Gå til innhold

Temperaturmåler, alarm via epost (smtp)


Gjest Slettet-Pqy3rC

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Hallo! (vet ikke helt om dette er rette forumet, men prøver)

Jeg har et rom som blir sjokkerende varmt dersom kjøleren der tar kvelden. Det står teknisk utstyr, bl.a. servere, på rommet.

Jeg har leita etter en temperaturmåler som festes på veggen og via programvare kan sende alarmer, i form av epost, når temperaturen overskrider fastsatte grenser.

Temperaturmåleren kobles til pc/server via USB, RJ45 eller WiFi. Programvare kjøres på server/pc. Programvaren må kunne sende epost.
Så gjør jeg det evt. om til f.eks. SMS selv. Vel, jeg kunne satt ihop all programvare jeg trenger selv om jeg bare fikk tak i temperaturverdien via f.eks. Python.

Jeg har lett med lys og lykter etter noe enkelt som kan gjøre jobben, men føres alltid til smarthus eller server-rom utstyr. Begge deler totalt overkill og styggdyrt.

Noen som her forslag/vet om noe ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Er mulig å bygge selv, basert på Arduino og en sensor. Arduino finnes i mange utgaver, også med Ethernet eller WiFi.

...

Hvilken Arduino foreslår du i tilfelle, Uno R3 ?

 

Det er egentlig ikke nødvendig (i dette prosjektet) at Arduino selv sender epost. Jeg har allerede et python script som kjøres jevnlig på en pc (i rommet). Det sjekker / logger en del ulike "data statuser" (fra brannvegg / nettverk, filsystem / backup etc.) og sender epost (evt. sms) ved unormaliteter. Alt jeg egentlig trenger er at scriptet får tak i temperaturen i rommet. Kommunikasjon over USB med en Ardunio vil antagelig kunne dekke behovet...

Lenke til kommentar

Hvis du kan ha den stående tilkoblet USB så slipper du separat strømforsyning. Det er også mulig å kommunisere via serieport (virtuell COM port i Windows). Antar Python støtter det? 

Da fungerer det greit med en enkel Uno.

 

Alternativt, for WiFi brukes NodeMCU. For kablet kan man bruke Uno og Ethernet shield, men en bedre løsning er KeyeStudio W5500.

Lenke til kommentar

Hmm... artig dings. Litt dumt de ikke har en versjon med WiFi, men de lever vel kanskje av de 15 kr/mnd, er det hva du betaler ?

Ontech-boksene krever ikke at man abonnerer på en tredjeparts tjeneste. Krever bare standard SIM-kort, kontantkort fungerer greit. Kan også sette inn et eget backup-batteri for å sikre at man får melding ved evt. strømbrudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...