sammen så har hun jo omtrent gitt disse bilene vekk gratis fordi vedkommende har nytt gått av vår uvitenhet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dama var ute for det samme for litt siden. Bilen var registrert på henne i bomselskapets systemer og de henla bare saken og sa hun burde sagt ifra til de. Autopass var fjernet, men skiltnummer lå inne fortsatt. Det løste seg ved å kontakte kjøper. De var uvitende og gjorde opp for seg. De har kanskje ikke utnyttet dere, men ikke tenkt over det. Ta kontakt med kjøperne i første omgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, forsøkte å ringe vedokmmende nå. Null interesse for å finne ut av det, la bare på. 

Men vi forstår at det har vært vårt ansvar, men jeg reagerer på at vi ikke har blitt informert om denne praksisen. Sender selskapene ut en bekreftelse på inngått avtale ved binding ved tegning av abonnement? Vi har aldri fått informasjon om dette fra noe hold, og det merker jeg ikke er greit. Jeg har jobbet mange år med levering av telekomtjenester, og der måtte vi annullere avtaler uten å kunne kreve kunder for penger hvis vi ikke hadde gitt de bekreftelse på vilkår og betingelser skriftlig. Opererer disse selskapene under et annet lovverk?

Lenke til kommentar

Ja, forsøkte å ringe vedokmmende nå. Null interesse for å finne ut av det, la bare på. 

 

Men vi forstår at det har vært vårt ansvar, men jeg reagerer på at vi ikke har blitt informert om denne praksisen. Sender selskapene ut en bekreftelse på inngått avtale ved binding ved tegning av abonnement? Vi har aldri fått informasjon om dette fra noe hold, og det merker jeg ikke er greit. Jeg har jobbet mange år med levering av telekomtjenester, og der måtte vi annullere avtaler uten å kunne kreve kunder for penger hvis vi ikke hadde gitt de bekreftelse på vilkår og betingelser skriftlig. Opererer disse selskapene under et annet lovverk?

Dere har trolig akseptert en avtale ved etablering av abbonement.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men vi forstår at det har vært vårt ansvar, men jeg reagerer på at vi ikke har blitt informert om denne praksisen. Sender selskapene ut en bekreftelse på inngått avtale ved binding ved tegning av abonnement? Vi har aldri fått informasjon om dette fra noe hold, og det merker jeg ikke er greit. Jeg har jobbet mange år med levering av telekomtjenester, og der måtte vi annullere avtaler uten å kunne kreve kunder for penger hvis vi ikke hadde gitt de bekreftelse på vilkår og betingelser skriftlig. Opererer disse selskapene under et annet lovverk?

For Fjellinjen er betingelsene oppgitt her: https://www.fjellinjen.no/privat/autopass/avtalebetingelser/

 

Punkt 8 sier: Ved eierskifte av kjøretøy er kunden som avtalepart ansvarlig for påløpt passeringstakst inntil melding om eierskifte er mottatt av selskapet.

 

Når man selger en bil med abonnement og brikke, må man:

A: Ta ut brikken, den kan flyttes over til ny bil eller avsluttes (man får depositum tilbake)

B: Fjerne bilen (reg nr) fra egen avtale (dette fordi Fjellinjen ikke er koblet opp mot motorvognregisteret). Dersom kjøper forsøker å opprette avtale på bilen før reg nr er fjernet fra avtalen til selger, vil dette ikke være mulig.

 

På samme måte må man fjerne reg nr fra andre steder/apper, som EasyPark parkeringsappen, ellers vil man trekkes for parkeringer som gjøres etter at bilen er solgt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

men jeg reagerer på at vi ikke har blitt informert om denne praksisen.

Dere skal ha blitt informert om praksisen gjennom avtalen som dere har signert på at dere har lest og forstått.

 

Dere har neppe noen sak mot bompengeselskapet, men kan forsøke å få forståelse for situasjonen hos bilkjøper og be pent vedkommende om å dekke sine egne passeringer. Får dere ikke kjøper med på det frivillig er jeg redd dere ikke har flere muligheter. Da gjenstår det bare å ta lærdom og lese og forstå avtalene ved neste korsvei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er bevis på hvor viktig det er å lese betingelsene, ikke bare trykke «godkjenne».

 

Synes det er litt rart å ha bli trukket i 5 år før man oppdager det også jeg da. Dette er vanlig å finne ut av etter første trekk.

 

Med det sagt, så har hun ingen sak mot bompengeselskapet. De gjør bare jobben sin.

 

Anonymous poster hash: 181e0...5fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er noe hun kan kreve refundert av ny eier. Det er beviselig ikke utgifter som har kommet under hennes eie, og det er ingenting som tilsier at fremtidige bompasseringer skal betales av gammel eier.

 

Problemet er dog at om det krever advokater for å vinne frem, så er det nok bedre å bare svelge den kamelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er noe hun kan kreve refundert av ny eier. Det er beviselig ikke utgifter som har kommet under hennes eie, og det er ingenting som tilsier at fremtidige bompasseringer skal betales av gammel eier.

 

Problemet er dog at om det krever advokater for å vinne frem, så er det nok bedre å bare svelge den kamelen.

"Dette er noe hun kan kreve refundert av ny eier." Hvor tar du dette fra? Fjellinjen som nevt (og mitt selskap, vegamot) er dette en forhåndsgodkjent avtale hvor selger må rapportere inn salg og sletting av abonnement. Urettferdig? tja.

Endret av oddeh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er de omregistrert eller registrert hos bomselskap?

Bilen er registrert hos Vegvesenet og ut fra skiltet finner bomselskapet fram til eieren. Ved salg og omregistrering går regningene til den nye eier.

Det er bare om en har abonnement at en ved salg (ikke uventet) må si opp abonnementet eller flytte det over til annen bil.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Dette er noe hun kan kreve refundert av ny eier." Hvor tar du dette fra? Fjellinjen som nevt (og mitt selskap, vegamot) er dette en forhåndsgodkjent avtale hvor selger må rapportere inn salg og sletting av abonnement. Urettferdig? tja.

Hvor jeg tar det fra? Dette er helt standard juss.

 

Dersom naboen kobler seg til en utekontakt her hos meg, så er jeg ansvarlig for regningen fra strømselskapet, men der betyr selvsagt ikke at det er fritt frem for naboen å stjele strøm. Jeg har da selvfølgelig krav på å få det refundert fra naboen.

Men, som jeg skriver over, dersom naboen nekter å betale, og advokater må inn i bildet, er det langt bedre å bare ta tapet enn å risikere en tidobling av tapet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjedelig. Alltid surt å innse at man har påført seg selv såpass med kostnader. Eneste man kan gjøre er vel å sende en henvendelse til kjøper, enten via vanlig post eller epost. Send ved spesifisert faktura for alle passeringene. Litt arbeid, for (ihverfall Fjellinjen) kan kun vise én måned av gangen. Latterlig dårlig løsning. 

 

Men hvordan klarer man ikke å oppdage at man får fakturaer man ikke har noe forhold til? Man kan da ikke betale alle regninger som dukker opp? Det står jo hvilke reg.nr som har gjort bom-passeringen... 

 

Men fin tråd, jeg fant akkurat ut at jeg hadde glemt å fjerne bilen jeg nettopp kvittet meg med. Så takk for tipset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor jeg tar det fra? Dette er helt standard juss.

 

Dersom naboen kobler seg til en utekontakt her hos meg, så er jeg ansvarlig for regningen fra strømselskapet, men der betyr selvsagt ikke at det er fritt frem for naboen å stjele strøm. Jeg har da selvfølgelig krav på å få det refundert fra naboen.

Men, som jeg skriver over, dersom naboen nekter å betale, og advokater må inn i bildet, er det langt bedre å bare ta tapet enn å risikere en tidobling av tapet.

Standard juss er å forholde seg til de skriftlige avtalene man har inngått. Hvem bilen er registrert på hos vegvesnet er irrelevant. Bompengeleverandøren har avtale med bileier og ikke vegvesnet. I avtalen med bileier så har bileier påtatt seg anvaret for å registrere inn og ut bilen fra bompengeselskapets register og for betale for passeringer gjort i perioden der bilen er registrert hos dem. Uavhengig av om passeringene er registrert med bompengebrikke eller kamera.

 

Joda, det hadde vært fint om bompengeselskapet hadde løpende dialog med vegvesnet og hadde automatikk i at omregistrering fører til avregistrering hos bompengeselskapet også. En konsekvens av det kunne vært at hvis far gir sin aldrende bil til en hjemmeboende sønn så vil rabattavtalene forsvinne med mindre faren aktivt samtykker i å videreføre avtalen. Tilsvarende ved skilsmisse der begge bilene sto på den ene og hver av partene får hver sin bil med seg videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Standard juss er å forholde seg til de skriftlige avtalene man har inngått. Hvem bilen er registrert på hos vegvesnet er irrelevant. Bompengeleverandøren har avtale med bileier og ikke vegvesnet. I avtalen med bileier så har bileier påtatt seg anvaret for å registrere inn og ut bilen fra bompengeselskapets register og for betale for passeringer gjort i perioden der bilen er registrert hos dem. Uavhengig av om passeringene er registrert med bompengebrikke eller kamera.

 

Joda, det hadde vært fint om bompengeselskapet hadde løpende dialog med vegvesnet og hadde automatikk i at omregistrering fører til avregistrering hos bompengeselskapet også. En konsekvens av det kunne vært at hvis far gir sin aldrende bil til en hjemmeboende sønn så vil rabattavtalene forsvinne med mindre faren aktivt samtykker i å videreføre avtalen. Tilsvarende ved skilsmisse der begge bilene sto på den ene og hver av partene får hver sin bil med seg videre.

Det jeg skriver er på ingen måte i konflikt med avtalen hun har med selskapet. Hun er ansvarlig ovenfor selskapet, og må betale regningen. Hun har allikevel et krav ovenfor ny eier for å få dette refundert.

 

Ny eier vet/bør vite hvordan bompengesystemet i Norge fungerer, og er derfor ikke uvitende til at det koster å passere bommene. Han kan heller ikke, på noen troverdig måte, påstå at han trodde det var forrige eier som skulle fortsette å betale bompasseringer for denne bilen. Dette hadde vært en sikker seier i retten, men å dra på seg kostnader i hundretusenkronersklassen for slike små beløp er galskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...